WEBVTT 1 00:00:00.240 --> 00:00:02.970 Velkommen til forelesning i SOS2300. 2 00:00:12.480 --> 00:00:18.510 Starten her. Willy Pedersen og dette er alts? syvende gang. 3 00:00:19.410 --> 00:00:25.740 Og n? skal vi bevege ytterligere inn i dette rusfeltet som jo er ganske sentralt p? dette kurset. 4 00:00:26.490 --> 00:00:29.820 Og det er to tekster vi skal jobbe rundt. 5 00:00:29.850 --> 00:00:36.660 Det er artiklene, 'Rus, ritualer og regulering' og 'cannabiskultur' kapitlet. 6 00:00:37.800 --> 00:00:43.740 Og bare f?rst litt det vi har snakket om tidligere, forrige gang, narrativ kriminologi. 7 00:00:44.460 --> 00:00:54.390 Dere husker her at det handler alts? om fortellingene, narrativ, fortelling og fortellingens kraft, p? dette feltet 8 00:00:54.390 --> 00:00:58.970 her s?nn. Alts? vi kjenner, bruker, lever etter fortellinger. 9 00:00:58.980 --> 00:01:04.580 Det vi har h?rt om kan vi p? mange m?ter gj?re og her er det noen eksempler p? dette. 10 00:01:04.580 --> 00:01:14.420 Og narrativ betyr alts? fortellinger, historie og narrativ kriminologi handler om fortellinger som motiverer eller gj?r at folk holder seg borte fra kriminalitet. 11 00:01:15.080 --> 00:01:16.140 Vi husker at plot. 12 00:01:16.230 --> 00:01:19.350 Det er det som gir en bestemt handlingsrekkef?lge mening. 13 00:01:20.310 --> 00:01:23.640 Et eksempel var kongen d?de og s? d?de dronningen. 14 00:01:23.730 --> 00:01:30.540 Der er det ikke noe plot, men i setningen; kongen d?de s? d?de dronningen av sorg er et plot. 15 00:01:30.540 --> 00:01:40.170 Som vi snakket om s? er for eksempel kriminalromaner de er veldig typisk bygd opp rundt et plot som gir historien mening som forklarer hvorfor 16 00:01:40.950 --> 00:01:49.810 en person da valgte ? drepe en annen og eller hvor tingene liksom kom p? plass, n?r man skj?nner hva motivet kunne v?re. 17 00:01:51.390 --> 00:02:01.260 Fortellingene rundt 22.juli har alts? da n? ogs? blitt film p? forskjellige m?ter og det var her da den artikkelen om skolemassakre av 18 00:02:01.260 --> 00:02:04.950 Sveinung Sandberg og hans medarbeidere ble s? sentral. 19 00:02:05.850 --> 00:02:13.090 S? konklusjonen der var jo at terrorisme av den typen som 22.juli representerte der en slags kulturell bricolage. 20 00:02:13.110 --> 00:02:23.000 Man plukker opp forskjellige elementer og et av de produktene som var ganske underbeskrevet n?r man diskuterte 22.juli i norsk offentlighet, var dette 21 00:02:23.010 --> 00:02:24.600 med skolemassakrene. 22 00:02:24.750 --> 00:02:34.560 Jeg synes dette er en veldig god artikkel fordi den viser veldig tydelig at 22.juli det er ogs? en historie som minner veldig mye om de skolemassakrene man 23 00:02:34.560 --> 00:02:39.390 s?rlig har hatt i USA, men ogs? noen eksempler p? i Finland. 24 00:02:40.590 --> 00:02:47.730 S? var Anders Behring Breivik var jo mer politisk orientert, tilsynelatende enn tidligere skoledrapsmenn. 25 00:02:49.290 --> 00:02:52.680 Men han har blitt mest feiret som en massedrapsmann. 26 00:02:52.860 --> 00:03:01.130 Og slike hendelser trekker alts? veksler p? narrativer, fortellinger som ligger der og ?pner for destruktive muligheter. 27 00:03:01.130 --> 00:03:06.120 Uten skolemassakrene ville antageligvis 22.juli utfoldet seg annerledes, er argumentet. 