Dette er den f?rste delen av en serie p? totalt fire blogginnlegg som i hovedsak skal handle om Ettore Sottsas og Memphis-gruppen. Jeg ?nsker ? skisse opp noe som kan v?re en fin inngang til semesteroppgaven, l?se synsinger rundt design-historie/teori slik jeg finner det passende innenfor det fragmentet av designhistorie jeg vil se n?rmere p?: postmodernismen. Jeg vil starte med en kort “designbiografi” - en generell oppsummering av Mepmphis gruppen. Videre vil jeg se n?rmere p? design som spr?k, meningsb?rer og uttrykksform. Hvordan et valgt objekt leses/forst?s som uttrykk/tegn/signifikant i en st?rre struktur/konstruksjon og tradisjon.
Del 1
Helt i slutten av ?ret 1980 m?ttes personer fra det italienske designmil?et, s?rlig sentrert rundt unge arkitekter og designere i Milano (bl.a Barbara Radice, Michele de Lucchi, Matteo Thun), Ettore Sottsass i hans leilighet -angivelig skal Bob Dylands “Stuck Inside Of Mobile with the Memphis Blues Again” akkompagnert kvelden og gitt navn til Design-gruppen. M?let med dette m?tet var ? samle unge akt?rer til et felles prosjekt, Memphis-Gruppen, som skulle resultere og kulminere i en helt ny samling av m?bler, glass, lamper, keramikk og en utstilling i Semptember ?ret etter (noe det gjorde med utrolig oppslutning og oppmerksomhet). Memphis ble grdevis utvidet med flere unge og internasjonale akt?rer (Hans Hollein, Michael Graves, George J. Sowden, mfl.)
Ettore Sottsass (1917 - 2007) hadde da allerede v?rt en helt sentral figur i det italienske arkitektur- og designmilj?et, s?rlig innenfor det man kan kalle anti-design/mot-design, en radikal b?lge s?rlig p? 1970-80 tallet (Studio Alchymia, Superstudio og Archizoom Associati), og hadde med Memphis visjoner om et nytt formspr?k, en ny “designideologi”, som bygde dirkete p? tidligere arbeid og ideer, som estetisk ofte blir omtalt som anti-design, eklektisk,“ny-ikonografisk”, radikalt, lekent, futuristisk og ironisk. Og har p? et teorietisk plan f?tt stempel som en design- og samfunnskommentator, noe som faller under et annet viktig og uttalt aspekt ved Memphis: Adopsjonen av 50/60-tallets nyinteresse for semiotikk og design (kanskje s?rlig Roland Barthes), og det som senere har blitt kalt en semantisk vending (klaus kippendorf) i desginverden.
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere