WEBVTT 1 00:00:02.680 --> 00:00:07.360 Okei, vi tar de sp?rsm?lene som jeg har f?tt inn. 2 00:00:07.360 --> 00:00:14.120 Jeg har f?tt inn totalt tre sp?rsm?l hvorav en av dem bare var hvor er den forelesningen som ikke har komme ut enda. 3 00:00:14.140 --> 00:00:21.090 S? jeg tar de to andre, ogs? har jeg slengt p? noen som kom i l?pet av de andre forelesningene, men som passer bedre ? egentlig ta for seg n?. 4 00:00:21.580 --> 00:00:31.080 Okei, f?rste sp?rsm?let som jeg har her det er: - Hva ville Marx og Weber sagt til Durkheims id¨¦ om at samfunnet er noe mer enn individene? 5 00:00:31.080 --> 00:00:32.510 Det er litt komplisert. 6 00:00:32.510 --> 00:00:38.560 Det vi i hvert fall kan si er at jeg tror Marx ville nok sannsynligvis ikke hatt noe veldig problem med en s?nn type tankegang. 7 00:00:38.860 --> 00:00:48.580 Han anerkjenner jo absolutt at det eksisterer utviklingstendenser historiske og samfunnsmessige motsigelser, motsetninger og konflikter 8 00:00:48.850 --> 00:00:57.880 som p? en m?te innbeslutter alle individene som f?r dem inn forhold og situasjoner som er st?rre enn dem selv og er utenfor dem selv. 9 00:00:58.320 --> 00:01:04.720 Og det er jo apropos dette n?r vi snakket om hva eller hvordan han forst?r kapital begrepet, om dere husker det. 10 00:01:04.720 --> 00:01:06.960 Ja, det gjentok jeg jo faktisk p? en forelesning. 11 00:01:06.960 --> 00:01:08.680 Det han sier om kapitalbegrepet. 12 00:01:08.980 --> 00:01:13.720 Der er han opptatt av ? understreke at kapital er en relasjon. 13 00:01:14.500 --> 00:01:18.410 Kapital er ikke en ting for Marx, slik som det er for noen andre. 14 00:01:18.410 --> 00:01:23.640 Kapital for han er en relasjon, som alts? er dette her n?r penger blir investert, slik at de produserer merverdi. 15 00:01:23.640 --> 00:01:25.660 Det er en bestemt relasjon. 16 00:01:27.010 --> 00:01:30.040 S? Marx ville si at den relasjonen den er jo noe mer enn individene og det er s?nn at 17 00:01:30.250 --> 00:01:37.520 i og med den relasjonen s? blir de individene dratt inn i noen bestemte roller som ikke ellers ville v?rt i. 18 00:01:37.520 --> 00:01:41.770 Det at man for eksempel er arbeidere eller er kapitalist, det blir man bare i og med den relasjonen. 19 00:01:43.580 --> 00:01:45.350 Kapitalrelasjonen eller kapital-arbeidsrelasjonen. 20 00:01:45.350 --> 00:01:49.640 S? er det Weber da, det er litt mer vrient ? si. 21 00:01:51.080 --> 00:02:00.290 Jeg ville nok mene at Weber er jo p? et eller annet plan mer p? at det er noe som er st?rre enn individene som utgj?r samfunnet, for han hviler seg jo p? begreper som kultur 22 00:02:00.620 --> 00:02:08.490 og samfunn, og da mener han ikke med kultur bare, tror jeg, meningene til de individene som lever i de samfunnene, eller til enkeltindivider og s?nt. 23 00:02:08.490 --> 00:02:16.640 S? jeg tror ogs? Weber p? et eller annet plan aksepterer en id¨¦ om at samfunnet ogs? er noemer enn individene. 24 00:02:16.640 --> 00:02:24.880 Weber kan, alts? alle disse klassikerne kan tolkes p? forskjellige m?ter, men det er jo vanlig ? tolke Weber i retning av metodologisk individualisme. 25 00:02:24.880 --> 00:02:31.640 P? den forrige forelesningen pr?vde jeg ? understreke for ? v?re fair med de metodologiske individualistene, s? tror jeg man skal si at det er ikke alltid de sier at 26 00:02:31.640 --> 00:02:33.560 det ikke finnes noe annet enn individer. 27 00:02:33.650 --> 00:02:42.670 Det de mener den sosiologiske forklaringer m? ta utgangspunkt i individet og den m? v?re basert p? hva individer gj?r. 28 00:02:42.670 --> 00:02:46.670 Okei, s? hvordan skiller Webers id¨¦ om akt?rer seg fra det Durkheim sier om internalisering? 29 00:02:48.680 --> 00:02:50.900 Jeg tror vi var inne p? dette her da det sp?rsm?let kom opp. 30 00:02:53.480 --> 00:02:55.280 Jeg ?pnet n? med disse "oldies, but goldies"-sp?rsm?l som kom opp p? tidligere forelesninger. 31 00:02:55.520 --> 00:02:59.690 Det er vanskelig ? si. 32 00:03:00.050 --> 00:03:08.000 Durkheim har jo en id¨¦ om individet eller mennesket som veldig gjennomg?ende sosial, som p? en m?te samfunnsmessig skapt i en forstand. 33 00:03:08.420 --> 00:03:14.180 Jeg tror at, skal aldri si aldri, men jeg tror ikke Weber ville g?tt s? langt. 34 00:03:14.690 --> 00:03:24.530 Det jeg tror han er opptatt av er at det kan finnes eller ikke bare at det kan, men det finnes kulturelt konstituerte m?ter ? v?re p?. 35 00:03:24.890 --> 00:03:33.510 Jeg tror at han mener at i moderniteten, som oppst?r det m?ter ? v?re menneske p?, m?ter ? oppf?re seg p?, som ikke fantes f?r og at 36 00:03:35.240 --> 00:03:41.060 det sier noe om at individene eller enkeltmennesket eller akt?rene, de 37 00:03:45.710 --> 00:03:51.040 m? forklares med referanse til samfunnsforhold og historiske forhold og kulturelle forhold . 38 00:03:51.520 --> 00:04:01.430 Individet er ikke som man sier p? latin, Ex-nero, alts? noe som ikke lar seg forklare med noe annet, og som bare er noe unikt og noe kanskje noe 39 00:04:01.430 --> 00:04:03.920 naturskapt eller skjebnebestemt eller noe s?nt noe. 40 00:04:03.920 --> 00:04:10.460 Han er jo med p? at individers m?te ? tenke p? og ?nske p? og... 41 00:04:10.460 --> 00:04:12.670 Unnskyld. Planer og ambisjoner, har forklaringen. 42 00:04:13.570 --> 00:04:17.350 Det er veldig mye av det han holder p? med i Protestantismens etikk og kapitalismens ?nd . 43 00:04:17.980 --> 00:04:22.500 Det ? vise hvor noen av disse m?tene ? v?re p?, hvordan de kommer i stand og hvor de kommer fra. 44 00:04:23.000 --> 00:04:32.550 S? han mener jo p? en m?te at du kan lese Weber i retning av at han er med p? at individer kan forklares sosialt eller kulturelt i noen forstand, eller ikke kanskje 45 00:04:32.550 --> 00:04:36.850 individer som s?dan, men i hvert fall deler eller sider ved hvordan individer tenker og handler, tror jeg. 46 00:04:39.830 --> 00:04:49.280 S? kort sagt s? tror nok Durkheim g?r nok lenger i ? ha en sosial akt?rforst?else, alts? at akt?ren i seg selv som sosialt 47 00:04:49.700 --> 00:04:57.110 konstituert eller skapt eller blitt det de er av samfunnsforhold kunne vi si. 48 00:04:57.110 --> 00:05:02.660 Okei, neste sp?rsm?l. Dette tror jeg er nytt. At ideer kommer fra materielle k?r, det h?res veldig ut som Marx. 49 00:05:02.690 --> 00:05:07.830 Hvordan ville Durkheim forholdt seg til det marxistiske ideologi begrepet? 50 00:05:07.860 --> 00:05:09.970 Litt gjespete her, er midt p? natta her. 51 00:05:11.450 --> 00:05:13.530 Det er litt vanskelig ? si helt sikkert. 52 00:05:13.530 --> 00:05:16.880 Dette har Durkheim kommentert et eller annet sted, men husker ikke hva han sier. 53 00:05:19.860 --> 00:05:28.910 Litt s?nn generelt kunne vi sagt at for b?de Marx og Durkheim s? er det s?nn at tanker og m?ter ? forst? verden p? de har sin opprinnelse i 54 00:05:29.300 --> 00:05:30.700 samfunnsforhold. 55 00:05:30.700 --> 00:05:36.620 Sant, de har begge har denne m?ten ? se p? ideer p?, at ideer kommer fra samfunnsforhold. 56 00:05:36.620 --> 00:05:43.490 Det er jo noe Weber er skeptisk til, han mener jo at ideer kan komme fra helt andre steder enn samfunnsforhold. 57 00:05:43.490 --> 00:05:52.370 Og i Protestantismens etikk og kapitalismen ?nd for eksempel s? er han jo opptatt av at den m?ten den asketiske eller den m?ten ? v?re p? som protestantene utvikler, som er s? 58 00:05:52.370 --> 00:05:54.300 gavnelig for kapitalismen, den oppst?r 59 00:05:54.300 --> 00:05:58.040 jo f?r kapitalismen er i gang. 60 00:05:58.040 --> 00:06:07.270 Unnskyld, det var en digresjon. Jo, jeg tror at den viktigste forskjellen i dette her er at det for Marx er s?nn at disse ideene som kommer ut ifra materielle 61 00:06:07.730 --> 00:06:09.440 k?r. Materielle k?r er ikke s? god m?te ? si det p? egentlig. 62 00:06:09.450 --> 00:06:12.190 Kanskje sosiale forhold burde vi kanskje heller si. 63 00:06:12.190 --> 00:06:14.150 At ideer springer ut av sosiale forhold. 64 00:06:14.150 --> 00:06:19.010 Mens for Marx er de sosiale forholdene grunnleggende sett maktforhold. 65 00:06:19.010 --> 00:06:28.670 De er veldig preget av makt og de ideene som folk f?r om sitt sosiale liv gjennom disse sosiale relasjonene de er en del av det som er med ? dominerer dem. 66 00:06:29.750 --> 00:06:38.590 S? arbeiderne for eksempel, utvikler jo if?lge noen lesninger av Marx, en slags falsk bevissthet. 67 00:06:38.590 --> 00:06:41.740 Alts? hvor de ikke forst?r den utbytting de selv blir underlagt. 68 00:06:41.740 --> 00:06:45.500 De skj?nner ikke hvor mye de taper p? det, og hva dette her egentlig gj?r med dem. 69 00:06:48.470 --> 00:06:57.610 De blir fremmedgjort, sant de forst?r at jeg her med mitt slit og min lidelse som er det som skaper kapitalistisk profitt. 70 00:06:57.610 --> 00:07:07.470 Og det er gjennom at jeg bruker all mine fantastiske kapasitet for arbeid og transformere naturen rundt meg, s?nn er jeg med unnskyld, 71 00:07:07.470 --> 00:07:12.660 s?nn er jeg med ? dominere meg selv, mener Marx. 72 00:07:13.250 --> 00:07:17.180 Der er det en m?te hvor ideene springer ut fra noen sosiale erfaringer kan man si, 73 00:07:17.480 --> 00:07:21.560 men de er preget av makt. 74 00:07:21.560 --> 00:07:23.990 De er med ? opprettholde maktforholdene. 75 00:07:25.520 --> 00:07:32.350 De som er hos Durkheim, der er det ikke s? tydelig en id¨¦ om at makt er med ? preger folks ideer. 76 00:07:32.350 --> 00:07:38.900 I Selvmordet s? har han en et sitat som jeg egentlig burde brukt p? en av forelesningene, men alt man burde brukt, det er jo et uendelig - det har jeg ikke tid til. 77 00:07:38.900 --> 00:07:48.140 Men det er et ett sted hvor han sier noe i retning av at til enhver tid s? eksisterer det iden generelle befolkningen en dunkel oppfattelse av hva slags 78 00:07:48.140 --> 00:07:53.990 bel?nninger og hva slags levesett som passer seg for folk i forskjellige yrker og forskjellig klasser kunne du si. 79 00:07:56.420 --> 00:08:05.410 Durkheim mener alts? at det eksisterer en id¨¦ om hva slags bel?nninger og levesett, og levestandarden passer for en direkt?r og hva slags bel?nninger og levestandard passer for 80 00:08:05.420 --> 00:08:12.020 en renholder, og hvilke bel?nninger og levestandarden egner seg for en l?rer, eksemplifisert alts? fra meg. 81 00:08:13.400 --> 00:08:23.080 S? han tenker at i samfunnet eksisterer det det han kaller en dunkel oppfatning, det betyr alts? ikke en klar gjennomtenkt presist formulert oppfatning, men en slags id¨¦ om hva folk 82 00:08:23.090 --> 00:08:26.690 i alle disse posisjonene fortjener, og hva de kan gj?re krav p?. 83 00:08:27.680 --> 00:08:30.140 S? Durkheim er opptatt med noe s?nt eksisterer. 84 00:08:30.500 --> 00:08:37.240 Det er en del av den normative reguleringen, som holder anomien i sjakk omtrent at det eksisterer s?nne reguleringer av de sosiale behovene som har forskjellige fra folk i 85 00:08:37.310 --> 00:08:38.910 forskjellig posisjonen. 86 00:08:38.910 --> 00:08:48.800 Men jeg tror Durkheim bare oppfatter det som en som, dette er ? lese han litt langt, men han forholder seg til det litt 87 00:08:48.800 --> 00:08:55.410 som bare en del av den normative reguleringen av samfunn og litt slik den organiske solidaritetenholdes opp og s?nn. 88 00:08:55.410 --> 00:09:04.160 Det vil jo bli anomi hvis arbeiderne for eksempel hadde en id¨¦ om at kunne gj?re krav p? desamme type levek?r som kapitalistene eller direkt?rene hadde. 89 00:09:04.490 --> 00:09:13.690 Men det som mangler hos Durkheim, det er en salgs maktkritisk aspekt b?de i hvordan disse ideene kan v?re med p? ? opprettholde 90 00:09:13.970 --> 00:09:22.240 urettferdige maktforhold, men det er ogs? at han ikke har en id¨¦ om at de ideene oss kommer av maktforhold. 91 00:09:22.240 --> 00:09:32.120 Sant, at arbeidere for eksempel kan begynne ? mene at de ikke fortjener mer omtrent, eller at andre samfunn ogs? mener at ikke fortjener mer, 92 00:09:32.450 --> 00:09:41.000 at det egentlig er et produkt av maktforhold og ikke bare en funksjonell n?dvendighet for at 93 00:09:42.320 --> 00:09:43.970 samfunnets arbeidsdeling skal kunne fortsette. 94 00:09:44.900 --> 00:09:54.260 S? jeg tror alts? forskjellen her, selv om begge to oppfatter det som at ideer springer ut av sosiale forhold, s? har de alts? hos Marx en maktdimensjon og at det er maktforhold som 95 00:09:54.260 --> 00:10:04.400 er med ? skaper disse forskjellige ideene og at ideene ogs? i tur er med ? opprettholde maktforholdene igjen, tror jeg vi kan si. 96 00:10:05.330 --> 00:10:11.240 - Hvorfor bruker vi ordet utbytting i stedet for utnytting, som oversettelse for Marx? bruk av ordet "exploitation"? 97 00:10:11.240 --> 00:10:13.140 Nei alts? det er jeg jo ikke hundre prosent sikker p?. 98 00:10:13.140 --> 00:10:16.510 Det er jo veldig lenge siden disse tingene ble oversatt for f?rste gang. 99 00:10:16.510 --> 00:10:25.200 Godt over 100 ?r siden. Jeg tror greien er at utbytting p? norsk regnes vel p? norsk til ? vise til noe mer spesifikt enn utnytting gj?r. 100 00:10:25.530 --> 00:10:32.310 At utbytting betyr noe i retning av det ? f? noe for en lavere pris enn det er v?rt eller noe s?nt, tror jeg det betyr. 101 00:10:33.360 --> 00:10:36.040 Jeg tror at ideen har bare... 102 00:10:36.040 --> 00:10:45.120 Utnytting er bare et mer generelt begrep, mens at utbytting dreier seg om akkurat det, som jo er noe av greia i Marx sitt begrep. 103 00:10:45.120 --> 00:10:54.760 Marx? betydning av utbytting er mer spesifikt enn den generelle norske betydningen av utbytting som jeg h?rte da. 104 00:10:54.760 --> 00:11:02.670 Jo, vi har enda en. - Weber fokuserte mye p? individers motivasjoner, hvordan ville han ha svart til innsikten til psykologi om at vi ofte ikke vet v?re egne motivasjoner? 105 00:11:17.470 --> 00:11:23.350 Nei jeg kanskje ikke det har s? mye ? si for Weber sin del. 106 00:11:24.040 --> 00:11:26.200 Jeg tror ikke at det er noen id¨¦ der om... 107 00:11:27.160 --> 00:11:35.030 Alts?, mente ikke at det er et uvesentlig poeng for det er ?penbart et veldig viktig poeng at folk ikke alltid forst?r sine egne motivasjoner og kanskje ikke alltid vet helt hva de 108 00:11:35.030 --> 00:11:44.980 er. Jeg tror at for Weber sin del s? tror han likevel at de akt?rene det gjelder de er ikke n?dt 109 00:11:44.980 --> 00:11:52.540 til ? forst? de motivasjonene for at de motivasjonen skal v?re viktig i sosiologisk analyse, kanskje. 110 00:11:52.540 --> 00:12:02.200 At vi som sosiologer kan jo pr?ve ? bestrebe oss p? ? pr?ve ? forst? hva slags motivasjon folkhar for ? handle som de gj?r, selv om ikke de 111 00:12:02.200 --> 00:12:09.280 selv n?dvendigvis forst?r sin egen handling som basert i de motivasjonene, kanskje. 112 00:12:10.970 --> 00:12:12.000 Usikker. 113 00:12:12.000 --> 00:12:21.680 Veldig bra sp?rsm?l. Verdt ? tenke etter og dette problemet der som vi er inne p? der hvorvidt folk forst?r sine egne motivasjoner, det er jo noe som blir forfulgt 114 00:12:22.490 --> 00:12:26.820 litt mer i "moderne sosiologisk teori" anbefaler den. 115 00:12:26.820 --> 00:12:30.660 Greit, det var de sp?rsm?lene som jeg hadde. 116 00:12:30.660 --> 00:12:34.250 Har til og med lagt inn to sp?rsm?l som jeg hadde f?tt fra f?r bare for ? fylle litt p?. 117 00:12:34.730 --> 00:12:38.630 Jeg kommer til ?, eller jeg kommer til ? pr?ve i alle fall ? ?pne for mer sp?rsm?l. 118 00:12:38.930 --> 00:12:45.900 Det er bare ? sp?rre om ting p? Canvas, start en ny diskusjon hvis du vil eller s? kan du svare p? en av de tingene som jeg legger ut. 119 00:12:45.900 --> 00:12:47.460 Veldig greit med s?nne sp?rsm?l. 120 00:12:47.460 --> 00:12:49.360 Det er en fin m?te ? f? oppklart ting p?. 121 00:12:49.360 --> 00:12:58.430 Ikke minst n? som den ordin?re seminarundervisningen ikke g?r, og vi heller ikke ha disse forelesningsarenaene ? m?tes p? og s?nt. 122 00:12:58.430 --> 00:13:01.530 All right, takk for n?.