WEBVTT 1 00:00:00.000 --> 00:00:01.770 Hei og velkommen tilbake. 2 00:00:02.340 --> 00:00:06.720 Dette er alts? den tredje videoen i den tredje forelesningen p? SOS1003(S). 3 00:00:06.750 --> 00:00:16.740 Vi har akkurat snakket om hva Marx mener med utbytting og hvordan han forklarer det som et produkt av en kapitalistisk produksjonsm?te 4 00:00:16.740 --> 00:00:24.450 hvor man har begynt ? investere i en helt ny og unik type vare. 5 00:00:24.450 --> 00:00:33.390 Sm alts? er varen arbeidskraft, som har denne temmelig spesielle kvaliteten at det er en vare som skaper ny verdi 6 00:00:33.570 --> 00:00:34.840 n?r den brukes. 7 00:00:34.840 --> 00:00:41.740 S? har vi sett at det er kilden til profitt, overskudd i kapitalismen. 8 00:00:41.740 --> 00:00:50.700 Gjennom det at arbeidskraften har helt forskjellig og helt uavhengig bruksverdi og bytteverdi, akkurat slik som andre varer har 9 00:00:50.700 --> 00:01:00.690 . I dette er s? kom vi alts? inn p? hva det er b?de Marx mener er utbytting, men ogs? hva han mener egentlig er grunnleggende for hva slags type 10 00:01:00.690 --> 00:01:05.230 system kapitalismen egentlig er, hvilken organisering av ?konomi det er. 11 00:01:05.230 --> 00:01:10.470 Fordi det er nettopp i dette vi finner n?kkelen til begrepet hans om kapital. 12 00:01:12.980 --> 00:01:14.270 S? kunne man sp?rre. 13 00:01:14.270 --> 00:01:17.140 Kapital er ikke det bare penger? 14 00:01:17.140 --> 00:01:25.820 Slik brukes det ofte n?r man lager lister over de mest kapitalsterke i Norge, s? tenker man egentlig f?rst og fremst bare p? folk som er god for veldig mye penger. 15 00:01:26.720 --> 00:01:33.280 S?nn sett hvis det var det kapital var, s? ville kapitalisme bare v?re et system hvor mye handlet om penger. 16 00:01:33.280 --> 00:01:41.070 Og det er jo et system hvor veldig mye handler om penger, men det handler om kapital i en mye mer spesifikk forstand, og her kommer vi inn p? hva det er 17 00:01:41.090 --> 00:01:44.980 n?yaktig Marx mener er kapital. 18 00:01:44.980 --> 00:01:47.600 Dette har dere en pensumtekst om. 19 00:01:47.600 --> 00:01:49.490 Kapital, sier Marx, er ikke bare penger. 20 00:01:49.910 --> 00:01:52.100 Det er ikke penger i det hele tatt egentlig. 21 00:01:52.100 --> 00:01:56.140 Kapital, det er en prosess og en relasjon. 22 00:01:56.140 --> 00:01:57.290 S? kapital er ikke en ting. 23 00:01:57.710 --> 00:02:00.350 Det er ikke en sum penger eller uansett hvor stor den er. 24 00:02:00.650 --> 00:02:04.820 Kapital er den prosessen og den relasjonen som de pengene eventuelt inng?r i. 25 00:02:06.390 --> 00:02:12.060 S? er det vi m? gj?re er ? se p? den prosessen hvor igjennom penger blir til kapital. 26 00:02:14.190 --> 00:02:21.100 Penger blir til kapital det ? forst? gjennom en s?nn som formel som vi har sett p? f?r med VPV og PVP. 27 00:02:21.420 --> 00:02:28.080 Men det er da den spesifikt kapitalistiske versjonen av hvordan PVP foreg?r. 28 00:02:28.500 --> 00:02:36.810 Vi s? sted det var n?r du bruker penger til ? kj?pe varer ogs? selger du varene dyrere for mer penger, som det var i handel, men vi har ogs? snakket om at det i kapitalismen s? 29 00:02:36.810 --> 00:02:39.680 investerer man jo en helt ny type vare. 30 00:02:39.680 --> 00:02:41.680 Alts? vare i g?se?yne her. 31 00:02:41.680 --> 00:02:45.180 Som har den fantastiske kvaliteten at den kan skape nye verdier. 