28 00:03:06.540 --> 00:03:12.930 Kanskje ville man da lagt st?rre vekt p? denne eksplosjonen i regjeringskvartalet som ble lagt 29 00:03:13.830 --> 00:03:18.260 samtidig med AUF's leir p? Ut?ya. 30 00:03:18.260 --> 00:03:27.060 Fordi det kanskje da var s?nn at Behring Breivik hadde f?tt ideer til dette gjennom disse, mange 31 00:03:27.840 --> 00:03:28.980 skolemassakrene i USA. 32 00:03:30.570 --> 00:03:33.540 Da skal vi over p? dette med rus. 33 00:03:35.520 --> 00:03:37.740 Og hvis vi pr?ver ? se p? 34 00:03:39.420 --> 00:03:49.230 hvordan vi tenker rus knyttet til alkohol, s? er det jo s?nn at det vi kaller ofte rus beltet, i betydningen 35 00:03:49.230 --> 00:03:50.940 alkoholrusbeltet. 36 00:03:51.600 --> 00:04:00.060 Det er jo noe vi finner da i s?rlig nord-?st Europa Russland, Baltikum, Finland, Sverige, Norge. 37 00:04:00.060 --> 00:04:03.210 Hvor man alts? tradisjonelt drikker seg fulle. 38 00:04:03.450 --> 00:04:13.380 Det er ikke gitt, det skjer ikke i alle land, rundt Middelhavet for eksempel s? er det jo typisk det man kaller kontinentale drikkem?nster, at man drikker ofte, 39 00:04:14.550 --> 00:04:17.510 drikker til m?ltider. 40 00:04:17.510 --> 00:04:24.750 Mens det ? drikke seg skikkelig fulle p? i helgene som jo er ganske typisk i dette rusbeltet det er mye mindre vanlig 41 00:04:25.320 --> 00:04:29.490 i for eksempel da Italia. 42 00:04:30.360 --> 00:04:34.920 Mye sosiologi viser at alkohol markerer at hverdagen er over. 43 00:04:35.620 --> 00:04:42.840 Ingen av dere her vil jeg tippe har drukket noe s?rlig alkohol mens dere er p? instituttet som studenter. 44 00:04:44.340 --> 00:04:51.240 Alkoholen markerer at hverdagen er over, at et nytt normsett tar et tak. 45 00:04:51.240 --> 00:04:54.900 Alkohol avhold, alts? hvis du velger ? ikke bruke alkohol. 46 00:04:56.070 --> 00:05:02.430 Vil da noen gang kunne v?re en mark?r av isolasjon, ensomhet, angst, s?nn at de som ikke bruker alkohol de er 47 00:05:03.000 --> 00:05:07.020 for ? si det enkelt, det er ganske mange mennesker som har valgt ? ikke gj?re det. 48 00:05:07.250 --> 00:05:16.500 Noen p? grunn av at de har et ruspolitisk standpunkt, noen fordi de er kanskje nyttet til en religion hvor ikke alkohol er akseptert. 49 00:05:16.980 --> 00:05:25.380 Men hvis folk ikke bruker alkohol uten at det er noen s?nne grunner s? er det en tendens til at vi ser folk som er litt marginalt ute i det sosiale rommet. 50 00:05:27.120 --> 00:05:33.250 Vi beskriver i denne artikkelen dette med russetid og fadderuke som er ulikt skriptet. 51 00:05:33.450 --> 00:05:37.860 Alts? at fortellingene om russetida og om fadderuka. 52 00:05:38.310 --> 00:05:47.910 De er litt ulike og vi g?r ogs? inn p? dette begrepsparet 'set' eller mindset og setting, som er da henholdsvis, mindset det som er 53 00:05:48.090 --> 00:05:51.930 inni vedkommende, og setting som er det som er konteksten rundt. 54 00:05:53.820 --> 00:06:00.270 S? hva er egentlig grunnen til at vi bruker alkohol, ikke minst p? denne nordiske m?ten. 55 00:06:01.350 --> 00:06:09.120 Jo, effervesens, det er et begrep som vi trekker p? her s?nn og det er hentet fra Durkheim. 56 00:06:09.120 --> 00:06:18.110 Og det betyr alts? overskridelse, fellesskap, i gammel norsk spr?kbruk s? betyr det bobling, brusing, 57 00:06:18.110 --> 00:06:22.890 intensitet. Og da n?rmer vi oss jo da festens funksjon. 58 00:06:23.250 --> 00:06:33.180 De aller fleste av dere har v?rt p? fester og dere vil vite at fellesskap er kjernen i disse fest-effervesens erfaringene 59 00:06:33.960 --> 00:06:35.340 . Mange samles p? samme sted. 60 00:06:36.390 --> 00:06:45.840 Den fysiske avstanden mellom deg og andre blir mindre, man kan i noen tilfeller s? og si g? opp i en slags h?yere fellesskaps enhet, for eksempel p? 61 00:06:45.840 --> 00:06:52.890 dansegulvet, for eksempel en drikkelek eller andre ting, hvor man p? en m?te blir en del av et stort fellesskap. 62 00:06:53.040 --> 00:06:56.340 Som har dette overskridende preget. 63 00:06:58.650 --> 00:07:06.360 Festens funksjon er jo da ogs? ? skape en form for intensitet, det er sterke f?lelser, gruppa kan p? en m?tte eksplodere i felles energi. 64 00:07:07.230 --> 00:07:12.780 Og s? kommer selvf?lgelig da det kanskje viktigste ville mange si, overskridelser. 65 00:07:12.870 --> 00:07:17.580 At du kan gj?re ting under rus som du ikke kan ellers. 66 00:07:17.580 --> 00:07:26.520 Du bryter normer og dette kan v?re alt fra uskyldig lek til fl?rt til farlige og alvorlige, b?de norm og lovbrudd. 67 00:07:27.510 --> 00:07:32.950 Symbolisering, det er da dette med ? kunne symbolisere dette fellesskapet. 68 00:07:32.950 --> 00:07:42.510 Gjennom drikkeleker, frisyrer, kl?r, uniformer som i russetiden for eksempel og revitalisering hevdes det ogs? kan v?re en del av dette med 69 00:07:42.520 --> 00:07:44.260 festens funksjon. 70 00:07:44.260 --> 00:07:50.260 Gjennom fester og effervesens s? kan vi f? ?kt energi, kan lade batteriene vil mange si. 71 00:07:50.260 --> 00:07:55.970 Dagen etter en god fest s? kjenner du deg kanskje litt lettere, litt, har det hyggeligere, og har hatt det litt morsomt. 72 00:07:56.580 --> 00:08:00.010 Man glemmer p? en stund hverdagslivet. 73 00:08:00.010 --> 00:08:03.330 Dette er litt teoretisk sett. 74 00:08:03.330 --> 00:08:05.970 Det dere sikker veldig mange har deltatt i, en fest som var bra. 75 00:08:06.090 --> 00:08:10.320 Kanskje finner du igjen disse kjennetegnene i denne festen ogs?. 76 00:08:12.450 --> 00:08:20.040 Det klassiske eksempelet i Norge p? denne vedvarende effervesens erfaringen, det er jo russetida. 77 00:08:21.270 --> 00:08:26.730 Her har vi noen eksempler fra norn f? ?r tilbake p? russebusser. 78 00:08:27.420 --> 00:08:32.070 De blir kalt 'Disobey' vi aner at her er de ikke lydige lenger, 1789 - franske revolusjon. 79 00:08:33.930 --> 00:08:38.340 Det var 180 busser dette ?ret, for noen f? ?r siden. 80 00:08:38.460 --> 00:08:40.350 4500 personer deltok. 81 00:08:40.380 --> 00:08:44.540 Det var alts? sikkert ti tusen personer som var ute og rullet i Norge. 82 00:08:44.540 --> 00:08:48.690 En veldig stor gruppe og her ser vi da en jente-russebuss. 83 00:08:48.870 --> 00:08:56.640 Jeg tror dette var fra en vestkantskole i Oslo, hvor det er mange flere russebusser enn det er i sentrumskoler, enn og Oslo ?st. 84 00:08:56.640 --> 00:09:02.470 S? dette knuteskjemaet for hovedstyret, v?ren 2017 da vi gjorde denne studien. 85 00:09:03.480 --> 00:09:13.400 Det er et interessant eksempel p? hvordan man da tenker at det ? bryte normer, alts? dere vet sikkert alle at n?r du har brutt 86 00:09:13.400 --> 00:09:15.900 noen normen, gjort et eller annet som ikke er lovlig. 87 00:09:16.980 --> 00:09:23.890 Vanligvis s? kan du da f? en knute i russelua di. 88 00:09:23.890 --> 00:09:33.630 Og p? denne tiden, v?ren 2017 s? var det s?nn at Kongla var en s?nn typisk, henger det en kongle i lua di, da har du hatt sex i 89 00:09:33.630 --> 00:09:35.280 skogen og det skal v?re et vitne. 