Det r?der ingen tvil om objektets kapasitet til ? tilegne seg symbolikk og verdi. Eller er det omvendt – det r?der ingen tvil om v?r kapasitet til ? tilegne objekter symbolikk og verdi. Tenk at et objekt, eller en ting, kan si s? mye. Uten egentlig ? si ett eneste ord. I de fleste objekter vi omgir oss med kan symbolikken ofte snakkes bort eller forklares; meningen blir til i utformingen, i den sosiale grupperingen som adopterer den, og ellers i konteksten den befinner seg i.
Sara Gretteberg
Det er s?ndag formiddag. V?rsolen titter frem og lager skyggespill p? veggene. S?ndagsbrunsjen er fort?rt, s? vel som dagens Morgenbladet. Planen er en tur p? Henie Onstad Kunstsenter, Munchmuseet eller kanskje en tur p? et av byens loppemarkeder, p? jakt etter gjemte eller glemte designm?bler. Men f?rst skal g?rsdagens vinglass ryddes, dagens f?rste klesvask settes p?, og plantene vannes. I en st?lkanne til godt over tusenlappen, signert Anderssen & Voll, fylles det vann. Mens Ella Fitzgerald spiller p? anlegget, helles vannet n?ysomt og i riktig mengde ned i pottene. Bladene studeres og de visne plukkes vekk. Har de det fint her disse plantene? Ritualet blir n?rmest ?delagt n?r tanken p? gj?dsling og ompotting sl?r inn. Tanken p? alt man skal n? i en hektisk hverdag er nesten uoverkommelig.
De siste ?rene har trendbildet innen boligdekorasjon v?rt preget av gr?nne planter. Jo gr?nnere, jo bedre, jo st?rre, jo bedre. Vinduskarmer, hyller og hj?rner skal helst fylles opp av ulike planter i ulike st?rrelser, gjerne akkompagnert med stiklinger og avleggere i en stor liten urban jungle, som ellers er omringet av kl?ktige designm?bler fra nordiske designere og produsenter. Dekket?yet er naturligvis laget av en lokal keramiker i naturlige materialer og eksperimentell glasur, mens det vintage gulvteppet har nomadisk opprinnelse, og er anskaffet p? et marked i Marokko. Den ikoniske Monstera Deliciosa er en selvf?lge i miksen. Det er f?, men n?ye utvalgte ting.
Designbegrepet er b?de bredt og vidt, og det lykkes aldri helt ? komme i enighet om hva det nettopp inneb?rer at noe er design. Er det objektet i seg selv som er design, eller er det prosessen bak skapelsen av objektet som kan kalles design? Henvender det seg til skapelsesprosessen eller resultatet? Og hva skjer n?r man tar noe fra naturen og gj?r det til et mer eller mindre menneskeskapt objekt?
Denne bloggen
Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.