WEBVTT 1 00:00:00.810 --> 00:00:07.650 Hei og velkommen til denne videoen hvor vi endelig skal f? tatt for oss litt om klassikernes blindflekker. 2 00:00:08.130 --> 00:00:10.380 M? bare beklage at ting tar s? lang tid. 3 00:00:10.620 --> 00:00:20.010 Jeg skal ikke kjede dere med unnskyldninger, men som dere kanskje dere vet s? jobber jeg i utgangspunktet 20 prosent, fordi jeg var eller er i 80 prosent i pappaperm, s? n?r 4 00:00:20.010 --> 00:00:25.820 dette koronagreiene kom opp? det og alle ungene er hjemme og s?nn, s? har jeg f?tt enda mindre tid til ? f? gjort dette her. 5 00:00:25.820 --> 00:00:32.860 S? beklager all ventetiden for dere, men her er i alle fall da den nest siste forelesningen. 6 00:00:32.860 --> 00:00:36.470 Jeg tar denne her i tre snutter, som jeg har gjort med mye annet. 7 00:00:36.470 --> 00:00:41.460 I f?rste omgang n? s? kommer vi til ? snakke litt generelt om dette med eurosentrisme. 8 00:00:41.460 --> 00:00:51.420 I neste video skal snakke om neglisjering av kolonitiden hos klassikerne og i den tredje videoen skal vi snakke litt om hvorvidt det klassikerne kommer med er en sosiologi som 9 00:00:51.420 --> 00:00:54.570 er p? menns premisser. 10 00:00:54.960 --> 00:01:04.380 Okei, vi kan starte med denne grunnleggende sosiologiske innsikten som er det at v?r sosiale v?ren, alts? m?ten vi lever p? og omstendighetene for hvordan vi lever det 11 00:01:04.590 --> 00:01:07.860 preger hvordan vi tenker p? veldig grunnleggende m?ter. 12 00:01:08.280 --> 00:01:12.870 Dette er helt klart mest fremtredende hos Marx og Durkheim. 13 00:01:12.870 --> 00:01:21.090 Begge de to fremmer jo en eller annen modell hvor det er som at folks sosiale omstendigheter, m?ten de lever p? og m?ten ? lever livene sine p? og hva de gj?r og s?nn, 14 00:01:21.450 --> 00:01:22.710 preger hvordan de tenker. 15 00:01:22.710 --> 00:01:29.750 Tenk tilbake p? hvordan hvordan Durkheim snakket om at arbeidsdelingen f?rer til bestemte m?ter ? tenke p?. 16 00:01:29.750 --> 00:01:33.090 Ikke sant, i lavt differensierte samfunn s? tenker alle omtrent likt. 17 00:01:33.090 --> 00:01:37.090 I h?yt differensierte samfunn s? f?r man slags mangfold av m?ter ? tenke p?. 18 00:01:37.090 --> 00:01:45.720 Marx av en lignende type ideer hvor han driver ? angriper Hegel og s?nt, ogs? sier han at det er jo ikke s?nn at det er menneskenes ?nd eller bevisstheten deres som bestemmer deres 19 00:01:45.720 --> 00:01:49.110 v?ren, det er deres v?ren som bestemmer bevisstheten, sier Marx. 20 00:01:49.470 --> 00:01:59.160 S? hos begge de to s? er det en veldig klar id¨¦ om at det er alts? slik at den sosiale verden, m?ten vi lever p?, omstendighetene vi lever under og s?nt, det preger hvordan vi 21 00:01:59.160 --> 00:02:02.870 tenker. Men straks man skj?nner det s? skj?nner man ogs? dette her. 22 00:02:02.870 --> 00:02:07.740 At sosiologien sier at hvordan folk oppfatter og tenker preges av deres sosiale omstendigheter. 23 00:02:09.150 --> 00:02:15.360 Da m? vi ogs? forvente at ogs? sosiologien m? da v?re preget av sosiologenes sosiale omstendigheter. 24 00:02:16.710 --> 00:02:19.660 Og det er noe av det vi tematiserer i disse tre videoene her. 25 00:02:19.980 --> 00:02:29.220 Hvordan det er mulig ? tenke seg at det klassikerne skrev og tenkte var grunnleggende preget av at de var hvite, mannlige 26 00:02:29.430 --> 00:02:35.940 europeere. Det er sp?rsm?let; har den klassiske sosiologien et vidt mannlig og europeisk blikk. 27 00:02:42.020 --> 00:02:44.020 Tre aspekter alts? ved det vi skal snakke om i dag. 28 00:02:44.360 --> 00:02:50.810 Den klassiske sosiologien er helt utvilsomt europeisk, men ogs? en sterk sak for at den er eurosentrisk. 29 00:02:51.440 --> 00:02:57.260 Det betyr alts? at den har en erkjent m?te ? legge Europa til grunn for alle ting. 30 00:02:57.260 --> 00:02:59.370 Alts? alt de sier som er generelt 31 00:02:59.390 --> 00:03:08.930 om samfunn og generelt og moderniteten og generelt om hva det er ? v?re mennesker, egentlig bare er basert p? Europa og det europeiske eksemplet - europeiske 32 00:03:08.930 --> 00:03:15.980 erfaringer. Ogs? er den implisitte, eksplisitte ideen er at det som gjelder for Europa gjelder som alle andre. 33 00:03:16.180 --> 00:03:18.860 S? det er eurosentrisme da. 34 00:03:18.860 --> 00:03:27.400 S? er det ogs? sp?rsm?let om ikke klassisk sosiologi undervurderte betydningen av kolonialisme, og imperialismen. 35 00:03:27.400 --> 00:03:36.680 Alts? hvordan de europeiske moderne landene tok seg til rette i andre deler av verden og fant r?varer og slaver, billig 36 00:03:36.680 --> 00:03:40.820 arbeidskraft som var med ? frembringe modernitetens mirakel, kunne vi tenke oss. 37 00:03:41.120 --> 00:03:48.470 Er det kanskje en undervurdering hos klassikerne av betydningen av dette her for fremveksten av moderniteten. 38 00:03:48.920 --> 00:03:56.860 Ogs? er det siste punktet som er her kanskje setter litt hardt p? spissen som er om det ikke er s?nn at den klassiske sosiologien ogs? er mannssj?vinistisk. 39 00:03:56.860 --> 00:03:59.130 Det er litt sterk m?te ? si det p? kanskje. 40 00:03:59.130 --> 00:04:07.940 Men det vi kunne si er p? samme m?te som den kanskje hele tiden legger det europeiske til grunn og generaliserer p? bakgrunn av europeiske s? er det kanskje ogs? s?nn at den 41 00:04:07.940 --> 00:04:14.460 klassiske sosiologien generaliserer p? bakgrunn av det mannlige og mannens erfaringer. 42 00:04:14.460 --> 00:04:18.650 Okei, dette her er alts? 1-2-3 punkter her, og det blir alts? 1-2-3 videosnutter. 43 00:04:18.680 --> 00:04:20.000 Vi er i gang med den f?rste. 44 00:04:21.410 --> 00:04:23.380 Hva betyr dette med eurosentrisme? 45 00:04:23.380 --> 00:04:26.720 Hva vil det si at sosiologien er eurosentrisk? 46 00:04:26.720 --> 00:04:36.590 Som jeg sa i stad s? kan man definere det som at det er en m?te ? tenke og begrense perspektivet sitt til Europa og legge europeiske opplevelser og hendelser og 47 00:04:36.590 --> 00:04:40.430 hendelsesforl?p til grunn for generalisering av alt mulig annet. 48 00:04:41.390 --> 00:04:51.200 Og Immanuel Wallerstein i sitt pensumbidrag han sier at det er fem aspekter ved denne eurosentrismen som man kan spore i samfunnsvitenskap generelt, men ikke minst den 49 00:04:51.200 --> 00:04:52.220 klassiske sosiologien. 50 00:04:52.460 --> 00:04:57.950 For det f?rste s? dreier det seg alts? om en historiografi, alts? en m?te ? skrive historie p?. 51 00:04:58.340 --> 00:05:05.240 Ogs? er det noe med universalismen, alts? den ideen om at man sier ting som er allmenngyldig og generelt gyldig - universelt. 52 00:05:05.780 --> 00:05:09.470 S? mener han at man finner eurosentrisme i v?r id¨¦ om sivilisasjon. 53 00:05:09.920 --> 00:05:19.580 Ogs? er det ogs? dette sp?rsm?let, orientalisme, om hvordan man teoretiserer eller lager seg teorier og fremstillinger av historien og s?nn som baserer seg p? en 54 00:05:19.580 --> 00:05:29.050 slags eksotiserende og fremmedgj?rende kunne vi p? en m?te si eller forenklende m?te ? behandle s? kalte "fremmede kulturer" p?. 55 00:05:29.050 --> 00:05:33.920 Spesielt da de i Orienten som man pleier ? si, som alts? er ?sten. 56 00:05:34.280 --> 00:05:39.020 B?de det n?re og det fjerne ?sten, alts? ?st-Asia, men ogs? Sentral-Asia. 57 00:05:39.020 --> 00:05:48.560 Og s? til slutt ideen om framskritt, som Wallerstein mener har v?rt helt grunnleggende for hele opplysningsprosjektet men ogs? for sosiologien og hva slags forst?else sosiologene 58 00:05:48.560 --> 00:05:50.750 hadde av hva som er sosiologiens rolle. 59 00:05:50.910 --> 00:05:54.870 Litt apropos det vi snakket om p? den forrige forelesningen. 60 00:05:54.870 --> 00:06:01.610 Historiografi, alts? hvordan kommer eurosentrisme med til uttrykk i hvordan den klassiske sosiologien skriver historie. 61 00:06:02.900 --> 00:06:11.870 Det mest grunnleggende her og det som kanskje er det viktigste poenget vil jeg driste meg til ? si det er at den europeiske dominansen, alts? den sterke rollen til Europa 62 00:06:12.200 --> 00:06:17.140 i verden og den ?konomiske suksess og politiske suksess ol. 63 00:06:17.140 --> 00:06:23.640 blir forklart som et resultat av spesifikt, europeisk, historiske prestasjoner. 64 00:06:23.640 --> 00:06:32.630 Wallerstein er noen ganske morsomme formuleringer n?r han sier at hele tiden n?r man skal forklare et eller annet om hvorfor Vesten er s?nn som det er, s? er det alltid tilbake i 65 00:06:32.630 --> 00:06:42.190 tid. Ikke sant, man finner grunnen til et eller annet som er med Europa n? med en eller annen egenskap ved det gamle Hellas eller noe s?nt noe. 66 00:06:42.190 --> 00:06:49.760 S? det er denne ideen om at alt som p? en m?te kan sies om Europas dominerende posisjon i v?r tid. 67 00:06:50.000 --> 00:06:53.570 Det kan forklares med et eller annet forhold som ligger tilbake i Europas historie. 68 00:06:54.170 --> 00:07:04.130 Det som da naturligvis ikke blir tenkt her det er jo at det at europeisk dominans og hvorfor Europa har en posisjon her kan ha noen forklaringer som ogs? inneb?rer andre deler 69 00:07:04.130 --> 00:07:14.110 av verden. I dette her s? ligger du denne ideen som jeg tror man ogs? kan kjenne igjen hos sosiologiens klassikere, kanskje 70 00:07:14.120 --> 00:07:22.580 spesielt hos Weber vil jeg si, som er dette om at man i Europa har skapt disse unikt, rasjonelle, effektive og rettferdige samfunnene. 71 00:07:22.970 --> 00:07:27.560 Og ofte s? blir det da s?nn at hvorfor disse samfunnet er s? rasjonelle og effektive og rettferdige. 72 00:07:28.400 --> 00:07:36.540 Det er s?kes forklart tilbake noen hundre ?r eller mange hundre ?r tilbake i europeisk sivilisasjon. 73 00:07:36.540 --> 00:07:45.390 Ikke sant, som jeg sa i stad, det er ikke uvanlig ? m?te p? s?nne fremstillinger av hvorfor Europa er s? bra, som henviser til et eller annet ved det gamle Hellas. 74 00:07:45.390 --> 00:07:54.360 I v?rt tilfelle s? er kanskje det klareste eksempelet hvordan den europeiske rasjonaliteten og alt s?nt der blir forklart med henvisning noen hundre ?r tilbake til 75 00:07:54.360 --> 00:07:58.080 protestantismen hos Max Weber. 76 00:07:58.080 --> 00:08:03.360 S? industriell revolusjon, modernitet, kapitalisme, byr?kratisering, individuell frihet. 77 00:08:03.630 --> 00:08:13.160 Alle disse tingene er det en tendens til at de alts? forklarer med et spesielt internt i Europas l?pebane eller utviklingsforl?p. 78 00:08:13.160 --> 00:08:22.830 S? det er det Wallerstein mener er en salgs eurosentrisk historiografi, alts? en m?te ? skrive historie p?, som bare ser Europa som bare sentrert snevert rundt 79 00:08:22.830 --> 00:08:27.280 Europa og ikke har noe st?rre bilde av verden med inn. 80 00:08:27.280 --> 00:08:37.110 S? er det denne tendensen til universalisme, som vi kjenner ikke minst fra politiskteori og moralfilosofi, hvor man mener ? kunne 81 00:08:37.110 --> 00:08:42.780 utlede helt universelle p?stander om hva det er ? v?re menneske og hvordan det er og hva som er rett og hva som er galt og s?nt. 82 00:08:43.350 --> 00:08:51.790 P? samme m?te som mener han det ogs? at det er en tendens i sosiologien og i samfunnsvitenskapen til ? lage universelle generaliseringer. 83 00:08:51.790 --> 00:09:01.770 For eksempel, hva er sosial handling eller hva er det som er naturlig eller et normalt forhold mellom samfunnsstruktur og mental struktur eller 84 00:09:01.980 --> 00:09:04.980 sosiale forhold og tenkning eller kultur og ?konomi. 85 00:09:05.220 --> 00:09:08.440 Alle s?nne ting hvor man lager seg generaliseringer. 86 00:09:08.440 --> 00:09:17.900 Helt generelle universelle p?stander om hvordan sosialt menneskeliv fungerer som gjelder p? tvers av tid og sted. 87 00:09:17.900 --> 00:09:27.630 S? ideen i samfunnsvitenskapen, som vi klart ser i klar klassikerne, ikke minst hos Durkheim tror jeg, er dette med at man mener ? kunne avdekke universelle 88 00:09:27.630 --> 00:09:32.520 prosesser for menneskelig atferd og samfunnsmessig utvikling. 89 00:09:32.520 --> 00:09:41.250 Her ogs? dette med utvikling og hvordan man kan generalisere fra europeisk utvikling til noe helt allment det finner vi ogs? helt tydelig hos Marx. 90 00:09:41.790 --> 00:09:51.510 N?r Marx forklarer f?ydalismen s? sier han at det er noen motsigelser i det f?ydale systemet som oppheves eller forenes i en slags h?yere form som blir 91 00:09:51.510 --> 00:09:56.550 samfunnets antitese, ogs? kommer p? det borgerlige samfunn og kapitalismen. 92 00:09:56.850 --> 00:10:06.720 Ogs? er det motsigelsene i kapitalismen som Marx mener skal oppheves eller forenes i en ny antitese, som er arbeiderbevegelsen, sosialismen og s?nn, og som s? skal lede til den 93 00:10:06.720 --> 00:10:10.140 endelige syntesen omtrent, som er kommunismen hos Marx. 94 00:10:10.170 --> 00:10:12.390 S? der er det en stadieteori om utvikling. 95 00:10:12.810 --> 00:10:21.410 N? har jo folk i ettertid sagt om Marx at mesteparten av de greiene som han skriver om om disse tingene her det egentlig basert p? ideer om hvordan kapitalismen oppstod. 96 00:10:21.410 --> 00:10:23.100 S? generaliserer han ut fra det. 97 00:10:23.490 --> 00:10:33.270 Men uansett, han lager denne fremstillingen av hvordan samfunn utvikler seg, som er bare basert p? hvordan det forl?p i Europa eller 98 00:10:33.270 --> 00:10:36.210 egentlig omtrent i England er det omtrent basert p?. 99 00:10:36.210 --> 00:10:38.280 Ogs? utleder han generelle p?stander om det. 100 00:10:39.180 --> 00:10:41.810 Den samme typen logikk finner oss ogs? hos Durkheim. 101 00:10:41.810 --> 00:10:44.020 Sant at det som skjedde omtrent i Europa fra 16. 102 00:10:44.020 --> 00:10:48.990 Til 19.?rhundre det er et slags m?nster med allmenn gyldighet. 103 00:10:48.990 --> 00:10:56.070 Egentlig vel s? uttalt hos en del andre klassiske tenkere som ikke vi har s? mye ? gj?re med her, men det er i hvert fall en helt klart tendens til ? tenke p? den m?ten hos 104 00:10:56.070 --> 00:11:04.860 klassikerne. S? da er det slik at Europa er p? en m?te ikke bare bra, det er ikke bare rasjonelt og effektivt og frihetselskende og alt s?nt, det er selve 105 00:11:05.580 --> 00:11:09.210 ansiktet til fremtiden, modellen for hvordan ting kommer til ? utvikle seg. 106 00:11:10.980 --> 00:11:20.370 S? mener Wallerstein ogs? at man finner en egosentrisk id¨¦ om sivilisasjon ogs?, hvor det er s?nn at man lager en slags kontrast mellom 107 00:11:20.370 --> 00:11:26.150 barbari og det primitive og det siviliserte eller det moderne. 108 00:11:26.150 --> 00:11:33.980 S? moderniteten blir da assosiert med teknologi, framskritt, individuell autonomi, begrensningen av brutalitet. 109 00:11:33.980 --> 00:11:38.340 Tenk p? det Weber sier om monopoliseringen av voldsmakt. 110 00:11:38.340 --> 00:11:44.010 Men s? er sp?rsm?let hvorfor er det s?nn at sivilisasjon er akkurat det som skjedde i Vesten? 111 00:11:44.010 --> 00:11:49.860 Hvorfor er det akkurat den vestlige sivilisasjonen som er sivilisasjon med stor S, sp?r Wallerstein. 112 00:11:50.490 --> 00:11:58.260 Her mener han alts? at det er et eller annet om hvordan man definerer andre samfunnsformer og gj?r p? en m?te samfunn som har eksistert andre steder og eksisterte og 113 00:11:58.260 --> 00:12:05.830 eksisterer andre steder, til nesten som et slags lavere form for samfunn, mens vestlig sivilisasjon er det h?yeste. 114 00:12:05.830 --> 00:12:09.660 S? er det en slags monopolisering av hva som kan menes med sivilisasjon. 115 00:12:10.020 --> 00:12:17.790 Her kan man tenke p? det ber?mte greiene n?r Mahatma Gandhi ble spurt hva han synes om vestlig sivilisasjon, da svarte han at han synes det er en god id¨¦. 116 00:12:18.780 --> 00:12:22.320 Alts? det ville v?re lurt om Vesten ble sivilisert. 117 00:12:22.440 --> 00:12:26.010 Hvor han p? en m?te snur dette narrativet p? hodet. 118 00:12:26.010 --> 00:12:33.160 Ogs? er det denne ideen om orientalisme, som alts? er denne fremmedgj?rende eksotiserende m?ten man beskriver Orienten p?. 119 00:12:33.160 --> 00:12:41.470 Orienten er alts? da ?sten, den fjerne ?sten og n?re ?sten, alts? ?st-Asia og Sentral-Asia. 120 00:12:42.450 --> 00:12:52.290 Mye klassisk samfunnsvitenskapelig teoretisering, sier Wallerstein var basert p? en s?nn stilisert og abstrakt fremstilling av ikke-vestlighet 121 00:12:52.620 --> 00:12:57.750 . S? Vesten mot orienten-tenkning l? til grunn mener han for alle klassikernes motsetninger. 122 00:12:58.590 --> 00:13:05.520 For eksempel med mekanisk og organisk solidaritet, og ogs? ideen om tradisjonelt mot rasjonelt-legalt herred?mme. 123 00:13:05.850 --> 00:13:14.790 Vi har omtalt dette er i stor grad som historiske motsetningspar, men det Wallerstein sier er i viktige grad, s? er de ogs? basert p? kontraster til samfunn andre. 124 00:13:15.060 --> 00:13:21.840 S?nn at for eksempel hvordan Durkheim beskriver mekanisk solidaritet er basert p? hans ideer om samfunnet, Orienten. 125 00:13:22.140 --> 00:13:31.620 P? samme m?te s? er det noe av det Weber skriver om tradisjonelt herred?mme og tradisjonell autoritet basert p? ideene hans som de despotiske regimene i ?st da. 126 00:13:33.390 --> 00:13:38.970 Ogs? er det denne ideen som Wallerstein sier jo har gjennomsyret hele opplysningsprosjektet. 127 00:13:40.020 --> 00:13:46.110 Hele opplysningstiden var jo preget av den ideen om fremskritt, som dere husker fra f?rste forelesning. 128 00:13:46.110 --> 00:13:52.290 Den ideen om at man ikke lenger bundet til tradisjonen og hvordan samfunnet alltid har v?rt og det man har f?tt overlevert. 129 00:13:52.620 --> 00:13:56.190 Man kan styre samfunnet i en bedre retning. 130 00:13:56.190 --> 00:14:01.530 Her sier Wallerstein og det har ogs? v?rt den dominerende forst?elsen til sosiologene av hva det er de holder p? med. 131 00:14:01.890 --> 00:14:09.690 Det er nok aller, p? en m?te mest arketypiske eller i hvert fall arketypiske s?nn som Wallerstein tenker her, kommer dette til uttrykk hos Durkheim. 132 00:14:09.690 --> 00:14:14.510 Sant, hvor han tenker seg sosiologen som en slags samfunnsmedisiner. 133 00:14:14.510 --> 00:14:17.290 Det var litt teit ord i og med at samfunnsmedisiner er noe. 134 00:14:17.290 --> 00:14:26.070 Han tenker alts? sosiologen som en slags lege for samfunnet som alts? beskriver det patologiske, ogs? diagnostiserer han det, slik at det patologiske kan helbredes. 135 00:14:26.280 --> 00:14:28.950 Ogs? kan samfunnet p? en m?te utvikle seg fremover og bli bedre. 136 00:14:29.250 --> 00:14:39.150 En riktignok litt voldsomt med Durkheim og den medisin-metaforikken hans, men denne ideen om at sosiologene skal bidra til ? 137 00:14:39.150 --> 00:14:43.850 m?tte skaffe kunnskap om samfunnsproblemer s?nn at samfunnsproblemene kan l?ses eller elimineres eller noe s?nt noe. 138 00:14:44.040 --> 00:14:46.520 Det er veldig utbredt mange steder. 139 00:14:46.520 --> 00:14:55.560 Jeg tror ogs? blant mange som arbeider som sosiologer n?, n?r de skal p? en m?te forklare hva de holder p? med og s?nt, og berettige seg, s? tenker man at en s?nn type funksjon de 140 00:14:55.560 --> 00:15:04.920 har. Men Wallerstein sier at det finnes samme typen fremskrittstro ogs? i disse stadige teoriene om historisk utvikling. 141 00:15:04.920 --> 00:15:12.820 Ikke sant det er ogs? s?nn hos Marx er at historien er omtrent p? en slags linje p? vei i retning av det klassel?se-samfunn tenker han seg. 142 00:15:12.820 --> 00:15:22.340 Fra det simple f?ydalismen og over i kapitalismen med mer produktivitet og alt mulig s?nt og opp i historiens endestasjon. 143 00:15:22.340 --> 00:15:25.160 Denne fremskrittstroen finner man ogs? igjen i det der. 144 00:15:25.160 --> 00:15:34.750 S? det er p? en m?te det hvordan Wallerstein ville si at eurosentrismen hjems?ker samfunnsvitenskapelig tenkning, ikke minst hos klassikerne. 145 00:15:35.670 --> 00:15:41.190 S? skisserer han en noen ting om det man kunne tenke seg en slags anti-eurosentrisk sosiologi. 146 00:15:41.790 --> 00:15:44.880 Her er han ikke s? tydelig som han kanskje burde ha v?rt. 147 00:15:45.170 --> 00:15:55.140 Og kan hende at den diskusjon hans kan sies ? v?re litt inneforst?tt, men alts? Wallerstein sier jo noen ting om en anti-eurosentrisk sosiologi og noen ting 148 00:15:55.140 --> 00:15:57.270 kan vi slutte oss til fra det han sier. 149 00:15:57.270 --> 00:16:07.200 Ikke sant, man kan tenke at en anti-eurosentrisk historiografi ville m?tte forklare moderniteten framvekst ikke bare som et produkt av interne prosesser i 150 00:16:07.200 --> 00:16:13.500 Vesten, men ogs? som noe som tar hensyn til bredere, den bredere verden. 151 00:16:13.650 --> 00:16:17.520 Og ikke minst hvordan de europeiske landene forholdt seg til denne bredere verden. 152 00:16:18.030 --> 00:16:23.550 Og s? er det dette med universialismen, som mange eurosentrisme-kritikere vil si er falskt. 153 00:16:23.940 --> 00:16:33.660 Du kan ikke lage s? veldig mange generelle, universelle generaliseringer om hva det er ? v?re menneske, hva et samfunnet er som m?te en m?te gjelder p? kryss og tvers av tid og 154 00:16:33.660 --> 00:16:35.240 rom. 155 00:16:35.240 --> 00:16:43.650 P? samme m?te kunne man tenke at den anti-eurosentriske sosiologi m?tte anerkjenne flere former for sivilisasjon f?lgelig ogs? flere typer modernitet. 156 00:16:44.040 --> 00:16:52.410 Mye av det som klassikerne sier og som veldig mange andre samfunnsvitere sier det er jo basert p? en s?nn id¨¦ om at det finnes en type sivilisasjon og det er det den vestlige 157 00:16:52.410 --> 00:16:58.290 moderniteten som alts? forventer at all mulig andre land skal etterstrebe eller utvikle seg i retning av da. 158 00:16:58.980 --> 00:17:03.000 S? man kunne si at heller s? kunne man anerkjenne at det finnes flere typer sivilisasjon. 159 00:17:03.160 --> 00:17:04.350 Flere moderniteter. 160 00:17:04.560 --> 00:17:07.780 Det er jo faktisk et begrep som har v?rt i bruk litt senere i tid. 161 00:17:07.780 --> 00:17:09.700 Sosiologien om "Multiple Modernities". 162 00:17:09.700 --> 00:17:19.020 Og s? kunne man tenke at en anti-eurosentrisk sosiologi ville kritisere orientalismen som da ligger til grunn for disse 163 00:17:19.260 --> 00:17:28.920 motsetningsparene, som samfunnsvitenskapen generelt da, men ogs? de klassiske sosiologene opererte med, alts? den mekanisk- 164 00:17:28.920 --> 00:17:33.810 organiske solidaritet eller tradisjonelt-legalt herred?mme, kunne man tenke seg. 165 00:17:34.170 --> 00:17:43.320 Ogs? er det alts? at en siste anti-eurosentrisk id¨¨, kunne v?re ? problematisere denne, for det f?rste hele 166 00:17:44.040 --> 00:17:49.050 fremskrittstroen om at vi kan faktisk bare styre oss fram mot et bedre og bedre samfunn. 167 00:17:49.320 --> 00:17:57.570 Ogs? er det ogs? en problematisering av hvordan sosiologien passer inn i dette greiene her- er det s?nn at n?r sosiologien tar denne jobben med ? de som skulle 168 00:17:58.320 --> 00:18:07.140 diagnostisere samfunnsproblemer, analysere hvorfor de oppst?r og dermed kunne bidra til ? l?se dem, hvordan spiller maktforhold inn i det?Hvem er det som egentlig er med p? ? 169 00:18:07.150 --> 00:18:12.830 definerer hva som er et problem, og hva som skal l?ses og hvilke problemer som m? h?ndteres? 170 00:18:12.830 --> 00:18:16.030 Det kunne man tenke at man m? ha en st?rre bevissthet om. 171 00:18:16.030 --> 00:18:22.860 Disse tingene her de som jeg akkurat sa n?, det var like mye min ekstrapolering kan man si, eller ekstraksjon. 172 00:18:22.860 --> 00:18:32.280 Trekker ut av Wallerstein hva man kunne se en anti-eurosentrisk sosiologi burde kunne gj?re, men han trekker frem ¨¦n ting som jeg synes var litt overraskende som han 173 00:18:32.550 --> 00:18:38.600 tenker p? som det mest, kjernen av eurosentrismen, eller det mest erke-eurosentriske. 174 00:18:38.600 --> 00:18:48.570 Og det sier han det mest erke-eurosentriske i samfunnsvitenskap sier han det er skillet mellom de to kulturer, alts? skillet mellom vitenskap og humaniora. 175 00:18:48.810 --> 00:18:51.550 Sannheten fra viten om det gode. 176 00:18:51.550 --> 00:19:01.410 Alts? dette begrepet om de to kulturer det er egentlig litt eldre, nei ikke eldre, det er litt nyere enn klassikerne id¨¦ om at de naturvitenskapene og de tekniske 177 00:19:01.410 --> 00:19:06.570 vitenskapene de opererer p? en helt annen m?te enn humanvitenskapene. 178 00:19:06.570 --> 00:19:09.270 Ikke sant, p? den ene siden s? er det 179 00:19:09.300 --> 00:19:13.190 disse tankene som vi kjenner fra positivismestriden. 180 00:19:13.190 --> 00:19:23.010 Ikke sant, om det er slik at samfunnsvitenskap kan v?re, kan fungere p? akkurat samme m?te som naturvitenskap, eller om det ikke er s?nn at samfunns- og humanvitenskapene m? 181 00:19:23.010 --> 00:19:24.090 inneb?re fortolkning. 182 00:19:25.230 --> 00:19:35.040 Men det Wallerstein er mest opptatt av her det er dette skillet mellom at du f?r en slags naturvitenskapelig m?te ? tenke p? hvor man bare pr?ver ? 183 00:19:35.040 --> 00:19:37.940 kartlegge fakta og ?rsaksforhold og s?nt. 184 00:19:37.940 --> 00:19:46.650 Ogs? sier han at det er i humaniora, alts? i litteraturen og i filosofien og alt mulig s?nt, at men beskjeftiger seg med hva som er det gode og hva som er det skj?nne og hva som 185 00:19:46.650 --> 00:19:54.240 er det riktige. S? han mener at det mest eurosentriske og det mest distinkt europeiske eregentlig at man har greid ? skille disse tingene fra hverandre. 186 00:19:54.240 --> 00:19:59.940 Man har skilt s?ken etter sannhet fra fra diskusjonen, eller s?ken etter det gode, kunne man si. 187 00:20:00.360 --> 00:20:03.740 S? det er jo ogs? noe som Wallerstein mener man m? bryte med. 188 00:20:03.740 --> 00:20:12.560 Og at man m? ogs? en s?ken etter det gode inn i vitenskapen og ha en s?ken etter sannhet inni s?ken etter det gode, kanskje ogs?. 189 00:20:12.560 --> 00:20:15.150 Uansett, det var i hvert fall veldig kort om dette her. 190 00:20:15.210 --> 00:20:24.400 Det er bare ? lime seg fast til skjermen og fortsette med video nummer to hvor vi skal se p? et spesialtilfelle av denne 191 00:20:24.400 --> 00:20:29.430 eurosentrismen. Nemlig hvordan klassikerne neglisjerte kolonialismen.