I samtale med venner og bekjente som enten studerer ved universitet i Oslo eller har kjennskap til trenden K?nken sekken har skapt ved Blindern, kommer det frem en ”hat/elsk” kultur.
Silje Marianne Fredriksen
I semesteroppgaven min skal jeg ta for meg den valgte tingen, Fj?llr?ven sekken K?nken, som en stedsspesifikk trend ved Universitet i Oslo. Jeg har gitt sekken kallenavnet ”Blindernsekken”, og n?r jeg bruker sekken p? Blindern ser jeg p? den som et symbol p? tilh?righet, image og reputasjon tilknyttet universitetet. Jeg vil at andre skal legge merke til sekken og tenke at jeg er en student ved Blindern n?r de ser p? meg. Hvis vi derimot ser for oss sekken utenfor konteksten av universitetets vegger, forandrer betydningen seg og blir kanskje noe helt annen enn den typiske Blindern uniformen? I dagens blogginnlegg vil jeg se n?rmere p? tingens betydning tilknyttet et stedsspesifikt sted og tingens betydning i seg selv.
I l?pet av den siste uken har jeg m?ttet g? noen runder med meg selv om valget av ting til semesteroppgaven. Det f?rste blogginnlegget var en introduksjon til den originalt valgte tingen, The Fisherman Beanie. Jeg introduserte ogs? ?nsket om ? jobbe med trend i semesteroppgaven. Som et eksempel p? et produkt og trend jeg i utgangspunktet ikke likte, men senere valgte ? b?re p? ryggen selv, tok jeg frem Fj?llr?ven sekken K?nken. Jeg fremla sekken som den typiske ”Blindernsekken”, som studenter ved Universitetet i Oslo har holdt trygt til sin rygg i de siste ?rene.
Lua sitter p? toppen av hodet, den ser varm og god ut, men ?rene er utenfor varmesonen. Trenden vokser, og bl?b?rene spirer. De g?r rundt i klynger, som alle andre voksende trender.
Denne bloggen
Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.