WEBVTT 1 00:00:00.900 --> 00:00:07.650 Hei velkommen til del to av den f?rste videoforelesningen v?r i SOS1003(S) hvor jeg alts? 2 00:00:07.650 --> 00:00:10.820 snakker om den klassiske sosiologien og det moderne samfunn. 3 00:00:10.820 --> 00:00:15.360 I forrige video s? sa jeg at man kunne forst? at den klassiske sosiologien egentlig langs 4 00:00:15.360 --> 00:00:17.190 to dimensjoner iallfall skal gj?re det her. 5 00:00:17.430 --> 00:00:21.840 Og det f?rste dimensjon er dette som dreier seg om den klassiske sosiologien som en 6 00:00:21.900 --> 00:00:24.310 respons p? det distinkt moderne. 7 00:00:24.690 --> 00:00:29.910 Vi var innom noen av de tingene som klassikerne betonte som spesielt ved det moderne 8 00:00:29.910 --> 00:00:34.680 samfunnet alts? la kapitalisme, industrialisering, rasjonalisering og byr?krati, 9 00:00:34.680 --> 00:00:38.040 spesialisering og arbeidsdeling og urbanisering. 10 00:00:38.040 --> 00:00:42.570 Og litt om hva de mente at skal vi fortsette med n? f?r vi videre i forelesningsrekken 11 00:00:42.570 --> 00:00:44.040 skal fordype oss skikkelig i det. 12 00:00:45.890 --> 00:00:47.750 La oss ta dette eksemplet her. 13 00:00:47.750 --> 00:00:53.480 Det dere ser her det er en artikkel skrevet av en ?konom som kort fortalt dreier seg om de 14 00:00:53.540 --> 00:00:58.190 spennende nye investeringsmulighetene som global oppvarming gir. 15 00:00:59.270 --> 00:01:04.670 Forfatteren forteller nemlig her at han nylig hadde kommet hjem fra Italia og der var det 16 00:01:04.670 --> 00:01:09.830 p? grunn av den global-oppvarmings-bevirkende-heteb?lgen ikke s? deilig. 17 00:01:10.820 --> 00:01:16.820 Da var det veldig fint ? komme hjem til global-oppvarmings-for?rsaket-toppsommer i Norge. 18 00:01:17.570 --> 00:01:23.120 S? spekulerer han hvis dette fortsetter og det blir varmere i hele verden s? blir du 19 00:01:23.120 --> 00:01:28.620 ganske ulevelig nedi Syden og godt og varmt her oppe i Norge tenker han seg. 20 00:01:28.620 --> 00:01:34.880 Og dersom global oppvarming gj?r at Norge blir det nye Syden mens Syden blir det nye 21 00:01:34.880 --> 00:01:42.620 Sahara s? sitat "[...] tegner det seg mange spennende muligheter for norsk n?ringsliv om 22 00:01:42.620 --> 00:01:48.710 det blir ulevelig varmt i s?rlige land s? kan jo turistn?ringen blomstre i Norge". 23 00:01:51.610 --> 00:01:54.720 Da var noen venner av meg som delte dette p? Facebook. 24 00:01:55.260 --> 00:02:05.120 Reaksjonene p? det ikke sm?tterier. Der var det slik som, 25 00:02:05.210 --> 00:02:06.440 men i all verden. 26 00:02:06.850 --> 00:02:08.210 Eller Herregud. 27 00:02:08.660 --> 00:02:10.630 Og dette m? jo v?re satire. 28 00:02:10.630 --> 00:02:15.020 Og s? svarer den som har postet det, jeg lurte p? om det kanskje var satire, det er en 29 00:02:15.020 --> 00:02:17.150 lettbeint tekst men nei. 30 00:02:17.150 --> 00:02:20.570 Og om det var satire ville det bare v?rt usmakelig det og. 31 00:02:20.570 --> 00:02:23.180 Noen andre svarer, ? fy faen. 32 00:02:23.750 --> 00:02:26.360 Og s? er det noen som sier det m? da v?re ment som k?dd. 33 00:02:26.780 --> 00:02:31.580 Kjempebra for turismen om Golfstr?mmen utenfor norskekysten forsvinner som er et av 34 00:02:31.580 --> 00:02:35.990 scenariene. Og noen svarer enkelt og greit s? j?vla fucked up. 35 00:02:37.490 --> 00:02:41.090 Men om man blar nedover i kommentarfeltet s? finner man denne kommentaren her som er 36 00:02:41.090 --> 00:02:42.430 ganske interessant. 37 00:02:42.430 --> 00:02:44.090 Se bare hva Karl Marx skriver. 38 00:02:44.360 --> 00:02:47.090 Det er jo akkurat det jeg har sagt hele tiden. 39 00:02:47.570 --> 00:02:51.800 Jakten p? profitt det er den sterkeste drivkraften i hele kapitalismen. 40 00:02:52.520 --> 00:02:58.670 Konkurransen mellom kapitalistene gj?r at de hele tiden m? vokse og ekspandere. 41 00:02:58.670 --> 00:03:04.280 For ? gj?re det m? de finne stadig nye markeder - nye ting og tjenester som kan selges. 42 00:03:05.000 --> 00:03:09.890 Slik sett s? er det ingen overraskelse at de ser investeringsmuligheter i 43 00:03:09.980 --> 00:03:14.750 milj??deleggelser. Det handler jo ikke om at de er gr?dige eller d?rlig mennesker, for 44 00:03:14.750 --> 00:03:16.230 det trenger de slett ikke v?re. 45 00:03:16.230 --> 00:03:23.060 Det er strukturelt - det er en konkurransetvang bygget inn i selve systemet. 46 00:03:26.260 --> 00:03:33.370 Dette sitatet er jo da riktig nok jeg som har skrevet og photoshoppet det s? det skulle 47 00:03:33.370 --> 00:03:35.420 pr?ve ? se ut som en Facebook-kommentar. 48 00:03:35.740 --> 00:03:39.160 Men det er jo nesten noe Karl Marx kunne ha sagt. 49 00:03:39.160 --> 00:03:41.670 La oss for eksempel tenke p? eller det si. 50 00:03:41.670 --> 00:03:43.960 La oss ta. 51 00:03:43.960 --> 00:03:48.820 Vi skal jo fors? vidt tenke p? det. La oss se p? dette sitatet her som er fra pensum 52 00:03:48.820 --> 00:03:53.890 utdraget Borger og proletar som alts? er at kapitlene i Det Kommunistiske (Partis) 53 00:03:53.980 --> 00:03:57.430 Manifest som Marx og Engels skrev. 54 00:03:57.430 --> 00:04:02.090 For ? gj?re det litt morsomt og litt fint s? har jeg da laget et lite inspirerende sitat, 55 00:04:02.090 --> 00:04:07.500 etter slik modell som man ser flytende rundt p? internett og som man finner i kanskje 56 00:04:07.620 --> 00:04:12.640 interi?rinspirasjonener. La oss se i hvert fall hva Marx sier i Borger og proletar. 57 00:04:13.180 --> 00:04:18.610 Han sier "Der borgerskapet kommer til makten har det gjort ende p? alle f?ydale, 58 00:04:18.730 --> 00:04:21.100 patriarkalske, idylliske forhold. 59 00:04:21.820 --> 00:04:27.520 Det har ubarmhjertig revet over de mange svarte det f?ydale b?ndene som knyttet mennesket 60 00:04:27.520 --> 00:04:29.260 til dets naturlige foresatte. 61 00:04:29.530 --> 00:04:34.660 Og det er ikke lagt noe annet b?nd mellom menneskene tilbake enn den nakne 62 00:04:34.660 --> 00:04:38.840 egeninteresse, den f?lelsen l?se "kontante betaling". 63 00:04:39.220 --> 00:04:41.640 Det har druknet det fromme svermeris, det ridderlige begeistringens, den spissborgerlige 64 00:04:41.640 --> 00:04:41.890 sentimentalitets hellige gys i den egoistiske beregnings iskalde vann. 65 00:04:53.650 --> 00:04:59.950 Det har oppl?st den personlige verdighet i bytteverdi, og i stedet for de utallige 66 00:05:00.160 --> 00:05:09.980 hjemmelede og hevdvunne friheter satt den ene samvittighetsl?se frihet - frihandel. 67 00:05:09.980 --> 00:05:15.940 Det har kort sagt i stedet for en utbytting tilsl?rt av religi?se og politiske illusjoner 68 00:05:16.390 --> 00:05:22.270 satt den ?pne, skaml?se, direkte, nakne utbytting". 69 00:05:23.360 --> 00:05:26.620 Hva sier han egentlig her? 70 00:05:26.620 --> 00:05:32.750 I kapitalismen er det slutt p? gammeldagse maktforhold som en ved moderniteten frembrudd 71 00:05:32.750 --> 00:05:35.590 kunne romantisere og idealisert. 72 00:05:35.590 --> 00:05:38.600 De sosiale b?ndene i det gamle samfunnet er blitt revet over. 73 00:05:39.260 --> 00:05:43.490 Det som satte folk i underholdningsforhold som ble sett p? som naturlige og skjebnegitt. 74 00:05:44.150 --> 00:05:49.310 Det eneste som n? r?der mellom menneskene er rein egeninteresse og penger. 75 00:05:49.310 --> 00:05:55.580 Det er slutt p? alt romantisk f?leri, sentimentalitet og s?nt. 76 00:05:56.960 --> 00:05:59.970 Med kapitalismen blir alt til egoistisk beregning. 77 00:05:59.970 --> 00:06:05.060 Det eneste som telles er hva noe kan selges for - bytteverdien. 78 00:06:05.060 --> 00:06:11.030 I f?rmoderne samfunn var maktforhold pakka inn i all slags religi?s og politiske 79 00:06:11.030 --> 00:06:15.470 berettigelser. Det var skjebnen eller det var Gud eller det var politisk n?dvendig at 80 00:06:15.470 --> 00:06:17.810 noen skal v?re fattige og andre skal v?re rike. 81 00:06:17.840 --> 00:06:22.640 Men i kapitalismen f?r man i stedet r? utbytting. 82 00:06:23.930 --> 00:06:30.050 Folk blir utnytta og betalt lusel?nn for knallhardt arbeid, uten noe fors?k p? ? lulle 83 00:06:30.050 --> 00:06:32.420 inn det i noe slags overtroisk unnskyldning. 84 00:06:33.950 --> 00:06:36.500 Alts? den nakne egeninteresse st?r igjen. 85 00:06:37.070 --> 00:06:43.190 Mens sm? borgerlig sentimentalitet er druknet i den egoistiske beregningens iskalde vann. 86 00:06:44.450 --> 00:06:51.590 Det framst?r jo som en, tja dekkene eller kanskje treffende beskrivelse av ikke det han 87 00:06:51.590 --> 00:06:58.130 ?konomen skriver i og for seg, men den impulsen som ligger under det, som Marx ville ment 88 00:06:58.130 --> 00:07:02.930 var systematisk i kapitalismen eller det borgerlige samfunn som han kaller det. 89 00:07:04.730 --> 00:07:08.540 Jeg sa i stad at det klassikerne var opptatt av det var det moderne samfunn. 90 00:07:08.540 --> 00:07:13.160 N? er det litt tr?blete med det ordet moderne siden vi gjerne forbinder det med noe som 91 00:07:13.160 --> 00:07:16.460 b?de er nytt og trendy eller noe s?nt. 92 00:07:16.460 --> 00:07:20.630 Men n?r sosiologer snakker om det moderne samfunn eller noen ganger moderniteten har det 93 00:07:20.630 --> 00:07:22.370 faktisk noe mye mer spesifikt i tankene. 94 00:07:24.110 --> 00:07:28.160 Kort fortalt dreier det seg om ut med tradisjon og gudstro, inn med industriell 95 00:07:28.160 --> 00:07:30.650 produksjon og framskrittstro. 96 00:07:30.650 --> 00:07:33.530 Men vi kan si det litt mer presist presis enn det. 97 00:07:33.530 --> 00:07:38.100 La oss ta utgangspunkt i han sm?kjente figuren har, nemlig Michel Foucault. 98 00:07:38.100 --> 00:07:43.700 I en av hans tekster s? har han en nydelig punktvis oppsummering av hva det er man pleier 99 00:07:43.700 --> 00:07:45.440 ? mene med moderniteten. 100 00:07:45.470 --> 00:07:52.730 Han sier at den er kjennetegnet av en problematisering eller avvisning av tradisjonen, en 101 00:07:52.730 --> 00:07:56.840 prioritering av individualisme, frihet og formell likhet. 102 00:07:56.950 --> 00:08:02.540 Det er en tro p? sosial, vitenskapelig og teknologisk framgang eller fremskritt, 103 00:08:02.710 --> 00:08:06.200 rasjonalisering og profesjonalisering. 104 00:08:07.340 --> 00:08:12.860 Det er en overgang fra f?ydalismen eller jordbrukssamfunn til kapitalisme og 105 00:08:12.860 --> 00:08:17.650 markeds?konomi. Det er preget av industrialisering og urbanisering. 106 00:08:17.650 --> 00:08:24.140 Det er preget av sekularisering, alts? en svekkelse av religion og gudstroens betydning i 107 00:08:24.140 --> 00:08:26.390 samfunn og kultur. 108 00:08:26.390 --> 00:08:35.810 Og moderniteten er alts? preget av nasjonalstaten som er en distinkt moderne ting, preget 109 00:08:35.810 --> 00:08:41.090 av mer eller mindre representative demokratier. 110 00:08:41.090 --> 00:08:44.990 For oss i dag skal det mye av dette framst? som veldig selvsagte sider ved samfunnet p? 111 00:08:44.990 --> 00:08:50.180 en m?te. Mens sosiologiens klassikere de levde og skrev i en tid da alt dette var ganske 112 00:08:50.180 --> 00:08:52.220 nytt eller fremdeles i framvekst. 113 00:08:54.080 --> 00:08:58.160 Sosiologien som fag oppstod som en reaksjon eller kanskje heller straks et fors?k p? ? 114 00:08:58.160 --> 00:09:03.290 forst? disse samfunnsendringer som Foucault lister opp her. 115 00:09:03.290 --> 00:09:06.440 Som for alvor sk?yt fart fra opplysningstiden, s?nn ca. 116 00:09:07.880 --> 00:09:12.020 slutten av 1600-tallet via den franske revolusjon i 1789 og industrialiseringen og 117 00:09:12.020 --> 00:09:16.550 fremveksten av industriell kapitalisme p? 1800-tallet. 118 00:09:16.550 --> 00:09:21.530 S? noe av det man kan si kjennetegner moderniteten er p? en side dette her. 119 00:09:21.530 --> 00:09:23.950 Alts? fremveksten av de politiske frihetene. 120 00:09:23.950 --> 00:09:29.330 Her representerte den franske revolusjon som gav, eller i hvert fall begynte ? g? i 121 00:09:29.330 --> 00:09:33.960 retning av ? gi alle disse de s?kalte borgerlige frihetene, alts? ytringsfriheten, retten 122 00:09:33.960 --> 00:09:36.980 til ? g? i forsamlinger, retten til eiendom og s? videre. 123 00:09:37.010 --> 00:09:40.940 S? var det ogs? preget av deres s?ken etter kunnskap. 124 00:09:40.940 --> 00:09:46.580 Det ? underlegge alt vitenskapelig unders?kelse og samle inn kunnskap og forst? verden 125 00:09:46.580 --> 00:09:51.760 rundt seg. Ikke v?re tilfreds med overtro eller kirkens l?re eller noe s?nt. 126 00:09:51.760 --> 00:09:58.790 Eksemplifisert her med encyklopedistene, som fors?kte ? samle all verdens kunnskap i et 127 00:09:58.790 --> 00:10:04.130 leksikon. Og s? er det ogs? preget av denne moderne industrielle produksjon, som dere ser 128 00:10:04.130 --> 00:10:10.820 til h?yre her. Opplysningstiden innebar jo at det ble satt sp?rsm?l ved etablerte 129 00:10:10.820 --> 00:10:12.620 autoriteter og hierarkier. 130 00:10:12.620 --> 00:10:18.680 Kan vi tro p? kirkens bilde av verden n?r naturvitenskapen skrider fram og gir 131 00:10:18.680 --> 00:10:22.500 vitenskapelig svar p? de sp?rsm?lene hvor vi f?r bare tenkte i myter? 132 00:10:22.500 --> 00:10:25.840 Skal vi gj?re som prestene sier bare fordi de er prester? 133 00:10:25.840 --> 00:10:30.130 Skal vi f?lge gamle skikker bare fordi de er gamle skikker? 134 00:10:30.130 --> 00:10:37.200 Mot alt s?nt s? satt opplysningstenkerne vitenskap, fornuft og rasjonelle argumenter. 135 00:10:37.200 --> 00:10:42.860 Knytta til dette her var alts? de ideene som ledet opp mot den franske revolusjon. 136 00:10:42.860 --> 00:10:48.490 I f?ydalismen eller jordbrukssamfunnet hadde jordeierne, adelen og de geistlige 137 00:10:48.820 --> 00:10:50.920 presteskapet enorm makt. 138 00:10:51.880 --> 00:10:59.410 Men det fremvoksende handelsborgerskapet, som levde av handel, ikke av eie jord de ble 139 00:10:59.410 --> 00:11:03.760 flere i antall og de krevde st?rre innflytelse og det krevde sin del av makten. 140 00:11:05.050 --> 00:11:10.630 En del av det handlet om at de ville ha avskaffet eneveldet, alts? hvor kongen kunne 141 00:11:10.630 --> 00:11:14.140 bestemme alt. Og de vil ha innf?ring av en slags demokrati. 142 00:11:14.140 --> 00:11:19.480 Fordi handelsborgerskapet de opplevde jo at under f?ydalismen, under eneveldet og under 143 00:11:19.480 --> 00:11:23.830 det systemet hvor jordeierne bestemte s? mye, s? hadde ikke de som drev med handel og 144 00:11:23.830 --> 00:11:25.420 s?nt noe s?rlig innflytelse. 145 00:11:25.420 --> 00:11:29.120 De hadde ikke engang egentlig individuell krav p? eiendommen gang. 146 00:11:29.120 --> 00:11:31.750 S? for dem ble det veldig viktig ? forandre dette samfunnet. 147 00:11:32.620 --> 00:11:37.390 Sentralt for dem, handelsborgerskapet og deres allierte kan man si ble 148 00:11:37.420 --> 00:11:40.220 menneskerettighetene st?ende. 149 00:11:40.220 --> 00:11:43.620 Alts? ideen om at alle mennesker er f?dt frie og like. 150 00:11:43.620 --> 00:11:47.820 Her ved denne erkl?ringen fra den franske revolusjon. 151 00:11:47.820 --> 00:11:55.300 Og at all myndighet m? utg? fra folket, ikke fra Gud eller fra kongen eller noe slikt. 152 00:11:56.050 --> 00:12:00.400 Alts? all rett til ? fatte politiske beslutninger og bestemme og lede samfunnet det skal 153 00:12:00.400 --> 00:12:06.370 forankres i et mandat fra folket, for eksempel gjennom et valg, i stedet for en eller 154 00:12:06.370 --> 00:12:13.360 annen Gude-gitt autoritet eller autoritet gjennom tradisjon som kongehusene baserer seg 155 00:12:13.360 --> 00:12:20.910 p?. F?r den industrielle revolusjon arbeidet for det f?rste folk p? jorda. 156 00:12:22.230 --> 00:12:25.990 For det andre ble mye arbeid gjort i 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录 med grupper, bondefamilier, 157 00:12:25.990 --> 00:12:28.950 h?ndverksmestre med svenner og l?regutter og s?nt. 158 00:12:29.640 --> 00:12:32.430 De jobbet med enkle redskaper og med muskelkraft. 159 00:12:34.200 --> 00:12:39.030 Form?let med produserer var ? dekke sine egne behov, eventuelt drive med enkel bytting. 160 00:12:39.030 --> 00:12:42.370 En kilo neper noen meter tau for eksempel. 161 00:12:42.370 --> 00:12:47.130 Med industrikapitalisme ble dette snudd p? hodet. 162 00:12:48.060 --> 00:12:53.370 Dampkraft muliggjorde store maskiner, Folk jobbet i fabrikker, hundrevis begynt ? jobbe i 163 00:12:53.370 --> 00:12:54.720 samme hall. 164 00:12:54.720 --> 00:13:00.240 Og det at det var kapitalisme det dreier seg om at produksjonen ble ordna s?nn at de som 165 00:13:00.240 --> 00:13:07.320 eide fabrikkene og produserte ting, de gjorde det for ? skaffe seg et overskudd, som de 166 00:13:07.320 --> 00:13:10.630 s? kunne investere i enda st?rre bedrifter. 167 00:13:10.630 --> 00:13:13.700 Og de som f?r jobba for ? f? noen neper som de kunne bytte i noe t?y, eller bare spise 168 00:13:13.700 --> 00:13:16.020 selv for eksempel, de jobba n? i stedet for ? f? f? l?nn. 169 00:13:17.010 --> 00:13:25.770 De ble 170 00:13:25.770 --> 00:13:33.120 l?nnsarbeid. En side ved dette det er at ogs? fremveksten av arbeidsdeling og 171 00:13:33.120 --> 00:13:38.010 spesialisering. For i f?rmoderne samfunn var folks arbeid og hverdag likere enn det de 172 00:13:38.010 --> 00:13:41.700 ble i moderniteten. Folk gjorde s? mye av de samme tingene og derfor hadde de mye av de 173 00:13:41.740 --> 00:13:42.990 samme opplevelse og erfaringene. 174 00:13:43.100 --> 00:13:48.690 F?r kunne man kjenne seg inn i andre fordi det de gjorde i arbeidet og i hverdagen var 175 00:13:48.690 --> 00:13:50.650 noks? likt som det du gjorde. 176 00:13:50.650 --> 00:13:54.030 Men med moderniteten s? blir det forskjellige yrker og forskjellige funksjoner. 