Retro-bildet Fiskeren - "bad taste" eller ironi?

Hvis du ser det kjente retro-bildet Fiskeren p? veggen hos en hipster, b?r du helst forst? at opphengingen er ironisk ment, ikke et tegn p? at vedkommende har "bad taste".

Bilde av gammel fisker med sydvest og pipe.

Reproduksjonen av Fiskeren fantes ofte hjemme hos "vanlige folk" p? 1950-60-tallet. I v?re dager er bildet hipster-retro, og finnes i enhver bruktbutikk.

For ? forst? retro-fenomenet bedre, opps?kte jeg en sosiologi-forelesning p? Blindern  (SOS4510), der professor Bj?rn Schiermer Andersen snakket om hipsterne og retro-kulturen. Det var interessant. Jeg gjengir her i komprimert form noen relevante hovedpunkter fra forelesningen, med professorens tillatelse.

  • Hipster-figuren: Det er skrevet en mengde b?ker om hipstere, ofte med negativ vri, av typen How to spot a hipster, etc. Forfatterne er som regel av kulturelt interesserte ikke-fagfolk. Hipsteren er stereotypisk beskrevet som en yngre mann (f? kvinner er brukt som eksempler, min anm.) med bart eller skjegg som bruker hatt og r?ker pipe, mens han sykler p? en fixie bike p? vei mot en trendy coffeeshop, barbersalong eller en vinyl-platesjappe. Ofte et tidligere nerdete mobbe-offer som er blitt cool, en fra middelklassen som har inntatt et tidligere arbeiderstr?k (og dermed bidratt til ?kte boligpriser i omr?det).
  • Hipstere er ikke opptatt av samfunnskritikk, men bruker derimot ironi. En hipster liker ikke ? bli kalt hipster, fordi dette bryter med ?nsket om ? v?re individualist og original. Hipstere har som regel ikke gjort oppr?r mot mor og far. Generasjonsgapet forsvinner n?r man dyrker foreldrenes musikk og m?bler. Eksempel fra boktittel: Dads are the Original Hipsters.
  • Ironi er en viktig del av hipster-kulturen og en kobling til retro-fenomenet. Ironi kan her karakteriseres som deling av en hemmelighet i et milj?: "Vi mener ikke egentlig det vi sier!" Ironien er kraftfull n?r den virker, men kan ogs? v?re en risikosport n?r den ikke treffer. Hipsteren utforsker og leker ofte ironisk med eldre objekter som tradisjonelt er forbundet med "bad taste" i deres samfunnslag, slikt som hagenisser, svulstig julepynt og hawaiiskjorter.
  • Retro bli denne sammenhengen forst?tt som kultivering av objekter fra en nyere fortid, alt fra designmesterverk i teak til gamle B-filmer. Noen graver seg tilbake til et univers fra en svunnet tid, p? en slik m?te at man kan sp?rre seg om disse objektene fra 1950-60-70-tallet igjen er blitt "samtidige": Det nye er ikke nytt lenger - men gammelt!
  • Hipsternes retro-dyrking gir seg ogs? utslag i fascinasjon for utdaterte forbrukerprodukter, s?rlig elektronikk. Transistorradioer, vinylplater og platespillere, walkman, analoge kameraer, gamle dataspill og musikkassetter - noen ganger ogs? brukt som dekorasjoner.
  • Finnes det noe progressivt i hipster-milj?ets bruk av retro-objektene? Ja, kanskje. Denne trenden kan sees som en kritikk av tidligere generasjoners fetisjering av alt som var "siste nytt", da man kastet alt som var "gammelt" og ikke tidens mote, men som ofte ikke burde v?rt kastet - sett fra v?r samtid.

Litteratur

Getty, Brad. Dads are the Original Hipsters. San Francisco: Chronicle Books, 2012.

Schiermer, Bj?rn. Late modern hipsters: New tendencies in popular culture. K?benhavn: Sage, 2014.

Schiermer, Bj?rn. Powerpointplansjer. Forelesning SOS4510. UiO Blindern: Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi,19.10.2023.

?rnes, Ellen. Retro. Norske designskatter fra 1950-, 60- og 70-tallet. Oslo: Stenersens forlag, 2020.

 

Av Claus Albro Hagen
Publisert 23. okt. 2023 22:40 - Sist endret 23. okt. 2023 22:40
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.