import random class Spillebrett: def __init__(self, rader, kolonner): self._rader = rader self._kolonner = kolonner self._spillebrett = [] for r in range(self._rader): liste = [] for k in range(self._kolonner): liste.append(Celle()) self._spillebrett.append(liste) # Alternativ B: # self._spillebrett = [[0 for k in range(self._kolonner)] for r in range(self._rader)] # Alternativ C: # self._spillebrett = [[0] * self._kolonner] * self._rader self._generasjonsnummer = 0 # Ikke kj?r denne metoden f?r du er klar til ? levere! # self._generer() # Kj?r heller denne test-metoden som du har 100% kontroll over self.test_spillebrett() def _generer(self): for rad in spillebrett: for celle in spillebrett: tilfeldig_tall = random.randint(0, 2) if tilfeldig_tall == 0: celle.settLevende() def test_spillebrett(self): # Oppretter levende celler i en X-formasjon # O . O # . O . # O . O # Skal stabilisere seg i en ¡ó-formasjon # etter oppdatering dersom du har kodet # alle reglene i oppgaveteksten riktig # . O . # O . O # . O . # Denne metoden kan fjernes rett f?r levering self._spillebrett[0][0].settLevende() self._spillebrett[0][2].settLevende() self._spillebrett[1][1].settLevende() self._spillebrett[2][0].settLevende() self._spillebrett[2][2].settLevende() def tegnBrett(self): for rad in spillebrett: for celle in spillebrett: print(celle.hentTegn(), end="") print() # Alternativ B: # for rad in spillebrett: # raden_hittil = "" # for celle in spillebrett: # raden_hittil = celle.hentTegn() # print(raden_hittil)