90 00:09:36.330 --> 00:09:39.340 Det er nok den klassiske knuten. 91 00:09:39.340 --> 00:09:44.970 Den har v?rt til stede i mange ?r og i litt ulike versjoner, s? g?r den igjen. 92 00:09:46.950 --> 00:09:52.410 Her var det da p? den tiden ogs? det ? g? med br?d skorpe i russelua. 93 00:09:52.650 --> 00:09:56.580 Da skulle du ha g?tt med br?d som sko en hel skoledag. 94 00:09:56.580 --> 00:10:06.510 Alts? du kj?per deg et kneipbr?d, du huler ut innmaten i det s? og si, tar dem p? Zoom sko og g?r med en hel skoledag. 95 00:10:06.630 --> 00:10:12.510 Virker kanskje litt barnslig og tullete, men det var ganske popul?rt da de gjorde denne studien. 96 00:10:12.510 --> 00:10:20.650 S? har vi da kamferdrops som jeg p? en m?te syntes var det morsomste, det var nemlig at du skal tungekysse med en person p? over 60 ?r. 97 00:10:21.490 --> 00:10:26.170 N? kan vi jo r?pe her at dette var den som p? den tiden var den mest radikale og dramatiske. 98 00:10:27.010 --> 00:10:31.970 Det var s?pass dr?yt, mye mer enn kongla for eksempel. 99 00:10:31.970 --> 00:10:38.840 At det var ikke s? mange som brukte denne knuten, med et kamferdrops. 100 00:10:38.840 --> 00:10:42.380 Kamferdrops, alts? en type sukkert?y som mange tenker at gamle mennesker som 101 00:10:43.240 --> 00:10:49.710 har brukt. S? poenget er at her er det et slags frikort til normoverskridelser. 102 00:10:49.710 --> 00:10:53.610 Du kan bryte normer, det er en del av liksom en morsom ungdomstid. 103 00:10:53.610 --> 00:11:03.340 Det er liksom greia med russetida og du f?r alts? da muligheten til ? gj?re dette med en slags s?nn regelsett som ligger under. 104 00:11:05.500 --> 00:11:13.690 Det sier seg selv at du ikke begynne ? g? med kongla i en slags lue n?r du g?r p? universitet for eksempel. 105 00:11:13.720 --> 00:11:18.510 Dette er noe som er avgrenset til de to tre ukene russetida varer. 106 00:11:20.600 --> 00:11:23.430 Russebussen beskriver vi ogs? i denne artikkelen. 107 00:11:23.570 --> 00:11:30.800 Det interessante med den er jo, her er det inne fra interi?ret i en russebuss, det er at det er ikke lys som kommer inn i russebussen. 108 00:11:30.800 --> 00:11:38.360 S? det blir p? en m?te en s?nn egen sone, frikoblet fra det vanlige sosiale rommet. 109 00:11:38.990 --> 00:11:42.150 Det minner faktisk ganske mye om en nattklubb eller kasino. 110 00:11:42.150 --> 00:11:44.960 Kasinoer er s?nn at du ikke skal se dagslys. 111 00:11:45.150 --> 00:11:55.010 Det betyr at du da ikke har et bilde av om du har sittet og spilt og tapt penger hele natta fordi du ser ikke 112 00:11:55.010 --> 00:11:57.690 dagslyset sniker inn. 113 00:11:57.690 --> 00:12:00.590 S? noe av det samme med russebussen, du lukker verden ute. 114 00:12:00.750 --> 00:12:04.400 Og poenget er jo at her har ogs? ungdommen selv kontroll. 115 00:12:04.610 --> 00:12:08.420 Ofte er det en sj?f?r som kj?rer rundt, men han skal man ikke blande seg inn. 116 00:12:08.870 --> 00:12:16.670 S? dette er en sone hvor ungdom da har muligheten til ? gj?re ting de ellers aldri ville ha muligheten til ? gj?re, bestemme selv. 117 00:12:18.110 --> 00:12:24.470 Det kan man selvf?lgelig ikke p? samme m?te hvis du har fest hjemme i huset du bor og foreldrene dine befinner seg i bakgrunnen. 118 00:12:25.610 --> 00:12:33.350 S? dette med russebussen er interessant det er en slags rullende nattklubb hvor de ungdommene har egen kontroll. 