HTTP/1.1 200 OK server: nginx date: Mon, 23 Dec 2024 14:02:55 GMT content-type: application/ms-ppt content-length: 93696 strict-transport-security: max-age=31536000 vary: Cookie, Origin cache-control: max-age=300 content-language: no-NO x-cacheable: YES age: 0 via: 1.1 varnish (Varnish accept-ranges: bytes x-content-type-options: nosniff tdm-reservation: 1 x-robots-tag: noai, noml, SPC ࡱ> rt  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqvwxyz{|}~RdO)HG]Ps@PowerPoint Document(06SummaryInformation(u"DocumentSummaryInformation8!( / 0DTimes٧ppp*,qa=@DSong٧ppp*,qa=@ DArial٧ppp*,qa=@ ` . @n?" dd@  @@``    ?DH --""  6. FH  "      c $@ ,uʚ;2Nʚ;g4\d\d6~0ppp@ <4!d!dP (gʚ;<4ddddP (gʚ; <4BdBdP (ʚ;,(h___PPT2001D<4Xp___PPTMac11@f   hnamd` Arial&Monotype Typography    hnamd` Arial&Monotype Typography    hnamd` Arial&Monotype Typography    hnamd` Arial&Monotype Typography    hnamd` Arial&Monotype Typography    hnamd` Arial&Monotype Typography ? %C(12. Neo-konfusianismen& 8D) Konservatisme E*Synkretistisk konfusianisme F+Neo-konfusianismeI.Teksten i sentrum G,Viktigste tenkereJ/ Zhou Dunyi K0 Shao Yong L1 Zhang Zai M2Cheng-brdreneN3Zhu XiO4Li, qi og taiji4P5Relasjonen mellom li og qi:  Q6$Neo-konfusianisme som statsortodoksiR7Den gode menneskenaturen ;(Ulike syn p menneskelig perfeksjonering )S8 Wang YangmingT9Neo-konfusianismen til st-Asia8U:Konfusianisme i moderne KinaPq  ` 33` Sf3f` 33g` f` www3PP` ZXdbmo` \ғq>9y`Ӣ` 3f3ff` 3f3FKf` hk]wwwfܹ` ff>>\`Y{ff` R>&- {p_/̴>?" dd@,|?" dd@   " @ ` n?" dd@   @@``PR    @ ` ` p>> f^(    6 "P x X Click to edit Master title style!! (  0`Ý " x RClick to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level!    S   0ɝ "`` x T*   0͝ "`  x V*   0Ν "`  x V* H  0޽h ? 33  Blankl , 0(  l  C `iP  x   <><b  .Pensum: Ching 153-169 Sommer 183-198, 227-232//$*  H  0޽h ? 33! , @a( J l  C @=P  x   0#>@z|  UEksamenssystemet, en fast tekstkorpus og tilknytningen til embetsverket etter Han-dynastiet gjorde konfusianismen som filosofisk og politisk system, svrt konservativ.$t6H  0޽h ? 33 , ^VP(  l  C |P  x B  0~P  Det konfusianske ortodoksi mellom Han-dynastiet og Tang/Song-dynastiene er preget av den synkretisme som vi har sett ble en del av konfusianismen under Han. Konfusianismen ble blandet opp med oppfatninger hentet fra kosmologi, daoisme, legalisme, yin-yang- og wuxing- tenkning og etterhvert ogs buddhisme. Tenkningen stod nrmere Xunzi og Dong Zhongshu i tradisjon enn Konfusius og Mengzi. Denne konfusianske tenkning var i strre grad enn under Zhou-tiden preget av transcendente betraktninger.<   , 0         H  0޽h ? 33 , `<(  l  C `  x   0P0l 0Neo-Konfusianisme er en vestlig term. P kinesisk kalles (hovedretningen innen) denne bevegelsen for Lixue tf[, Prinsippenes lre, eller Den metafysiske lre. Viktig under Song-dynastiet (960-1279) og Ming-dynastiet (1368-1644). Ville rense konfusianismen for Xunzis lre og synkretisme, og skte gjenopprette den  korrekte interpretasjon av Konfusius lre. Gjorde dette gjennom tekst-kommentarer og -interpretasjoner. Ville gjenreise Mengzis  rette lre. Realiteten ble i strre grad et lresystem med elementer fra alle de tidligere tradisjoner, ikke minst senere buddhistisk og daoistisk metafysikk.:_ke  /N =  H  0޽h ? 33  ,   p6 (  l  C `   x   0@ *Som for den tidligere konfusianismen, ble det etablert en tekstkanon med utfyllende kommentarer. Tidligere hadde den konfusianske kanon besttt av 5 eller 6 tekster. N ble den redefinert til fire tekster (De fire bker VfN); - Samtaler (Lunyu ) tilskrevet Konfusius - Mengzi (_[P[) av Mengzi Daxue ('Yf[) (Den store lre) som er et av kapitlene i ritualboken Liji (  %  #  F 6 *      H  0޽h ? 