Norgesglasset er et eksempel p? en ting der det ikke befinner seg en “stjerne-designer” bak formgivningen, men som likevel har oppn?dd ikonstatus p? grunn av dets lange historie og store utbredelse i norske husholdninger.? Det ble satt i produksjon ved Drammen Glassverk i 1908, som siden 1880-?rene hadde hatt vindusglass som en b?rende del av produksjonen. Allerede i 1909 ble det produsert over hundre tusen av dem. I 1915 var produksjonen kommet opp i mer enn 400 000, og i 1937 over 800 000. Ettersp?rselen etter Norgesglass ble s? mer enn doblet etter krigen, da det etter hvert ble sv?rt popul?rt ? hermetisere i hjemmene. Frem mot 1957, da Moss Glassverk tok over fremstillingen av Norgesglass, var produksjonen oppe i ca. 2 mill. glass per ?r, og ca. 32 mill. totalt etter nesten 50 ?r i produksjon.
Med en slik produksjonsrate ble det etter hvert ganske mange norgesglass per hode i landet. Glasset f?r en sterk tilstedev?relse i forbrukernes hverdagsliv og dette kommer til uttrykk b?de i dagspressen og popul?rkulturen. Gjennom medieringen f?r objektet et meningsinnhold; det blir allemannseie eller “typisk norsk”, og fremst?r n?rmest som et nasjonalt ikon. Dette blir s?rlig fremtredende n?r norgesglasset (sammen med andre objekter) brukes som mediator for Moods of Norway’s konsept i deres butikker. Likevel er ikke norgesglassets opprinnelse s? norsk som man skulle tro; patentet ble oppfunnet av Caleb Kilner for John Kilner & Co. i England p? 1840-tallet, det s?kalte Kilner Jar. En annen variant som ogs? kan minne om norgesglasset er det amerikanske Mason Jar, som ble patentert av John Mason i 1858.
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere