WEBVTT 1 00:00:00.750 --> 00:00:05.700 Hei og velkommen til denne tredje delen av forelesningen om Weber og den moderne kapitalismen. 2 00:00:06.810 --> 00:00:14.550 I de to f?rste videoene s? har vi blitt kjent med et av de overordna temaene som Weber var opptatt av nemlig rasjonalisering og byr?kratisering. 3 00:00:15.000 --> 00:00:20.790 Dette er knytta sammen med hans ideer om, eller ideer og ideer, hans forklaringer kan vi si. 4 00:00:21.240 --> 00:00:25.830 P? fremveksten av den rasjonelle kapitalismen i vest. 5 00:00:26.160 --> 00:00:31.710 Hva er det som forklarer den rasjonelle kapitalismen i vest. 6 00:00:32.220 --> 00:00:42.000 Det er viktig ? feste seg ved denne at han bruker dette begrepet om rasjonell kapitalisme for Weber er opptatt av at han snakker ikke om kapitalisme som 7 00:00:42.000 --> 00:00:45.980 s?dan, men om en spesiell variant av det. 8 00:00:45.980 --> 00:00:55.710 N?rmere bestemt s? tenker han seg en slags spesielt rasjonalisert form som vokste frem p? noen bestemte 9 00:00:55.710 --> 00:01:00.960 steder og som han da mener skal adskilles fra det generelle begrepet om kapitalisme. 10 00:01:01.420 --> 00:01:10.650 For, mener Weber, det har funnets tendenser til kapitalistisk handel og produksjon f?r og andre steder i historien for eksempel i Kina tror jeg han mener. 11 00:01:11.010 --> 00:01:20.080 Men det han er interessert i det er den spesielt rasjonaliserte versjonen som alts? oppst?r inni her, mener han, alts? i Nordvest Europa. 12 00:01:22.200 --> 00:01:30.810 S? n?r Weber snakker om fremveksten av rasjonell kapitalisme s? kunne vi like gjerne si at det er den nordvestlige formen for kapitalisme han er interessert i. 13 00:01:30.810 --> 00:01:37.800 Nei faktisk kunne vi ikke like gjerne sagt det, for det er nettopp det det sterkt rasjonaliserte han er interessert i med den. 14 00:01:37.910 --> 00:01:40.950 Men geografisk s? er det her vi snakker om alts?. 15 00:01:47.480 --> 00:01:57.020 N?r Weber pr?ver ? fremsette denne analysen sin av hvordan man skal forklare fremveksten av den spesielt rasjonaliserte kapitalismen 16 00:01:57.350 --> 00:02:02.630 s? kan vi bruke det til ? illustrere noe veldig karakteristisk med hans metode. 17 00:02:02.650 --> 00:02:12.560 Jeg sa jo p? den f?rste forelesningen sant, at en ting er n? hva klassikerne er opptatt av med hvordan det moderne samfunnet skal forst?s og hvordan fremveksten av det 18 00:02:12.570 --> 00:02:22.460 skal forklares. Men underveis i bestrebelsene sine p? ? analysere moderne samfunn s? produserer de jo ogs? noen distinkte ideer om hvordan 19 00:02:22.460 --> 00:02:25.790 samfunnsliv og historie skal studeres. 20 00:02:25.820 --> 00:02:30.620 Og her, n?r vi snakker om Webers teori om fremveksten av den rasjonelle kapitalismen. 21 00:02:31.070 --> 00:02:38.210 Der kommer vi alts? rett inn i hjertet av hans metodel?re eller metodologi, kan vi kanskje si. 22 00:02:38.450 --> 00:02:45.260 Det er jo egentlig flere ting ved Webers metodologi som er interessant, men det vi skal fokusere p? her. 23 00:02:45.290 --> 00:02:50.390 Det er vektleggingen hans av s?kalt forst?else som metode. 24 00:02:50.720 --> 00:02:57.370 Det Weber mener er at n?r du studerer historiske hendelser eller lands sosiale situasjon, noe som utspiller seg. 25 00:02:57.370 --> 00:03:03.620 S? m? man fors?ke ? forst? den meningen og forst?elsen av det som akt?rene har. 26 00:03:04.370 --> 00:03:08.240 Alts? hva slags mening har situasjonen for de som er aktive i den, hva er det de pr?ver ? oppn?. 27 00:03:09.470 --> 00:03:13.700 Og hvordan er det de forst?r omgivelsene, omstendighetene og handlingsrommet sitt der. 28 00:03:13.700 --> 00:03:21.710 La oss tenke oss en n?r sagt hvilken som helst historisk hendelse eller sosial situasjon, som man er interessert i ? forst?. 29 00:03:23.600 --> 00:03:26.600 Hva er det som foreg?r her? Hva er det akt?rene pr?ver ? oppn?? 30 00:03:26.600 --> 00:03:27.850 Hvorfor gj?r de som de gj?r? 31 00:03:27.850 --> 00:03:36.830 Ofte, spesielt i historiske studier s? har man litt begrensa adgang, tilgang til hva folket har tenkt og ment. 32 00:03:36.830 --> 00:03:45.920 Noe har man jo ofte, men i den situasjonen s? kommer p? en m?te Webers forst?elsesmetode inn ved at han pr?ver der ? rekonstruere den 33 00:03:45.920 --> 00:03:49.700 situasjonsforst?elsen og de ideene som akt?rene hadde. 34 00:03:49.700 --> 00:03:57.920 For ? pr?ve ? forst? hvorfor de gjorde som de gjorde. Webers metodologi om forst?else det dreier seg alts? om ? pr?ve ? rekonstruere, kan man si, hvorfor folk handla s?nn som de 35 00:03:57.920 --> 00:04:01.070 gjorde og hvordan de forstod situasjonen de var i. 36 00:04:01.940 --> 00:04:05.990 P? det bildet jeg har valgt ? illustrere med her, s? er ikke det n?dvendigvis s? veldig vanskelig. 37 00:04:05.990 --> 00:04:10.220 Fordi vi har jo noen felles referanser med de folka som er p? bildet der. 38 00:04:10.220 --> 00:04:19.850 Og vi skj?nner p? en m?te at det de pr?ver ? gj?re er ? stille seg opp p? en m?te s?nn at et bilde av dem skal f? det til ? se ut som.. et bilde tatt fra en bestemt vinkel 39 00:04:19.850 --> 00:04:24.850 skal f? det til ? se ut som at de holder det skjeve t?rnet i Pisa oppe. 40 00:04:24.850 --> 00:04:33.680 Men vi har jo tilgang til det fordi vi kjenner referansene her, eller vi har en del felles forst?else med de som er p? bildet men s?nn er det jo ikke alltid. 41 00:04:34.650 --> 00:04:44.180 ? det er p? en m?te den ene sidene ved Webers metodologi, alts? dette behovet for ? forst? akt?renes motivasjoner og 42 00:04:44.180 --> 00:04:46.320 handlings begrunnelser og s? videre. 43 00:04:46.320 --> 00:04:55.520 Mer spesifikt inn i forklaringen av den rasjonaliserte kapitalismen s? pr?ver jo Weber egentlig ? komme med et slags motsvar til Marx' m?te ? forklare historisk endring p?. 44 00:04:55.580 --> 00:05:04.910 Vi s? p? de f?rste forelesningene at Marx forklarte historisk endring som en slags motsigelser mellom produktivkrefter og 45 00:05:04.910 --> 00:05:13.850 produksjonsforhold, og de klasseinteressene som oppst?r p? grunnlag av de motsetningene der, som det som p? en m?te driver historien fremover. 46 00:05:14.030 --> 00:05:20.810 All historie er historier om klassekamper som han uttrykte seg litt polemisk i det kommunistiske partis manifest. 47 00:05:22.040 --> 00:05:31.920 Weber g?r p? m?tte mot dette i en forstand ved ? si at de materielle mulighetene, de b?d seg kanskje frem, kan vi si, i slutten av 48 00:05:31.980 --> 00:05:36.740 f?ydalismen. Det som vi i etterp?klokskapens lys ville se p? som slutten av f?ydalismen. 49 00:05:37.700 --> 00:05:45.830 Mulighetene b?d seg kanskje frem, men folk m? jo ha en eller annen motivasjon for ? gripe mulighetene og utnytte dem mest mulig. 50 00:05:46.400 --> 00:05:56.090 Om vi kan si at du med Marx f?r en slags analyse av de materielle forholdene som muliggjorde fremveksten av kapitalismen. 51 00:05:56.570 --> 00:05:58.940 S? sier Weber at det som mangler i det bildet. 52 00:05:59.010 --> 00:06:03.740 Det er noen slags forklaring av hvorfor folk grep mulighetene og hvorfor de gjorde som de gjorde. 53 00:06:03.770 --> 00:06:12.230 Mer spesifikt hvorfor de bestemte seg for ? drive med den h?yst rasjonaliserte formen for kapitalisme som vokste frem 54 00:06:12.230 --> 00:06:17.140 i Nord-Europa og s?rlig i Tyskland. 55 00:06:17.140 --> 00:06:25.550 N?r han skal komme med sitt bud p?, hva var de subjektive motivasjonene og situasjonsforst?elsene som drev 56 00:06:25.550 --> 00:06:28.790 folk i kapitalismens fremvekst. 57 00:06:30.260 --> 00:06:33.950 S? ser Weber hovedsakelig egentlig til reformasjonen. 58 00:06:35.710 --> 00:06:41.210 Weber-tesen som det ogs? blir kalt, fremsatt i boka protestantismens etikk og kapitalismens ?nd. 59 00:06:42.320 --> 00:06:52.170 Den sier noe s?nt som at den etikken som var typisk for protestantisme, den ga en slags motivasjon som var heldig for fremveksten av 60 00:06:52.170 --> 00:06:53.280 rasjonell kapitalisme. 61 00:06:53.880 --> 00:06:55.650 Legg merke til formuleringene her. 62 00:06:55.650 --> 00:07:01.050 For ideen er at den protestantiske etikken, den var gunstig for den rasjonelle kapitalismen. 63 00:07:01.890 --> 00:07:09.690 Den var ikke i og for seg ment for det, det var ikke det at det var en etikk som eksplisitt la opp til utbytting og konkurranse. 64 00:07:09.930 --> 00:07:19.620 Men det var en etikk som passet som h?nd i hanske, kan man si, med den fremvoksende kapitalismen og som ga denne fremvoksende kapitalismen 65 00:07:19.620 --> 00:07:21.120 en spesiell form. 66 00:07:21.300 --> 00:07:24.410 Den spesielle rasjonelle formen, sier Weber. 67 00:07:24.410 --> 00:07:27.860 Det er to elementer i dette her. 68 00:07:27.860 --> 00:07:37.080 For det f?rste er det snakk om en slags protestantisk arbeidsetikk, alts? en vektlegging av viktigheten av spinking og sparing, og ikke 69 00:07:37.080 --> 00:07:42.070 overd?dig forbruk, og det ? jobbe hardt og s? videre. 70 00:07:42.070 --> 00:07:44.010 Som man assosierer med protestantismen. 71 00:07:44.640 --> 00:07:54.390 I tillegg, sier Weber, s? var det en ganske spesiell konsekvens av den s?kalte pre-destinasjonsl?ren som ogs? spilte inn. 72 00:07:54.390 --> 00:07:58.170 I neste video skal vi se litt n?yere p? disse to tingene.