import java.util.Random; public class Brett { private Rute[][] brett; private Rute skattekiste = null; public Brett() { brett = new Rute[9][9]; // Legger inn Rute-objekter i brettet // Pre-invariant: Brettet inneholder 81 null verdier for (int i = 0; i < 9; i++) { for (int j = 0; j < 9; j++) { brett[i][j] = new Rute(i, j); } } // Post-Invariant: Brettet inneholder 81 Rute-objekter plasserSkattekiste(); // Post-Invariant: Et Brett-objekt vil alltid ha n?yaktig ¨Śn skattekiste } private void plasserSkattekiste() { Random rand = new Random(); skattekiste = brett[rand.nextInt(9)][rand.nextInt(9)]; } // Metode som sjekker en rutes avstand til skattekista public int avstandTilSkattekiste(int rad, int kolonne) { return brett[rad][kolonne].avstandTil(skattekiste); } // Metode som sjekker om en rute er skattekista public boolean erSkattekiste(int rad, int kolonne) { return brett[rad][kolonne] == skattekiste; } // Printer ut melding n?r bruker taper public void skrivMelding() { System.out.println("Skattekista l? p? posisjon (" + skattekiste.hentRad() + " " + skattekiste.hentKolonne() + ")"); } }