? forst? et objekt som en mening.

? forst? eller avdekke den iboende “meningen” i en ting, tekster, kl?r, tale, kroppsspr?k, m.m. (alt som kan kan brukes til ? konstruere en l?gn som Umberto Eco skrev) kan v?re en gunstig tiln?rming i mange ulike disipliner; bl.a. litteraturvitenskap, medievitenskap, kunstteori og ikke minst innen design. Hva betyr et designobjekt, hvordan betyr det noe, og hvorfor? Semiotikk dette som problem, metode og m?l. Hvor semantikken fokuserer p? ordet og setningens iboende mening, fokuserer semiotikken p? hvordan alle typer tegn utrykker noe alene, og i en struktur med andre objekter. Som Roland Barthes hevder i boken The Semiotic Challange kan ikke et objekt unnslippe en mening - objekter som tilsynelatende er skapt uten mening har nettopp meningsl?sheten som sin mening. Et objekt hos Barthes er i hans bok The Semiotic Challange definert slik: “[...] as what is fabricated or produced; it is of finite substance, standardized, formed, and normalized... the object is then above all defined as an element of consumption… ”.

Et objekt er satt sammen av mindre enheter og komponenter: Blant annet former, farger, materialer og teksturer, de har alle en eller flere funksjoner: De har rent praktiske funksjoner; for eksempel er de avgj?rende for konstruksjonen - en bokhylle m? ha flater for ? holde b?kene oppe; flatende igjen kan males; fargene igjen kan vekke assosiasjoner og slik kan objektet inng? i en st?rre diskurs, for eksempel kategoriseres objektet og plasseres i den, og den stilen.

Slik er alt med p? ? danne en intern syntaks - et nett av “kommunikasjon”. Dette nettet ligger til grunnlag for en strukturell analyse av et objekt der m?let er ? n?ste opp dette nettet, og se hvordan funksjonene fungerer p? forskjellige plan: et horisontalt; hvordan de opptrer i forhold til ?hverandre, og et vertikalt; hvordan de fungerer p? ?ulike niv?ene: et “praktisk” niv? ?og et meningsformidlene.

Det er i denne konteksten jeg f?rst og fremst interesserer meg for Memphis, som med noen av sine produkter/objekter har fors?kt ? rokke ved modernismens urokkelige paradigme ved ? fjerne produktets bruks-”script”, og heller bare fokusert p? den ideologiske meningen, eller manglene p? funksjonalitet. Objektet jeg tenker ? se n?rmere p? i semesteroppgaven er Carlton - som oftest brukt som bokhylle. Carlton er ?et objekt mettet med referanser som i en designhistorisk kontekst gj?r det til et naturlig produkt ? bruke som utgangspunkt i en strukturell/semiotisk analyse.

?

Av Anonym
Publisert 30. nov. 2014 14:11 - Sist endret 24. juni 2015 09:23
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.