WEBVTT 1 00:00:01.710 --> 00:00:05.280 Hei og velkommen til denne SOS1003(S). 2 00:00:05.340 --> 00:00:10.240 Forelesningen om Weber og den moderne kapitalismen. 3 00:00:10.240 --> 00:00:13.920 Som f?r s? pr?ver jeg ? f? delt opp forelesningen i noen mindre deler. 4 00:00:13.920 --> 00:00:19.320 Men denne forelesningen viste seg ? v?re litt vanskelig ? dele opp i deler, s? vi h?per det fungerer. 5 00:00:20.370 --> 00:00:23.130 Vi har jo snakket en del om, p? forelesningene allerede. 6 00:00:23.160 --> 00:00:29.120 At det er en slags ambivalens i klassikernes i forhold til det moderne. 7 00:00:29.120 --> 00:00:36.260 Alts? at det er noe dobbelt ved hvordan de ser p? den historiske utviklingen kan man si, eller fremveksten av det moderne samfunn. 8 00:00:36.260 --> 00:00:45.510 B?de som i at de ser positivt p? forbedringene og fremskrittene som det representerer, men ogs? et vesentlig element av 9 00:00:45.510 --> 00:00:53.450 bekymring eller frustrasjon kanskje, med hvordan de moderne samfunnene arter seg. 10 00:00:53.450 --> 00:00:57.000 Hos Weber s? er dette fors?vidt veldig artikulert. 11 00:00:57.000 --> 00:01:04.100 Det vi kanskje kunne si er at Weber er nok den av de som har det m?rkeste synet p? det moderne. 12 00:01:04.100 --> 00:01:13.320 Faktisk n?r vi kommer n?rmere inn p? tanken hans og kunne vi se at hans negative eller dystre tanker om det moderne p? mange m?ter kanskje 13 00:01:13.320 --> 00:01:22.770 overskygger eller er det mest dominerende ved hans hans oppfattelse eller syn, vurdering av det moderne. 14 00:01:23.010 --> 00:01:33.000 Han er nok den med de minst optimistiske ideene om hvordan dette samfunnet kan forbedres og de minst rosenr?de ideene om hvordan ting vil utvikle seg. 15 00:01:36.460 --> 00:01:43.870 Det ble ofte sagt om Max Weber at veldig mye av det han skrev er ? forst? som en slags dialog med Marx' gjenferd. 16 00:01:44.630 --> 00:01:54.330 Det tenkte jeg at jeg skulle pr?ve ? illustrere litt her ved ? ta dette bildet fra Marx grav i London og her er Weber inne. 17 00:01:54.330 --> 00:01:59.390 Klar ? en aldri s? liten dialog med gjenferdet. 18 00:02:00.040 --> 00:02:06.590 Ja, kapitalismen er en ekstremt viktig del av moderniteten. 19 00:02:06.590 --> 00:02:13.000 Ubarmhjertigheten i profittjaget er veldig spesielt for den moderne vestlige kapitalismen. 20 00:02:14.560 --> 00:02:20.800 Du hadde rett Marx i at det er systemisk press, men det forklarer ikke alt. 21 00:02:22.720 --> 00:02:27.310 Det er ogs? at jakten p? profitt blir et slags m?l i seg selv. 22 00:02:27.760 --> 00:02:32.770 Det ? tjene penger har i seg selv f?tt preg av ? v?re moralsk. 23 00:02:35.290 --> 00:02:41.170 N?r du og de der unghegelianerne snudde Hegel p? hodet ble det for materialistisk. 24 00:02:41.680 --> 00:02:46.480 Dere m? ikke glemme at folks ideer og motivasjon er viktig. 25 00:02:48.700 --> 00:02:58.180 I dag har folk et veldig annerledes syn p? b?de arbeid og profitt sammenlignet med f?r i tida, f?r tenkte folk p? arbeid og det ? tjene penger 26 00:02:58.450 --> 00:03:01.030 mer som en slags n?dvendig onder. 27 00:03:03.520 --> 00:03:07.270 Men n? er det et m?l i seg selv ? tjene penger og ? jobbe. 28 00:03:07.840 --> 00:03:10.540 Profitt blir mer forst?tt som bel?nning for hardt arbeid. 29 00:03:12.040 --> 00:03:17.500 Det er litt som med ? jobbe hardt og tjene penger er en slags moralsk dyd i seg selv. 30 00:03:21.820 --> 00:03:25.540 Det er noe s?nt jeg tenker p? som kapitalismens ?nd. 31 00:03:29.710 --> 00:03:38.710 En annen ting som du, Marx, ikke hadde noe begrep om er den voldsomme rasjonaliseringen som kjennetegner den vestlige 32 00:03:39.100 --> 00:03:47.830 kapitalismen. Jeg mener, i moderniteten driver vi hele tiden med en s?nn systematisk utarbeiding 33 00:03:49.390 --> 00:03:51.370 av m?ter ? gj?re ting p?. 34 00:03:54.160 --> 00:03:59.860 Det ? rasjonalisere - gj?re ting p? en mer rasjonell m?te - blir et m?l i seg selv. 35 00:04:00.700 --> 00:04:05.770 Det blir et omfattende og dominerende trekk ved folks liv i moderniteten. 36 00:04:08.590 --> 00:04:14.530 Det er tydelig at de kapitalistiske foretakene holder p? s?nn og du var jo inne p? det du ogs?, Marx. 37 00:04:17.320 --> 00:04:23.470 Men jeg mener det er et trekk i seg selv ved moderniteten som absolutt preger kapitalistiske foretak alts?, 38 00:04:23.800 --> 00:04:25.030 men ikke bare dem! 39 00:04:28.870 --> 00:04:34.710 Tenk bare p? v?rt moderne forhold til naturen. 40 00:04:34.710 --> 00:04:43.300 F?r-moderne samfunn tok naturen for gitt, eller tilla den til og med mystiske og guddommelige kvaliteter 41 00:04:46.090 --> 00:04:51.490 . Men i moderniteten f?r vi et s?nt systematisk utarbeida forhold til naturen. 42 00:04:52.090 --> 00:04:56.170 Vi studerer den vitenskapelig ogs? forholder vi oss rasjonelt til den. 43 00:04:59.290 --> 00:05:05.680 Det blir et ideal at effektivitet og rasjonalitet skal styre alle aktiviteter. 44 00:05:08.380 --> 00:05:16.660 Det er selvf?lgelig fint det, alts?, men det kan true andre verdier og m?l og andre m?ter ? tenke og handle p?. 45 00:05:18.850 --> 00:05:21.120 Hva med v?re moralske verdier? 46 00:05:21.120 --> 00:05:22.820 Hva med f?lelser? 47 00:05:22.820 --> 00:05:27.840 Hva med tradisjoner? 48 00:05:27.840 --> 00:05:30.460 Det er d?rlige k?r for s?nt i moderniteten. 49 00:05:31.090 --> 00:05:34.510 Du var jo inne p? noe lignende Marx. 50 00:05:34.510 --> 00:05:39.130 I moderniteten blir rasjonalisering en slags egenverdi. 51 00:05:41.470 --> 00:05:46.120 Ja, jaget p? profitt svekker tradisjoner og andre hensyn enn profitt. 52 00:05:46.990 --> 00:05:56.860 Men jeg mener ogs? at rasjonalisering er en egen kraft som ogs? undergraver andre verdier enn snever form?lsrasjonalitet. 53 00:05:56.860 --> 00:06:02.860 Rasjonalisering ser vi ogs? i andre sf?rer av livet, ikke bare der hvor en jakter p? profitt. 54 00:06:03.940 --> 00:06:08.950 Folk driver jo helt generelt ? jager etter rasjonelle m?ter ? gj?re ting p?. 55 00:06:12.370 --> 00:06:17.620 Byr?krati - Det er rasjonaliseringens organisasjonsform. 56 00:06:22.270 --> 00:06:32.140 Det var en liten introduksjon der til noen temaer hos Weber som vi skal snakke mer om i de kommende videoene, alts? dette med rasjonalisering 57 00:06:32.350 --> 00:06:39.070 og hvordan Weber mener det er en altoverskyggende side ved det moderne samfunnet. 58 00:06:39.680 --> 00:06:39.970 F?lg med.