”Smakl?st!”

I samtale med venner og bekjente som enten studerer ved universitet i Oslo eller har kjennskap til trenden K?nken sekken har skapt ved Blindern, kommer det frem en ”hat/elsk” kultur.

I det forrige blogginnlegget beskrev jeg hvilken betydning K?nken sekken har for meg; et symbol p? tilh?righet, image og reputasjon, samt min identitet som student ved Universitetet i Oslo. Jeg diskuterte ogs? hvordan betydningen til en ting kan forandres i sammenheng med ulike kontekster, og tok frem hvordan sekken hadde en annen betydning utenfor universitetets vegger. Jeg diskuterte derimot ikke hvordan studenter ved Blindern ogs? har ulike syn p? trenden og den klassiske studentuniformen ved Blindern. En hver trend blir m?tt med ulike synspunkter og K?nken trenden ved Blindern er ikke et unntak.

Som student bor jeg p? en liten hybel, og deler kj?kkenet mitt med en annen. Det hender vi da sl?r an en prat n?r vi begge befinner oss p? kj?kkenet samtidig og tema for en av samtalene var nettopp: K?nken trenden ved Blindern. ”Smakl?st! Nei, den sekken er helt t?pelig.” utbr?t han! Begrunnelsen hans var i hovedsak brukervennligheten til sekken som skolesekk, men han var heller ikke s?rlig forn?yd med utseende til sekken. K?nken sekken har ulike modeller, men det som kjennetegner alle sammen er det store ?pne hovedrommet; eller det eneste rommet sekken har med mindre du kj?per en dyrere modell med rom til en laptop. Som sekk kan dermed mange tenke at den ikke er egnet for en student, og kanskje ikke forst? seg p? trenden.

 

”Smakl?st!”

I l?pet av uken har jeg fors?kt ? sette meg inn i teksten There Is No Kitsch, There Is Only Design! av Gert Selle, som er p? pensum for neste forelesning i Designkultur: Ti ting. Her har jeg blitt bedre kjent med begrepet Kitsch tilknyttet design. Jeg opps?kte ogs? andre kilder for ? se ulike definisjoner p? begrepet. If?lge Google Translate sin definisjon p? begrepet betyr det ”Art, objects, or design considered to be in poor taste because of excessive garishness or sentimentality, but sometimes appreciated in an ironic or knowing way.” (Google translate, udatert) og som et eksempel blir lavalampen tatt frem. I sammenheng med samtalen jeg hadde p? kj?kkenet mitt, begynte jeg ? tenke p? bruken av smakl?s begrepet som ble brukt for ? beskrive K?nken sekken, i tilknytning til Kitsch. Er det mulig ? sammenligne K?nken og Kitsch begrepet?

 

Forel?pig er jeg enda usikker p? hva jeg ?nsker ? unders?ke, men jeg har fors?kt ? formulere en problemstilling; Hva karakteriserer den stedsspesifikke trenden K?nken har skapt ved Blindern, og hvordan forandres K?nkens betydning utenfor universitetets vegger? Selv syntes jeg ikke sp?rsm?let er godt nok formulert, og det fanger ikke helt min intensjon for semesteroppgaven. Jeg regner med det neste midtveisseminaret vil v?re sv?rt nyttig for ? ta oppgaven videre et eller flere steg.

Publisert 15. mars 2018 16:47 - Sist endret 15. mars 2018 16:47
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.