119 00:12:34.020 --> 00:12:38.060 Og de har jo f?tt, ungdom vanligvis ikke p? samme m?ten. 120 00:12:38.990 --> 00:12:41.020 Men russebussen har de full kontroll over. 121 00:12:41.020 --> 00:12:43.760 Det er nok alkohol der, utenverden lukkes ute. 122 00:12:43.820 --> 00:12:46.190 H?y musikk, ofte danser man mens man ruller. 123 00:12:46.850 --> 00:12:48.750 Det er erotisk utpr?ving. 124 00:12:49.010 --> 00:12:51.810 Og alt dette fortelles ogs? over sosiale medier. 125 00:12:51.860 --> 00:12:57.380 P? felles Instagram, tiktok, gjennom sms'er og s?nne ting. 126 00:12:57.980 --> 00:13:01.130 Hvis politiet kommer og sier at, her kan dere ikke v?re, s? ruller man bare videre. 127 00:13:01.790 --> 00:13:10.130 S? dette er tre ukers intens festing og store mengder alkohol og s?nn sett s? er det en veldig typisk systematisk s?nn effervesens situasjon. 128 00:13:11.990 --> 00:13:16.000 Er det s?nn at fylla kan ta skylda for det vi gj?r? 129 00:13:16.000 --> 00:13:25.820 Nei, faktisk s? er det ikke s?nn og som vi antyder i artikkelen her s? var det i denne boken her s?nn, Drunken Comportment som kom for ca 50 ?r siden som viste at det er faktisk 130 00:13:25.820 --> 00:13:34.220 store variasjoner med henblikk p? hvor mye du kan slippe unna med hva du gj?r, i forhold til 131 00:13:36.890 --> 00:13:39.380 hvor du befinner deg i det sosiale rommet. 132 00:13:41.360 --> 00:13:46.340 Fadderuka, tre m?neder senere enn russetida er det lov ? gj?re det samme der. 133 00:13:46.910 --> 00:13:48.810 Det pr?vde vi ? sammenligne 134 00:13:48.830 --> 00:13:50.690 i et forskningsprosjekt. 135 00:13:50.690 --> 00:13:53.900 Kan du oppf?re deg p? samme m?te russetida som under fadderuka. 136 00:13:55.580 --> 00:13:58.310 Da fant vi at her var det en helt annen kontekst. 137 00:13:59.570 --> 00:14:03.010 Typiske utsagn, "jeg drikker bare litt, jeg ville ikke v?re hun som dreit seg ut. 138 00:14:03.010 --> 00:14:06.520 Jeg drikker mer n?r jeg sammen med mine vanlige venner". 139 00:14:06.520 --> 00:14:10.980 "Drikker sjelden mer enn fire ?l, liker ? ha kontroll, vite hvor den grensa g?r". 140 00:14:10.980 --> 00:14:14.220 "Man blir ikke tatt seri?st hvis man drikker mye, f?r ikke bli med i kollokviegruppe". 141 00:14:14.220 --> 00:14:23.870 S? vi ser at her er det i hvert fall i de studiene vi gjorde s? var det mye strengere regler for hva som er mulig ? gj?re i fadderuka, enn i 142 00:14:23.870 --> 00:14:33.740 russetid. Alts? konteksten du drikker i, om du drikker i Norge eller Italia, om du drikker i russetida eller i fadderuka har ganske stor betydning for hvorvidt 143 00:14:33.740 --> 00:14:35.030 dette faktisk g?r. 144 00:14:36.470 --> 00:14:38.670 Vet vi hva som er lov i fylla? 145 00:14:38.670 --> 00:14:41.050 Jo, vi gj?r normalt det. 146 00:14:41.050 --> 00:14:44.630 Fadderuka er lite utagering lite tilfeldig sex. 147 00:14:45.200 --> 00:14:55.100 Det minner p? en m?te om arbeidslivet, hvis du blir med ut p? en fredagspils etter jobben s? f?r nok alkoholen deg p? glid, men grensene er 148 00:14:55.100 --> 00:15:00.020 ganske viktige. Du skal ikke dumme deg ut for mye p? et julebord heller. 149 00:15:00.020 --> 00:15:05.220 S? normer varierer mellom ulike kulturer men ogs? mellom ulike sosiale kontekster. 150 00:15:05.480 --> 00:15:09.380 Vi er alle gode til ? lese den konkrete konteksten. 151 00:15:09.380 --> 00:15:14.080 S? mitt r?d har v?rt "take care i russetida, take even more care i fadderuka" 152 00:15:15.620 --> 00:15:24.080 S? glir vi over da, til de litt tyngre rusmidlene og da er jo opiater, i dag heroin, gamledager 153 00:15:26.180 --> 00:15:31.610 mer morfin. Det er, vil mange si, den mest alvorlige formen for rusmisbruk. 154 00:15:32.630 --> 00:15:41.640 Hvis vi g?r historisk til verks s? vil se at mens det i dag ogs? en form for kriminalitet forbundet med det, s? var det fram til 1962 ? forst? som sykdom. 155 00:15:42.350 --> 00:15:50.870 Her er bilde av Karl Evang, helsedirekt?r i mange ?r og her har vi Statens klinikk for narkomane p? Hov i Land som ble etablert i 156 00:15:50.870 --> 00:15:59.240 1961, som den f?rste klinikken for narkotikaproblemer i Europa faktisk. 157 00:16:00.290 --> 00:16:05.300 P? denne tiden og de som kom hit de ble ikke sett som kriminelle. 158 00:16:05.960 --> 00:16:07.430 De ble sett som syke. 159 00:16:08.360 --> 00:16:17.300 S? skjer det endringer, her ser vi politiet som er ute og inspiserer noen stoffmisbrukere p? gata for noen ?r siden. 160 00:16:18.350 --> 00:16:28.210 De blir, folk som bruker narkotika blir p? en m?te et objekt for ogs? politiet og straffeapparatets system. 161 00:16:28.760 --> 00:16:38.420 Keith Richards er da en kultfigur i Rolling Stones, beskrev i denne selvbiografien sin hvordan han selv var tung 162 00:16:38.420 --> 00:16:40.160 heroinbruker i mange ?r. 163 00:16:40.610 --> 00:16:48.660 Et under at han klarte ? komme seg gjennom ? lage s? mye god musikk, men det ble denne dobbeltheten mellom kriminalitet p? den ene siden. 164 00:16:48.660 --> 00:16:50.300 Dette ble straffeforfulgt i h?y grad. 165 00:16:50.300 --> 00:16:57.170 Og det var ogs? subkulturelle referanser i mange ?r knyttet til da illegale rusmidler. 166 00:16:58.340 --> 00:17:04.700 S? har det da i de senere ?r, gradvis blitt mer og mer en ny sykdomsdimensjon. 167 00:17:04.730 --> 00:17:13.250 Her ser vi folk som da er p? spr?yterommet i Oslo for noen ?r siden. 168 00:17:13.250 --> 00:17:18.440 Hvor du f?r lov til ? sette spr?yter med heroin for eksempel, 169 00:17:19.100 --> 00:17:24.900 innen rammen av et slags behandlings lignende system. 170 00:17:24.900 --> 00:17:31.070 Heroinbruk er fortsatt ulovlig, men man legger til rette i en s?nn s?kalt skadereduksjons modell. 171 00:17:31.850 --> 00:17:33.530 For at man kan bruke dette. 172 00:17:33.560 --> 00:17:37.760 Dette ble det masse diskusjon om, men det ble etterhvert aksept for det. 173 00:17:38.510 --> 00:17:45.890 S? det betyr at p? en m?te s? er vi tilbake til 60-tallet hvor dette var sykdom, n? er det i ferd med ? bli sykdom igjen. 174 00:17:45.890 --> 00:17:52.050 Og akkurat n? er som mange av dere vet rusreform arbeidet i gang. 175 00:17:52.130 --> 00:17:55.170 Ogs? f?r vi se hvordan det ender ut. 176 00:17:55.170 --> 00:17:59.870 Her ser vi antallet pasienter i LAR, alts? legemiddelassistert rehabilitering. 177 00:17:59.940 --> 00:18:09.620 Folk som bruker subutex, metadon vanligvis og vi ser at jeg ?kte dramatisk fra slutten av1990-tallet og fram til rundt 2014, 2015, 178 00:18:09.620 --> 00:18:11.550 n? har denne kurven stabilisert seg mer. 179 00:18:12.740 --> 00:18:16.150 S? hva er bakgrunnen for dette? 180 00:18:16.150 --> 00:18:21.090 Jo, hvis vi tenker oss hvor farlig rusmidlene er. 181 00:18:21.870 --> 00:18:31.590 S? ser vi her at cannabis i 1968 ble sett p? som sv?rt 182 00:18:31.590 --> 00:18:41.220 farlig. Man s? i 1988 at folk syntes det var enda farligere og vesentlig mer farlig enn b?de 183 00:18:41.550 --> 00:18:44.100 tobakk og alkohol i disse ?rene. 184 00:18:44.700 --> 00:18:46.920 Og fortsatt s? var det s?nn i 2007. 185 00:18:46.920 --> 00:18:52.910 N?r vil bruke vanlige survey studier og kartlegger befolkningens oppfatninger av hvor farlig disse stoffene. 186 00:18:52.910 --> 00:18:55.410 S? hasj, mye farligere enn tobakk og alkohol. 187 00:18:56.020 --> 00:19:05.610 Derimot s? er det alts? da s?nn at oppfatningen p? dette feltet p? mange m?ter endrer seg og en forskergruppe rundt 188 00:19:05.610 --> 00:19:07.110 Nutt og medarbeidere, 189 00:19:07.140 --> 00:19:16.820 de pr?vde ? lage en mer s?nn systematisk vurdering av dette basert p? vitenskapelige kriterier og publiserte en artikkel for ti ?r siden, i Lancet, veldig 190 00:19:16.820 --> 00:19:22.320 viktig tidsskrift. Og vi ser her at, her kj?rer de faktisk alkohol opp p? toppen som det mest skadelige. 191 00:19:23.430 --> 00:19:29.480 S?rlig fordi alkohol er noe som gj?r at folk ofte f?r mye skader p? andre. 192 00:19:29.480 --> 00:19:34.080 Alts? du kj?rer i fylla, du kan bli aggressiv, sl? barn, voksne og s? videre. 193 00:19:34.110 --> 00:19:38.790 Heroin er ogs? et farlig stoff, men vi ser at cannabis relativt sett er adskillig mindre farlig. 194 00:19:39.860 --> 00:19:49.830 S? gjorde vi tilsvarende studier blant studenter for noen f? ?r siden her s?nn, blant annet sosiologistudenter og ba dem om ? vurdere langs 195 00:19:49.830 --> 00:19:59.580 fem dimensjoner - fysisk, mental avhengighet, skader og sosiale forhold - hvor farlig dissetre stoffene er. 196 00:19:59.580 --> 00:20:09.450 Og vi ser at det er ganske store endringer i forhold til hvordan bilde var bare ti ?r f?r dette og vi ser at her ligger da alkohol og cannabis 197 00:20:09.450 --> 00:20:12.780 omtrent like h?yt p? skadeskalaen. 198 00:20:13.020 --> 00:20:16.890 Men vi ser det er litt ulike profiler her s?nn. 199 00:20:16.890 --> 00:20:22.800 S? her har det ?penbart skjedd veldig store endringer i befolkningen eller vurderingen av disse tingene. 200 00:20:23.130 --> 00:20:27.180 Selv om studenter nok kan litt andre oppfatninger enn andre grupper. 201 00:20:27.210 --> 00:20:30.800 S? over til dette med hasj. 202 00:20:30.800 --> 00:20:32.890 ? sommeren 1966, 203 00:20:33.080 --> 00:20:41.700 her ser vi en gjeng samlet foran det juridiske fakultet i Slottsparken. 204 00:20:41.770 --> 00:20:48.750 N?r du g?r opp til slottet s? er det p? h?yresiden en liten knaus som kalles Nisseberget. 205 00:20:49.630 --> 00:20:53.760 Dette var de f?rste frikerne som brukte hasj i Norge for ? si det enkelt. 206 00:20:53.760 --> 00:21:00.750 Vi ser de har litt ¡®frika¡¯ kl?r, de har en saueskinnspels, de spiller gitar og disse satt stort sett og r?yka ganske mye hasj. 207 00:21:00.750 --> 00:21:07.410 S? dette var et dramatisk skifte i norsk offentlighet. 208 00:21:07.650 --> 00:21:09.330 Hasjen kom til landet. 209 00:21:09.360 --> 00:21:19.140 Dette var jo knyttet da til popmusikk, her ser vi George Harrison som er reist til India, for ? 210 00:21:19.140 --> 00:21:21.300 spille sitar med Ravi Shankar. 