Hvem er vi?
Vi er prosjektgruppa Flersom! Gruppa best?r av fire f?rste?rsstudenter ved Informatikk: design, bruk, interaksjon og én tredje?rsstudent ved Informatikk: programmering og systemarkitektur.
- Emilie Konow
- Luka Grov
- Silje Mognes
- H?vard Nybr?ten
- Omar Elkadi
Tema og m?lgruppe
I prosjektet v?rt tiln?rmer vi oss utfordringer knyttet til risiko for ensomhet og isolasjon ved bruk av hjemmekontor, med fokus p? unge mennesker i nye jobber. Vi jobber med ? designe en l?sning sammen med brukere som kan v?re med p? ? forebygge eller redusere ensomhet, eller svare p? behov knyttet til isolasjonen hjemmekontor f?rer med seg.
M?lgruppen v?r er nyutdannede unge (mellom 20 og 30 ?r) som nylig har blitt ansatt ved en arbeidsplass som bruker hjemmekontor.
Det er naturlig ? forestille seg at nyansatte er spesielt utsatt for ensomhet p? arbeidsplassen, ettersom de kanskje ikke har hatt mulighet for ? bygge relasjoner f?r de ble p?lagt hjemmekontor. I tillegg kan man tenke seg at unge mennesker representerer framtidens arbeidsplasser. Sammen med brukerne v?re h?per vi ? utvikle en l?sning som kan bidra positivt i deres hverdag, men som potensielt ogs? kan v?re relevant for mange av framtidens arbeidsplasser.
Datainnsamling og metoder
Vi har basert valg av datainnsamlingsmetoder p? de ulike form?lene vi har hatt for de ulike datainnsamlingene. I begynnelsen av prosjektforl?pet brukte vi semistrukturerte intervjuer for ? bli bedre kjent med brukergruppen. Her innhentet vi kvalitativ data om brukerne sine subjektive opplevelse av hjemmekontor som vi analyserte og brukte for videre idégenerering. Vi har i tillegg supplert med flere ?pne-intervjuer. Disse intervjuene var nyttige for ? lag brukergruppen utfolde og f? en dypere forst?else av brukergruppen.
Eksempler p? hvordan vi har systematiser og analysert datamateriale
Vi s? ogs? behovet for ? bruke observasjon som metode. Dette gjorde vi senere i prosjektet for ? f? bedre innsikt i brukerkonteksten. Vi observerte da hvordan arbeidspulten til brukergruppen s? ut, og ba de f?re logg over pauseaktiviteten deres. Dette ga oss innsikt i hvordan vi kunne integrere et artefakt inn i allerede eksisterende gjenstander p? brukeren sin arbeidsplass.
Observasjon av brukergruppen sine kontorplasser hjemme
Prototyper
Tidlige prototyper
I begynnelsen av prosessen hadde vi et ?kt fokus p? skillet mellom jobb og fritid som m?lbilde. Med dette utgangspunktet gikk vi i gang med idémyldring, skissering og prototyping sammen med brukergruppen, for ? kommunisere v?re ideer innad i designteamet og ovenfor brukergruppen brukergruppen. Vi utviklet ideer til hvordan vi kunne tydeliggj?re dette skillet. For eksempel prototypet vi to ideer som skulle bidra til at brukerne kom seg ut p? g?turer sammen med kollegaer (fysisk eller p? telefon), enten som et avbrekk i arbeidstiden, eller for ? markere at arbeidsdagen var ferdig. Sammen med brukerne skisserte vi to ulike magnettavler med litt ulike roller og interaksjonsmekanismer. Et annet designforslag var et dock-system som enkelt kunne skifte dataens systemer og innstillinger fra arbeidsmodu til privat modus (gaming), som et fors?k p? ? hjelpe bruker med ? legge fra seg jobb.
Etterhvert endret m?lbildet seg fra skillet mellom jobb og fritid til skillet mellom jobb og privat, i form av mangel p? private og uformelle samtaler med kolleger, og de nevnte ideene ble derfor forkastet. Konseptet endret seg dermed til ? omhandle overf?ringen av kontordynamikk fra et fysisk kontor over p? hjemmekontor. Vi prototypet blant annet en “pausetrapp”, en arbiedslampe og en musematte, som alle skulle minne bruker p? ? ta pauser, med mulighet for ? ende i et virtuelt pauserom med kolleger. Da en av brukerne mente det ville blir forstyrrende med slike p?minnelser, og at det ville ha stresset han, forkastet vi den ideen. En annen bruker ?nsket dessuten ikke enda en lampe p? pulten, s? vi forkastet den ogs?.
Under f?lger en bildeserie som viser en utvikling av skisser og prototyper.
Endelig prototype
Konseptet v?rt er den kontordynamikken brukerne savner fra det fysiske kontoret. Det har fungert som en visjon i designarbeidet v?rt. Viktige m?lbilder underveis har v?rt ? senke terskelen for sosial kontakt med kollegaer og ? skape et tydeligere skille mellom jobb- og pauseaktiviteter. Formkonseptet koppholder kom vi fram til sent i prosessen, etter at vi hadde l?rt mer om bruk og aktivitetene som inng?r i situasjonen p? hjemmekontor.
Den endelige prototypen v?r er en koppholder, som er tenkt at alle i et mindre team skal ha. Koppholderen har to avgrensede omr?der der en kan plassere en kopp eller et glass. Den ene koppholderen representerer “utilgjengelig” (i m?te eller opptatt) og den andre “tilgjengelig”. Den sistenevnte koppholderen kan i tillegg roteres til to ulike posisjoner: “tilgjengelig for jobb relaterte sp?rsm?l”, og “synlig pause”.
Handlingene oppdaterer samtidig tilgjengelighetsstatus i Microsoft Teams. Ved ? plassere koppen p? utilgjengelig oppdateres Teams-statusen til r?d, samtidig som koppholderen under koppen lyser r?dt. Ved ? plassere koppen p? tilgjengelig, oppdateres teams-statusen til bl?, og samsvarer med lyset under koppen som n? lyser bl?tt. Roterer man til synlig pause oppdateres status i Teams til gr?nn, og koppholderen skifter til samme farge.
P? bunnplaten til l?sningen finnes det en lysremse som representerer antall kolleger p? synlig pause. For hver kollega som g?r p? pause, lyser et nytt lys. Tanken er at man etterhvert skal kunne koble seg opp til et “virtuelt kj?kken”, der alle p? pause kan m?tes. For at bruker ikke skal la seg forstyrre av denne lysremsen, eller av ? se at andre er p? pause n?r en selv m? fokusere, har vi implementert en knapp som kan skru av denne lysremsen. Kysremsen har som hensikt ? gi brukeren en f?lelse av at kollegene er i samme rom. P? et fysisk kontor ville man ha sett n?r kolleger g?r p? pause, og valgt ? bli med, og dette har vi pr?vd ? overf?re til hjemmekontor gjennom denne l?sningen.
Frav?ret av en variasjon mellom konsentrert jobbing og l?s prat p? hjemmekontor resulterer i en monoton hverdag. P? en m?te savner brukerne sm? forstyrrelser, men noe av det som er bra med hjemmekontor er at de ikke blir s? mye distrahert. Derfor har det v?rt viktig ? designe en l?sning som kan gi subtile stemningsendringer uten ? forstyrre for mye.
Presentasjoner
Kode
Prosjektvideo
Rapporter