WEBVTT 1 00:00:12.810 --> 00:00:19.590 Hei og velkommen til denne avslutningsvideoforelesningen om sosiologiens klassikere og det moderne samfunn. 2 00:00:20.220 --> 00:00:27.640 Det som er planen for denne forelesningen det er ? begynne ? rekapitulere litt hva vi har sett p? i denne forelesningsrekken sett under ett. 3 00:00:27.640 --> 00:00:35.760 Pr?v ? trekke frem hva som er de som de store linjene her, hva som kanskje er felles for klassikernes prosjekt og hva man kan tenke om det litt s?nn i stort. 4 00:00:36.480 --> 00:00:45.360 S? kommer jeg underveis til ? komme inn p? litt sp?rsm?l som dere har stilt underveis og forh?pentligvis ogs? f? tid til ? avslutte litt gjerne med noen refleksjoner om 5 00:00:45.360 --> 00:00:51.480 klassikernes arv og hva det har ? si for at det for moderne sosiologi. 6 00:00:51.480 --> 00:01:01.380 P? den innledende forelesningen s? sa jeg og at sosiologiens klassikeres prosjekt det kan i stor grad forst?s som en slags respons p? moderniteten og det moderne samfunnet. 7 00:01:01.830 --> 00:01:09.900 S?nn sett s? kan man si at sosiologien eller den klassiske sosiologien er en del av opplysningsprosjektet som starter litt f?r. 8 00:01:09.900 --> 00:01:17.690 Denne ideen om ? bruke fornuft og vitenskap og sin kritiske sans til ? forst? seg p? verden rundt seg. 9 00:01:17.690 --> 00:01:26.400 Det moderne er jo ikke da bare preget av disse endringene i tankegods og kultur og filosofi er, slik som opplysningsprosjekter refererer til det. 10 00:01:27.030 --> 00:01:34.720 Det som jo er det store anst?tet til den klassiske sosiologien det er fremveksten av det vi kunne tenke p? som spesifikk moderne institusjoner. 11 00:01:34.720 --> 00:01:44.430 Ikke bare den moderne stat, slik som den begynte ? utvikle seg fra den franske revolusjonen og framover, men kanskje s?rlig de moderne formene for ?konomi med 12 00:01:44.430 --> 00:01:48.360 kapitalisme, industrialisering og urbanisering. 13 00:01:49.350 --> 00:01:54.660 S? med dette er s? blir moderniteten en sentral st?rrelse i seg selv, et sentralt begrep. 14 00:01:55.050 --> 00:02:03.660 Det er jo et komplisert og et omstridt begrep som folk legger litt forskjellig ting i, og det er jo en av disse tingene vi har fokusert p? denne forelesningen hvordan moderniteten 15 00:02:03.660 --> 00:02:05.790 kan forst?s p? mer enn ¨¦n m?te. 16 00:02:06.600 --> 00:02:11.760 Men typisk n?r man snakker om det s? mener man flere relaterte ting. 17 00:02:12.240 --> 00:02:20.520 Jeg har brukt denne definisjonen her fra Foucault, hvor man kan si at for det f?rste s? dreier moderniteten seg om disse sentrale opplysningsverdiene. 18 00:02:20.850 --> 00:02:30.150 Dette med en problematisering eller avvisning av tradisjon, prioritering av individualisme, frihet og formell likhet. 19 00:02:30.150 --> 00:02:37.770 S? er det ogs? dette med troen p? sosial, vitenskapelig og teknologisk framgang, rasjonalisering og profesjonalisering. 20 00:02:38.610 --> 00:02:47.490 S? dreier det seg ogs? som jeg understrekte her med om overgangen fra f?ydalismen eller jordbrukssamfunn til kapitalisme og markeds?konomi. 21 00:02:48.750 --> 00:02:56.370 S? dette viktige elementet her med overgang fra jordbruk og prim?rn?ring til industrialisme, 22 00:02:57.570 --> 00:03:05.460 industrialisering alts?, og overgang fra ? bo p? landsbygda og spredt til urbanisering, konsentrasjon i store byer. 23 00:03:06.960 --> 00:03:16.740 S? er det denne prosessen er med sekularisering som ogs? inneb?rer at livet gj?res mindre religi?st i den forstand at kirka og religi?se p?bud som 24 00:03:16.740 --> 00:03:18.780 spiller en mindre fremtredende rolle. 25 00:03:20.280 --> 00:03:29.880 S? var det dette som er alluderte til i stad: dette med fremveksten av nasjonalstaten og mer eller mindre representative former for 26 00:03:29.880 --> 00:03:32.020 demokrati. 27 00:03:32.020 --> 00:03:37.200 S? alle disse sammenvevde tingene her er det man pleier ? tenke p? n?r man snakker om moderniteten. 28 00:03:38.880 --> 00:03:44.340 De endringene som dette medf?rte innebar at livet forandret seg p? grunnleggende m?ter. 29 00:03:44.670 --> 00:03:53.250 Det forandret hvordan folk jobbet, det forandret hvordan samfunnet fungerte, det forandret hva slags opplevelser og hva slags liv det var mulig ? ha. 30 00:03:53.670 --> 00:04:01.450 S? det er disse ganske voldsomme endringene som sosiologiens klassikere pr?ver ? f? en slags tak p?. 31 00:04:01.450 --> 00:04:11.280 I den bestrebelsen s? kommer Marx, Durkheim, Weber og Simmel med ganske forskjellige bud p? hva det er som er s? spesielt for det moderne samfunnet. 32 00:04:11.970 --> 00:04:17.850 Men det som s? som sosiologiens klassikere holder p? med dreier seg ikke bare om modernitetens frembrudd. 33 00:04:18.310 --> 00:04:24.630 Riktignok er det et sentralt sp?rsm?l her om hva som skiller det moderne fra det som kommer f?r. 34 00:04:24.630 --> 00:04:30.010 Vi har sett at alle klassikerne kommer med forskjellige begreper som pr?ver ? fange dette her. 35 00:04:30.010 --> 00:04:32.800 Ulike forklaringer p? hva som har skjedd og hva som er s? spesielt med det moderne. 36 00:04:33.210 --> 00:04:42.300 Men en annen r?d tr?d her det er denne bestrebelsen p? ? etablere en slags vitenskap om det sosiale, alts? det 37 00:04:42.480 --> 00:04:48.280 samfunnsmessige, det mellommenneskelige, en egen vitenskap om det. 38 00:04:48.280 --> 00:04:55.710 Dette er mest uttalt hos Durkheim naturligvis, men det er helt klart s?nne ambisjoner i sving hos Weber og hos Marx. 39 00:04:56.160 --> 00:04:58.380 Kanskje i noen grad ogs? hos Simmel. 40 00:04:58.830 --> 00:05:02.800 S? n?r vi skal se p? klassikerne under ett, s? kan vi si at dette er det som de to r?de tr?dene. 41 00:05:02.800 --> 00:05:10.630 Det er denne bestrebelsen p? ? forst? seg p? det moderne, ogs? er det de ulike fors?kene p? ? etablere en vitenskap om det sosiale 42 00:05:13.180 --> 00:05:22.610 . Vi har sett at klassikerne vektla ganske ulike ting n?r de skulle si hva som er det distinkt moderne, eller hva som er s? spesielt for det moderne. 43 00:05:22.610 --> 00:05:27.730 For Marx husker dere, s? var det jo den kapitalistiske produksjonsm?ten. 44 00:05:29.200 --> 00:05:39.070 Vi husker at i Marx` mer generelle historiefilosofi eller generelle teori s? er det s?nn at det som mest preger et samfunn og som skiller forskjellig samfunn 45 00:05:39.070 --> 00:05:43.540 fra hverandre, det er deres produksjonsm?te. 46 00:05:43.540 --> 00:05:46.360 Hvordan de alts? organiserer produksjonen. 47 00:05:47.470 --> 00:05:54.850 For Max Weber s? var det jo rasjonalisering kunne vi si som var det mest distinkte for den moderne verden. 48 00:05:54.850 --> 00:06:04.300 Med rasjonalisering s? sikter han alts? til denne systematiske tendensen til ? gjennomarbeide alle sider ved sosialt liv for ? gj?re de mer 49 00:06:04.300 --> 00:06:07.520 effektive, kalkulerbare, forutsigbare osv. 50 00:06:07.520 --> 00:06:08.200 Lettere ? styre. 51 00:06:09.610 --> 00:06:19.450 Vi sa ogs? at Durkheim hadde en id¨¦ eller kunne i hvert fall leses som ? ha en id¨¦ om at det mest spesielle for det moderne samfunnet, det var den h?ye graden av 52 00:06:19.540 --> 00:06:23.320 arbeidsdeling det hadde, en h?y grad av sosial differensiering. 53 00:06:23.740 --> 00:06:29.640 Ogs? var han jo ogs? opptatt av det distinkte med solidaritesformene i et s?nt samfunn. 54 00:06:29.640 --> 00:06:32.650 Hva som kjennetegner samholdet i et s?nt samfunn? 55 00:06:32.650 --> 00:06:34.300 Hva er det som binder det sammen? 56 00:06:34.300 --> 00:06:37.370 Da var hans svar p? det - den organiske solidariteten. 57 00:06:37.370 --> 00:06:41.440 En avhengighet gjennom forskjell. 58 00:06:41.440 --> 00:06:47.520 I dette her s? har ogs? klassikerne grunnleggende teoretiske forskjeller som stikker enda dypere enn det. 59 00:06:47.520 --> 00:06:55.180 For Marx husker dere, s? var det jo s?nn at det som skiller mennesket fra dyrene det er v?r kapasitet til ? arbeide. 60 00:06:55.180 --> 00:06:58.060 V?r kapasitet til ? forandre naturen rundt oss. 61 00:06:58.570 --> 00:07:01.330 Den ideen hos han spiller en veldig stor rolle. 62 00:07:01.660 --> 00:07:11.320 Det er b?rebjelken i ideen hans om fremmedgj?ring, men det er ogs? grunnlaget for at han tillegger produksjon s? stor betydning og hvordan et 63 00:07:11.320 --> 00:07:21.170 samfunn ordner produksjonen sin blir s? viktig fordi det der dreier seg om noe fundamentalt for hva det er ? v?re menneske, kunne vi si. 64 00:07:21.170 --> 00:07:22.840 Webers id¨¦ om rasjonalisering 65 00:07:23.200 --> 00:07:25.360 den er mer kulturell kan man si. 66 00:07:25.360 --> 00:07:34.210 Det han er interessert i der det er jo en kulturell endring i retning av dette med ? rasjonalisere og gj?re ting mer effektivt og forutsigbart og kalkulerbart og s?nt. 67 00:07:34.720 --> 00:07:39.560 Dere husker at han sporer dette her tilbake til protestantismens gjennombrudd. 68 00:07:39.560 --> 00:07:49.150 Der i visse fortolkninger av religion at det sterkeste og klareste dyttet i retning av rasjonalisering kommer. 69 00:07:50.410 --> 00:07:58.040 Det har v?rt vanlig ? fortolke denne forskjellen mellom Marx og Weber som en slags forskjell mellom materialisme og kulturalisme. 70 00:07:58.040 --> 00:08:04.980 Alts? at det Marx st?r for er en materialistisk m?te ? tenke p?, hvor du vektlegger det materielle, produksjonen, disse tingene her. 71 00:08:04.980 --> 00:08:07.540 Menneskets stoffskifte med naturen som noen sier. 72 00:08:07.960 --> 00:08:13.810 Mens for Weber s? blir det jo til at det er en st?rre rolle for kultur og verdier, m?ter ? tenke p?, og s?nne ting som det. 73 00:08:15.790 --> 00:08:20.090 Durkheim passer i hvert fall ikke s? lett inn i noen av disse b?sene. 74 00:08:20.090 --> 00:08:23.680 Det skal dermed ikke ha sagt at det egentlig er s? riktig ? bruke disse b?sene p? Marx og Weber. 75 00:08:24.340 --> 00:08:28.180 Men man kan tenke p? som en slags snarvei for ? sortere dem litt da. 76 00:08:28.600 --> 00:08:36.810 Men Durkheim har ?penbart klare materialistiske trekk, mens han ogs? helt tydelig tenker p? det kulturelle. 77 00:08:36.810 --> 00:08:46.160 P? denne siden han s? er han jo opptatt av hvordan arbeidsdelingen og hva man gj?r, hva man jobber med, hva man driver med p? grunnleggende m?te preger hvordan man tenker og hva 78 00:08:46.160 --> 00:08:47.620 slags opplevelse man har. 79 00:08:47.650 --> 00:08:52.460 Dette her er en tankegang som vi har p?pekt f?r minner en del om hvordan Marx tenker. 80 00:08:53.110 --> 00:08:58.390 Men i tillegg s? husker dere det Durkheim skrev om kriminalitet, om avvik. 81 00:08:58.750 --> 00:09:08.590 Der sier han at det som dypest sett definerer et samfunn det er jo ideene v?re om hva som er innafor og hva som er utafor, alts? ideen om hva som er akseptabelt og riktig og 82 00:09:08.590 --> 00:09:16.250 g?r an ? gj?re. Det er en slags kulturell id¨¦ der og i tillegg s? vektlegger han jo de ekspressive og de symbolske sider ved handling. 83 00:09:16.250 --> 00:09:24.790 Det ekspressive og det symbolske, alts? det at handlingene uttrykker f?lelser og at de symboliserer noe om hvem vi er og hvor vi h?rer til. 84 00:09:26.200 --> 00:09:35.950 S? til dette skillet mellom kapitalisme, rasjonalisering og arbeidsdeling, s? f?lger det ogs? litt grunnleggende forskjeller i hvordan man forst?r 85 00:09:35.980 --> 00:09:38.810 mennesker i sosial samhandling p?. 86 00:09:38.810 --> 00:09:44.920 Hos Marx alts? s? er da produksjonen og det materielle som er det mest sentrale, kunne man si. 87 00:09:44.920 --> 00:09:51.490 Hos Weber s? f?r ideer og kultur en st?rre rolle, mens vi kunne si at Durkheim har i en forstand begge deler. 88 00:09:53.630 --> 00:10:01.770 Alts? jeg m? jo bare understreke dette her, n?r man lager s?nne enkelte framstillinger som dette, som at Marx vektla kapitalisme og han var materalist. 89 00:10:01.770 --> 00:10:03.590 Weber vektla rasjonalisering og han var kulturalist. 90 00:10:04.030 --> 00:10:09.940 Durkheim var litt begge deler, s? er jo det naturligvis bare en forenkling for pedagogiske form?l. 91 00:10:10.080 --> 00:10:14.240 Sant, det er et fors?k p? ? f? frem noen ting som er sentralt ved hvordan de tenker, 92 00:10:14.480 --> 00:10:21.320 men det er ikke s?nn at Marx kan reduseres til eller Weber kan gj?res til en ren s?nn fyr som bare var opptatt av rasjonalisering og kultur. 93 00:10:21.680 --> 00:10:27.780 S? n?r vi fortsetter s? m? dere selvf?lgelig ha klart for dere at dette er jo bare for ? trekke ut noen ting som er karakteristisk for dem. 94 00:10:27.780 --> 00:10:29.180 Det er liksom ikke hele bildet. 95 00:10:32.710 --> 00:10:42.080 Okei s? litt oppsummert s? kan vi si at det ene hovedsp?rsm?let, eller det ene knippet med hovedsp?rsm?l som klassikerne er opptatt av det er hvor kommer det moderne samfunn fra 96 00:10:42.080 --> 00:10:44.230 eller hvordan oppst?r det moderne samfunn? 97 00:10:44.230 --> 00:10:46.550 Hva kjennetegner det moderne samfunn? 98 00:10:47.030 --> 00:10:49.770 Hvordan er de moderne samfunn ? leve i? 99 00:10:49.770 --> 00:10:52.420 Og hva kommer til ? skje med dem? 100 00:10:52.420 --> 00:11:02.100 Til det s? f?lger det alts? en haug sp?rsm?l og problemer knyttet til hvordan man kan besvare de sp?rsm?lene der. 101 00:11:02.100 --> 00:11:05.520 Alts? det vil si hvordan skal m? en m?te sosiologi gj?res? 102 00:11:05.520 --> 00:11:10.430 Finnes det generelle lover for hvordan samfunnet utvikler seg? 103 00:11:10.430 --> 00:11:13.870 virker de uavhengig av hvordan mennesker tenker om dem? 104 00:11:13.870 --> 00:11:21.140 Eller m? all form for samfunnsanalyse og sosiologisk forklaring operere gjennom akt?rers forst?else? 105 00:11:22.310 --> 00:11:31.880 Alts? m? alle ting p? en eller annen avgj?rende m?te forklares med henvisning til hva de akt?rene som er involvert ?nsker seg og pr?ver ? 106 00:11:31.880 --> 00:11:34.580 oppn? og hvordan de forst?r sitt eget liv? 107 00:11:34.580 --> 00:11:41.150 Eller er det s?nn at samfunn kan forklares med henvisning til strukturelle forhold? 108 00:11:41.300 --> 00:11:47.600 Alts? med henvisning til dets grad av arbeidsdeling eller med henvisning til hvordan det er ordnet ?konomien sin.