WEBVTT 1 00:00:02.400 --> 00:00:12.330 Hei og velkommen tilbake til denne siste videoen om Durkheim eller i hvert fall ikke siste videoen om Durkheim, men den siste videoen i denne timen om Durkheim. 2 00:00:12.330 --> 00:00:19.650 Vi har drevet ? snakket om Durkheim sitt syn p? samfunn og det sosiale, som et eget niv? av virkeligheten. 3 00:00:20.130 --> 00:00:30.030 Vi har sagt at det han kanskje mest ser p? som et distinkt sosialt det er det moralske, eller det vil si, reglene eller grensene 4 00:00:30.030 --> 00:00:37.800 for hvordan man kan oppf?re seg og hva man kan gj?re og s?nn, og at et viktig trekk ved samfunnsmessig handling og 5 00:00:39.810 --> 00:00:49.740 normative sanksjonering og reaksjoner p? kriminalitet og s?nt dreier seg om ? opprettholde samfunnet gjennom ? trekke og 6 00:00:49.740 --> 00:00:55.060 forsterke grensene mellom det normale og det abnormale da hos Durkheim. 7 00:00:55.060 --> 00:01:04.950 Et trekk ved alt dette her ved ? si at samfunnet har et eget niv? av virkeligheten og hva det n? enn best?r av, et trekk ved alt dette her er jo ogs? ? si at 8 00:01:05.820 --> 00:01:08.540 man har egen vitenskap om det samfunnsmessige. 9 00:01:08.540 --> 00:01:17.200 Og det som er viktig for en vitenskapen om det samfunnsmessige eller det sosiale if?lge Durkheim det er som vi har snakket om ? behandle sosiale fakta som ting. 10 00:01:17.200 --> 00:01:20.010 Vi har v?rt n?ye gjennom hva han egentlig mener med det. 11 00:01:20.280 --> 00:01:29.160 Men et sentralt metodologisk, alts? om metodel?re-poeng i dette her, er at det har noe ? si for hvordan 12 00:01:29.460 --> 00:01:31.230 sosiologiske forklaringer skal v?re. 13 00:01:31.620 --> 00:01:41.310 Durkheim er opptatt av at n?r man skal drive ? forklare det sosiale og det samfunnsmessig s? kan man ikke drive ? forklare noe som skjer i samfunnet med noe fra p? m?tte det 14 00:01:41.310 --> 00:01:43.990 lavere niv?et av virkeligheten. 15 00:01:43.990 --> 00:01:53.730 Alts? sosiale samfunnsmessig fenomener og endringer og alt s?nt, det skal ikke forklares med henvisning til psykologi eller biologi eller det vil si psykologiske eller 16 00:01:53.730 --> 00:01:56.280 biologiske eller til og med klimatiske fakta. 17 00:01:57.380 --> 00:02:03.980 De av dere som har lest i Selvmordet vil jo se at han driver endel med det der og driver ? fekter mot s?nn. 18 00:02:04.740 --> 00:02:11.420 S? alts? det er et sentralt poeng ved ved Durkheims metodel?re, alts? at det finnes et eget niv? av virkeligheten. 19 00:02:11.450 --> 00:02:14.460 Det sosiale og det har sine egne sosiale fakta. 20 00:02:14.460 --> 00:02:24.230 Og de sosiale faktaene er b?de det vi skal forklare, det er de fenomener vi pr?ver ? forklare, men Durkheim er ogs? opptatt av at for ? ha en distinkt sosiologisk vitenskap s? 21 00:02:24.230 --> 00:02:29.850 skal man ogs? ha forklaringer p? sosialt niv?. 22 00:02:29.850 --> 00:02:39.770 N?r man p? en m?te forst?r dette sier Durkheim og forst?r hva som er det distinkt sosiale niv? av virkeligheten s? ser man ogs? som vi sa i tidligere videoer her at man kan studere 23 00:02:39.770 --> 00:02:43.760 samfunnet p? samme m?te som naturen bare man ikke tar feil av niv?ene her. 24 00:02:44.480 --> 00:02:50.920 S? i s? henseende kan vi si er Durkheim helt klart positivist, som man pleier ? si. 25 00:02:50.920 --> 00:02:59.390 Positivisme det er jo da ikke noe veldig entydig og ryddig begrep, men det er n? hvert fall vanlig ? bruke det om folk som ser p? 26 00:02:59.900 --> 00:03:08.330 samfunnsvitenskapene og humanvitenskapene og naturvitenskapene som enhetlige, alts? som at det ikke er noen prinsipiell forskjell p? dem. 27 00:03:09.170 --> 00:03:10.190 Det mener Durkheim ogs?. 28 00:03:10.190 --> 00:03:14.340 Det er ikke noen prinsipiell forskjell p? ? studere samfunnet og p? ? studere naturen. 