33~ , .&( d2 l  C PP  x   0pV li t mnster -> prinsipp (som organiserer ting/fenomener) qi l energi/pust/vind/materie (som gir tingene form og eksistens) taiji *Yg Det ytterste punkt (som ligger bakenfor alle prinsipper)$$g$>  $$$g$G$  $$$$(g($C,,$/,   H  0޽h ? 33  ,   B (  lb l  C 9  x    0Ņ0 6 Kraften eller materien (qi) kan ikke finnes eller operere uten at den er materialisering av prinsipper (li). Prinsippene (li) derimot, iflge Cheng Yi, er evige og kan ikke endres, reduseres eller kes. Li er komplett i seg selv. Men prinsippene kan ikke bli til ting uten ved hjelp av kraften eller materien qi. Verden  over tingene er tom, men samtidig fylt med alt. Li er uavhengig av anerkjennelse eller materialisering, men eksisterer evig. Qi, eller materie, kan ikke operere uten ved hjelp av li. Li finnes ogs til stede i qi. Li har ikke evne til forme ting, men qi kan konsentreres til bli ting. Li er en tom, endels verden uten former eller spor og kan ikke forme noen ting. Nr qi formes, skjer det etter lis prinsipper og iflge den spesifikke tingens kategori. N  Oh  $$;((,,K0044488<<  %"  $$S((,,0044788@       6,,    !H  0޽h ? 33 , X(  l  C `P  x   0`) :  LZhu Xi (1130-1200) var den store syntetisr av neo-konfusiansk filosofi. Men han ble ikke anerkjent som sdann i sin egen tid. Neo-konfusianismen var den ledende filosofiske retning under Song-dynastiet. Men det var frst i 1313 at De fire bker (Lunyu, Mengzi, Daxue, Zhongyong) i Zhu Xis kommenterte utgave ble standard ved de keiserlige eksamener. Slik ble Zhu Xis neo-konfusianisme statsortodoksi fra 1313 og frem til eksamenssystemet ble avskaffet i 1905.      -   & H  0޽h ? 33  ,    ( + l  C ^`  x n  0`&  Prinsippene, li, er i seg selv perfekte. Men nr fenomenene skal realiseres gjennom qi, kan de realiseres i en tilstand av vre ufullkommen. Ufullkommenheten ligger alts i materien/kraften qi og ikke i prinsippene li selv. Slik kan alle fenomen, inklusive den menneskelige natur, bli ufullkommen. Mennesker som tilegner seg Medmenneskelighet (ren N) og perfekt qi, blir vismenn, mens de som tilegner seg uren og ufullkommen qi, utvikler onde egenskaper. Slik forklares at menneskets natur er god, men at mennesket allikevel kan utvikle negative eller onde egenskaper. Derfor m mennesket kultiveres.[ E  i  $$(e(,, 0044<88<<:       L  = -  H  0޽h ? 33B , @B( ### l  C @W P  x   0ap  6RZhu Xi hevdet alts at mennesket bde kan og m kultivere seg for oppn og vedlikeholde perfeksjon. Han mente at dette var en prosess som i hovedsak foregr i det menneskelige sinn, med det menneskelige intellekt, gjerne gjennom meditasjon. Andre neo-konfusianere mente derimot at kultiveringen i hovedsak dreier seg om trene p rett praksis, alts hele tiden praktisere de gode valg gjennom ens bevissthet (liangzhi ow).> `  H  0޽h ? 3380___PPT10.q2X , |t  (  l  C @  x `   0pJ Yangming (s3f) (1472-1529) gjorde opprr mot Zhu Xis ortodoksi under mongolsk styre i Yuan-dynastiet. Til forskjell fra Zhu Xi tar ikke Wang utgangspunkt i den universelle li, men i det subjetive selvet, i menneskets sinn. Zhu hevder at alt starter med taiji som gjr seg gjeldende i bde den subjektive og den objektive verden, mens Wang Yangming begynner med selvet og lar dette vre utgangspunkt for den absolutte realitet bde i det subjektive og det objektive. Wang Yangming hevder at den opprinnelige substans menneskets sinn bestr av, er det han kaller det Himmelske prinsipp (tianli). Dette er vrt eget selv. Ogs hans metafysiske sprk, p samme mte som Zhu Xis, er hentet fra buddhistisk og daoistisk terminologi. Wang tar ogs utgangspunkt i Mengzi og hans utlegninger av menneskets sinn. Derfor regnes dette ogs innenfor den neo-konfusianske retning. P kinesisk kalles derimot denne skolen Sinn-lren (xinxue _f[) og skiller seg derfor p vesentlige punkter fra Zhu Xis lre. e  OGH  $$((,e,@00R!  - 4 b /        "! H  0޽h ? 33 , 0W( c c l  C PՆP  x   00ۆp `  KDet var denne formen for konfusianisme som spredte seg i st-Asia, til Japan og Korea. I Korea ble det opprettet et eksamenssystem p lik linje med Kina basert p den konfusianske tradisjon, mens det i Japan aldri ble dannet et slikt. Allikevel har konfusianismen ogs sttt sterkt i perioder i Japan. Isr under Tokugawa-perioden (1600-1868) i Japan stod konfusianismen sterkt som etikk blant samuraiene.z 4 6 &     " H  0޽h ? 33  , H @ ( b  l  C `3P  x ,  0:, BEt opprr mot konfusianismen og tradisjonen i Kina begynte mot slutten av 1800-tallet og omfattet oppgjr med keiserhuset (mansjuene), krigen mot Japan (1894-95), avskaffelsen av eksamenssystemet (1905), pvirkning fra vestlig politisk filosofi, Xinghai revolusjonen i 1911, 4. mai bevegelsen 1919, opprettelsen av KKP osv. Kvinnesak ble en sentral del av denne bevegelsen. Kuliminerte med Anti-Lin/anti-Konfusius kampanjen under Kulturrevolusjonen i 1973-74. Blant kinesiske intellektuelle i utlandet og Hong Kong finner man i de senere r en vekst av ny-konfusianisme (Xin rujia eQ[) som en bevegelse for ke den kinesiske nasjonale selvbevissthet, identitet og kultur.8EdZ.<        [   H  0޽h ? 33cxp^RЀ3ÿ lHbP  @AL G@;b `B&Vg`euӈn<D I)L; 2߲2mD5. ȉ @YDx;DGxg[<LG&Jg;DELG݀|nQOUvzNJ#^ӹ+zj{2tjoE9\λeX!y|JeXy.jw.toÁ]tOI<鞖zwQ^;DÓ|@fqR7j]JfB7eN7]ÊNJƈlLSfl{Tg@Bz@)NGGʄm.fn!5J.Q ;5!0o;&{999΅0̺ Û}쯂oFŖytO>D|7O>2ɍŎŎLR X0fbV7tLBEx[ODhV;E^x0d&OV t )EUE9&ۼ\͏ea>)͑&įإӠܰhx"}B5F[EkRGԏTI\9žmuԏUB kvd#`GsO E FF #uXoTNׁnL7ɎmIv}ƑJRnO0NʌIɌQrDq}JVĀX2DRY؜N젃.LLgNEJ~yJ<mͅ0055^O]ߋІ#ȉJ펁iLDJG|JD<Lʂ;k9>̀qȓR׉̍#ΉˎOo[ \LJ!|g;eť\\sؠ]D؁t;k^RتIDT\I+n |  G9} ~ElgJ ɂz@J˼EJнI.Nղ@9Y;<ǃ0ͅ0&q5y~x\x2ІzІNYÉwRa#y9DLʿDJeN\۽D.uĥ;ʂ;9߇tʽ́vnƒ;̎{̍xɌem><}e ʚV V t]ne\Lv Jvd \\R慬$.@I^R#eN ;ezoҙor #rՃ $ "hr@؁J ؁vD rtl# |t O<V <vU<߮` 0㉪jE 5hV㉪ >q7>5T q7>k+q7>{E yQ o`r @TXJw`BԲ5u9w`lΜsΜBΜDEL JJ펥QJɈ.!òÉLɈ.zl)^DDIԏ΂΃oNu΃omʾvdE^>̀q>̀q>ڽ9+dIQOOOOLV{˾ɌOLVϣ)0d9^g;g;lX ]b{q}戬b{+e.`![Tq `![Te`![TqGXoؠ]ؠ])D{ 5jQ|kj~g!VE VEVEJo\I\IY leoJ])YXd+ d+r}d+$#{      igste tenkere Zhou Dunyi Shao Yong Zhang ZaiCheng-brdreneZhu XiLi, qi og taijiRelasjonen mellom li og qi%Neo-konfusianisme som statsortodoksiDen gode menneskenaturen)Ulike syn p menneskelig perfeksjoneringWang Yangming Neo-konfusianismen til st-AsiaKonfusianisme i moderne Kina  Fonts UsedDesign Template Slide Titles&_ 6Rune SvarverudRune SvarCurrent UserJverudArial٧ppp*a=@ ` . @n?" dd@  @@``    ?DH --""  6. FH  "      c $@ ,uʚ;2Nʚ;g4\d\d6~0ppp@ <4!d!dP (gʚ;<4ddddP (gʚ; <4BdBdP (ʚ;,(h___PPT2001D<4Xp___PPTMac11@f   hnamd` Arial&Monotype Typography    hnamd` Arial&Monotype Typography    hnamd` Arial&Monotype Typography    hnamd` Arial&Monotype Typography    hnamd` Arial&Monotype Typography    hnamd` Arial&Monotype Typography ? %C(12. Neo-konfusianismen& 8D) Konservatisme E*Synkretistisk konfusianisme F+Neo-konfusianismeI.Teksten i sentrum G,Viktigste tenkereJ/ Zhou Dunyi K0 Shao Yong L1 Zhang Zai M2Cheng-brdreneN3Zhu XiO4Li, qi og taiji4P5Relasjonen mellom li og qi:  Q6$Neo-konfusianisme som statsortodoksiR7Den gode menneskenaturen ;(Ulike syn p menneskelig perfeksjonering )S8 Wang YangmingT9Neo-konfusianismen til st-Asia8U:Konfusianisme i moderne Kina