32 00:02:45.750 --> 00:02:54.090 S? pengene blir kapital dersom man tar denne haugen med penger, investerer den i, dels i r?varerog 33 00:02:55.590 --> 00:02:59.920 fabrikk, men mest avgj?rende investerer den i arbeidskraft. 34 00:02:59.920 --> 00:03:02.100 Betaler folk for ? komme og jobbe for seg. 35 00:03:02.640 --> 00:03:12.620 S? er det dette her, det at arbeidskraften der kan ta all plasten og metallet og st?sjet, som g?r med inn i en penn, forvandle 36 00:03:12.620 --> 00:03:22.620 det til en penn og dermed skape ny verdi som s? er eiendommen til eieren av produksjonsmidlene, alts? de verdiene som produseres i bedriften de tilh?rer de 37 00:03:22.620 --> 00:03:26.580 som eier den. Det er ogs? grunnlaget for at pengene ?ker. 38 00:03:27.310 --> 00:03:28.990 At man sitter med mer penger til slutt. 39 00:03:28.990 --> 00:03:33.420 Penger med et opph?yde tegn, som dere kan se p? slutten av formelen. 40 00:03:33.420 --> 00:03:34.620 S? det som er kapital 41 00:03:34.770 --> 00:03:42.140 if?lge Marx, det er denne prosessen her hvor alts? pengene investeres i arbeidskraft p? m?ter som gj?r at de ?ker. 42 00:03:42.140 --> 00:03:45.380 Det blir mer av dem, s? penger i seg selv er ikke kapital. 43 00:03:45.380 --> 00:03:48.300 De blir kapital i og gjennom denne prosessen her. 44 00:03:48.300 --> 00:03:57.180 Det er n?r de er i denne prosessen og n?r de inng?r i dette bestemte forholdet, alts? med arbeidskraft at det er snakk om kapital 45 00:03:58.650 --> 00:04:08.190 . S? det spesielle med dette her er som vi har snakket om f?r og som Marx sitter helt i sentrum for sin analyse av hva kapitalismen er, det er det spesielle med denne varen 46 00:04:08.550 --> 00:04:18.510 arbeidskraft. Han skriver mye kritisk om dette med varen arbeidskraft fordi han er jo veldig opptatt av at det er en vare som slettes ikke er 47 00:04:18.510 --> 00:04:27.450 som andre varer. Og han mener jo ikke egentlig eller p? en m?te kan man si at den er ikke som andre varer fordi den kan skape ny verdi, men det er jo rent ?konomisk betraktet. 48 00:04:27.750 --> 00:04:37.620 Det er jo ikke som andre varer fordi det best?r av levende, pustende mennesker som har disse unike 49 00:04:37.620 --> 00:04:47.430 egenskapene og kvalitetene og verdien som mennesker, men fra perspektivet til kapitalismen s? blir de behandlet tilsynelatende som 50 00:04:47.430 --> 00:04:48.660 hvilken som helst vare. 51 00:04:50.260 --> 00:04:59.680 S? det er kjernen i hva Marx mener med kapital og dermed ogs? egentlig er dette her kjernen i hva han mener er kapitalisme. 52 00:05:00.340 --> 00:05:09.130 Det er alts? denne PVP-kjeden, der hvor den helt nye spesielle typen vare arbeidskraft kommer inn. 53 00:05:10.690 --> 00:05:14.500 S? det har en veldig stor betydning for Marx. 54 00:05:14.500 --> 00:05:18.730 S? kapitalen er jo da en prosess kunne vi si med Marx, men vi kan ogs? si at den er en relasjon. 55 00:05:19.720 --> 00:05:22.610 Det er et forhold mellom noen og mellom noe. 56 00:05:22.610 --> 00:05:29.760 Penger som investeres i arbeidskraft som blir da til mer penger det er den prosessen du kunne si er kapital. 57 00:05:29.760 --> 00:05:31.670 Det er kapital som prosess. 58 00:05:31.670 --> 00:05:37.420 Men i konkret form s? betyr dette at eiere, konkrete mennesker, kj?per arbeidskraft. 59 00:05:37.660 --> 00:05:46.450 Dvs. de betaler noen for ? bruke disse menneskelige egenskaper for seg og de inng?r ogs? dermed i en 60 00:05:46.510 --> 00:05:52.300 relasjon. Eierne inng?r s? i en relasjon til noen andre som da blir arbeidere. 61 00:05:52.870 --> 00:06:02.080 S? det er denne relasjonen som skaper klassene, det er bare ved at man inng?r denne relasjonen, man inng?r dette forholdet til hverandre at det blir 62 00:06:02.620 --> 00:06:03.790 klasser. 63 00:06:03.790 --> 00:06:13.660 Uten ? v?re den relasjonen som er ikke eieren en kapitalist, eller Josefine og Preben er ikke arbeidere f?r de inng?r i den 64 00:06:13.660 --> 00:06:18.460 relasjon. S? det er alts? utbyttingsrelasjoner som skaper klasseskillene. 65 00:06:18.460 --> 00:06:25.210 Det er i og gjennom dette forholdet at man blir medlem i en klasse, kunne vi si med Marx. 66 00:06:26.380 --> 00:06:35.490 S? klasseskillene i kapitalismen er if?lge Marx ikke egentlig fundert i markedstransaksjoner som det tilsynelatende er. 67 00:06:35.490 --> 00:06:39.580 Kj?per og selger av arbeidskraft slik de klassiske ?konomene beskrev det. 68 00:06:39.850 --> 00:06:48.640 Det er ikke det at arbeidskraften blir kj?pt billig og solgt dyrt eller kj?pt for en uf?r pris som er utgangspunktet for merverdi og for profitt. 69 00:06:49.840 --> 00:06:59.050 Klasseskillene som vi har sett p? oppst?r i "produksjonens l?nnkammer", hidden abode of production, som Marx sier. 70 00:06:59.170 --> 00:07:08.620 For det skjer alts? ikke i og for seg i markedet, men det skjer i relasjoner som ligger til grunn som g?r forut for og mer dyptliggende enn selve 71 00:07:08.620 --> 00:07:18.130 markedstransaksjonen. P? denne m?ten s? oppst?r det jo i kapitalismen upersonlige maktforhold i kontrast til de forhold som 72 00:07:18.130 --> 00:07:27.560 eksisterte i det f?ydale samfunnet hvor alts? leilendinger jobbet p? jorda og gav fra seg s? og s? mye til 73 00:07:28.870 --> 00:07:29.980 jordeieren som vi snakket om. 74 00:07:30.220 --> 00:07:39.850 Men i kapitalismen s? f?r du alts? upersonlige relasjoner hvor alt dette medisineres eller formidles gjennom vare og vareformer og og den slags type ting 75 00:07:40.240 --> 00:07:42.620 . S? det blir en upersonlig makt relasjon. 76 00:07:43.330 --> 00:07:51.880 Kapitalistene har jo makt over arbeiderne ikke gjennom personlige egenskaper eller hvem de er, men gjennom den den spesifikke relasjonen der. 77 00:07:54.350 --> 00:08:04.070 Og som er veldig viktig ogs? i kontrasten til det f?rmoderne samfunnet s? er dette i grunnleggende sett en ikke-voldelig form for utbytting. 78 00:08:05.030 --> 00:08:14.630 Det er ikke s?nn at regelen her er at eierne ved voldsbruk eller maktbruk tvinger arbeiderne 79 00:08:15.200 --> 00:08:22.400 inn i fabrikkhallene, de drives i stedet av rene ?konomiske behov. 80 00:08:22.400 --> 00:08:30.560 Uten jobb og uten inntekt s? er det ikke mulig ? overleve innenfor den kapitalistiske markeds?konomien. 81 00:08:31.440 --> 00:08:38.940 P? engelske er dette fine uttrykket dull economic compulsion, som er litt vanskelig ? oversette til norsk. 82 00:08:38.940 --> 00:08:48.770 Compulsion er jo p? en m?te ikke direkte tvang, men en sterk driv, en rent ?konomisk driv som som skaper disse 83 00:08:49.280 --> 00:08:52.330 maktforholdene. S? p? den m?ten kan man si at de er ikke-voldelige. 84 00:08:52.330 --> 00:08:56.120 De baserer seg stort sett alts? ikke p? direkte fysisk voldsbruk. 85 00:08:57.020 --> 00:09:02.210 Klassemakt i kapitalismen er da if?lge Marx ganske iboende. 86 00:09:02.630 --> 00:09:03.830 For hva det systemet er. 87 00:09:04.660 --> 00:09:10.590 At det oppst?r klasseskiller, den typen forskjeller, er ikke et slags tilfeldig utfall av systemet. 88 00:09:10.590 --> 00:09:12.220 Det er ikke et slag biprodukt. 89 00:09:12.640 --> 00:09:16.720 Klasseskillene er grunnleggende for hva kapitalismen er. 90 00:09:17.140 --> 00:09:23.730 Vi s? i sted at det er det er gjennom denne investeringen i arbeidskraft du f?r kapital, if?lge Marx. 91 00:09:23.770 --> 00:09:25.900 Det er slik dynamikken i dette systemet egentlig oppst?r. 92 00:09:26.650 --> 00:09:33.780 Vi ser ogs? at den samme dynamikken er det som ogs? skaper klasseskillene eller egentlig forutsetter de, p? en m?te. 93 00:09:33.780 --> 00:09:41.450 Du kan ikke ha denne kapitalprosessen og kapitalrelasjon uten et skille mellom eiere og arbeidere. 94 00:09:41.450 --> 00:09:48.560 Dersom det skillet oppheves s? ville du ikke lenger ha egentlige kapitalistiske forhold, sier Marx. 95 00:09:48.560 --> 00:09:52.000 Eller sier og sier han, kan vi forst? han som ? si. 96 00:09:52.000 --> 00:09:54.810 S? utbytting er p? en m?te iboende kan man si. 97 00:09:54.880 --> 00:10:02.390 Det er ikke noe som man kan rette p? ved l?nnsforhandlingene, ? f? h?yere l?nn eller bedre arbeidsvilk?r. 98 00:10:02.390 --> 00:10:10.750 Utbytting er ?kke som fordi forskjellen p? hva arbeidet er verdt i penger for kapitalistene, er 99 00:10:10.750 --> 00:10:15.040 st?rre enn det han f?r i l?nn. 100 00:10:15.310 --> 00:10:18.280 Det er grunnleggende for hele hele modellen. 101 00:10:18.610 --> 00:10:27.160 Dersom l?nnen til arbeiderne var lik verdien av det de produserte ville det ikke v?rt noen kilde til merverdi eller profitt der. 102 00:10:29.020 --> 00:10:38.920 Men vi sa p? forrige slide at det er en form for utbytting som er uten direkte vold eller maktbruk, og det heller ikke garantert av lovverket p? 103 00:10:38.920 --> 00:10:48.880 den m?ten som arbeidsdelingen var i de f?ydale f?rmoderne samfunnet, hvor det var tradisjon og rett som sa hvem som skulle 104 00:10:48.880 --> 00:10:58.420 ha hvilke roller. Isteden s? f?r man disse formelt frie forholdene under kapitalismen somMarx nei som Weber ogs? 105 00:10:58.420 --> 00:11:03.040 understrekte. Men Marx er opptatt av at l?nnsarbeid er jo bare formelt sett fritt. 106 00:11:03.850 --> 00:11:07.900 Du er ikke tvunget av loven og staten kommer ikke og tvinger deg til ? g? p? jobb. 107 00:11:08.260 --> 00:11:13.990 Men det er ?konomiske forhold som i "g?se?yne" tvinger deg til det. 108 00:11:13.990 --> 00:11:18.370 S? grunnlaget for ?konomisk liv i kapitalismen er alts? ikke frie valg, 109 00:11:18.580 --> 00:11:23.470 sier Marx, men skjult tvang, utbytting og fremmedgj?ring. 110 00:11:25.310 --> 00:11:34.580 Dette setter han i skarp kontrast alts? til den de klassiske ?konomene og kunne man si veldig mye ?konomisk tenkning ogs? i v?r tid, som man forst?r 111 00:11:34.580 --> 00:11:40.850 ?konomisk aktivitet og virksomhet som frie valg, drevet av rasjonell egeninteresse. 112 00:11:41.480 --> 00:11:48.650 Marx p? sin side ser helt omvendt p? det og sier at det er skjult tvang, utbytting og fremmedgj?ring som egentlig foreg?r. 113 00:11:50.540 --> 00:11:59.900 Poenget til Marx kan forst?s her i forlengelse med det er sagt f?r at det er forskjellen mellom hvordan noe framst?r og hvordan det dypest sett fungerer. 114 00:12:00.500 --> 00:12:10.340 Fordi Marx sier at det ? forst? ?konomisk liv som rasjonelle egeninteresserte valg det er egentlig ? feste seg bare ved deres overfladiske 115 00:12:10.340 --> 00:12:14.840 framtoning. Men det er bare ? se p? det observerbare, det direkte. 116 00:12:14.840 --> 00:12:22.640 Det er folk som dere pr?ver ? f? mest mulig betalt for for arbeidskraften sin og kapitalister som pr?ver ? gj?re lurest mulig investeringer og som ting som det. 117 00:12:22.640 --> 00:12:26.600 S? p? overflaten s? framst?r alt som rasjonell egeninteressert handling kunne man kanskje si. 118 00:12:27.080 --> 00:12:35.840 Men n?r man ser dypere under det s? ser man alts? utbyttingsforholdet, den skjulte tvangen og den fremmedgj?ring som dette her inneb?rer. 119 00:12:37.250 --> 00:12:45.980 S? her er vi tilbake til noe som er innledet med ? si er at et helt sentralt aspekt hvordan Marx tenker og som har p?virket veldig mange etter han, ogs? folk som ikke gir for 120 00:12:45.980 --> 00:12:47.000 seg er marxistiske, 121 00:12:47.330 --> 00:12:56.570 det er denne strukturelle tankegangen, som inneb?rer for det f?rste at hvordan ting framst?r samsvarer ikke med hvordan de egentlig er. 122 00:12:57.350 --> 00:13:04.940 Det kan finnes slags skjulte sannheter om hvordan ting fungerer som man ikke ser ved ? bareobservere det kunne man si. 123 00:13:05.000 --> 00:13:09.410 Man m? inn og analysere og finne det hvordan ting virker i det skjulte. 124 00:13:09.410 --> 00:13:17.030 S? ? forst? hvordan kapitalismen fungerer, sier Marx, det inneb?rer ? oppdage strukturen som er bak hvordan den framst?r. 125 00:13:18.130 --> 00:13:27.920 Dere husker i sted at jeg sa at han mente at du kan ikke forst? er egentlig kilden til kapitalismens profitt, kilden til merverdien, ved ? 126 00:13:27.920 --> 00:13:30.250 bare betrakte markedstransaksjonen. 127 00:13:30.250 --> 00:13:34.460 Fordi da blir det som de klassiske ?konomene sa, der er jo arbeidskraften som en hvilken som helst vare. 128 00:13:34.880 --> 00:13:42.740 Men s? viser Marx at ved ? g? inn i produksjonens l?nnkammer, s? kan du se at arbeidskraften er ikke en hvilken som helst vare. 129 00:13:43.040 --> 00:13:45.780 En vare med noen helt spesielle kvaliteter. 130 00:13:45.780 --> 00:13:55.130 Nemlig denne dypt menneskelige kapasiteten til ? kunne forandre omgivelsene sine og gjennom det skape noe nytt som alts? er kilden til 131 00:13:55.430 --> 00:13:57.200 verdi sier Marx. 132 00:13:59.640 --> 00:14:01.700 Det var det hadde tenkt ? si om det. 133 00:14:01.700 --> 00:14:11.370 S? skal vi n? i den siste videoen se p? det Marx mener om det grunnleggende ustabile eller kriseutsatte 134 00:14:13.200 --> 00:14:22.980 i kapitalismen. N? har vi v?rt inne p? den f?rste m?ten han m?te angriper den klassiske ?konomien p?; ved ? si at det er 135 00:14:22.980 --> 00:14:27.810 ikke fritt og ?pent og p? markedet alt sammen egentlig skjer. 136 00:14:28.170 --> 00:14:38.010 Vi skal ogs? se hvordan han svarer p? deres andre karakteristiske forestilling, som alts? er at markeds?konomien eller kapitalismen tenderer 137 00:14:38.010 --> 00:14:42.800 mot en form for likevekt, ekvilibrium eller harmoni, kunne vi nesten si.