29 00:03:14.340 --> 00:03:19.640 Eneste man m? gj?re er ? forst? alts? det distinkt samfunnsmessige niv?et har virkeligheten. 30 00:03:19.640 --> 00:03:24.990 S? Durkheim ville si at man kan i bunn og grunn kan bruke samme metode egentlig. 31 00:03:24.990 --> 00:03:34.590 Ikke bokstavelig talt som i det bildet her, at man kan putte samfunn i reagensr?r og s?nt, men han mener at det kan studeres etter de samme 32 00:03:34.590 --> 00:03:35.840 kj?rereglene kan man si da. 33 00:03:37.320 --> 00:03:47.270 Alts? som vi har snakket om f?r som egen vitenskap s? m? alts? sosiologien ha sine egne forklaringer av sine egne fenomener, og de m? ikke forklares med fenomener fra lenger ned 34 00:03:47.270 --> 00:03:48.410 i dette hierarkiet her. 35 00:03:49.460 --> 00:03:54.110 N?r en forst?r det s? kan en ellers forklare p? samme m?te som en gj?r i andre vitenskaper. 36 00:03:56.510 --> 00:04:00.160 Dette her driver Durkheim blant annet med Selvmordet. 37 00:04:00.160 --> 00:04:09.620 Selvmordet er p? en m?te Durkheims "magnum opus", hans hovedverk, som eksemplifiserer og setter ut i livet s? mye av hans ideer om 38 00:04:09.620 --> 00:04:19.400 sosiologi. Det er ogs? en bok som har en slags strategisk rolle i hans produksjon for den dreier seg veldig om ? stadfeste sosiologi som et 39 00:04:19.400 --> 00:04:20.450 distinkt fag. 40 00:04:20.930 --> 00:04:24.290 Durkheim er opptatt av dette her med ? vise at det sosiale er et eget niv? av virkeligheten. 41 00:04:24.860 --> 00:04:29.530 Det har sine egne fakta og det trenger alts? ogs? sin egen vitenskap. 42 00:04:29.530 --> 00:04:35.200 S? han er ute etter her ? p? en m?te stake opp territoriet for sosiologi som fag. 43 00:04:35.200 --> 00:04:44.410 S? det er det ene han driver med her, det er alts? ? pr?ve ? demonstrere denne metoden og m?ten ? tenke p? i praksis, alts? sosiologiske, sosiale forklaringer. 44 00:04:44.960 --> 00:04:49.120 Men det har jo ogs? ogs? en annen type som strategisk funksjon her. 45 00:04:49.120 --> 00:04:58.760 Nemlig det at for ? kunne vise berettigelsen til sosiologi som et eget fag s? velger Durkheim ? ta utgangspunkt i noe som de fleste av oss ikke forst?r som et 46 00:04:58.760 --> 00:05:01.880 sosialt fenomen, nemlig selvmordet. 47 00:05:03.170 --> 00:05:12.800 Durkheim tenker seg at det vanlige eller tenker og tenker seg, Durkheim observerer vel at det er vanlig ? forst? selvmordet psykologisk, som at det bunner i individer psyke. 48 00:05:13.100 --> 00:05:16.310 Noen ganger kan det forklares klimatisk tenker man seg, f.eks. 49 00:05:16.310 --> 00:05:20.120 folk bor p? steder hvor man blir deprimert av v?ret og s?nne ting som det. 50 00:05:21.500 --> 00:05:30.920 Men hovedsakelig s? tenker Durkheim, vi forst?r jo selvmord som et individuelt valg, som den enkelte gj?r om ? slutte sitt eget liv. 51 00:05:31.820 --> 00:05:35.120 Det er ikke det at det i og for seg er feil det. 52 00:05:35.300 --> 00:05:37.740 Det er jo p? mange m?ter et individuelt valg. 53 00:05:38.090 --> 00:05:41.850 Men Durkheim er opptatt av at det er ogs? et sosialt fenomen. 54 00:05:42.890 --> 00:05:49.750 S? han er alts? helt i tr?d med denne ideen om et hierarki mellom vitenskapene som er en slags hierarki i virkeligheten. 55 00:05:49.750 --> 00:05:55.520 S? benekter han ikke at det finnes noe psykologisk som kan beskrives som selvmord, som har sine psykologiske forklaringer. 56 00:05:55.760 --> 00:05:59.660 Han er opptatt av at det er ogs? et sosialt fenomen. 57 00:05:59.660 --> 00:06:09.140 Og det er ikke bare fordi det ogs? er sosiale grunner til individuelle handlinger, alts? at folk handler som de gj?r p? grunn av samfunnsforhold rundt dem. 58 00:06:09.260 --> 00:06:17.410 Noen stjeler br?d p? grunn av fattigdom for eksempel, som ville v?re en sosial forklaring p? en individuell handling kunne vi kanskje si. 59 00:06:17.410 --> 00:06:27.330 Det han er opptatt av, det er p? en m?te ? g? litt lenger enn det, for det er ? si at selvmordstilb?yelighet det er en egenskap ved grupper og samfunn. 60 00:06:29.100 --> 00:06:38.460 Alts? n? snakker han ikke her om det individuelle valget, individuelle beslutningen, snarere s? sier han at i enhver gruppe og ethvert samfunn s? 61 00:06:38.460 --> 00:06:44.780 eksisterer det en viss selvmordstilb?yelighet som ligger fast over tid. 62 00:06:44.780 --> 00:06:48.480 Og det demonstrerer han med noen tabeller i Selvmordet. 63 00:06:49.530 --> 00:06:57.870 Jeg ser for meg at i mange av dere ikke er s? glad i ? lese tabeller og kanskje synes det er vanskelig s? jeg har tillatt meg ? lage figurer av et par av de viktigste tabellene. 64 00:06:58.410 --> 00:07:08.170 Her har vi alts? en av tabellene fra side 31 i Selvmordet, hvor han alts? viser antall selvmord per 100 000 innbyggere og antall d?de per 65 00:07:08.170 --> 00:07:14.540 [...] Skal vi se her st?r det per 1 000 innbyggere, men det tror jeg m? v?re feil, det skalv?re 100 000 p? begge her. 66 00:07:14.540 --> 00:07:15.600 Beklager. Det var litt rotete. 67 00:07:15.720 --> 00:07:23.190 Men det man kan se alts? den bl?e linja som er antall d?de, den ser vi varierer litt, varierer med ulykker og alt mulig s. 68 00:07:23.700 --> 00:07:29.220 Det interessante her er alts? den r?de linja, antall selvmord per 100 000 innbyggere, 69 00:07:29.520 --> 00:07:32.700 den ligger s? ? si helt fast. 70 00:07:32.700 --> 00:07:41.520 S? alts? i tidsspenn p? omtrent 20 ?r her s? er det omtrent akkurat like mange eller relativt sett like mange som tar selvmord hele tiden. 71 00:07:43.170 --> 00:07:51.800 Det er jo ganske sl?ende for det er jo ikke helt det vi ville trodd dersom dette var kun ? forst? som et individuelt fenomen. 72 00:07:51.800 --> 00:08:00.810 Sant hvis hver enkelt, hver enkelte opplevelse og problemer og vurderinger og valg og s?nt 73 00:08:00.960 --> 00:08:07.670 var det som forklarte selvmord, punktum, s? m?tte vi antatt at denne ville variere endel denne r?d linje. 74 00:08:07.670 --> 00:08:09.860 Vil sprette litt opp og ned og s?nt. 75 00:08:09.860 --> 00:08:14.490 Tvert imot s? ligger den veldig fast i perioder. 76 00:08:14.670 --> 00:08:18.280 Durkheim sier at den ligger jo ikke fast for alltid, for den forandrer seg - det kommer vitilbake til. 77 00:08:18.280 --> 00:08:22.020 Men selvmordsraten den er alts? stabil i lengre perioder. 78 00:08:23.040 --> 00:08:28.410 Av den grunn tenker Durkheim seg, s? burde vi betrakte den som et slags sosialt fakta. 79 00:08:28.740 --> 00:08:36.240 Det vil si det er ikke i og for seg raten han interesserte, den raten, alts? der hvor mange selvmord det er per 100 000, det er bare inn en indikator. 80 00:08:36.450 --> 00:08:43.740 Det han er er opptatt av, som han mener er et sosialt faktum, det er at grupper og samfunn har en selvmordstilb?yelighet. 81 00:08:45.360 --> 00:08:54.110 Og det viser han ogs? her ved denne tabell som jeg ogs? laget en graf som alts? er antall selvmord per million innbyggere i ulike europeiske land over tid. 82 00:08:55.630 --> 00:09:03.760 Og i den s? ser du her at det er veldig store forskjeller i selvmordsraten i ulike land, som ikke forandrer seg s? mye over tid. 83 00:09:03.760 --> 00:09:07.040 Alts? det varierer litt fra over tid med samfunnsmessige endringer og s?nne ting som det. 84 00:09:07.090 --> 00:09:15.490 Men vi ser at i det store og det hele s? er det tydelig forskjeller mellom ulike land og ulike,ja det er ulike land her og regioner kanskje. 85 00:09:16.060 --> 00:09:18.330 Uansett. 86 00:09:18.330 --> 00:09:20.370 Ulike land. La oss n? si det og holde oss til det. 87 00:09:20.370 --> 00:09:30.280 Det er alts? tydelige forskjeller mellom ulike land i hvor ofte det beg?s selvmord der, som igjen kan vi si tyder p? at dette kan ikke forklares rent 88 00:09:30.340 --> 00:09:38.800 individuelt. For hvorfor skulle det i s?fall oppst? s? tydelige forskjeller mellom land som ikke forandrer seg s? mye over tid. 89 00:09:40.630 --> 00:09:45.370 Durkheim sier at dette sosiale faktum her det m? ha en sosial forklaring. 90 00:09:46.090 --> 00:09:50.290 Det vil si det ene sosiale fakta er selvmordstilb?yeligheten i en gruppe. 91 00:09:50.560 --> 00:09:54.580 Det m? forklares med et annet sosialt fakta, annet sosialt faktum. 92 00:09:56.170 --> 00:09:57.230 Hva er det? 93 00:09:57.230 --> 00:10:07.120 Jo Durkheim sin lyse id¨¦ det er ? si at selvmordsraten eller selvmordstilb?yeligheten det forklares ut ifra om samfunnet 94 00:10:07.480 --> 00:10:11.320 er velintegrert og om det er velregulert. 95 00:10:12.520 --> 00:10:22.210 Det vil si i hvilken grad er det godt integrert, alts? som at det f?r alle menneskene som bor der til ? f?le seg tilstrekkelig som en del av gruppa uten ? overdrive liksom. 96 00:10:22.690 --> 00:10:32.590 Og ogs? om det er bra normativ moralsk regulert alts? om det har effektive og gode normer for hvordan man kan oppf?re seg, hva som er innafor, som vi snakket om 97 00:10:32.590 --> 00:10:38.440 i den forrige videoen, uten ? overdrive denne normative reguleringen. 98 00:10:39.430 --> 00:10:43.200 I dette her kunne vi si kommer positivisten Durkheim frem. 99 00:10:43.200 --> 00:10:52.210 For han tenker seg jo at man som sosiolog kan omtrent diagnostisere samfunnet for ? se hvor sykt eller hvor velbalansert det p? en m?te er. 100 00:10:52.960 --> 00:11:02.610 I denne tanken, tankene hans her s? kan man si at et velfungerende sunt samfunn m? ha en slags balanse mellom individ og samfunn, eller 101 00:11:03.010 --> 00:11:12.120 en litt n?rmere bestemt, det m? v?re en balanse i b?de integreringen, integrasjon i samfunnet og i reguleringene i samfunnet. 102 00:11:12.310 --> 00:11:19.780 Hvor alts? integrasjonen dreier seg om individets tilh?righet i en gruppe, som ikke m? bli hverken for sterk eller s? svak. 103 00:11:20.710 --> 00:11:29.500 P? samme m?te s? tenker Durkheim seg at det er med den normative reguleringen, alts? disse foreskrivingene av hva slags handlinger som er akseptable og greie, og hvilke som 104 00:11:29.500 --> 00:11:36.830 ikke er det. Den balanseringen, nei den reguleringene m? ogs? p? en m?te v?re balansert -ikke for sterk og ikke for svak. 105 00:11:36.830 --> 00:11:41.570 Ytterpunktene her, dersom dette kommer i ubalanse sier 106 00:11:41.820 --> 00:11:46.710 Durkheim, det er alts? da fire typer selvmord langs disse dimensjonene. 107 00:11:46.710 --> 00:11:52.120 S? et samfunn har h?yere tilb?yelighet for egoistiske selvmord dersom integrasjonen er for lav. 108 00:11:52.960 --> 00:12:01.910 Det har h?yere tilb?yelighet for altruistiske selvmord dersom integrasjon blir for h?y, alts? at enkeltmennesket g?r for opp i gruppa, kan man si. 109 00:12:01.910 --> 00:12:11.860 Tilsvarende s? kan vi si at dersom reguleringen er for lav s? f?r man dem kan det anomiske selvmord, dersom det er utilstrekkelig regulering, alts? normativ regulering, hva slags 110 00:12:11.860 --> 00:12:13.510 type handlinger og s?nt som er akseptable. 111 00:12:14.110 --> 00:12:23.850 S? kan vi si at man f?r samfunn eller gruppa f?r en tilb?yelighet for fatalistiske selvmorddersom den reguleringen er for rigid og for streng, kunne vi si. 112 00:12:24.620 --> 00:12:27.430 Skal pr?ve ? forklare dette litt mer detaljert her. 113 00:12:30.840 --> 00:12:38.430 Det Durkheim kaller egoistisk selvmord, det m? ikke forst?s som egoistisk p? individniv?, 114 00:12:41.280 --> 00:12:42.930 men som en kvalitet ved gruppa eller samfunnet. 115 00:12:43.970 --> 00:12:51.180 Han sier at det egoistiske selvmord det forekommer i samfunn eller grupper hvor det blir overdreven individualisme. 116 00:12:52.920 --> 00:12:56.810 Sant det er at man blir ikke p? noen troverdig og god m?te integrert i samfunnet. 117 00:12:56.810 --> 00:13:03.090 Man man f?ler med full kraft sin egen ubetydelighet og sin egen d?delighet. 118 00:13:03.090 --> 00:13:09.920 S? jeg er ikke en del av et st?rre fellesskap, det er bare meg og jeg skal jo d? en gang og lille jeg er ikke s? viktig og alt mulig s?nt. 119 00:13:09.920 --> 00:13:18.810 Dersom den f?lelsen p? en m?te blir vanlig eller brer om seg i gruppa p? grunn av at gruppa er for svakt integrert, p? grunn at det ikke er noe flink til ? opprettholde 120 00:13:18.810 --> 00:13:24.120 fellesskapsf?lelse s? da f?r den gruppa h?yere innslag av s?kalt egoistisk selvmordet sier Durkheim. 121 00:13:24.410 --> 00:13:33.880 S? det er alts? de egoistiske selvmordene if?lge han, de dreier seg om for svak integrasjon som alts? f?rer til en s?nn overdreven individualisme i de 122 00:13:33.880 --> 00:13:36.630 samfunnene og i de gruppene. 123 00:13:36.630 --> 00:13:42.140 En f?ler med full kraft sin ubetydelighet og sin d?delighet sier Durkheim. 124 00:13:42.140 --> 00:13:44.550 For eksempel sier han, morsomt apropos til. 125 00:13:44.550 --> 00:13:51.220 Morsomt? Et apropos til Weber her er at en ser for eksempel at protestanter har h?yere selvmordstilb?yelighet. 126 00:13:51.220 --> 00:13:57.090 Sant vi s? jo i Weber sin analyse av hvordan protestantismen p? en m?te fremmer en form for individualisme. 127 00:13:57.420 --> 00:14:05.080 En hver skulle ha sin egen tro og enhver skulle ha sin egen relasjon til Gud og passe seg selv og det var en ens egen individuelle tro som var veien til frelse alts?. 128 00:14:05.080 --> 00:14:07.800 Protestantismen fremmet en s?nn individualisme. 129 00:14:08.910 --> 00:14:16.430 Durkheim mente at det ble litt ubalansert s? protestantene de fikk en h?yere selvmordstilb?yelighet p? grunn av det. 130 00:14:16.430 --> 00:14:21.750 Motsatsen til det egoistiske selvmordet det er p? en m?te det altruistiske selvmordet. 131 00:14:21.750 --> 00:14:24.360 Ikke bare p? en m?te, det er det altruistiske selvmordet. 132 00:14:24.390 --> 00:14:33.120 Det kjennetegner grupper og samfunn hvor individet p? en m?te blir ubetydelig og kun f?r en verdi ut fra sin posisjon i gruppa. 133 00:14:33.230 --> 00:14:37.680 S? det er et samfunn hvor alts? integreringen blir for sterk. 134 00:14:39.540 --> 00:14:42.990 Det blir overdreven integrering. Det blir ikke noe balanse mellom individ og samfunn. 135 00:14:43.620 --> 00:14:47.410 Individet g?r helt og holdent opp i gruppen, kan man si. 136 00:14:47.410 --> 00:14:50.340 Det er det motsatte av det egoistiske, derfor sterk integrasjon. 137 00:14:51.360 --> 00:14:54.760 Individet blir ubetydelig som s?dan sier Durkheim. 138 00:14:54.760 --> 00:14:56.070 Den enkelte har ikke noe egenverdi. 139 00:14:56.070 --> 00:15:01.800 Man har bare noen verdi eller funksjon eller noen mening i kraft av at man er en del av gruppa. 140 00:15:03.810 --> 00:15:07.750 Individet f?r kun verdi ut fra sin sosiale posisjon i gruppa. 141 00:15:07.750 --> 00:15:17.580 N?r han pr?ver ? eksemplifisere dette og sier det kan dreie seg om selvmord blant gamle og syke eller enker eller f?lgere av en religi?s leder eller 142 00:15:17.580 --> 00:15:19.950 s?nt som d?r. 143 00:15:19.950 --> 00:15:22.590 For eksempel hvor alt det som gav mening n? er blitt borte. 144 00:15:22.630 --> 00:15:27.220 Man har liksom ikke noe individuell verdi lenger omtrent. 145 00:15:27.220 --> 00:15:32.400 S? dette dreier seg alts? om hvor integrert gruppa er sier Durkheim. 146 00:15:32.400 --> 00:15:42.090 Tenker Durkheim seg, sier Durkheim. Alts? f?rste dimensjon her dreier seg alts? om hvor integrert er gruppa dersom det 147 00:15:42.090 --> 00:15:45.150 ikke har en balanse i integreringen. 148 00:15:45.150 --> 00:15:50.310 Alts? ikke gruppa eller samfunnet befinner seg langs midten av den linja der, men kommer ut i en av ytterkantene. 149 00:15:50.610 --> 00:15:56.180 For svak eller for sterk regulering, s? ?ker gruppa eller samfunnet sin selvmordstilb?yelighet, tenker Durkheim seg. 150 00:15:58.170 --> 00:16:02.940 Den andre dimensjon her dreier seg alts? om denne normative reguleringen. 151 00:16:02.940 --> 00:16:06.850 Var inne p? her i stad at vi sa at samfunnet er en moralsk st?rrelse. 152 00:16:06.910 --> 00:16:08.430 Det definerer en innside og utside. 153 00:16:08.760 --> 00:16:15.510 Men Durkheim tenker seg det den kan bli ubalansert denne er den normative eller moralske reguleringen. 154 00:16:15.510 --> 00:16:24.610 At man kan tenke seg at det enten blir utilstrekkelig og for svak, ja utilstrekkelig er det viktigste eller feilaktig, inadekvat regulering. 155 00:16:24.610 --> 00:16:34.140 En foreskriving av hva som er gangbar eller ikke gangbar handling som ikke funker for det samfunnet, da er den p? en m?te utilstrekkelig, 156 00:16:34.500 --> 00:16:40.520 eller man kan tenke seg at den reguleringen blir overdreven for rigid og for voldsomme eller noe s?nt noe. 157 00:16:40.520 --> 00:16:44.890 Da vil man f? det Durkheim sier - fatalistisk selvmord i den gruppen. 158 00:16:46.380 --> 00:16:55.510 S? det fatalistiske selvmordet if?lge Durkheim det er alts? s?nt som oppst?r i grupper og samfunn hvor normene gjennom-regulerer. 159 00:16:55.510 --> 00:16:57.820 Folk har p? en m?te ingen egen frihet. 160 00:16:57.820 --> 00:17:02.940 Sant, at det er veldig strenge grenser for hvordan man kan oppf?re seg og de h?ndheves veldig hardt. 161 00:17:03.960 --> 00:17:13.590 Og som vi s? i stad s? var Durkheims id¨¦ at sanksjonering og s?nt av normer og s?nne regler for oppf?rsel det dreier seg jo egentlig om ? opprettholde gruppen, 162 00:17:13.690 --> 00:17:15.890 opprettholde fellesskap i en forstand. 163 00:17:15.890 --> 00:17:25.320 S? blir det for rigid s? er balansen mellom individ og samfunn forrykket og normene gjennom-regulerer om man mister p? en m?te sin individuelle frihet. 164 00:17:26.910 --> 00:17:36.480 Motsatt tenker han seg at i den anomiske selvmordstypen, det dreier seg som at reguleringen blir for svak eller egentlig 165 00:17:36.480 --> 00:17:39.360 utilstrekkelig for samfunnet og forholdene rundt. 166 00:17:40.680 --> 00:17:48.950 Det vil si at at de normene og de kj?reregler for hvordan man skal oppf?re seg de svarer ikke lenger til hvordan samfunnet er. 167 00:17:48.950 --> 00:17:56.340 Alts? man opprettholder normer for oppf?rsel som ikke passer til hvordan samfunnet har utviklet seg eller forandret seg for eksempel. 168 00:17:57.450 --> 00:18:07.110 Det demonstrerer Durkheim ved ? vise til endringer i selvmordsraten n?r det er br? samfunnsendringer, at samfunnet endrer seg fort 169 00:18:08.070 --> 00:18:13.020 eller n?r grupper av individer br?tt forandrer posisjon i samfunnet. 170 00:18:13.980 --> 00:18:23.280 Da er det som at man kan tenke seg at p? grunn av at samfunnet som s?dan eller dens plass i samfunnet endrer seg s? mye s? vil en m?tte bli et misforhold 171 00:18:23.610 --> 00:18:33.170 mellom de normene og de moralske reguleringene som gjelder og de reelle mulighetene og reelle utfordringene som en m?ter i samfunnet. 172 00:18:34.830 --> 00:18:44.430 Man kunne for eksempel tenke seg hvis man hadde en u-durkheimiansk selvmordsforst?else at selvmord ville kunne variere med 173 00:18:44.430 --> 00:18:46.710 oppgangstider og nedgangstider i samfunnet. 174 00:18:46.770 --> 00:18:49.500 "Boom" som oppgangstider og "bust" som er nedgangstider p? s?nn ?konomispr?k. 175 00:18:51.390 --> 00:19:01.350 Da kunne man tenke seg at for eksempel n?r det g?r bra i samfunnet, ?konomisk vekst og alt s?nt og h?yere levestandard for alle s? g?r selvmordene 176 00:19:01.350 --> 00:19:05.580 ned. Folk blir mer tilfredse og f?r dekket sine materielle behov og alle har nok alt mulig s?nt. 177 00:19:06.420 --> 00:19:11.230 Motsatt kunne man tenke seg at ?konomiske nedgangstider f?rte til at selvmordsratene gikk opp. 178 00:19:15.150 --> 00:19:17.020 S?nn forholder det seg ikke, sier Durkheim. 179 00:19:17.020 --> 00:19:19.050 For han sier at begge deler 180 00:19:20.310 --> 00:19:22.650 kan f?re til at selvmordsraten g?r opp. 181 00:19:22.650 --> 00:19:26.340 B?de ?konomiske oppgangstider og ?konomiske nedgangstider. 182 00:19:27.150 --> 00:19:34.190 Hvorfor det? Jo Durkheim tenker seg at det er ikke s? enkle materielle eller materialistiske forklaringer p? selvmordsrater, som vi s? i det hypotetiske eksemplet her 183 00:19:34.190 --> 00:19:44.130 i sted. Snarere det er slik at i begge disse tilfellene her s? er det slik at dersom man s? den ?konomiske veksten g?r s? fort 184 00:19:44.670 --> 00:19:54.360 eller ?konomiske nedgangen g?r s? fort s? vil det bli et misforhold mellom de kulturelle normene og idealene for om man skal v?re, hvordan man skal oppf?re seg mellom dem og de 185 00:19:54.360 --> 00:19:56.450 reelle mulighetene i samfunnet. 186 00:19:56.450 --> 00:20:06.120 S? i oppgangstider s? blir plutselig uante muligheter for luksus og forbruk og levestandard, som folk ikke er sosialisert 187 00:20:06.120 --> 00:20:09.840 til. De er ikke vant til de mulighetene som eksisterer der. 188 00:20:09.840 --> 00:20:16.410 Plutselig s? har du r?d til ? leve som en greve, mens alle er oppl?rt i ? leve som fattige b?nder omtrent. 189 00:20:16.410 --> 00:20:18.600 Motsatte kan man tenke seg nedgangstider. 190 00:20:18.780 --> 00:20:27.670 S? blir det ogs? slik at det man er sosialisert til ? forvente seg ? kunne ta for gitt og s?nn, det blir ikke lenger mulig. 191 00:20:27.670 --> 00:20:36.390 I begge de tilfellene s? ville Durkheim si at br? samfunnsendringer f?rer til at reguleringer i samfunnet blir utilstrekkelige. 192 00:20:36.840 --> 00:20:46.820 De normene og de moralske kj?rereglene som gjelder i samfunnet de funker ikke lenger fordi gjeldende samfunnsforholdene, kunne vi kanskje si. 193 00:20:46.820 --> 00:20:48.240 P? denne m?ten 194 00:20:48.540 --> 00:20:54.020 s? sier alts? Durkheim at han forklarer sosiale fakta med andre sosiale fakta. 195 00:20:54.020 --> 00:21:02.910 Det vil si en gruppe eller et samfunns selvmordstilb?yelighet er en konsekvens av gruppens grad av integrasjon eller regulering. 196 00:21:03.420 --> 00:21:13.290 Dersom b?de integrasjon og regulering er balansert dette Durkheim seg, ikke for svak og ikke for sterk s? forholder selvmordstilb?yeligheten 197 00:21:13.290 --> 00:21:23.100 seg lav. Men dersom den blir forstyrret, det blir p? en m?te for sterk integrering eller for svak integrering eller for sterke reguleringer eller for svake 198 00:21:23.100 --> 00:21:27.870 reguleringer s? ?ker selvmordstilb?yeligheten i gruppa. 199 00:21:29.300 --> 00:21:33.560 S? p? den m?ten mener Durkheim at han forklarer et sosialt fakta med et annet sosialt fakta. 200 00:21:34.850 --> 00:21:43.340 Det er sentralt for dette her ? forst? at Durkheim snakker hverken om individuelle selvmord eller individuelle grunner til selvmord. 201 00:21:43.940 --> 00:21:53.750 Det er ikke fordi han sier at noe s?nt ikke finnes, men han snakker alts? om den selvmordstilb?yeligheten som gj?r seg gjeldende i en gitt gruppe eller et samfunn, i en 202 00:21:53.750 --> 00:22:03.710 gitt periode, som han alts? mener ? dokumenterer ved ? kunne vise at selvmordsraten ligger konstant i gitte perioder, men kan g? opp eller 203 00:22:03.710 --> 00:22:09.350 ned med ulike forhold som forandrer seg, som han bruker litt mer tid p? i Selvmordet. 204 00:22:15.120 --> 00:22:24.210 S? oppsummert s? han kan vi si at Durkheim er opptatt av at det sosiale er et eget niv? av virkeligheten, som ikke skal kokes ned til noe annet. 205 00:22:24.840 --> 00:22:31.490 Det er ikke ? fornekte eller avsverge betydningen av det biologiske eller psykologiske eller klimatiske eller noe s?nt noe. 206 00:22:31.490 --> 00:22:35.410 I tillegg til alt dette s? finnes det noe distinkt sosialt. 207 00:22:36.030 --> 00:22:45.870 Det tenker han p? som at det sosiale har emergente egenskaper, alts? n?r folk er i samfunn og kulturer og grupper s? f?r 208 00:22:45.870 --> 00:22:50.700 disse samfunnene og kulturene og gruppene egenskaper som enkeltpersonene ikke har. 209 00:22:51.990 --> 00:23:01.740 Og disse egenskapene slik som spr?ket, de moralske kodene, yrkespraksisene, pengesystemet, tegnsystemet og s? videre, de er ? betrakte som sosiale fakta. 210 00:23:02.100 --> 00:23:05.580 Ytre og begrensende trekk ved det samfunnet. 211 00:23:07.430 --> 00:23:15.870 S? er han opptatt av at det som f?rst og fremst gj?r noe til et samfunn, det er er de kulturelle og de moralske grensene for samfunnet - 212 00:23:15.950 --> 00:23:18.540 hva det er som er innafor og hva det er som er utafor. 213 00:23:19.280 --> 00:23:24.310 I forlengelse med det vi sa under punkt en her, s? er jo Durkheim opptatt av at det er ikke individuelle sp?rsm?l. 214 00:23:24.310 --> 00:23:26.150 De er sosiale fakta. 215 00:23:26.450 --> 00:23:36.350 Disse kulturelle moralske grensene som p?virker oss og som begrenser oss, og som ikke kan forklares med individuelle karakteristika eller trekk, egenskaper. 216 00:23:37.700 --> 00:23:46.220 S? setter han dette alts? i sving i Selvmordet som vi veldig skisseaktig har sett p? her, n?r han pr?ver ? vise for det f?rste at det eksisterer en 217 00:23:46.220 --> 00:23:49.570 selvmordstilb?yelighet i ulike grupper og ulike samfunn. 218 00:23:49.570 --> 00:23:54.350 En viss tilb?yelighet til selvmord som man kan m?le med selvmordsraten. 219 00:23:54.590 --> 00:24:03.650 Hvor mange som tar selvmord per 100 000 innbyggere, eller trenger ikke v?re 100 000, kan v?re et antall, men den antall selvmordet per innbygger holdte jeg p? ? si, 220 00:24:04.700 --> 00:24:11.900 det er p? en m?te selvmordsraten og det fungerer som en slags indikasjon p? gruppas eller samfunnets selvmordstilb?yelighet. 221 00:24:11.900 --> 00:24:21.800 S? er ideen til Durkheim at stabilitet eller endring i slik selvmordstilb?yelighet kan forklares med et annet sosialt fakta, nemlig den gruppa eller 222 00:24:21.800 --> 00:24:25.130 det samfunnets grad av integrering eller regulering. 223 00:24:25.820 --> 00:24:32.690 Forstyrrelser i integreringen eller reguleringen det f?rer til ?kninger i selvmordsraten, tenker Durkheim seg. 224 00:24:32.690 --> 00:24:39.380 Greit det var alt vi hadde ? si om Durkheim til denne f?rste gangen. 225 00:24:39.470 --> 00:24:46.070 Vi har jo om Durkheim neste uke ogs? og da blir det mer om ideene hans om ulike typer samfunn. 226 00:24:46.490 --> 00:24:56.420 Hva som holder et samfunn sammen, de ulike formene for solidaritet og tankene til Durkheim om religion og ritualer og s? videre, som er direkte knyttet til 227 00:24:56.420 --> 00:24:58.790 det vi har snakket om n?. Men f?rste f?rst. 228 00:24:59.240 --> 00:25:05.030 Jeg gleder meg til ? se dere p? fredag og h?re hva dere tenker om det var snakket om her.