Rastad & Relling tegnekontors stoler som kulturelle ikoner.

I det siste har jeg f?tt ?ynene opp for produksjonen av stoler tegnet av m?beltegnere ved Rastad & Relling Tegnekontor AS. jeg velger derfor ? presentere fire av deres modeller for dere her.

Mange av tegnekontorets stoler fikk et slags statussymbol i de norske hjem p? starten av 1950 tallet. I et norsk perspektiv syntes jeg det er rimelig ? anta at disse stolene ble kulturelle ikoner i de mange norske hjem i tiden etter krigen. Jeg antar dette ut ifra reklameannonser i blader som Bonytt og Vi selv og v?re hjem, hvor tegnekontorets m?bler ofte er gjengitt b?de som reklameannonser og som artikler om tegnekontoret og deres m?belmodeller. Videre har jeg sett at deres m?bler er sv?rt aktuelle ? vise frem n?r det kommer til interi?rer i private husstander men ogs? i offentlige rom som er gjengitt i tidsskrifter fra denne tiden. For meg virker det som at  annethvert hjem hadde g?tt til innkj?p av en av tegnekontorets stoler. N? har ikke jeg noen konkret fakta ? vise til n?r jeg sier at de ble kulturelle ikoner i et norsk sammenheng. Men i forbindelse med bildematerialet jeg har sett ser det ut som at tegnekontorets m?bler var sv?rt popul?re. 

Rastad & Relling Tegnekontor ble etablert i Oslo av Rolf Rastad og Adolf Relling i 1943. B?de Rastad og Relling hadde studert ved SKHS i Oslo. De ble sv?rt viktige for kvalitetshevingen og den positive utviklingen innen norsk m?belkunst i mer enn 25 ?r etter siste verdenskrig. Tegnekontoret ble n?rmest som en planteskole for nyutdannede interi?rarkitekter. Kontoret etablerte tidlig kontakt med den hurtig voksende m?belindustrien p? Vestlandet. Gustav Bahus Eftf. i Os ved Bergen produserte flere av tegnekontorets eksklusive modeller. (Blomqvist.no) 

 

Gustav Bahus Eftf, var lenge produsent for mange av modellene som ble tegnet ved tegnekontoret. Bambi var en av de mest suksessrike m?belseriene bedriften satte i produksjon. Bambi-serien kunne sammenlignes med det beste som ble laget i Danmark p? samme tidspunkt. Det som kjennetegner stolene er de elegante avsmalnende beina og de bueformede ryggbrettene. Stolene ble henholdsvis laget i teak, palisander og Honduras-mahogni. De ble utf?rt med flettet rotting i setet og rygg eller med skinn i ulike farger og utforminger og en sjelden gang med sete trukket i stoff. Bambi-serien l? i grenselandet mellom h?ndverks- og industriproduksjon da trebearbeidingsmaskinene ikke var fult utviklet. I de ulike sammenf?yningene mellom forbein, akterstav og armlene var m?belsnekkerne n?dt til ? bearbeide overganger med kniv og slipepapir.

P? tross av slike kostbare h?ndverksmomenter fikk de rimelige spisestuestolene i Bambi-serien innpass hos et bredere lag av befolkningen. De f?rste armlenstolene i Bambi-serien ble tegnet av Adolf Relling og tegnekontoret i 1955, og var trolig i produksjon fra 1956, mens spisestuestolene var et 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录sprosjekt mellom Adolf Relling og Sigurd Resell. (Mats Linder, Norske design m?bler). Stolene var lette og tok ikke stor plass, derfor er det rimelig ? anta at disse var popul?re hos den norske forbrukeren i tiden etter krigen, s?rlig i leiligheter i de st?rre byene der det ofte var plassmangel. Man kan kanskje si at Bambi-serien var kulturelle ikoner ikke fordi de var s? veldig eksklusive, men fordi de dekket behovet til et bredt lag av befolkningen.

 

 

Stolgruppe, Bambi-serien.

 

Av Anniken Forsberg J?dal
Publisert 8. okt. 2014 16:01 - Sist endret 31. aug. 2015 13:38

Logg inn for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.