WEBVTT 1 00:00:01.410 --> 00:00:09.090 Hei igjen, her er vi alts? med den andre videoen i denne f?rste forelesningen om Durkheim: Samfunns egenart og Selvmordet. 2 00:00:09.750 --> 00:00:18.180 Vi n?rmet oss p? slutten av denne ideen til Durkheim om at det sosiale er ? forst? som en slags eget niv? av 3 00:00:18.600 --> 00:00:28.030 virkeligheten. Vi eksemplifiserte dette med spr?k, alts? med at Durkheim mente at spr?ket er et eksempel p? en av samfunnets 4 00:00:28.200 --> 00:00:30.740 emergente egenskaper. 5 00:00:30.740 --> 00:00:38.220 Alts? en kvalitet som oppst?r ved samfunnet, ved grupper, ved det kollektive og som alts? ikke lar seg forklare individuelt. 6 00:00:39.460 --> 00:00:49.330 Dette er knytta til Durkheims id¨¦ om at det sosiale er et eget niv? av virkeligheten, og at det finnes spesifikt sosiale fakta 7 00:00:50.650 --> 00:01:00.330 . Vi skal bruke litt tid p? hva han mener med det med sosiale fakta, men denne ideen om at det fins distinkte sosiale fakta som alts? ikke psykologiske 8 00:01:00.340 --> 00:01:09.700 fakter og som ikke er biologiske faktaer eller noe slikt, men alts? distinkt sosiale fakta slik som spr?k, det er alts? knyttet til denne ideen om at 9 00:01:11.140 --> 00:01:17.570 samfunnet eller det sosiale er et eget niv? av virkeligheten og at det f?lgelig m? v?re en egen vitenskap om det. 10 00:01:19.180 --> 00:01:28.660 Denne ideen den har sitt utgangspunkt eller utgangspunkt og utgangspunkt, den henter i hvertfall inspirasjon fra en som vi har v?rt innom f?r, 11 00:01:29.080 --> 00:01:38.740 Auguste Comte som alts? var den som fant opp begrepet sosiologi og kom med sine ideer om et hierarki mellom vitenskapene, som jeg her 12 00:01:38.740 --> 00:01:40.240 har illustrert. 13 00:01:40.750 --> 00:01:47.230 S? Comte tenker seg alts? at vitenskapene kan organiseres hierarkisk, p? en m?te. 14 00:01:47.230 --> 00:01:56.070 Slik at de g?r fra det mest basale og over mot det mer komplekse. 15 00:01:56.070 --> 00:02:04.920 S? i dette hierarkiet her ser jeg tatt noen eksempler fra deres mer grunnleggende og over til det mer komplekse. 16 00:02:04.920 --> 00:02:14.560 Litt av Comte sin id¨¦ her er jo at p? hvert niv? man kommer oppover i pyramiden her s? forutsetter man at det som ligger p? niv?et under, men det oppst?r nye 17 00:02:14.560 --> 00:02:20.790 niv?er eller fakta om virkeligheten omtrent, p? hvert niv? her alts?. 18 00:02:20.790 --> 00:02:25.360 Fysikkens studioobjekt kan ikke utledes direkte fra astronomien. 19 00:02:25.570 --> 00:02:27.730 Kjemien kan ikke utledes direkte fra fysikken. 20 00:02:28.240 --> 00:02:37.900 Biologien har ogs? ting som ikke bare er kjemi og p? toppen her, p? h?yeste niv? av kompleksitet, sosiologien som ogs? har en niv? av 21 00:02:37.900 --> 00:02:45.490 virkeligheten og et sett med fakta som den studerer, som ikke er biologiske eller kjemiske eller fysiske eller astronomiske fakta. 22 00:02:46.690 --> 00:02:56.410 S? som en egen vitenskap kunne vi lese Durkheim som ? si s? m? sosiologien ha egne forklaringer av alts? egne fenomener som ikke 23 00:02:56.410 --> 00:03:01.260 m? forklares med fenomener fra lenger ned i hierarkiet her. 24 00:03:02.890 --> 00:03:08.350 N?r en forst?r det s? kan en ellers forklare p? samme m?te som en kan forklare i andre vitenskaper. 25 00:03:09.840 --> 00:03:16.070 Her er vi inne ved noe som er hundre prosent essensielt Durkeimiansk. 26 00:03:16.070 --> 00:03:25.530 Han mener ogs? at sosiologi og samfunnsvitenskap de er vitenskaper p? akkurat samme m?te som naturvitenskapene og de fysiske 27 00:03:25.680 --> 00:03:27.160 vitenskapene ol. 28 00:03:27.160 --> 00:03:35.210 Men vi m? bare forst? at det er en vitenskap p? et h?yere niv?, alts? h?yere niv? av kompleksitet enn de andre vitenskapene. 29 00:03:35.490 --> 00:03:43.560 Det er viktig ? understreke at han mener jo ikke at sosiologi skiller seg fra alt annet ved kompleksitet, som dere ser er det et kompleksitets-hierarki, alts? mellom vitenskapene 30 00:03:43.980 --> 00:03:50.320 p? en m?te. Det kan vi tilbake til dette, dette enhetssynet p? vitenskap. 31 00:03:50.320 --> 00:03:54.560 Alts? at samfunnsvitenskap ikke prinsipielt annerledes enn andre vitenskaper. 32 00:03:54.560 --> 00:03:58.140 Man m? v?re forst? hvilket niv? av virkeligheten den opererer p?. 33 00:03:58.140 --> 00:04:07.440 Knyttet til dette s? er alts? en av Durkheim mest element?re og sentrale metodologiske ideer, alts? ideer om hvordan ting skal 34 00:04:07.440 --> 00:04:16.950 studeres, som er oppsummert i denne meget ber?mte boka hans, "Med regler for sosiologisk metode",som alts? er ? si at 35 00:04:17.040 --> 00:04:21.720 sosiale fakta skal behandles som ting. 36 00:04:23.820 --> 00:04:33.510 Det vil si at han mener, eller alts? vi skal bruke litt tid p? ? forklare akkurat hva det vil si, men s?nn helt introduksjonsmessig s? kunne vi si at det ? behandle sosial fakta 37 00:04:33.510 --> 00:04:43.290 som ting, det er egentlig ? betrakte de som aspekter ved virkeligheten i like stor grad som noe astronomisk eller fysisk eller 38 00:04:43.290 --> 00:04:45.120 kjemisk eller biologisk. 39 00:04:45.120 --> 00:04:55.110 S? alts? spr?ket er p? m?te en realitet p? lik linje med en sedimentert bergart eller vann eller 40 00:04:55.560 --> 00:05:05.160 noe s?nt noe. S? det er alts? bare ? forst? at sosiale fakta, de skal behandles som gitte kjensgjerninger omtrent, p? samme m?te som naturfenomener og naturlig 41 00:05:05.160 --> 00:05:06.570 forekommende tilstander. 42 00:05:07.890 --> 00:05:15.240 S? dette her poenget her, det bruker han mye tid p? i denne boka som jeg har avbildet her, alts? Den sosiologiske metodes regler. 43 00:05:15.480 --> 00:05:25.290 Han eksemplifiserer hva han mener her ganske ganske fint synes jeg i et veldig ber?mt sitat fra denne boka som jeg tenkte ? tillate meg ? lese 44 00:05:25.290 --> 00:05:32.390 for dere. Sitat Durkheim. 45 00:05:32.390 --> 00:05:42.160 N?r jeg utf?rer mine plikter som en bror, en mann eller en borger, n?r jeg oppfyller kontrakter som jeg har inng?tt, oppfyller jeg 46 00:05:42.160 --> 00:05:50.070 forpliktelsene som er definert i lov og skikk og som er utenfor meg selv og mine handlinger. 47 00:05:50.070 --> 00:05:57.100 Selv n?r de er i samsvar med mine egne f?lelser, og n?r jeg subjektivt f?ler deres virkelighet i meg, 48 00:05:57.490 --> 00:06:07.490 slutter ikke den virkeligheten ? v?re objektiv, for det er ikke jeg som har foreskrevet disse pliktene; Jeg har f?tt dem gjennom min oppl?ring. 49 00:06:07.490 --> 00:06:16.820 [...] Den troende, alts? religi?st troende, har funnet at de oppfatningene og praksisen som tilh?rer hans religi?se liv, 50 00:06:16.820 --> 00:06:26.230 allerede foreligger fiks ferdige, fra han er f?dt; hvis de eksisterte f?r han gjorde det, m? det bety at de 51 00:06:26.230 --> 00:06:28.030 eksisterer utenfor ham. 52 00:06:29.620 --> 00:06:39.100 Tegnsystemet som jeg bruker for ? uttrykke tankene mine, pengesystemet jeg bruker til ? betale gjelda mi, kredittinstrumentene anvender i 53 00:06:39.100 --> 00:06:43.720 kommersielle relasjoner, de praksisen jeg f?lger i mitt yrke, osv. 54 00:06:43.720 --> 00:06:52.390 - har til felles at de virker uavhengig av bruken jeg gj?r av dem. 55 00:06:52.390 --> 00:06:59.920 Om vi tok tak i alle individene som utgj?r samfunnet, en etter en, kunne vi si det samme om hver og en av dem. 56 00:07:00.880 --> 00:07:10.150 Her har vi alts? ? gj?re med m?ter ? handle, tenke og f?le p? som har den bemerkelsesverdig egenskap at de 57 00:07:10.150 --> 00:07:14.740 eksisterer utenfor individuelle bevisstheten. 58 00:07:18.120 --> 00:07:27.540 Hvis dette sitatet gikk litt fort og du n? f?lte at det ble mye ? ta inn s? foresl?r jeg rettog slett, sett videoen p? pause og bare les det en gang til, ogs? 59 00:07:27.750 --> 00:07:35.630 fortsetter du n?r du har forst?tt det eller ford?yd det. 60 00:07:35.630 --> 00:07:39.050 S? sosiale fakta skal behandles som ting sier Durkheim. 61 00:07:39.230 --> 00:07:44.600 Og i dette sitatet som vi akkurat da det s? ramser han ogs? opp en haug s?nne sosiale fakter. 62 00:07:44.600 --> 00:07:53.720 Det er plikter som man eller borger, forpliktelser som man finner i lover eller i skikk, alts? skikk og bruk i tradisjoner, ting som ikke er formelt lov, 63 00:07:54.290 --> 00:08:03.800 religi?se oppfatninger, tegnsystemet, ikke sant alfabet og symboler man kan bruke og hvordan de settes sammen ol., pengesystemet 64 00:08:04.520 --> 00:08:12.260 og yrkespraksisene, alts? alle slags regler som gjelder b?de regler, formelle og uformelle, som gjelder i hvordan man gj?r jobben sin. 65 00:08:12.770 --> 00:08:18.830 Alle disse tingene er eksempler p? sosiale fakta og de skal behandles som ting. 66 00:08:23.110 --> 00:08:28.560 Det kan jo v?re litt v?re forvirrende - hva mener han at de skal behandles som ting? 67 00:08:28.560 --> 00:08:37.840 Umiddelbart s? ligger det noe retorisk i dette her som ogs? dreier seg om ? insistere p? virkeligheten og objektiviteten til disse tingene, 68 00:08:38.410 --> 00:08:44.700 alts? tegnsystemet, tradisjonen som man f?lger, reglene for yrket sitt alt dette greiene her. 69 00:08:45.070 --> 00:08:53.560 Det er alts? objektiv virkelighet som ikke lar seg koke ned til den enkeltes sinn og enkelte syke, men som derfor m? behandles som ting. 70 00:08:54.730 --> 00:08:58.610 Det er to momenter ved dette her som Durkheim understreker. 71 00:08:58.610 --> 00:09:04.730 Det her at sosiale fakta de er eksterne og de er begrensende. 72 00:09:04.730 --> 00:09:09.990 Eksterne her betyr alts? ytre, at de er utenfor oss og de begrenser oss. 73 00:09:09.990 --> 00:09:11.500 Begge disse to tingene er veldig viktig. 74 00:09:12.640 --> 00:09:22.310 Til det f?rste f?rst. Sosiale fakta er eksterne utenfor tankene v?re slik at vi kan ha er rett eller galt om dem. 75 00:09:22.310 --> 00:09:32.230 Alts? hvordan tegnsystemet v?rt fungerer, som vi bruker for ? uttrykke oss, eller pengesystemet, kredittinstrumentene, yrkespraksisene, b?de formelle og uformelle reglene 76 00:09:32.230 --> 00:09:42.100 som gjelder for hvordan en gj?r en jobb, disse normene som regulerer hvordan man oppf?rer seg som ektefelle eller far eller student eller s?ster 77 00:09:42.100 --> 00:09:51.370 eller hva som helst. Alle de eksisterer ikke bare i tankene v?re men utenfor tankene v?re og det g?r alts? an ? ha rett eller galt 78 00:09:51.790 --> 00:09:53.260 om hva de er. 79 00:09:53.950 --> 00:10:03.010 Hva normene er og hvordan pengesystemet fungerer, hva tegnsystemet er, hva som er akseptable tegn for lyden a, for eksempel. 80 00:10:03.760 --> 00:10:13.210 Alle silke ting, de eksisterer ikke bare i tankene v?re, de eksisterer utenfor oss, de er eksterne, f?lgelig kan de alts? studeres vitenskapelig og det g?r an ? si hva som er sant 81 00:10:13.210 --> 00:10:15.990 eller feil om alle disse tingene. 82 00:10:15.990 --> 00:10:18.220 S? alts? sosiale fakta er eksterne. 83 00:10:18.280 --> 00:10:21.910 De er utenfor tankene v?re og vi kan ha rett eller galt om dem. 84 00:10:22.180 --> 00:10:24.280 F?lgelig kan de alts? studeres vitenskapelig. 85 00:10:25.600 --> 00:10:29.560 S? understreker Durkheim ogs? at sosiale fakta er begrensende. 86 00:10:30.160 --> 00:10:38.790 De former oss, preger oss, de krever noe av oss og det gjelder for alle som er i samme forhold som oss selv. 87 00:10:40.540 --> 00:10:49.880 Satt litt p? spissen, dersom du er far, som man sier, s? er det en del krav som gjelder for deg, b?de juridiske, lovlige, men ogs? mer 88 00:10:49.880 --> 00:10:52.920 normative og kulturelle for hva man gj?r da. 89 00:10:52.920 --> 00:10:57.160 Samme gjelder hvis du er noens mor eller noens s?ster eller noe s?nt noe. 90 00:10:57.340 --> 00:11:02.860 Masse s?nne forventninger og krav som er utenfor deg og som dikterer i noen grad hva du skal gj?re. 91 00:11:02.950 --> 00:11:12.760 Det samme gjelder hvis du har en slik og slik jobb, eller du er deltager i penge?konomien, s? kommer alle disse sosiale faktaene inn, 92 00:11:12.760 --> 00:11:20.110 som begrenser hva du kan gj?re og som setter forventninger til deg og som gjelder for alle som er i samme posisjon som deg. 93 00:11:21.250 --> 00:11:24.960 Det viser alts? det ikke-individuelle ved denne begrensningen. 94 00:11:24.960 --> 00:11:28.770 Det handler egentlig ikke om deg, det handler om den posisjonen du du inntar. 95 00:11:28.770 --> 00:11:35.390 S? de sosiale faktaene er Durkheim, de er alts? b?de eksterne og de er begrensende. 96 00:11:35.390 --> 00:11:40.390 Med det eksterne s? vises det alts? til at de er utenfor og uavhengig av tankene v?re. 97 00:11:40.780 --> 00:11:46.900 Det eksisterer ikke bare tankene v?re og de eksisterer ogs? utenom at vi tenker om dem. 98 00:11:47.440 --> 00:11:56.350 S? selv om du eller jeg ikke er klar over de dere normene og reglene som gjelder for alt det vi har snakket om n? s? fortsetter de ? eksistere like fullt. 99 00:11:58.220 --> 00:12:04.010 S? en konsekvens av dette som Durkheim var opptatt er at det g?r an ? ha rett eller galt om de sosiale faktaene. 100 00:12:04.100 --> 00:12:07.250 De kan alts? studeres vitenskapelig og objektivt. 101 00:12:07.580 --> 00:12:14.890 Det g?r an ? si noe riktig om de normene og de lovene og de reglene og alt det der, og det g?r ? si feil om dem. 102 00:12:14.890 --> 00:12:24.890 Og ikke minst i forlengelsen av dette her, hvordan de reelt sett og hvordan de objektivt sett er ute i virkeligheten kan f?lgelig ogs? v?re i strid med 103 00:12:24.890 --> 00:12:27.680 de oppfatningene vi har av dem. 104 00:12:27.680 --> 00:12:30.320 Det der f?r jo egentlig av at man kan ha rett eller galt om dem. 105 00:12:30.620 --> 00:12:39.880 Men det inneb?rer ogs? at den enkelte har ikke alltid full oversikt eller innsikt i de sosiale faktaene som begrenser dem. 106 00:12:39.880 --> 00:12:47.810 Vi kan og vi er ofte underlagt sosiale krefter som vi ikke selv forst?r eller vet hvordan virker. 107 00:12:50.270 --> 00:12:52.250 S? er det det begrensende. 108 00:12:52.250 --> 00:12:56.870 De sosiale faktaene de er med p? ? forme atferden v?r eller forme oppf?rselen v?r, 109 00:12:57.320 --> 00:13:00.120 selv om vi ikke vet om det. 110 00:13:00.120 --> 00:13:09.530 Selv om du ikke forst?r det p? den m?ten s? er det slik at de forventningene og de normene og de reglene som gjelder for deg i jobben din eller i 111 00:13:09.740 --> 00:13:18.930 funksjonen din som student, eller i relasjonen til andre mennesker som noens datter eller s?nn eller noens bror eller noens s?ster ol. 112 00:13:18.930 --> 00:13:24.950 Det former deg selv om ikke du vet om alle de de forventningene som gjelder for deg. 113 00:13:25.490 --> 00:13:28.760 Det former adferden din og hva du gj?r selv uavhengig 114 00:13:29.420 --> 00:13:36.660 av om du vet det eller ikke. S? knytta til dette her s? er alts? at de sosiale faktaene krever ting av oss. 115 00:13:36.660 --> 00:13:38.140 For eksempel ogs? med spr?ket, sant. 116 00:13:38.140 --> 00:13:46.150 Det krever jo at vi mestrer de kodene og de reglene for hvordan man korrekt setter sammen ytringer, sant for ? kunne gj?re seg forst?tt. 117 00:13:46.150 --> 00:13:54.760 Og det krever ogs? deres m?te ? fortolke det men ogs? alle i seg disse normene og alt s?nn, de krever at du forst?r dem og at du greier ? oppf?re deg i tr?d med dem. 118 00:13:54.760 --> 00:14:01.190 S? p? den m?ten s? er alts? sosiale fakta med ? begrense oss, det former adferden v?r og det krever ting av oss. 119 00:14:02.150 --> 00:14:08.630 Og ikke minst s? er de sosiale fordi de gjelder for alle som er i det samme sosiale forholdet som oss selv. 120 00:14:09.020 --> 00:14:17.900 De er alts? ikke reduserbare til oss som enkeltindivider og oss i v?r s?rdeleshet eller unikhet eller individualitet. 121 00:14:18.560 --> 00:14:20.150 De gjelder for alle som er i den posisjonen. 122 00:14:22.580 --> 00:14:31.250 Eksemplene som Durkheim hadde her er alts? disse pliktene man f?lger som mann eller som borger eller forpliktelsene man finner i loven eller forpliktelser du finner i skikk og 123 00:14:31.250 --> 00:14:32.570 bruk, tradisjoner. 124 00:14:32.570 --> 00:14:40.620 Ikke sant, overleverte ideer om hvordan man skal oppf?re seg, religi?se oppfatninger, tegnsystemet, pengesystemet, yrkespraksisene. 125 00:14:40.620 --> 00:14:50.570 Alle disse tingene og mer til sier Durkheim, har disse egenskapene her at de er eksterne, utenfor og uavhengig av oss, og at de begrenser oss, former 126 00:14:50.570 --> 00:14:52.010 oss og krever ting av oss. 127 00:14:54.310 --> 00:14:58.810 Det var det jeg hadde tenkt ? si i denne omgang i denne videoen her. 128 00:14:59.200 --> 00:15:06.670 Vi skal komme tilbake til hvordan Durkheim tenker mer om dette her i den neste videoen av s? del 3 av denne forelesningen.