WEBVTT 1 00:00:17.560 --> 00:00:21.740 Denne boka "Hva er kriminalitet" Nicolay B. 2 00:00:21.740 --> 00:00:23.520 Johansen. Jeg tror han kalles gjerne Nico av folk som kjenner han. 3 00:00:26.010 --> 00:00:29.380 Den er p? pensum for f?rste gang. 4 00:00:29.380 --> 00:00:39.300 Det er en ganske stor ?re for Nico som jeg har sammen med meg n?, fordi vi har hatt en rekke andre b?ker her av sentrale kriminologer og 5 00:00:39.300 --> 00:00:40.690 sosiologer tidligere som en slags grunnbok. 6 00:00:40.690 --> 00:00:45.730 Men vi har funnet ut at det har lyst ? pr?ve denne her i stedet. 7 00:00:45.730 --> 00:00:48.130 Det er vi veldige glade for og forfatter heter alts? Nicolay B. 8 00:00:48.130 --> 00:00:56.380 Johansen. Og kan du fortelle litt om din vei til ? skrive denne boka her og hvorfor du skrev den. 9 00:00:56.380 --> 00:01:00.840 Du har v?rt student her oppe f?rst, har du ikke det? 10 00:01:00.840 --> 00:01:08.360 Jo, jeg har jo levd et akademisk liv en slags mannsalder med ber?ring med kriminalitet og straff. 11 00:01:08.360 --> 00:01:18.360 Begynte her oppe p? forberedende p? slutten av 80-tallet og det tok jeg et par fag her, men ble etter hvert trukket mot kriminologi, som 12 00:01:18.360 --> 00:01:19.380 den gang l? i sentrum. 13 00:01:19.380 --> 00:01:20.860 Ligger vel ogs? fortsatt i sentrum. 14 00:01:20.860 --> 00:01:28.940 Og har skrevet masteroppgave om brudd p? konkurranseloven av alle ting. 15 00:01:28.940 --> 00:01:35.950 Fortsatte der med rus og kriminalitet og har hatt et 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录 med Nils Christie opp gjennomdisse ?rene. 16 00:01:35.950 --> 00:01:36.970 Ikke noe tett 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录. 17 00:01:36.970 --> 00:01:39.000 Men vi har jobbet til og fra sammen. 18 00:01:39.000 --> 00:01:44.400 Jeg har beveget meg inn og ut av dette kriminologiske og denne kriminologiske tematikken. 19 00:01:44.400 --> 00:01:52.980 Og s? er det jo da s?nn at kriminalpolitikk er et tilbakevendende tema i alle medier ol. 20 00:01:53.610 --> 00:01:56.220 Ogs? har det v?rt noen store debatter. 21 00:01:56.220 --> 00:02:03.540 Det blir ofte store debatter og i den forbindelse s? var det en debatt som Nils Christie satte i gang om hva kriminalitet er. 22 00:02:03.540 --> 00:02:06.450 Det ble en ganske merkelig debatt, men jeg meldte meg jo p? da. 23 00:02:06.450 --> 00:02:16.350 Da slo tanken meg at denne "Hva er serien" til Universitetsforlaget, at de kanskje kunne ha lyst p? en samtale en bok om det temaet. 24 00:02:16.350 --> 00:02:21.060 S? da meldte inn den ideen og jeg trodde jo at det skulle g? ganske fort og greit ? skrive den boken. 25 00:02:21.090 --> 00:02:24.960 Og det kan jeg bare si som advarsel til alle som skal f? lignende tanker. 26 00:02:24.960 --> 00:02:27.290 De er ikke fort ? greit ? skrive slike b?ker. 27 00:02:28.620 --> 00:02:38.160 Kan nevne at det er jo en annen bok fra ditt faglige n?rmilj?et som heter "Hva er politi" avLiv Finstad som i mange ?r var professor p? Instituttet, som er ogs? veldig interessant 28 00:02:38.310 --> 00:02:42.510 synes jeg. N? er vi p? universitetet. 