177 00:13:54.060 --> 00:14:00.120 Sp?rsm?let som Durkheim stiller det er hva skjer med b?ndene mellom folk n?r det er s?nn. 178 00:14:00.690 --> 00:14:04.380 Hva er det som holder dem sammen n?r de gj?r s? forskjellige ting og opplever s? 179 00:14:04.380 --> 00:14:06.570 forskjellig ting? 180 00:14:06.570 --> 00:14:10.690 Dette er litt skisseaktig, men det er s?nn som dere har l?rt p? skolen ogs?. 181 00:14:10.690 --> 00:14:14.400 I v?r sammenheng s? er det viktig at dette innebar helt enorme samfunnsendringer. 182 00:14:16.230 --> 00:14:19.620 Med industrialiseringen kom ogs? urbanisering og det at en mye st?rre andel av 183 00:14:19.620 --> 00:14:24.840 befolkningen ble boende i byer. Det bet?d at for ? forst? hva som kjennetegner det ? bo i 184 00:14:24.840 --> 00:14:28.430 en by sammenlignet med det ? bo p? landet det ble viktig. 185 00:14:28.430 --> 00:14:33.680 Og det skal vi se mye mer av n?r vi etter hvert kommer til Simmel. Sett under ett s? er 186 00:14:33.680 --> 00:14:36.980 det alts? en enorm samfunnsendringer det er snakk om snakk om. 187 00:14:36.980 --> 00:14:39.960 Modernisering det innebar at tenkningen ble annerledes. 188 00:14:39.960 --> 00:14:44.220 Forskjellig erfaringer, opplysningstiden og alt det der. 189 00:14:44.220 --> 00:14:45.940 Politikken ble annerledes. 190 00:14:45.940 --> 00:14:50.040 Slutt p? eneveldet, fremveksten av noe som ligner p? demokratiske institusjoner og 191 00:14:50.040 --> 00:14:52.010 borgerlige rettigheter og friheter og s?nt. 192 00:14:52.010 --> 00:14:55.620 Folk arbeidet annerledes og de bodde annerledes enn de hadde gjort f?r. 193 00:14:56.400 --> 00:15:02.940 Det ble en enorm ?kning i levestandarden som f?lge av en rivende ?konomisk og teknologisk 194 00:15:02.940 --> 00:15:08.700 utvikling. Sagt veldig generelt s? strevde de klassiske sosiologene med ? forst? og 195 00:15:08.700 --> 00:15:12.330 forklare hva i all verden det var som hadde skjedd og hva det betydde. 196 00:15:13.680 --> 00:15:18.390 Vi kan si at klassikerne p? forskjellig m?te var opptatt av ? forklare og fortolke 197 00:15:18.390 --> 00:15:23.790 overgangen fra tradisjonelle f?rmoderne samfunn til det moderne kapitalistiske 198 00:15:23.790 --> 00:15:29.430 industrisamfunnet. Da ut fra de bestrebelsene at sosiologien oppst?r som et s?regent fag. 199 00:15:30.180 --> 00:15:34.350 Det finnes flere m?ter ? definere sosiologi p?, men den sentralen, som i hvert fall 200 00:15:34.410 --> 00:15:35.670 speiler hva klassikerne var opptatt av. 201 00:15:35.770 --> 00:15:43.020 Det er ? se p? sosiologi som studiet av moderne samfunn og de livsformer som det f?rte 202 00:15:43.020 --> 00:15:50.560 med seg. Alts?, hva kjennetegner moderne samfunn og hvordan er de ? leve i? 203 00:15:50.560 --> 00:15:54.090 Overforenklet s? kan vi jo si at klassikerne vektla forskjellige ting ved moderniteten. 204 00:15:54.810 --> 00:15:58.820 Marx mente at det var fremveksten av industrikapitalismen som var det mest sentrale her. 205 00:15:58.820 --> 00:16:04.290 Og som vi skal se mer om seinere mente han at en del av de andre endringene i moderniteten 206 00:16:04.290 --> 00:16:11.010 m?tte forst?s som, i en eller annen betydning, for?rsaket av kapitalismen. For Durkheim 207 00:16:11.010 --> 00:16:14.430 var noe av det viktigste her arbeidsdeling og spesialisering. 208 00:16:15.060 --> 00:16:20.280 Folk arbeider n? i ?kende grad med forskjellige ting, ulike oppgaver der de f?r hadde 209 00:16:20.280 --> 00:16:24.110 v?rt forent av har like erfaringer fordi de gjorde s? ulike typer jobber. 210 00:16:24.110 --> 00:16:29.620 For Weber var det vi kunne tenke p? som en slags systematisering av fornuft og 211 00:16:29.620 --> 00:16:36.370 rasjonalitet et overskyggende prinsipp for hvordan moderne samfunn skulle styres. 212 00:16:36.370 --> 00:16:40.410 Med framveksten av moderniteten ble alts? veldig mye forandret. 213 00:16:41.190 --> 00:16:45.360 Dette var ikke endringer som bare kom over natta men i l?pet av moderniseringsperioden 214 00:16:45.360 --> 00:16:46.890 ble veldig mange ting annerledes. 215 00:16:46.920 --> 00:16:51.240 Den engelske sosiologen Anthony Giddens, han som blant annet har skrevet en 216 00:16:51.240 --> 00:16:56.450 innf?ringsbok i sosiologi som jeg tror dere kjenner til, han har omtalt dette slik. 217 00:16:56.450 --> 00:17:02.820 "De livsformer som moderniteten har frambrakt har p? en hittil usett m?te revet oss bort 218 00:17:02.820 --> 00:17:06.540 fra alle tradisjonelle former for sosial orden". 219 00:17:08.610 --> 00:17:13.680 Vi kan derfor si at sosiologien som s?dan er basert p? at en del slike skiller mellom 220 00:17:13.680 --> 00:17:16.520 tradisjonelle f?rmoderne samfunn og de moderne samfunnene. 221 00:17:16.520 --> 00:17:19.130 I praksis egentlig mest England, Tyskland og Frankrike. 222 00:17:20.210 --> 00:17:24.680 I denne forst?elsen s? er det tradisjonelle samfunnet preget av lav grad av arbeidsdeling 223 00:17:24.680 --> 00:17:26.360 og lav grad av spesialisering. 224 00:17:26.720 --> 00:17:31.520 De tradisjonelle samfunnene var delt opp i noen stender, men forskjellene i arbeid som 225 00:17:31.520 --> 00:17:36.190 folk gjorde, alts? blant de som arbeidet og ikke bare livn?rte seg av at de er i jorda, 226 00:17:36.190 --> 00:17:39.830 og m?tene de levde livene sine p?, de var ikke s? store. 227 00:17:40.520 --> 00:17:44.900 Det var samfunn hvor folk som arbeidet p? jorda beholdt en liten del av det de dyrket der 228 00:17:45.230 --> 00:17:46.670 mens resten gikk til jordeieren. 229 00:17:47.450 --> 00:17:51.920 Men folk jobba alts? ikke for penger 230 00:17:51.920 --> 00:17:55.640 Og det var et samfunn hvor makt og privilegier fulgte blodlinja. 231 00:17:56.540 --> 00:18:01.880 Marx og Weber var sv?rt opptatt av at makt og ulikhet i kapitalismen fungerer helt 232 00:18:01.970 --> 00:18:07.850 annerledes enn de gjorde i f?ydalsamfunnet eller standssamfunnenet som vi kan kalle det 233 00:18:07.850 --> 00:18:14.270 med Weber. I standssamfunn har adel og kongehus stor makt og det er makt og privilegier 234 00:18:14.270 --> 00:18:21.200 som g?r i arv. Det er jo en type samfunn vi kan se for eksempel karikert i Game of 235 00:18:21.200 --> 00:18:25.640 Thrones hvor det er familier og blodsb?nd som er kildene til makt. 236 00:18:25.970 --> 00:18:31.730 Det var ikke fritt fram for hvem som helst ? bli adel, men dette er grunnleggende 237 00:18:31.730 --> 00:18:35.360 annerledes i kapitalismen skriver Max Weber. 238 00:18:35.450 --> 00:18:38.120 Og det skal vi bli kjent med videre etter kurset. 239 00:18:39.980 --> 00:18:45.890 Forbundet alt dette her var ogs? det at makt og autoritet var legitimert p? helt 240 00:18:45.890 --> 00:18:46.960 forskjellige m?ter. 241 00:18:46.960 --> 00:18:52.850 Med at makt blir legitimert mener de grunnene som gis for at makten er rettmessig og for 242 00:18:52.850 --> 00:18:56.190 at makten skal adlydes. 243 00:18:56.190 --> 00:19:00.920 Her mente Weber at det var en veldig viktig forskjell p? de f?rmoderne og de moderne 244 00:19:00.920 --> 00:19:03.860 samfunnene, eller de tradisjonelle og de moderne samfunnene. 245 00:19:04.370 --> 00:19:08.910 For i tradisjonelle samfunn s? kunne autoritet berettiges ut fra tradisjonen, s?nn har 246 00:19:08.910 --> 00:19:10.680 det alltid v?rt. 247 00:19:10.680 --> 00:19:14.420 Eller ut fra karisma, unike egenskaper ved personen. 