WEBVTT 1 00:00:00.000 --> 00:00:06.780 Hei igjen, dette er den siste videoen om sammenligningen mellom Marx, Weber og Durkheim. 2 00:00:08.390 --> 00:00:12.630 Vi er inne p? bolken om forholdet mellom sosiologi, politikk og det normative. 3 00:00:12.660 --> 00:00:19.690 Vi har snakka, kanskje litt for fort s? jeg etterp?, men vi f?r se hva dere tror. 4 00:00:19.690 --> 00:00:27.240 Og om hvordan, hva det er de ser p? som problemet ved det moderne samfunn alts? hvilke problemer tenker Marx, Weber og Durkheim at samfunnet har og som burde l?ses. 5 00:00:27.240 --> 00:00:33.960 S? er det da dette sp?rsm?let om hva er det s? som sosiologien skal gj?re da, som er det siste sp?rsm?let her. 6 00:00:33.960 --> 00:00:42.240 Hvordan skal sosiologer eller sosiologen forholde seg til verdier, politiske motiver og implikasjoner av forskningen alts?. 7 00:00:43.500 --> 00:00:49.430 Hva denne forskningen forteller om verden og hva slags grep verden kunne trengt, kunne man si. 8 00:00:49.430 --> 00:00:52.060 Hvordan skal sosiologen forholde seg til det. 9 00:00:52.060 --> 00:00:55.950 Marx han oppfatter ikke noe s?rlig problem her. 10 00:00:56.190 --> 00:01:05.500 Han er jo da en tilhenger av et slags hensynsl?s kritikk av alt det best?ende, avsl?rer utbyttingen og slik baner vei for revolusjon. 11 00:01:05.500 --> 00:01:07.200 Men det er p? den ene siden. 12 00:01:07.200 --> 00:01:16.200 P? det andre siden s? mener jo Marx ogs? ? ha avdekket noen lover for hvordan samfunnet utvikler seg hvor vi egentlig er p? vei hen. 13 00:01:16.230 --> 00:01:26.010 Han mener jo at det er en krise, og undergangen og enden i kapitalismen er p? en m?te bakt inn i selve systemet s? at kapitalismen kommer til 14 00:01:26.010 --> 00:01:34.820 ? avl?ses av noe som han ser p? som sosialisme er ogs? noe som man bare ser for seg som bare en kjensgjerning, at s?nn er det bare. 15 00:01:34.820 --> 00:01:40.930 Men han er ogs? absolutt tilhenger av sterk samfunnskritikk og ? avsl?re utbytting og alt s?nt. 16 00:01:42.520 --> 00:01:46.160 Vi har jo sett at han har jo denne ideen om at historien vil p? en m?te gjenta seg. 17 00:01:46.160 --> 00:01:51.990 En gang til vil det bli s?nn at produktivtkreftene kommer til ? sprenge produksjons forholdene. 18 00:01:52.710 --> 00:01:56.680 Ja, burde hatt disse definisjonene av produktivkrefter og produksjonsforhold tidligere ser jeg. 19 00:01:56.680 --> 00:02:01.590 Ja, produktivkrefter alts? verkt?y, maskiner, energikilder, teknologi og s?nn. 20 00:02:02.310 --> 00:02:05.770 Mens produksjonsforholdene alts? er den sosiale organiseringen av produksjonen. 21 00:02:05.770 --> 00:02:09.300 Alts? adskillelsen av kapital og arbeidet. 22 00:02:09.300 --> 00:02:16.320 S? er jo Marx sin id¨¦ at produktiviteten og alt det potensialet som kapitalismen skaper det blir ogs? systemets verste fiende. 23 00:02:16.470 --> 00:02:25.590 B?de det som skaper liksom armod og elendighet og konflikter og alt s?nt, men det er ogs? et potensial som de ikke greier ? realisere. 24 00:02:25.590 --> 00:02:33.390 Kapitalismen skaper muligheten for behagelige, trygge liv for alle p? jorda, men det kan det ikke samtidig realisere. 25 00:02:33.810 --> 00:02:35.490 Og det vender jo mange mot systemet, tenker Marx seg. 26 00:02:35.920 --> 00:02:42.330 Produktivkreftene sprenger produksjonsforholdene ser dere her. 27 00:02:42.330 --> 00:02:48.030 S? all historien er jo historie om klassekamp som Marx sier, bare han tenker at den denne gangen blir det annerledes. 28 00:02:48.030 --> 00:02:53.730 Marx ser jo for seg at arbeiderklassen og deres fremkjemping av sosialisme. 29 00:02:53.760 --> 00:03:01.470 Det kommer til ? forandre p? dette her og bane veien for et samfunn som ikke har den typen motsetninger mellom produktivkrefter og produksjonsforhold. 30 00:03:01.500 --> 00:03:06.150 Det er en bevegelse som Marx mente ? kunne se, at vi er p? vei dit. 31 00:03:06.150 --> 00:03:13.820 Ogs? gjorde han ogs? sitt eget lille bidrag til ? pr?ve ? fremme den utviklingen, at det skulle bli s?nn ogs?. 32 00:03:14.020 --> 00:03:19.740 Durkheim p? sin side, han har en ganske annen forst?else av sin rolle. 33 00:03:19.740 --> 00:03:27.800 Jeg tror det er riktig ? si at Durkheim forst?r seg selv som en samfunnslege omtrent p? helt samme m?te som som leger unders?ker kroppen. 34 00:03:27.800 --> 00:03:31.140 Durkheim mener alts? at sosiologien som vitenskap. 35 00:03:31.170 --> 00:03:38.060 De kan fastsl? hva det er som er normalt og sunt og friskt for et samfunn og ogs? hva som er sykt og hva som er abnormt. 36 00:03:38.060 --> 00:03:41.610 Analyser de patologiske tilstandene i samfunnet. 37 00:03:41.940 --> 00:03:43.780 Det er mantraet, kan man si. 38 00:03:43.780 --> 00:03:46.320 Bruk sosiologisk kunnskap til ? helbrede samfunnet. 39 00:03:46.950 --> 00:03:51.550 Durkheim mener alts?, vi skal finne ut, p? hvilke m?ter er samfunnet sykt. 40 00:03:51.610 --> 00:03:53.740 Hvorfor har det blitt s?nn. Hva kan man gj?re med det. 41 00:03:54.190 --> 00:04:03.320 Det mener Durkheim, det er ikke mer kontroversielt enn at en lege studerer menneskekroppen og finner ut om den er syk og finner ut hva de burde gj?re med det. 42 00:04:03.320 --> 00:04:09.840 Slik kroppen kan v?re syk s? kan ogs? samfunnet v?re det. 43 00:04:09.840 --> 00:04:12.580 For mye eller for lite integrasjon eller regulering. 44 00:04:12.850 --> 00:04:18.640 Det er like sykt for et samfunn som influensa eller hjernehinnebetennelse er for kroppen. 45 00:04:19.030 --> 00:04:27.840 Tenker Durkheim seg. S? her er det alts? ikke noe spesiell opptatthet av at det er noe spesielt moralsk problem eller noen normative utfordringer eller noe s?nt noe. 46 00:04:27.840 --> 00:04:36.700 Durkheim mener at det her er, her er han p? trygg grunn n?r han p? en m?te diagnostisere samfunnet, akkurat som en lege diagnostiserer kroppen. 47 00:04:37.270 --> 00:04:43.420 Her er vi jo inne p? en variant igjen av denne positivismen sant, det er ikke noen prinsipiell forskjell p? ? studere samfunnet og menneskekroppen. 48 00:04:43.870 --> 00:04:48.960 F?lgelig kan vi ogs? bare vurdere samfunnets friskhet, litt som du vurderer en kropps friskhet. 49 00:04:50.800 --> 00:04:56.650 Weber derimot er veldig opptatt av at verdier og politikk m? holdes veldig adskilt fra sosiologien. 50 00:04:59.080 --> 00:05:07.420 Det er ingenting i veien med ? v?re politisk motivert og ha politiske interesser og motivasjoner for det man forsker p?, sier Weber. 51 00:05:07.930 --> 00:05:11.700 Noe annet skulle bare mangle, med s? mye politisk interesse som han selv hadde. 52 00:05:12.080 --> 00:05:14.860 Men han sier at vi m? jo alle ha noe motivasjon. 53 00:05:15.370 --> 00:05:22.210 Det er jo ikke noe verre ? v?re motivert av ens politiske eller religi?se verdier, enn det er ? v?re motivert av penger og status, som mange andre er. 54 00:05:22.750 --> 00:05:32.710 S? det er helt greit. Men det som er veldig viktig, if?lge Weber, er at man m? holde den politikken og de verdiene og den moralen unna selve forskningen 55 00:05:33.010 --> 00:05:35.170 og unna fortolkningen av resultatene. 56 00:05:35.560 --> 00:05:43.190 S? det er lov at politikk og verdier og moral og overbevisninger spiller inn p? hva man interesserer seg for og valg av forskningssp?rsm?l og hva man i det 57 00:05:43.210 --> 00:05:51.670 hele tatt vil drive med, men selve fortolkningen, forklaringen, kartleggingen, beskrivelsen, analysen av samfunnet og historiske epoker. 58 00:05:52.300 --> 00:05:57.340 Det m? man gj?re lidenskapsl?st og objektivt og saklig. 59 00:05:57.340 --> 00:06:05.680 Uten ? skjele til s?nne politiske ideer om hvordan man, hvordan det hadde passa deg ? finne ut at det var. 60 00:06:05.680 --> 00:06:13.400 S? forholdet mellom sosiologi og verdier er jo litt s?nn at samfunnsanalyse og politikk gikk liksom opp i en slags h?yere enhet for Marx. 61 00:06:13.420 --> 00:06:18.580 Det var ikke noe forskjell mellom det han skrev for ? analysere samfunn og det han skrev for ? forandre samfunnet. 62 00:06:19.330 --> 00:06:23.620 Durkheim p? sin side, han forst?r heller liksom ikke helt problemet her, kan man si. 63 00:06:23.890 --> 00:06:33.220 Han mener jo at sosiologien er en vitenskap som alle andre vitenskaper og den kan ogs? beskjeftige seg med hva som er friskt og sunt for et samfunn, slik leger kan 64 00:06:33.520 --> 00:06:35.580 si hva som er friskt og sunt for en kropp. 65 00:06:35.580 --> 00:06:42.610 Eller biologer kan si hva som er sunt og usunt eller friskt og sykt i naturen p? en m?te. 66 00:06:42.610 --> 00:06:46.460 S?nn mener Durkheim at p? akkurat samme m?te er det alts? i menneskesamfunnet. 67 00:06:46.460 --> 00:06:49.600 Weber p? sin side var veldig opptatt av ? holde de to adskilt. 68 00:06:49.750 --> 00:06:55.140 Selv om han mente at det var uunng?elig at folk har sine politiske interesser i hva de forske p? hva de interesserte i. 69 00:06:55.140 --> 00:06:59.380 S? m? politikken for enhver pris holdes ute av auditoriene og laboratoriene. 70 00:06:59.550 --> 00:07:09.460 Kunne man nesten si, man kan liksom illustrerer dette her ved denne klassiske; er-b?r adskillelsen som vi har snakket om flere 71 00:07:09.460 --> 00:07:13.240 ganger. Som alts? er et viktig i vestlig tenkning. 72 00:07:13.240 --> 00:07:22.210 Hvor man ogs? rent filosofisk sier at det er en avgrunn mellom alles p?stand om hvordan samfunnet er, hvordan det er blitt s?nn, hvordan ting forholder seg 73 00:07:23.050 --> 00:07:25.960 og det sp?rsm?let som handler om hvordan samfunnet burde v?re. 74 00:07:26.650 --> 00:07:30.310 Man kan ikke liksom g? fra 'er' til 'b?r'. 75 00:07:30.310 --> 00:07:35.380 Det er ikke mulig ? krysse den avgrunn der, alts? ? liksom si... 76 00:07:35.380 --> 00:07:38.590 at bare p? bakgrunn av hvordan jeg har studert hvordan samfunn er, hva som skjer. 77 00:07:38.980 --> 00:07:45.190 Hvordan er tilstanden for alenem?dre, hvordan g?r det med integreringen av etterkommere av innvandrere. 78 00:07:45.220 --> 00:07:47.860 Hvordan er det med selvmordsratene eller noe s?nt noe. 79 00:07:47.860 --> 00:07:54.220 Det er ikke mulig kunne man p? tradisjonelt sett si, ? g? fra s?nne betraktninger over til hvordan de 'burde' v?re. 80 00:07:54.550 --> 00:07:58.600 Hvertfall ikke vi, alts? det er mulig, men ikke vitenskapelig kan man si da. 81 00:07:59.200 --> 00:08:04.630 S? her har jeg pr?vd ? illustrere dette her med en liten scene fra enda en Monty Python film. 82 00:08:05.320 --> 00:08:10.450 La oss tenke oss at Weber er p? en m?te den mannen som st?r ? vokter denne broa. 83 00:08:10.940 --> 00:08:14.050 Denne fislete broa som g?r da, mellom er og b?r. 84 00:08:14.260 --> 00:08:19.780 S? kommer Durkheim opp da og pr?ver ? krysse denne brua og da er svarer, sier Weber: Vent! 85 00:08:20.380 --> 00:08:24.910 Ingen sosiolog kan krysse den broen mellom 'er' og 'b?r'. 86 00:08:24.910 --> 00:08:33.800 Den 'b?r' siden, alts? de som snakker om hvordan ting b?r v?re, det er forbeholdt prester og profeter og kanskje moralfilosofer, politikere s?nne folk som det. 87 00:08:33.800 --> 00:08:36.280 S? sier Durkheim: Dette er ikke noe problem. 88 00:08:36.370 --> 00:08:41.620 Slik kroppen kan v?re i en normal eller patologisk sykelig tilstand, kan ogs? samfunnet v?re det. 89 00:08:42.400 --> 00:08:45.970 Derfor er ikke dette 'er' og 'b?r' skillet noe problem for meg. 90 00:08:46.300 --> 00:08:53.800 Vi kan empirisk fastsl? hva som er normalt og hva som er sykt, eller patologisk som menneskekroppen. 91 00:08:53.800 --> 00:09:00.620 Marx p? sin side, han kommer like kjekt opp og sier at hele dette 'er'/'b?r' skillet, det ang?r p? en m?te ikke meg. 92 00:09:01.070 --> 00:09:03.200 Jeg har avsl?rt historiens lover. 93 00:09:03.590 --> 00:09:09.070 Kapitalismen g?r under, uansett hva en m?tte syns om det. 94 00:09:09.070 --> 00:09:17.390 S? det er de spenningene og de konfliktene som kapitalismen uunng?elig maler seg selv oppi, holdt jeg p? ? si.. 95 00:09:17.390 --> 00:09:23.050 Som de konfliktene og de problemene som kapitalismen uunng?elig skaper, for de er strukturelt bygd inn i det. 96 00:09:23.050 --> 00:09:25.790 Konkurransen mellom kapitalistene, konflikt med arbeiderne og alt s?nt. 97 00:09:25.790 --> 00:09:29.780 Alt dette her, det g?r liksom en bestemt vei. 98 00:09:29.780 --> 00:09:34.010 I retning alts? av revolusjon og sosialisme. 99 00:09:34.010 --> 00:09:43.450 S? p? denne m?ten kan vi si at de tre der har veldig forskjellige forhold til dette forholdet mellom sosiologi og politikk. 100 00:09:43.820 --> 00:09:46.250 N? er p? en m?te Marx og Durkheim p? den ene siden og Weber p? den andre s?rlig. 101 00:09:46.670 --> 00:09:49.840 Men vi kan putte dem i et slags s?nn todimensjonalt system her. 102 00:09:49.840 --> 00:09:57.200 B?de etter hvor forskjellig de mener at sosiologi og politikk er, til venstre de som ikke ser noen forskjell, til h?yre det samme ser absolutt forskjell. 103 00:09:57.650 --> 00:10:03.950 S? kan vi ogs? plassere de etter hvor optimistiske og pessimistiske de er med tanke p? det moderne samfunnets utvikling. 104 00:10:04.520 --> 00:10:08.510 S? hvis vi da f?rst kj?rer dem langs den f?rste dimensjonen s? ser vi her. 105 00:10:08.510 --> 00:10:16.450 Dette er jo det vi allerede har sagt sant, at Marx ser ikke noe forskjell mellom sosiologi og politikk i sitt eget tilfelle, Durkheim ligger forholdsvis n?re Marx. 106 00:10:16.450 --> 00:10:22.630 Han mener jo at det er forskjell, men ? mener at sosiologien kan absolutt brukes til ? helbrede samfunnet. 107 00:10:22.630 --> 00:10:26.870 S? er har du Weber der borte som ser p? dette som fundamentalt forskjellige ting. 108 00:10:26.940 --> 00:10:29.220 Hvis vi kj?rer inn denne andre dimensjonen her. 109 00:10:29.220 --> 00:10:32.760 Optimist-pessimist s? kan vi se noe s?nt som dette her. 110 00:10:32.760 --> 00:10:38.090 Marx hadde jo, av den oppfatningen at han hadde funnet ut hvor samfunnsutviklingen var p? vei. 111 00:10:38.780 --> 00:10:40.680 Og det var til noe bra. 112 00:10:40.680 --> 00:10:50.330 Mot motsatt ytterpunkt har du jo Weber som mente at rasjonaliteten var et slags jernbur og det var vanskelig ? se for seg hvordan samfunnet skulle kunne utvikle seg p? en annen m?te. 113 00:10:50.960 --> 00:10:57.510 S? er det Durkheim som har denne liksom, forsiktig optimistiske posisjonen sin da. 114 00:10:57.510 --> 00:11:03.800 Er ikke s? ambisi?s som Marx, men hadde veldig tro p? vitenskap og rasjonalitet og sannhet og alt s?nt. 115 00:11:03.800 --> 00:11:06.080 At det skulle liksom kunne forbedre samfunnet da. 116 00:11:06.620 --> 00:11:09.450 S? p? denne m?ten kan vi rangere de s?nn, tenker jeg da. 117 00:11:09.450 --> 00:11:12.050 Litt useri?s rangering kanskje menne... 118 00:11:13.100 --> 00:11:18.850 Kanskje vi f?r noe ut av det. Det var alt jeg hadde tenkt ? si. 119 00:11:18.850 --> 00:11:23.750 Var endelig gjennom, en forferdelig lang forelesning og takker for t?lmodigheten. 120 00:11:24.080 --> 00:11:27.860 H?per dere fikk noe ut av det, ogs? h?per jeg at jeg har prioritert riktig. 121 00:11:29.090 --> 00:11:35.780 Jeg tror det, at det er veldig viktig at dere f?r godt tak p? dette med Marx, Weber og Durkheim alts?. 122 00:11:35.780 --> 00:11:39.110 S? skal jeg pr?ve ? komme tilbake til den forelesningen som jeg skulle ha holdt. 123 00:11:39.110 --> 00:11:43.630 Pr?ve ? lirke det stoffet inn i de neste timene. 124 00:11:43.630 --> 00:11:47.070 OK, jeg gleder meg til ? h?re hva dere tenker om dette her p? fredag. 125 00:11:47.090 --> 00:11:50.150 Takk for oppmerksomheten.