Da TV-apparatet begynte ? finne veien inn i vestlige husstander p? slutten av 1940-tallet, fant det raskt veien til sentrum av hjemmet.
TV-en var stor, tung og synlig. Og med status som mediumet for en ny tid, var det status ? eie et TV-apparat. Med den raskeste og beste tilgangen p? visuelle nyheter, var skjermen en tilbyder av kulturell kapital.
Siden har TV-ene endret seg med tiden og blitt fargerike, de har blitt frittst?ende, og senere flate skjermer man henger p? veggen. De har blitt tynnere, mens skjermene har vokst og vokst og skjermst?rrelsen har blitt det nye statussymbolet.
Lavkulturell underholdning
Parallelt som TV-ene har vokst seg store som sm? kinolerret, har TV-ens rolle i hjemmet og samfunnet ogs? endret seg. Fra ? v?re familiens viktigste nyhetskilde, har apparatet blitt en kilde til broddl?s underholdning som skal passe hele samfunnet, og ellers et blank lerret hvor man selv kan spille av det man selv ?nsker.
? se p? TV har f?tt status som en tanketom aktivitet. Selvsagt med en del unntak er dagens programmer, b?de p? line?re kanaler og str?mmetjenester, ansett som passivt, lavkulturelt tidsfordriv.
"Vi ser ikke p? TV hjemme hos oss". P? 1960-tallet ville setnigen v?rt et signal om lavere sosio?konomisk status. I dag er den heller et ledd i ? heve seg over hvermansen og smykke seg med ? v?re mer litter?r, mer opptatt eller mer oppdatert.
Alle vil ha en TV
Men for mange er det én ting ? ikke ville v?re en s?nn som ser p? TV, og en annen ting ? faktisk leve helt uten et TV-apparat. Kanskje har man barn. Kanskje en hemmelig Paradise hotell-avhengighet.
Samsung har uansett laget l?sningen. The Frame er et TV-apparat som blender inn i selv det mest veldesignede hjem, ved ? kunne maskeres som et kunstverk. Skjermen er matt og omkranset av en plastramme som etterligner tre eller metall. Signalboksen er tr?dl?s og designet for ? gjemmes inne i andre m?bler.
Med TV-en f?r du tilgang til en egen "art store" med en eksklusiv rekke kunstverk som kan vises p? skjermen n?r TV-en ikke er i bruk. Reklamebildene av produktet finnes nesten ekslusivt med TV-en vist i denne standby-modusen, gjerne omkranset av smakfullt matchende bilder med like rammer.
D?yver sjenansen
Kontrasten mellom hvordan samfunnet ser p? den h?ykulturelle kunsten og lavkulturell "s?ppel-TV" er stor. Selv om de aller fleste fortsatt nyter ulike former for TV-serier, er det ikke noe vi smykker oss med. Bes?k p? kunstmuseer, kj?p av kunstverk og en generell interesse for feltet er noe man deler, diskuterer og forteller om med stolthet.
The Frame spiller p? akkurat denne stoltheten. Endelig kan du f? et TV-apparat du kan henge midt i stua til eget bruk n?r ingen ser p?, og som selv s?rger for ? ikke v?re til sjenanse n?r det er gjester i hus.
Estetikken f?rst
Produktet f?yer seg inn i en trend vi har sett bli b?de omfavnet og kritisert de siste ?rene, nemlig ? sette estetikk f?r funksjonalitet i hjemmet.
Kim Kardashians hjem ble kritisert skj?desl?st p? internett etter en omvisningsvideo hun gjorde med Vogue i 2022. Hos superstjernen var hjemmet beige og hvitt, og striglet til det ikke s? ut som noen bor der.
F? hjem er like ekstreme i sin minimalisme, men mye moderne interi?rdesign f?lger likevel et lignende m?nster. Hjemmet skal f?rst se stilrent ut, dernest m?te familiens andre behov. Det er Maslovs behovspyramide snudd p? hodet, hvor selvrealisering og ?ndelige behov tar f?rsteplassen.
The Frame er et kompromiss i et slikt hjem, en l?sning som muliggj?r ? b?de ha estetikk og funksjonalitet. Det er en type designinnovasjon vi burde forberede oss p? ? se mer av fremover. Eller, ikke se, dersom flere lavstatus funksjonsobjekter f?r like gode gjemmesteder.
Logg inn for ? kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere