WEBVTT 1 00:00:00.840 --> 00:00:04.950 Hei igjen folkens og velkommen til denne andre timen om ?mile Durkheim. 2 00:00:05.310 --> 00:00:14.860 Vi har snakket litt generelt om Durkheims id¨¦ om det sosiales egenart - det sosiale rom som et eget niv? av virkeligheten. 3 00:00:14.860 --> 00:00:24.840 N?rt til det er knyttet b?de kritikken hans av individualisme spesielt i sin utilitaristiske form, kunne vi si, og n?rt knyttet til 4 00:00:24.840 --> 00:00:28.050 det er ogs? hans ideer om metode eller metodologi. 5 00:00:28.050 --> 00:00:32.760 Metodel?re, ideer om hvordan samfunnet skal studeres. 6 00:00:33.120 --> 00:00:40.020 Der var jo det sentrale poeng kanskje at man skulle betrakte sosiale fakta som ting. 7 00:00:40.680 --> 00:00:49.710 Jeg tenker at poenget med det er at man m? forst? at Durkheim mener at sosiale fakta er like virkelige 8 00:00:49.800 --> 00:00:58.540 kan man si, og like objektive og like uavhengig av tankene v?re som fysiske ting, kan man si. 9 00:00:59.380 --> 00:01:02.180 Det er i hvert fall det jeg tenker han mener med det. 10 00:01:02.180 --> 00:01:12.090 S? er ogs? en viktig side ved dette her og som er mer s?regent for hans id¨¦ om sosiologi, som er at sosiale fakta, de m? forklares 11 00:01:12.090 --> 00:01:14.640 med andre sosiale fakta. 12 00:01:14.640 --> 00:01:21.960 S? det som kjennetegner sosiologien det er alts? at man driver med forklaringer av sosiale fakta med andre sosiale fakta 13 00:01:25.920 --> 00:01:26.230 . 14 00:01:51.700 --> 00:01:51.960 Buy you a drink? 15 00:02:11.520 --> 00:02:14.880 Dagens forelesning den er delt i tre. 16 00:02:14.880 --> 00:02:24.390 F?rst i denne video her s? skal vi snakke mer om Durkheims anomi-begrep som vi m?ter p? i analysene hans av selvmordet men som har en litt mer 17 00:02:24.390 --> 00:02:28.530 generell betydning og generell relevans for ham. 18 00:02:29.340 --> 00:02:39.240 Ikke minst er den sentral for ? forst? litt av den grunnleggende teoretiske ting om hvordan Durkheim tenker om forholdet mellom mennesker eller akt?rer og samfunnet i stort. 19 00:02:40.710 --> 00:02:50.040 S? skal vi komme til hans litt s?nn kjente begrepspar mekanisk og organisk solidaritet, som er litt av hvordan han begrepsfester skillet mellom det 20 00:02:50.040 --> 00:02:52.320 f?rmoderne og det moderne. 21 00:02:52.320 --> 00:02:59.290 Det vil si det han egentlig begrepsfester det er skillet mellom ulike former for samh?righet eller samhold. 22 00:02:59.290 --> 00:03:03.200 Det vil si hvordan holdes disse samfunnene sammen. 23 00:03:03.200 --> 00:03:09.090 Til slutt skal vi komme inn p? Durkheims religionssosiologi og ideene hans om sosiale ritualer. 24 00:03:12.810 --> 00:03:19.380 Vi h?rte jo forrige gang at Durkheim sier at samfunnet er mer enn de individene som utgj?r det. 25 00:03:21.900 --> 00:03:26.620 Det er jo vanskelig ? forst? hva mener han med det. 26 00:03:26.620 --> 00:03:30.270 Jo, han mener, samfunnet er en moralsk st?rrelse, som han sier. 27 00:03:32.790 --> 00:03:35.910 Kanskje ikke noe enklere ? forst? hva det betyr heller. 28 00:03:35.910 --> 00:03:45.570 Men det han mener er alts? at samfunn det skal man forst? som folk som forenes av felles m?ter ? tenke, f?le og handle p?. 29 00:03:46.350 --> 00:03:51.630 De anerkjenner hva de har til felles og har dermed et element av positive f?lelser for hverandre. 30 00:03:53.100 --> 00:03:56.060 Det er hvordan Durkheim definerer et samfunn. 31 00:03:56.060 --> 00:04:04.700 S? det er verdt ? merke seg her at for ham s? er ikke samfunnet n?dvendigvis staten eller folkegruppa eller noe s?nt noe. 32 00:04:04.700 --> 00:04:12.250 Det det viser til det er alts? et fellesskap som er definert av felles moral og kultur. 33 00:04:12.250 --> 00:04:14.640 S? disse delte forestillingene, 34 00:04:14.700 --> 00:04:24.690 det som han til ? begynne med kaller en "conscience collective", alts? en slags felles bevissthet, felles samvittighet omtrent, felles bevissthet er det 35 00:04:24.690 --> 00:04:31.440 riktigste ? si om det, som man leder i et samfunn og som han litt senere g?r over til ? kalle kollektive representasjoner. 36 00:04:31.950 --> 00:04:38.370 Men det er alts? forestillinger om hva samfunnet er og hva som er riktig og galt og hvordan man skal oppf?re seg og hvordan man skal v?re og s?nn. 37 00:04:39.420 --> 00:04:45.020 Og de forestillingene om hvor man kommer fra, hvem man er og s?nt som egentlig gj?r noe tilet samfunn. 38 00:04:45.020 --> 00:04:54.730 S? skal man kartlegge hvor et samfunn starter og slutter s? skal man se etter hvem det er som deler s?nne moralske kulturelle forestillinger og hvor p? en m?te 39 00:04:54.730 --> 00:04:57.020 oppslutningen om de slutter, kunne man si. 40 00:04:57.020 --> 00:05:06.900 Noe som vi ikke kan snakket s? mye om, men som er et veldig tydelige aspekt ved hvordan Durkheim tenker det er alts? et aspekt ved hans positivisme, den ideen om at man kan 41 00:05:06.990 --> 00:05:16.530 man kan studere samfunnet, menneskesamfunn og kulturer p? m?ter som er helt tilsvarende hvordan man studerer naturen og menneskekroppen det er ogs? da at 42 00:05:16.530 --> 00:05:23.070 sosiologen kan ta en holdning til samfunnet som er ganske lik den som legen tar til menneskekroppen. 43 00:05:24.810 --> 00:05:34.440 S? sosiologen kan kan diagnostisere samfunnet p? m?ter som er forbruket temmelig parallell til hvordan legen diagnostisere 44 00:05:34.440 --> 00:05:44.030 menneskekroppen. Vi har s? vidt v?rt innom at han helt uproblematisk str?r om seg med begreper som normalt, 45 00:05:44.030 --> 00:05:48.240 friskt, abnormalt og usunt for et samfunn og s?nn ting. 46 00:05:48.240 --> 00:05:55.350 Det han er opptatt av, det er at et samfunn trenger et slags balansert forhold mellom individ og samfunn. 47 00:05:55.710 --> 00:06:04.800 Man m? ha en balansert grad av integrering og en balansert grad av regulering s?nn at individene ikke blir for isolerte eller for 48 00:06:05.520 --> 00:06:13.590 l?skoblet eller frikoblet, men heller ikke m?tte fullstendig oppslukt av og gjennomregulert av samfunnet. 49 00:06:14.520 --> 00:06:24.150 Det er jo noe s?nt man kan lese eller for ? si det litt annerledes, jeg ville si at man kan lese Selvmordet egentlig som en slags illustrering av denne m?ten ? tenke p?. 50 00:06:25.290 --> 00:06:34.200 Det er jo en bok som gir seg ut for ? handle om selvmord, men egentlig handler den om hva som holder et samfunn sammen og hvordan integreringen og reguleringen holdes i balanse. 51 00:06:34.650 --> 00:06:43.090 Du kan si at disse to aksene, integrering og regulering det er det det dreier seg om og det er det han ogs? bruker til ? klassifisere disse selvmordstypene sine sant. 52 00:06:43.090 --> 00:06:52.020 Integreringen det dreier seg alts? egentlig om solidariteten i et samfunn, om alle f?ler seg som en del av det samme, og anerkjenner seg selv som en del av fellesskapet og 53 00:06:52.020 --> 00:06:53.430 fellesskapet som viktig for seg og s?nn. 54 00:06:54.090 --> 00:07:02.730 Ogs? er det andre som alts? er den aksen om regulering som dreier seg om den normative reguleringen som vi snakket en del om p? Zoom sist. 55 00:07:02.730 --> 00:07:09.770 S? kunne vi si at implisitt hos Durkheim ligger en id¨¦ om at det finnes en slags sunn balanse her. 56 00:07:09.770 --> 00:07:16.740 Alts? hvor det er tilstrekkelig og rimelig grad av integrering og rimelig grad av regulering kunne vi si. 57 00:07:17.130 --> 00:07:20.640 Da er samfunnet p? en m?te sunt og friskt og i balanse og s?nn. 58 00:07:20.640 --> 00:07:29.910 Dersom integreringen blir for h?y eller for lav eller reguleringen bli for sterk eller for l?s, s? kommer samfunnet p? en m?te ut i ubalanse og blir patologisk. 59 00:07:30.000 --> 00:07:36.620 Vi har jo allerede snakket en del om disse aksene her og disse ulike selvmordstypene, men bare for ? friske opp. 60 00:07:36.620 --> 00:07:46.550 Dersom det er s?nn at denne reguleringen blir for sterk, sier Durkheim da f?r du denne typen fatalistisk selvmord i den gruppen eller det samfunnet. 61 00:07:46.550 --> 00:07:51.320 Det er alts? en tilstand hvor normene p? en m?te gjennomregulerer og blir for stramme. 62 00:07:51.320 --> 00:07:53.660 Og s?nn at folk har ingen frihet og ingen selvbestemmelse. 63 00:07:53.660 --> 00:08:00.450 Er ser du et et eksempel p? ubalanse mellom mellom individ og samfunn. 64 00:08:00.450 --> 00:08:03.330 S? er det det motsatte tilfellet, som er alts? det anomiske selvmordet. 65 00:08:03.570 --> 00:08:11.020 Og det er alts? det tilfellet hvor Durkheim sier at du har normer som er for svake eller for utilstrekkelige. 66 00:08:11.020 --> 00:08:20.310 Vi snakket jo en del om de til de tingene som kan fremme anomiske selvmord slik som br? samfunnsendringeller sosial mobilitet eller noe s?nt noe. 67 00:08:20.310 --> 00:08:26.100 S? i dette begrepet om anomi s? ligger det egentlig ogs? noe mer generelt hos Durkheim. 68 00:08:26.100 --> 00:08:32.480 Egentlig kunne vi si en teori om forholdet mellom sosiale og mentale strukturer. 69 00:08:32.480 --> 00:08:41.640 Alts? samfunnsforholdene som er der ute og de mentale eller tankemessige strukturene som vi har inne i oss. 70 00:08:41.670 --> 00:08:46.500 P? Zoom snakket vi litt om Durkheims id¨¦ om behov. 71 00:08:46.830 --> 00:08:56.160 Der sa jeg eller sa Durkheim, en av oss, at i utgangspunktet kan man tenke at det kan skille mellom fysiske og sosiale behov. 72 00:08:56.160 --> 00:09:05.640 De fysiske behovene det er de mest grunnleggende, dyriske behovene v?re, alts? for mat eller for s?vn og losji og hvile - Alle s?nne ting som det. 73 00:09:06.390 --> 00:09:09.610 Durkheim tenker seg at de har p? en m?te klare grenser. 74 00:09:09.610 --> 00:09:12.700 De er biologisk gitt omtrent. 75 00:09:12.700 --> 00:09:17.990 Grenser for hvor mye s?vn og hvor mye mat og alt s?nt man trenger. 76 00:09:17.990 --> 00:09:20.130 De sosiale behovene de annerledes. 77 00:09:20.370 --> 00:09:29.600 De sosiale behovene det dreier seg om ?nsket eller behovet v?rt for anerkjennelse, beundring, tilh?righet, suksess, 78 00:09:29.600 --> 00:09:34.630 respekt, anerkjennelse, penger eller makt er et eller annet s?nt noe. 79 00:09:34.630 --> 00:09:40.650 I utgangspunktet sier Durkheim at det ikke er noe gitte grenser for sosiale behov. 80 00:09:40.740 --> 00:09:43.800 De kan i prinsippet v?re umettelige omtrent da. 81 00:09:43.800 --> 00:09:50.510 S? f?lgelig mener Durkheim s? m? alts? de sosiale behovene reguleres av noe. 82 00:09:50.510 --> 00:10:00.510 Det vil si, hvis de sosiale behovene ikke er regulert og alle p? en m?te har umettelige sosiale behov, de bare ?nsker seg uendelig mye penger og makt og status og 83 00:10:00.510 --> 00:10:09.960 anseelse og s? videre, s? vil vi havne i slags uholdbar situasjon hvor alle bare er fanga i et uendelig jag etter mer og mer og mer 84 00:10:10.090 --> 00:10:11.510 hele tiden da. 85 00:10:11.510 --> 00:10:15.060 S? de sosiale behovene m? reguleres sier Durkheim. 86 00:10:15.270 --> 00:10:23.520 Det m? alts? inn noen normative ideer, inn om hvor mye status, hvor mye penger, hvor mye makt, hvor med anerkjennelse og s? videre 87 00:10:24.510 --> 00:10:27.740 er det rimelig ? ?nske seg. 88 00:10:27.740 --> 00:10:29.390 Det kan vi tenke b?de litt som s?nn allment. 89 00:10:29.390 --> 00:10:31.410 Akkurat som at det fantes en slags generell standard. 90 00:10:31.770 --> 00:10:40.500 Men vi kan ogs? se at Durkheim understreker at eller han impliserer iallfall, nei han understreker, han sier at de ?nskene de m? jo 91 00:10:40.500 --> 00:10:45.170 harmoniseres til realistiske muligheter. 92 00:10:45.170 --> 00:10:54.540 S? folk m? ha ideer om hvor mye penger og makt og status man kan f? som passer noenlunde til folks realistiske muligheter for ? f? seg det 93 00:10:54.740 --> 00:10:58.820 . Det er p? en m?te noe av grunnideen her. 94 00:10:58.820 --> 00:11:08.670 De sosiale behovene m? reguleres og det m? foreskrives ideer om hvor mye man kan ?nske seg av ting, ut ifra hva slags muligheter man reelt sett har til det. 95 00:11:09.930 --> 00:11:13.830 S? kommer det noe annet. Det er noe som er viktig her og som er grunnleggende for Durkheim. 96 00:11:14.190 --> 00:11:23.750 Det er at disse reguleringene, den normative reguleringen den kan ikke eksistere bare der ute, slik som vi har definert 97 00:11:23.770 --> 00:11:26.240 et sosialt fakta s? langt. 98 00:11:26.240 --> 00:11:30.590 Bare som f?ringer ute i kulturen, ute i staten eller fra storsamfunnet eller noe s?nt noe. 99 00:11:31.280 --> 00:11:36.300 Nei, de normative reguleringene de m? bygges inn i den enkelte. 100 00:11:36.570 --> 00:11:39.710 De m? indre-gj?res kunne vi si. 101 00:11:39.710 --> 00:11:46.890 Gj?res til en del av v?rt indre. Eller for ? si det men litt mer s?nne fremmedord-aktig formulering de m? internaliseres. 102 00:11:48.630 --> 00:11:58.410 Gjennom internalisering s? gj?r man samfunnets forventninger og foreskrivninger og uskrevneregler til 103 00:11:58.410 --> 00:12:02.370 sine egne eller gruppas uskrevne regler burde man kanskje si. 104 00:12:03.390 --> 00:12:13.290 S? de ideene som eksisterer i gruppa eller kulturen eller i samfunnet om om hva man kan ?nske seg, hvor mye man kan strebe mot de bygges inn i den enkeltes ideer og ?nsker og 105 00:12:13.290 --> 00:12:21.900 tanker. Slik at gjennom internalisering kan vi si at vi spontant ?nsker og vil det som samfunnet 106 00:12:23.010 --> 00:12:24.090 forventer av oss. 107 00:12:26.340 --> 00:12:32.520 Samfunnets krav blir til v?re f?lelser, ?nsker, holdninger, overbevisninger og reaksjoner. 108 00:12:35.100 --> 00:12:44.730 S? internaliseringen gj?r alts? at det som forventes av oss fra utsiden bygges inn og som vi m?ter det som innvendig i oss selv, 109 00:12:44.960 --> 00:12:47.060 kunne vi si. 110 00:12:47.060 --> 00:12:51.550 S? p? den ene siden sier Durkheim at sosiale fakta er eksterne. 111 00:12:51.550 --> 00:12:55.380 De er utenfor tankene v?re og vi kan ha rett eller galt om dem som vi understrekte sist. 112 00:12:56.790 --> 00:13:05.400 Men de sosiale faktaene kan komme seg inn i hue og begrense deg der, kunne man si, eller forme deg er det riktig ? si, men han sier ofte 113 00:13:05.400 --> 00:13:07.580 begrense da. 114 00:13:07.580 --> 00:13:15.870 La oss illustrere dette her. Sant, at p? den ene siden s? st?r enkeltmenneske ovenfor dem som en rekke samfunnsmessige institusjoner som forventer og ?nsker ulike ting av deg. 115 00:13:15.870 --> 00:13:20.070 Sant, skolen skal ha alle til ? m?te opp der i tide og l?re det du skal. 116 00:13:20.070 --> 00:13:23.190 Kirka skal ha deg til ? m?te opp regelmessig p? s?ndager og delta i gudstjenester, i hvertfall i gamledager. 117 00:13:23.190 --> 00:13:27.660 B?rsen har noen forventninger til hvordan du skal v?re som ?konomisk akt?r. 118 00:13:27.710 --> 00:13:35.570 Rettsvesenet har noen forventninger til hvordan du skal forholde deg til samfunnets lover og regler, alts? de formelle. 119 00:13:35.570 --> 00:13:44.000 Og familien har noen forventninger til deg som enten mor eller datter eller s?nn eller hustru eller kusine eller hva det skal v?re for noe s?nt noe. 120 00:13:46.180 --> 00:13:52.430 S? i dette tilfellet her, eller som vi pr?ver ? illustrere her s? m?ter jo alle disse forventningene som utvendige, noe som de andre krever av individet, kan man si. 121 00:13:52.460 --> 00:14:00.890 Men gjennom internalisering sier Durkheim, s? bygges disse tingene inn i hodene p? oss. 122 00:14:00.950 --> 00:14:10.040 Sant at de forventningene fra familie, fra skole, fra ?konomien, fra rettsvesenet og alt mulig s?nt, de blir en del av oss selv. 123 00:14:10.190 --> 00:14:11.420 Vi internaliserer det. 124 00:14:11.420 --> 00:14:14.440 Jeg vil f?lge lovene. 125 00:14:14.440 --> 00:14:16.000 Jeg vil g? p? skolen. 126 00:14:16.000 --> 00:14:18.560 Jeg vil ha en l?nnsom jobb. Jeg vil g? i kirken hver s?ndag. 127 00:14:18.860 --> 00:14:22.550 Jeg vil stifte familie selv og f? 1.62 barn liksom. 128 00:14:22.550 --> 00:14:28.760 Internalisering sier Durkheim, det l?rer oss ? ville det vi m?. 129 00:14:29.420 --> 00:14:32.510 S? mentale og sosiale strukturer begynner ? samsvare. 130 00:14:34.280 --> 00:14:42.650 S? dette er et salgs tilfelle av balansert integrering og regulering eller samfunn i ekvilibrium omtrent, hvor 131 00:14:42.650 --> 00:14:52.310 det er samsvar mellom hva som forventes av oss fra samfunnets institusjoner, samfunnet der ute og hva vi selv ?nsker og s? hva vi selv pr?ver p? og sikter oss inn mot. 132 00:14:52.740 --> 00:15:02.710 Men alts? anomi det dreier seg om tilfeller hvor disse normative reguleringene, disse ideene om hva man kan ?nske seg og 133 00:15:02.710 --> 00:15:10.490 sikte mot ? oppn? og s?nt, n?r de ikke lenger svarer til til samfunnsforholdene, kunne man si. 134 00:15:10.560 --> 00:15:14.670 Typisk fordi samfunnsforholdene forandrer seg. 135 00:15:14.670 --> 00:15:24.290 Vi snakket om at br? endringer, sant at for eksempel mer selvmord n?r det er nedgangstider og konkurs, men ogs? n?r det g?r oppover med 136 00:15:24.290 --> 00:15:29.210 samfunnet, eller n?r folk har sosial mobilitet slik som vi snakket om i timen. 137 00:15:29.360 --> 00:15:38.540 I disse situasjonene som vi skisserer der s? kommer du inn i en situasjon hvor det ikke er et s?nt perfekt samsvar mellom de 138 00:15:38.540 --> 00:15:48.470 ideene og moralen og normene som han har bygd inn i seg selv, og de reelle mulighetene for ? realisere det og alts? leve 139 00:15:48.470 --> 00:15:49.960 det ut, kan man si. 140 00:15:49.960 --> 00:15:59.390 S? n?r det skjer og br? samfunnsendringer, sosial mobilitet eller et eller annet s?nt noe, s? f?r du en anomisk tilstand hvor alts? normene ikke 141 00:15:59.390 --> 00:16:05.890 regulerer folks sosiale behov p? en tilstrekkelig og dekkende m?te, kan man si. 142 00:16:05.890 --> 00:16:14.130 Enten fordi det ofte ?pner seg nye muligheter for suksess og anerkjennelse og penger og makt og sosial behov alts?. 143 00:16:14.130 --> 00:16:20.720 Det ?pner seg objektivt sett nye s?nne m?ter ? n? det p? som vi ikke har normer som regulerer. 144 00:16:20.720 --> 00:16:28.640 S? da kan folk bli kastet ut i et slags endel?st jag p? mer og mer anseelse, mer og mer status, mer og mer likes, 145 00:16:28.700 --> 00:16:31.820 kunne man si. 146 00:16:31.820 --> 00:16:41.370 Og motsatt ogs? at man kan tenke seg i nedgangstider s? blir adgangen eller mulighetene til ? f? disse sosiale godene eller 147 00:16:41.390 --> 00:16:51.350 dekt de sosiale behovene sine, de blir d?rligere kunne man si enn hva vi er sosialisert inn til ? 148 00:16:51.350 --> 00:16:53.180 ?nske oss og forvente oss og ta for gitt eller noe s?nt noe. 149 00:16:53.640 --> 00:17:03.530 Alright, det er alts? r?fflig hvordan Durkheim forst?r dette med anomi og n?r vi tenker p? dette eller snakker om det 150 00:17:03.530 --> 00:17:12.210 eller lese om det s? ser vi at i dette her s? ligger det en id¨¦ om forholdet mellom akt?r og struktur, kan vi si. 151 00:17:12.210 --> 00:17:16.970 Hvor alts? enkeltmenneske og samfunnet ikke de som helt er uavhengige st?rrelser egentlig. 152 00:17:18.290 --> 00:17:21.110 At samfunnet er virkelig inne ? former enkeltmennesket. 153 00:17:22.110 --> 00:17:27.460 Dette er p? en m?te den motsatte sammenhengen av det man typisk tenker seg s?nn individualistisk tankegang. 154 00:17:27.460 --> 00:17:32.700 Sant, hvor man ser for seg at samfunnet bare formes av enkeltpersoners handlinger og ?nsker og motiver og s?nt. 155 00:17:32.700 --> 00:17:42.260 I Durkheim s? finner vi en id¨¦ om at hva vi ?nsker oss og hva vi tenker og hva vi gj?r det er p? noen grunnleggende m?ter preget av 156 00:17:42.270 --> 00:17:49.070 av samfunnet gjennom sosialisering som f?rer til internalisering av normer og s?nt. 157 00:17:49.550 --> 00:17:52.420 Og et viktig poeng for Durkheim, det kunne ikke v?rt annerledes. 158 00:17:52.420 --> 00:18:01.370 Kan ikke ha et samfunn som ikke er en normativt regulert og som foreskriver oss slags grenser eller 159 00:18:01.370 --> 00:18:08.300 regler for de sosiale behovene v?re og for hvordan de skal oppfylles. 160 00:18:09.650 --> 00:18:12.440 Som dere ser av skjermen dette er slutten av den f?rste videoen. 161 00:18:13.430 --> 00:18:21.320 Kommer tilbake med neste video hvor vi alts? skal snakke mer om hvordan Durkheim mener at et samfunn egentlig holdes sammen.