Da Opsviks s?nn, Tor, som to?ring hadde blitt for stor for babystolen sin, begynte idéprosessen ? kverne for fullt. Hvordan kunne stoler bedre tilpasses barns stadig voksende kropp? Opsvik ?nsket ? finne en l?sning som gjorde bordflaten mer tilgjengelig for barnet, med riktig h?yde og avstand, samtidig som den gav barnet frihet til ? bevege seg. Designerens egne erfaringer og behov er med andre ord en stor del av TrippTrapp-stolens historie. P? denne m?ten kan man, ganske direkte, se koblingen til samfunnet for?vrig. Jeg vil derfor senere g? inn p? hvordan familiens status var i 70-tallets Norge, og hva dette hadde ? si for utformingen av TrippTrapp.
Tripp Trapp er en stol laget i tre, materialet som i stor grad er forbundet med design fra Skandinavia. Hva var grunnen for materialvalget? Og hva har det hatt ? si for salget av stolen i Norge og resten av verden? Dette temaet i min 3. bloggpost.
Til slutt vil jeg g? inn p? selve utformingen av stolen. Peter Opsviks bakgrunn fra ergonimistudier har utvilsomt hatt mye ? si for b?de denne og andre stoler han har tegnet. Ikke minst fordi ergonomi p? tidlig 70-tall var et relativt nytt begrep i norsk spr?k, og derfor ?pnet opp for nye tiln?rminger til design. Opsvik har selv fortalt at han under utviklingen av TrippTrapp ikke tegnet selve stolen, men heller sittende mennesker i flere livsfaser og aldre. P? denne m?ten kom han n?rmere problemet - nemlig sittestilling. Utformingen kom i etterkant.?
Som litteratur vil jeg bruke pensum, samt Opsvik egen bok "rethink sitting". Masteroppgaver fra Universitetet i Oslo og Universitetet i Troms? vil ogs? v?re med ? belyse temaet.?
?
?
?
?
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere