kilde: www.nil.no
40 ?r tidligere, i 1969, gjestet en mann ved navn Victor Papanek Oslo. Han skulle holde forelesninger for blandt annet studentene ved Statens H?ndverk- og kunstindustriskole. Med sine holdninger til b?rekraftig og sosialt ansvarlig design, skulle han f? mye ? si for nettopp disse studentene og deres etterkommere. Papaneks bok fra 1971, Design for the real world, regnes for ? v?re en klassiker innen designlitteratur, ogs? idag, og holdningene lever fortsatt.
?? designe for en ekte verden krever sin kar, og visse ting m? v?re p? plass. Funksjonalitet er selvsagt en av hovedfaktorene. Men nesten like viktig er materialet som brukes, for ogs? dette m? i aller h?yeste grad v?re forsvarlig. Etter flere ti?r med Scandinavian design, var norske hjem fylt av m?bler i mahogny og teak, treslag man absolutt ikke finner naturlig i Norden. Skulle m?blene virkelig v?re designet for den ekte verden, m?tte materialene st? i samsvar med produksjonssted. I et skogrike som skandinavia betydde det ? ta ibruk det vi hadde mest av, nemlig de lyse tresortene furu og bj?rk. Furuh?lveticas opprinnelse hadde med andre ord ingen intensjoner om ? bli en hatet trendfarsott, men heller et ?nske om ? v?re genuin og ekte.
Tripp trapp er laget i bj?rk. Det lyse, nesten gyldne treet man alltid har i n?rheten om man befinner seg nord for Skagerrak. I 1972 hadde nok de lyse tresortene sneket seg et godt stykke n?rmere nordmenns hjerter, p? vei mot det kommende eneveldet. I motsetning til furuhelvelte har tripp-trapp-stolen derimot beholdt sin trone.?
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere