Obligatorisk oppgave nr.1

Her er m?let ? komme i gang med Arduino og f? Arduino til ? kj?re den innebygde testkoden Blink (se side 18-19 i Projects Book).

Oppgave 1:

I denne oppgaven skal vi montere Arduino UNO kortet til den medf?lgene plastikk basen og deretter feste koblingsbrettet. Hvordan dette gj?res er beskrevet p? side 12-13 i boken som f?lger med Arduinosettet.

Tips: Det er villk?rlig hvilken vei du fester koblingsbrettet (breadboard), men det kan v?re lurt ? feste koblingsbrettet slik som vist p? side 24, da det blir lettere ? f?lge prosjektbeskrivelsene i boken.

Oppgave 2:

For ? programmere Arduinoen, trenger vi Arduino Desktop IDE. Vi skal n? installere programmvaren og s? bruke et ferdig skript som f?lger med Arduino Desktop IDE. Skriptet gj?r at en LED p? Arduinoen blinker.

Last ned og installer Arduino Desktop IDE (Vi bruker Arduino Desktop IDE versjon 1.8.*, ikke Arduino Web Editor). Dersom du har problemer med installasjonen, kan du f? hjelp av gruppel?rer i gruppetime.

Pakk ut USB kabelen og koble Arduinoen til PCen. I Arduino IDE, g? til Tools->Board og sjekk at brettet som er valgt er Arduino Uno. G? deretter til Tools->Serial Port og velg porten som p? Linux/Mac antageligvis heter /dev/ttyACM0 eller lignende. P? Windows kan den hete COMX, der X er et nummer. Navnet p? porten kan variere.

Valg av Port og Board
Valg av Port og Board

Vi skal n? programmere Arduinoen til ? blinke. G? til File->Examples->01.Basics->Blink. Dette ?pner et nytt vindu med koden som f?r en LED p? Arduinoen til ? blinke. For ? kj?re koden p? Arduinoen, trykk p? h?yre-pilen i menyen. Dette vil kompilere og overf?re koden til Arduinoen.

Kj?ring av kode
Kj?ring av kode

N?r Arduinoen er programmert blinker en LED av og p? med et sekunds intervall. G? inn i koden og juster parameteren til funksjonen delay, slik at LEDen er p? i 4 sekunder, og av i 2 sekunder. Merk at delay parameteren er gitt i millisekunder.

Innlevering:

Generelle krav til innlevering