29 00:02:42.510 --> 00:02:45.040 Det er bachelorstudenter som ser p? dette de er vante til ? g? i disse gangene. 30 00:02:45.040 --> 00:02:49.260 Og du er interessert i kriminalitet. 31 00:02:50.550 --> 00:02:58.500 Og det er kanskje lett ? tenke seg at det er ikke noe kriminalitet her oppe p? universitetet hvor det er ordentlige mennesker som g?r rundt og gj?r leksene sine osv. 32 00:03:00.360 --> 00:03:03.670 Er det helt riktig? Kan kan det v?re noe du vil kalle kriminalitet eller noe vi kan vurderehva burde v?re kriminalitet, eller noe vi mener er kriminalitet i disse fredlige 33 00:03:03.670 --> 00:03:12.730 omgivelsene her oppe? 34 00:03:12.730 --> 00:03:22.530 Jeg er fristet til ? si b?de ja og fordi jeg n?r vi snakker om kriminalitet s? f?r det en tyngde at det er noe alvorlig og som krever reaksjon. 35 00:03:22.530 --> 00:03:30.570 Og det var noe av det som er en av klassikerne her p? sosiologien sa en gang i tiden, Durkheim som er en slags gjennomgangsfigur i boken, selv om det ikke kommer til syne 36 00:03:30.570 --> 00:03:40.230 overalt. Nemlig at det som er kriminalitet det er noe som vokser frem av et behov for det forkastelse 37 00:03:41.040 --> 00:03:45.840 eller hans en slags f?lelsesmessig indignasjon som kommer frem p? den m?ten gjennom straffeloven. 38 00:03:48.870 --> 00:03:54.480 Forkastelse, indignasjon, alts? sterke f?lelser, grenser, st?te folk ut kanskje. 39 00:03:54.480 --> 00:04:03.320 Ja og det er en reaksjonsform, en slags kollektiv reaksjon som utl?ser det som vi kaller kriminalitet. 40 00:04:03.320 --> 00:04:09.820 Eller som da vokser ut av straffen. Straff og kriminalitet er p? en m?te speilbilder p? noe av den samme sosiale dynamikken. 41 00:04:09.820 --> 00:04:16.830 S? s?nn sett er det ogs? en inngang til noe som klassisk sosiologien har. 42 00:04:19.180 --> 00:04:26.160 Men hvis vi tar det utgangspunktet s? tenker jeg at det ikke er ofte vi har drap og voldtekter p? universitets-campus. 43 00:04:26.940 --> 00:04:35.190 Samtidig s? har vi jo det s?rlig de siste par ?rene etter denne #metoo-kampanjen f?tt oppmerksomhet rundt 44 00:04:35.200 --> 00:04:44.430 seksuelle relasjoner, hvor man snakker om lovbrudd i en helt annen enden av 45 00:04:45.630 --> 00:04:46.850 alvorlighetsskalaen. 46 00:04:46.850 --> 00:04:49.740 Og det er klart at #metoo har ogs? handlet om alvorlige voldtekter. 47 00:04:51.720 --> 00:05:01.530 Men det er ogs? n? vil man snakke om kroppskrenkelser av seksuelt innhold gjennom den andre enden av skalaen som ogs? er en form for kriminalitet. 48 00:05:01.540 --> 00:05:07.260 Hva her ser vi jo b?de hvordan kriminalitet blir et virkemiddel i spr?ket og i politikken . 49 00:05:07.580 --> 00:05:13.400 At man snakker om det som kriminalitet, for ? f? en vekt, for ? f? gjort noe med det. 50 00:05:13.400 --> 00:05:23.380 Hvis du nevner kroppskrenkelser, metoo, alle studentene eller mange av dem har v?rt gjennom Fadderuka og tradisjonelt 51 00:05:23.710 --> 00:05:26.210 s? var/er det ekstremt mye alkohol i Fadderuka. 52 00:05:26.210 --> 00:05:35.830 Jeg hadde kontor her oppe og s? utover campus hvor de begynte ? servere halvlitere klokka elleve om morgenen til folk som knapt var ferdig med russetida 53 00:05:36.880 --> 00:05:45.780 . Og det er klart det er en situasjon mye av min forskning s? har jeg vist at dette er situasjonerhvor veldig mange normer kommer under press. 54 00:05:45.780 --> 00:05:55.000 S? der kan vi kanskje hvis de studentene som h?rer p? dette n?, tenker tilbake p? Fadderukas? kan vi kanskje n?rme oss noe form for u?nsket 55 00:05:55.000 --> 00:05:57.750 seksualitet. 56 00:05:57.750 --> 00:05:59.200 Kanskje noen ble veldig fulle. 57 00:05:59.200 --> 00:06:03.200 Vi skal snakke om en sak som du skriver om i boka, Hemsedal-saken senere. 58 00:06:03.200 --> 00:06:08.920 Men det er kanskje noe tenke vi kunne tenkt oss at n?rmet seg det noen ville forst? som kriminalitet. 59 00:06:10.660 --> 00:06:13.290 Jo, men her er det flere ting. 60 00:06:13.290 --> 00:06:15.130 Det ene er et ja. 61 00:06:15.130 --> 00:06:25.040 Utgangspunktet her er jo at det er en festkultur blant ungdom og deres studenter som i seg selv, og dette har 62 00:06:25.040 --> 00:06:30.980 du skrevet om, handler om ? lage et rom hvor normene er i spill eller hvor normene svekkes . 63 00:06:31.040 --> 00:06:33.280 Og hvor man tillater seg ? gj?re ting. 64 00:06:33.730 --> 00:06:38.390 Og dette er jo en integrert del av m?tte en slags parringsrituale for ? si det fra antropologenesvinkel. 65 00:06:38.390 --> 00:06:47.880 Det er en del av en ungdommens m?te ? m?te andre p?. 66 00:06:47.880 --> 00:06:57.730 Dessuten s? m? vi ikke glemme at det er ganske mye g?y med fest og alkohol, men samtidig er det ogs? en arena der det skjer ting som f?r folk til ? bli 67 00:06:57.730 --> 00:07:02.080 veldig lei seg og s?ret og skadet. 68 00:07:02.800 --> 00:07:09.820 I dette feltet s? foreg?r det ogs? en del handlinger som helt klart vil kunne kalles kriminalitet ogs? i dag. 69 00:07:09.910 --> 00:07:14.290 Men samtidig er det den biten det at dette her er jo i spill. 70 00:07:14.290 --> 00:07:22.480 F?r 2016 da #metoo slo igjennom og b?lgene fortsetter ? rulle innover, 71 00:07:23.890 --> 00:07:29.290 s? ville mange snakket om den type hendelser p? en helt annen m?te enn hva man ville gj?re i dag. 72 00:07:29.830 --> 00:07:32.490 S? her er det ogs? en tidsdimensjon. 73 00:07:32.900 --> 00:07:38.960 Og er det kanskje slik at disse handlingene som du skriver mye om som er litt ubestemte mange av dem. 74 00:07:38.960 --> 00:07:40.650 Skal vi kalle det ene og det andre? 75 00:07:40.650 --> 00:07:47.830 De m? kobles til noen normer til da noen regler til noen lover. 76 00:07:48.830 --> 00:07:58.680 Og det er denne koblingen som jeg opplever er noe av det sentrale i boken din. Og jeg synes du starter med et veldig interessant eksempel p? det vi vil ogs? kaller en tynn 77 00:07:58.690 --> 00:08:08.290 beskrivelse. Da er setningen det er vel litt s?nn at "Mann sl?r en annen person med flat h?nd p? siden av hodet." 78 00:08:09.850 --> 00:08:12.220 Det er en tynn beskrivelse. 79 00:08:12.220 --> 00:08:14.000 Hvorfor kaller du den en tynn beskrivelse? 80 00:08:14.000 --> 00:08:20.470 Jo det er en tynn beskrivelse i den forstand at det er veldig lite situasjonen beskrivelsei den. 81 00:08:20.470 --> 00:08:28.660 Det sier ingenting om hva hva de forskjellige personene involvert har gjort f?r, hva de gj?retter, hva som motiverer dem. 82 00:08:29.190 --> 00:08:30.790 Hva kontekst rundt det er? 83 00:08:30.790 --> 00:08:32.470 For eksempel er det mange til stede, er det ikke til stede. 84 00:08:32.470 --> 00:08:37.710 Alts? og hva slags stemning er det i situasjonen. 85 00:08:37.710 --> 00:08:41.230 Det er veldig lite informasjon rett og slett. 86 00:08:41.350 --> 00:08:43.540 Det er det vi snakker om n?r vi ser tynne beskrivelser. 87 00:08:43.840 --> 00:08:53.730 S? det ? kalle dette for vold for eksempel som er strafferetten selvbestemmelse det er ikke uten videre s? lett ut fra den setningen som kanskje 88 00:08:53.730 --> 00:09:03.340 jeg tror den har kanskje ti ord i boken din, hvor du skriver "mann sl?r ned en annen person p? siden av holdet." Fra denne litt tynne 89 00:09:03.340 --> 00:09:12.130 beskrivelsen s? skal vi alts? over til en kobling til noen regler som du finner i straffeloven og det kaller du ogs? av og til for ? subsumere eller 90 00:09:13.390 --> 00:09:20.210 klassifisere. S? det er denne koblingen som jeg tenker i hvert fall i f?rste del av boka diner noe av det viktige her. 91 00:09:20.230 --> 00:09:23.380 Ja, det vanlige for strafferetten, alts? innenfor strafferetten. 92 00:09:23.380 --> 00:09:29.710 det er ? si at man bruker disse ordene subsummering og klassifisering som du sier. 93 00:09:30.940 --> 00:09:40.420 Men det jeg liker dette ordet kobling, selv om det ikke brukes s? mye i den litteraturen som jeg referer til fordi dette ordet kobling sier at det er en aktiv ?velse. 94 00:09:40.420 --> 00:09:41.980 Man m? faktisk foreta den. 95 00:09:42.310 --> 00:09:46.330 Det er ikke noe som skjera av seg selv. Det er ikke slik at viruset kobler seg p? kroppen din for ? ta et aktuelt eksempel. 96 00:09:46.760 --> 00:09:51.120 Virusene knytter seg til kroppen din av seg selv, har vi jo sett og veldig lett. 97 00:09:51.120 --> 00:09:54.890 Men man kan si det samme om kriminalitet. 98 00:09:54.890 --> 00:09:58.450 Kategorien kriminalitet kobler seg p? en handling. 99 00:09:58.800 --> 00:10:05.410 Det er to veldig forskjellige ting det er som ? skrive lyden du h?rer med p? et ark for eksempel eller musikken. 100 00:10:05.410 --> 00:10:09.130 Skrive musikk du h?rer ned p? et noteark. 101 00:10:09.550 --> 00:10:11.200 Det er to veldig forskjellig ting. 102 00:10:12.250 --> 00:10:15.410 Det er noe som er tegnet opp og en lyd. 103 00:10:15.410 --> 00:10:16.890 Det er to veldig forskjellige ting. 104 00:10:18.190 --> 00:10:21.430 Og n?r jeg bruker det eksempelet s? kan det h?res ut som nesten er umulig. 105 00:10:22.270 --> 00:10:23.680 Og hvordan er det egentlig man gj?r det. 106 00:10:23.770 --> 00:10:27.750 Poenget er ikke ? si at det er umulig for det viser seg i praksis at vi stort sett er enige. 107 00:10:27.890 --> 00:10:30.310 Var det vold, eller ikke? 108 00:10:30.850 --> 00:10:33.150 Hvis vi ser den samme hendelsen s? f?r vi en litt tykkere beskrivelse og vi vil v?re enige. 109 00:10:36.190 --> 00:10:43.950 S? hvis det g?r to studenter forbi oss her n? og vi ser at den ene skubber borti den andre . 110 00:10:44.660 --> 00:10:45.700 Litt ubestemt sak. 111 00:10:46.930 --> 00:10:52.430 Men s? er det kanskje litt rart da var det ikke noe grunnlag for ? misforst? her. 112 00:10:52.430 --> 00:11:01.880 Hvis vi ser dette skjer her s?nn s? vil med stor sannsynlighet du og jeg v?re enige om dette var et hell i uhell eller en som var ute for ? gj?re 113 00:11:01.990 --> 00:11:03.700 b?ll med den andre. 114 00:11:04.570 --> 00:11:07.720 Det tipper du at vi normalt ville forst?tt? 115 00:11:09.040 --> 00:11:10.960 Ja, det tror jeg. Og det er litt av poenget her. 116 00:11:12.670 --> 00:11:17.240 Dette er en slags uttrykk for sosialisering. 117 00:11:17.240 --> 00:11:24.520 Det at vi alle sammen er sosiale inn i den samme forst?elsen gj?r at vi kan identifisere hendelser likt. 118 00:11:24.520 --> 00:11:34.270 Det vil ikke v?re tilfeldig for eksempel hvis du lager en anmeldelse og sier at den personen slo meg med flat h?nd og s? gir du mer kontekst 119 00:11:34.270 --> 00:11:39.190 p? handlingen som vil det ikke v?re tilfeldig hvilken straffejurist som ser p? saken. 120 00:11:39.490 --> 00:11:41.230 De vil stort sett vurdere saken likt. 121 00:11:43.390 --> 00:11:52.630 Det betyr igjen at vi tenker oss slik som du skriver s?rlig i f?rste og andre kapittel av boken din, at vi p? den ene siden har et slags univers av handlinger. 122 00:11:52.990 --> 00:12:01.600 Folk gj?r ting og p? den andre siden s? har vi et slags nedskrevet kart som strafferettsjuristene 123 00:12:03.580 --> 00:12:04.690 forholder seg til. 124 00:12:04.700 --> 00:12:09.500 Alts? en rekke lover som da prim?rt straffeloven og ogs? noen andre lover inni bildet. 125 00:12:09.500 --> 00:12:11.570 S? det er ? koble disse to tingene. 126 00:12:11.570 --> 00:12:13.780 Denne typen handlinger vi ser ut i verden. 127 00:12:13.780 --> 00:12:21.640 Noe som foregikk under Fadderuka, var det en som gjorde noe som ikke var bra i forhold til en medstudent. 128 00:12:22.330 --> 00:12:30.590 Var det en som da hun gjorde noe med en annen person, slo vedkommende p? en m?te som ikkeer akseptabelt. 129 00:12:31.270 --> 00:12:41.230 Dette skal passes inn i en dette regelverket, dette store systemet av lover som da lovgiver 130 00:12:41.770 --> 00:12:44.760 har utviklet i Norge gjennom mange hundre ?r. 131 00:12:44.760 --> 00:12:48.060 Det er den koblingen som er den grunnleggende her slik jeg forst?r det. 132 00:12:48.610 --> 00:12:53.110 Ja og da m? vi legge til at de koblingen gj?res konkret, alts? paragrafniv?. 133 00:12:53.110 --> 00:12:56.390 Med tyveri regnes dette. 134 00:12:56.390 --> 00:12:58.150 Alts? s? er det en rent konkret handlingsbeskrivelse. 135 00:12:58.150 --> 00:13:07.620 Noe av problemet her, i den grad det er et problem, og det er det jo i hvert fall i utgangspunktet,s? er det at disse har handlingsregelene, 136 00:13:07.900 --> 00:13:12.400 handlingsbeskrivelsene i straffeloven de er tynne. 137 00:13:12.400 --> 00:13:20.380 I prinsippet er det mulig ? f? hendelser som gj?r at jeg ville v?rt enige om, ikke passer som kriminalitet, 138 00:13:22.930 --> 00:13:28.930 inn under straffeloven. Det er faktisk mulig ? bruke straffeloven og deres tynne beskrivelse p? veldig mange flere hendelser enn det vi faktisk ser i dag. 139 00:13:30.280 --> 00:13:38.620 Hvis vi g?r tilbake til den, synes jeg veldig illustrerende situasjonen med denne tynne beskrivelsen om klaps p? siden av 140 00:13:38.620 --> 00:13:42.700 hodet, s? gj?r du en litt morsom ?velse med det. 141 00:13:42.700 --> 00:13:51.070 Fordi du sier at, la oss anta at dette er en far som har et barn i skolen og s? sl?r denne faren 142 00:13:52.690 --> 00:13:57.710 en medelev i klassen til dette barnet p? siden av hodet p? den m?ten. 143 00:13:57.710 --> 00:13:59.650 Det h?res ikke bra seg, ikke sant. 144 00:14:00.010 --> 00:14:03.460 Men s? gj?r du noe mer. 145 00:14:04.150 --> 00:14:05.820 Du lager en litt tykkere beskrivelse. 146 00:14:05.820 --> 00:14:06.550 Hva er det du da gj?r? 147 00:14:07.000 --> 00:14:12.520 Nei alts? jeg tror alle vi som er foreldre kan leve oss inn i situasjonen. 148 00:14:12.520 --> 00:14:21.250 At hvis det er slik at dette barnet som da f?r seg et slag p? siden av ansiktet, har mobbet barnet til gjerningspersonen. 149 00:14:22.270 --> 00:14:27.320 S? vil det fortsatt v?re ulovlig og er kanskje ogs? straffbart. 150 00:14:27.320 --> 00:14:29.540 Og jeg tror ogs? politiet ville prioritert saken. 151 00:14:30.820 --> 00:14:33.370 Men vi vil forst? det p? noen m?te. 152 00:14:33.400 --> 00:14:41.110 For det er vel f? ting som gj?r at foreldre f?ler seg s? maktesl?se som ? se at barna deres blir mobbet p? skolen. 153 00:14:41.110 --> 00:14:45.110 Jeg har ogs? barn og jeg kunne virkelig godt forestilt meg at jeg reagerte kraftig p? det der alts?. 154 00:14:49.030 --> 00:14:56.620 Jeg tror dU ville angret grusom etter p? for du ville skj?nt at den sympati-pilen vipper plutseligmotsatt vei og det er noe som ofte skjer. 155 00:14:57.100 --> 00:15:00.250 Det er et underliggende tema underveis i boka ogs?. 156 00:15:00.250 --> 00:15:09.730 Dette her og med at noe har ofte en dynamikk i situasjoner hvor det ? v?re den som blir knyttet til ? gj?re lovbruddet blir den som taper. 157 00:15:09.970 --> 00:15:13.990 At de blir svarteper-spillet. 158 00:15:13.990 --> 00:15:14.600 Ja, jeg har noen eksempler utover i boken. 159 00:15:15.600 --> 00:15:19.240 Ja, veldig godt gjort i boken din synes jeg alts?. 160 00:15:19.240 --> 00:15:28.530 S? ender du i denne f?rste delen med ?tte forskjellige mulige definisjoner av hva kriminalitet er, og s? 161 00:15:30.100 --> 00:15:33.910 holder du en knapp p? den som jeg syns kanskje aller merkeligste og rareste. 162 00:15:34.690 --> 00:15:37.280 Det er et slags springbrett for noe annet. 163 00:15:37.280 --> 00:15:46.900 OK, vi skal n? avrunde denne f?rste samtalen med deg men bare avslutte med ? si at for deg s? er det alts? den siste av disse ?tte definisjonene som 164 00:15:47.440 --> 00:15:51.170 handler om at det er et slags springbrett til noe annet. 165 00:15:51.170 --> 00:15:54.450 Kriminalitet er et springbrett mellom noe og noe annet. 166 00:15:54.450 --> 00:16:02.040 S? kan det tenker jeg at vi skal utdype litt mer skikkelig i neste samtale, som kommer etter at vi har hatt en forelesning til rundt boken din. 167 00:16:02.040 --> 00:16:02.410 S? takk for denne f?rste samtalen, Nico. 168 00:16:02.980 --> 00:16:05.860 Jo, selv takk.