Anonym

Publisert 2. des. 2014 03:14

Som jeg nevnte i tidligere innlegg, s? har Converse ogs? kommet med reklamekampanjer hvor de p? mer vellykket vis har greid ? appellere b?de til sine uavhengige og kommersielle fans, i motsetning til i eksempler jeg tidligere har presentert.

Publisert 2. des. 2014 01:18

N?r man ser eldre, eller godt voksne i 50-?rs alderen if?rt All-stars (eller sneakers i det hele tatt), legger man gjerne automatisk ekstra merke til det. Om man gj?r det i positiv eller negativ forstand, kommer blant annet helt an p? de eldre personene som har dem p?, naturligvis hva skoene er kombinert med klesmessig og om de g?r for en crazy eller nedtonet modell. Jeg for min del mener det er ganske tydelig n?r enkelte b?rer et typisk ungdommelig produkt med sterkt ?nske om ? virke yngre/mer ungdommelige enn de er, i motsetning til de enkelte som b?rer produktet som en naturlig forlengelse av sin stil og/eller personlighet. Ikke at det n?dvendigvis er negativt at folk ?nsker ? fremst? som yngre/mer ungdommelige, men det kan absolutt virke noe i mot sin hensikt.

Publisert 1. des. 2014 23:48

Da Super 8-kameraet til Kodak ble lansert i 1965, var entusiasmen s? stor rundt den teknologiske nyvinningen at konkurrentene selv reklamerte for produktet. Bell & Howell skrev: ”[We] would like to tell you about a great new achievement from its biggest competitor”. I annonsen var et bilde av Kodak M2.

Publisert 1. des. 2014 18:32

Som nevnt i forrige bloggpost, vil jeg i analysen min av Blackmagic Cinema Camera se p? to markeder som historisk kan ha p?virket kameraets design; p? den ene siden det profesjonelle markedet, p? andre siden forbrukermarkedet. I denne bloggposten skriver jeg litt om de historiske bevegelsene innen det profesjonelle markedet, og hvilken innflytelse disse har hatt p? Blackmagic sitt valg av design.

Publisert 1. des. 2014 18:17

Blackmagicdesign har tradisjonelt sett produsert utstyr for film- og videobransjen, men lanserte i 2012 sitt f?rste filmkamera. Kameraets funksjonsevne og spesifikasjoner kan sammenliknes med profesjonelle kameraer i toppklassen, men retter seg mot et nytt marked, et sted mellom det profesjonelle og forbrukermarkedet.

Publisert 30. nov. 2014 14:11

? forst? eller avdekke den iboende “meningen” i en ting, tekster, kl?r, tale, kroppsspr?k, m.m. (alt som kan kan brukes til ? konstruere en l?gn som Umberto Eco skrev) kan v?re en gunstig tiln?rming i mange ulike disipliner; bl.a. litteraturvitenskap, medievitenskap, kunstteori og ikke minst innen design. Hva betyr et designobjekt, hvordan betyr det noe, og hvorfor? Semiotikk dette som problem, metode og m?l. Hvor semantikken fokuserer p? ordet og setningens iboende mening, fokuserer semiotikken p? hvordan alle typer tegn utrykker noe alene, og i en struktur med andre objekter. Som Roland Barthes hevder i boken The Semiotic Challange kan ikke et objekt unnslippe en mening - objekter som tilsynelatende er skapt uten mening har nettopp meningsl?sheten som sin mening. Et objekt hos Barthes er i hans bok The Semiotic Challange definert slik: “[...] as what is fabricated or produced; it is of finite substance, standardized, formed, and normalized... the object is then above all defined as an element of consumption… ”.

Publisert 17. nov. 2014 22:59

De siste ?rene har Converse All-Starskoene g?tt fra ? nesten utelukkende bli forbundet med en viss brukerkultur, til ? bli ekstremt popul?re og ha oppn?dd h?y status i n?rmest alle sosiale grupper og klasser. Tross endringen, synes Converse allikevel ? holde p? sin opprinnelige brukergruppe og til en viss grad image. Jeg ?nsker ? se litt p? hvordan og hvorfor skoene som ofte p? folkemunne er blitt omtalt som b?de stygge, billige og uergonomiske n? blir sett p? "alles" fot. Jeg ?nsker ? se p? hvordan den nye og den opprinnelige brukerkulturen tiln?rmer seg skoen, og ikke minst hvordan den opprinnelige brukerkulturen forholder seg til at skoene er blitt mer kommersielle, og ikke lenger representerer visse holdninger eller kunstneriske uttrykk i like stor grad.

Publisert 4. nov. 2014 00:07

“Design is medicinal, sometimes chemically active, sometimes just a placebo. Like any medicine it has side effects. Inside pollution is without a doubt one of the most harmful of them. Andrea could be considered like a sort of remedy for the side effects of design.” - M. Lehanneur

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.