248 00:19:14.630 --> 00:19:20.060 H?r p? meg fordi jeg er s? flink eller spesiell eller unik eller kanskje aller oftest, 249 00:19:20.540 --> 00:19:24.620 h?r p? meg fordi jeg har en spesiell forbindelse til en guddom. 250 00:19:26.630 --> 00:19:33.120 Noe av dette her er faktisk veldig fint illustrert i et lite klipp fra, en av mine 251 00:19:33.120 --> 00:19:36.750 yndlingsfilmer en riktignok ganske ganske gammel film. 252 00:19:36.750 --> 00:19:40.370 Nemlig Monty Python and the Holy Grail. 253 00:19:40.370 --> 00:19:45.530 I den filmen s? er det veldig mye parodier av middelalderen eller rettere sagt egentlig 254 00:19:45.530 --> 00:19:48.680 hvordan vi pleier ? tenke oss middelalderen. 255 00:19:48.680 --> 00:19:50.600 Et typisk f?rmoderne samfunn. 256 00:19:51.560 --> 00:19:59.240 Den filmen den handler stort sett om egentlig en slags parodi p? det som er Englands 257 00:19:59.240 --> 00:20:05.420 opprinnelsesmyte, alts? om Kong Arthur, slags Storbritannias Harald H?rfagre liksom. 258 00:20:05.600 --> 00:20:10.610 Hvordan han fyker rundt og skal rekruttere diverse Lords til ? bli med ham og lete etter 259 00:20:10.610 --> 00:20:11.870 den hellige gral. 260 00:20:12.920 --> 00:20:18.590 I den scenen som jeg skal vise dere n? s? kommer han og tjeneren hans Patsy ridende 261 00:20:18.590 --> 00:20:23.390 gjennom landskapet. En av filmens innledende vitser er at Kong Arthur ikke har hester og 262 00:20:23.390 --> 00:20:29.150 derfor heller m? late som han har en hest mens tjener hans sl?r to kokosn?tter sammen for 263 00:20:29.150 --> 00:20:31.470 ? herme etter lyden av hover som treffer bakken. 264 00:20:31.470 --> 00:23:23.740 Se her. 265 00:23:34.060 --> 00:23:38.590 Sett fra et sosiologisk perspektiv s? er denne scenen utrolig rik fordi den f?r frem 266 00:23:38.680 --> 00:23:41.430 veldig mye som er s?nn veldig sosiologisk. 267 00:23:41.430 --> 00:23:45.280 I denne sammenhengen s? synes jeg noe av det mest interessante med det er hvordan disse 268 00:23:45.280 --> 00:23:50.140 b?ndene her de oppf?rer seg som distinkt moderne mennesker. 269 00:23:50.530 --> 00:23:54.290 Mens kong Arthur er et typisk f?rmoderne maktmennesker. 270 00:23:54.290 --> 00:24:00.070 Helt umiddelbart protesterer disse b?ndene p? at Arthur liksom skal ha en spesiell makt 271 00:24:00.070 --> 00:24:02.680 over dem eller kan du kommandere dem p? noen m?te. 272 00:24:03.220 --> 00:24:07.960 Deretter g?r de over i en slags utfordring om hva det er som er grunnlaget til kong 273 00:24:07.960 --> 00:24:13.110 Arthur for ? v?re konge eller regnet for ? v?re politisk makthaver, kunne man si. 274 00:24:13.110 --> 00:24:15.550 Med henvisning til at de har ikke stemt p? ham. 275 00:24:16.270 --> 00:24:22.240 Rare damer som ligger i innsj?er og deler ut sverd er ikke noe grunnlag for et 276 00:24:22.240 --> 00:24:26.620 styringssystem, sier disse b?ndene. 277 00:24:27.010 --> 00:24:33.970 Kong Arthur er utpreget f?rmoderne fordi han pr?ver da ? ut?ve autoritet med henvisning 278 00:24:33.970 --> 00:24:37.330 til at han har f?tt et sverd en dame som ligger i en sj?. 279 00:24:40.090 --> 00:24:46.180 Da er vi ved slutten av del to av denne f?rste forelesningen i sosiologiens klassikere og 280 00:24:46.180 --> 00:24:51.400 moderne samfunn. I den neste delen s? skal vi pr?ve ? si noe mer om hva som kjennetegner 281 00:24:51.400 --> 00:24:56.230 klassikernes syn p? moderniteten og ogs? begynne ? n?rme oss hvordan de s? for seg at man 282 00:24:56.230 --> 00:24:58.630 kunne lage en vitenskap om samfunnet.