Dress opp! Del 2

I forrige innlegg skrev jeg om dressens historie og dens rolle i kvinnemoten gjennom tidene – med hovedfokus p? den ikoniske powersuiten fra 80-tallet. Videre vil jeg sette s?kelys p? dressens/powersuitens posisjon i motebildet i dag, og v?rt forhold til den.

Bildet kan inneholde: kl?r, yttert?y, standing, gatemote, mote.

Jeg vil starte med ? ta opp igjen tr?den om at dressen har f?tt en endret symbolsk betydning i v?r tid. Behovet for ? overkompensere med store skulderputer og herreinspirert t?y for ? bli tatt seri?st i jobben sin meldte seg i mindre grad utover 90-tallet. Feminine fasonger og silhuetter kom tilbake i motebildet.  Langt flere kvinner i dag innehar mektige posisjoner enn i powersuitens tidsalder, og likestillingen i vesten har kommet langt p? mange omr?der (selv om vi p? ingen m?te kan si oss forn?yde enda). Sp?rsm?let er da om vi fortsatt trenger ? kle oss etter herremotens koder for ? utstr?le styrke og autoritet? Svaret p? dette tror jeg kan v?re b?de ja og nei. Personlig synes jeg en dressjakke/blazer med store skuldre og et oversized snitt s? absolutt kan utstr?le makt, kontroll og autoritet p? en stilfull m?te. Men disse verdiene er ikke dermed sagt maskuline; en kvinne som har p? seg en powersuit og ?eier? den, viser hvordan disse verdiene like gjerne kan knyttes til noe kvinnelig.

Hillary Clinton brukte dressen aktivt i valgkampen om ? bli USAs f?rste kvinnelige president i 2016, der hun kjempet side om side med Donald Trump. Det var viktig ? vise at hun var hans likekvinne, og kle seg deretter. Kl?rne m?tte signalisere at hun var sterk nok til ? g? for en av verdens t?ffeste jobber, og ikke redd for ? st? opp imot Trump fra gutteklubben grei med sine ?tradisjonelle?, gammeldagse verdier og kvinnesyn. Hillarys dresser er imidlertid ikke spesielt maskuline – de er mer formsydde, gjerne fargerike, med et feminint snitt. De utstr?ler likevel de tradisjonelle verdiene knyttet til dressen, symbolikken er gjemt i plaggets historie. Slik kan man si at hun nytter seg av ideen om ? koble dressens symbolikk til noe kvinnelig. Styrke kan ogs? v?re en feminin egenskap.

Formsydde dresser a la Hillary ser man mye av p? kvinner i h?ye stillinger, men ogs? mange kvinner med ?vanlige? jobber er tro mot dressen i jobbsammenheng og/eller til formelle anledninger. Man kan diskutere om ?kningen i bruken av dress blant kvinner det siste ti?ret kan v?re en reaksjon p? objektiviseringen og avkledningen av kvinner i den vestlige kulturen. Noen mener ogs? at flere kvinner har tatt p? seg dress etter #metoo, for ? signalisere en ?lukket? kropp som kvinnen selv har kontroll over.  

Den bredskuldrede, oversizede dressen blir i dag oftest brukt av kvinner som er over gjennomsnittlig interesserte i mote. Powersuits i ulike varianter, farger og m?nstre er ?r etter ?r ? se p? catwalken hos de store motehusene. De er ogs? fremtredende i gatemoten og en sikker garderobefavoritt hos mange influensere. Men har kanskje dressen i denne sammenheng g?tt over til ? bli et symbol p? attitude og personlig stil, i st?rre grad enn makt og kontroll? Det er selvsagt et sp?rsm?l det er vanskelig ? svare p?, men det som jeg med st?rre sikkerhet kan p?st?, er at dressen nok vil forbli i motebildet i lang tid fremover.

Emneord: mote, design, kj?nn
Publisert 2. mars 2020 23:22 - Sist endret 2. mars 2020 23:22
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.