211 00:21:21.810 --> 00:21:30.900 Her ser faktisk en venn av meg p? venstre side her, en antropolog som litt senere reiste til India for ? bli kjent med disse 212 00:21:30.900 --> 00:21:38.790 esoteriske kulturene rundt denne guruen som sitter i midten her s?nn, med langt h?r og langt skjegg. 213 00:21:39.600 --> 00:21:48.900 Denne gruppa r?kte ogs? ganske mye hasj, s? hasj kom inn i Norge med en s?nn subkulturell framing rundt. 214 00:21:49.390 --> 00:21:52.350 Det var noe veldig annet enn alkohol som man var godt kjent med i Norge. 215 00:21:53.120 --> 00:22:02.930 Og n?r vi begynte ? studere dette mer inng?ende noen ?r senere s? s? vi at det var en s?nn cannabiskultur som l?nte ganske mye av de 216 00:22:02.930 --> 00:22:12.540 frikete folka som var i Slottsparken, men som ogs? l?nte da fra disse elementene her s?nn fra denne indiske kulturen, med 217 00:22:12.540 --> 00:22:20.550 veldig mange andre kjennetegn enn det du finner i vanlig mainstream, norsk alkoholkultur for eksempel. 218 00:22:20.550 --> 00:22:22.070 S? hva kan vi si om cannabis? 219 00:22:22.070 --> 00:22:25.910 Jo, planten Cannabis Sativa vokser vilt mange steder. 220 00:22:25.910 --> 00:22:33.630 Brukt i flere tusen ?r, brukes ogs? i tau og skot?y, men etterhvert ogs? veldig mye p? grunn av psykoaktive egenskaper. 221 00:22:34.060 --> 00:22:37.170 Alts? det skjer noe mye psyken din, med opplevelsene dine og s? videre. 222 00:22:37.200 --> 00:22:41.280 S?rlig i India og Nord-Afrika er det tradisjoner her s?nn. 223 00:22:41.280 --> 00:22:51.120 Norge s? har det s?rlig v?rt Marokko man har f?tt hasj fra delvis Libanon, Afghanistan og deter jo da cannabinoidene som er de 224 00:22:51.130 --> 00:22:54.290 viktige i dette her s?nn. 225 00:22:54.290 --> 00:22:56.370 S?rlig det som kalles THC og CBD. 226 00:22:56.710 --> 00:23:01.150 Og det har v?rt ?kende THC innhold i europeisk produsert cannabis. 227 00:23:01.150 --> 00:23:03.790 Det r?ykes en joint eller piper "chillum". 228 00:23:03.790 --> 00:23:12.110 Kan ogs? spises i kaker eller i bhang lassi en youghurt som var ganske utbredt i India for eksempel. 229 00:23:12.110 --> 00:23:15.400 Det er det s?rklasse mest brukte illegale rusmiddelet. 230 00:23:15.400 --> 00:23:19.200 ?rlig s? er det rundt 150 millioner brukere av cannabis. 231 00:23:21.090 --> 00:23:25.140 I Norge s? er det ogs? som jeg vil komme tilbake til v?rt det klart mest brukte illegale rusmidlet. 232 00:23:27.170 --> 00:23:36.830 Vi har to prosjekter, for ? se p? cannabis, mens jeg jobbet her p? instituttet, det er da dette som heter gatekapital p? norsk og street capital p? 233 00:23:36.830 --> 00:23:39.420 engelsk og cannabiskultur. 234 00:23:39.420 --> 00:23:46.040 Det er s?rlig her vi har pr?vd ? belyse cannabisbruk og omsetningen av cannabis. 235 00:23:47.390 --> 00:23:50.410 S? hva kan du si om cannabiskulturen? 236 00:23:50.420 --> 00:23:58.430 Jo, de tradisjonelle subkulturene som da er preget av fascinasjon for bestemte musikkformer, 237 00:24:01.040 --> 00:24:02.810 for klesdrakt og s? videre. 238 00:24:02.810 --> 00:24:06.140 Og er preget av annerledeshet, de er andre. 239 00:24:06.140 --> 00:24:07.760 Alts? punkerne, skinheads osv. 240 00:24:07.760 --> 00:24:09.560 var annerledes enn andre folk. 241 00:24:10.190 --> 00:24:14.850 Det finner vi ogs? p? dette feltet her s?nn. 242 00:24:14.850 --> 00:24:17.160 Chicago-skolen er viktig her s?nn, de s? p? avvik. 243 00:24:17.160 --> 00:24:19.430 Birmingham-skolen s? p? motstand. 244 00:24:19.430 --> 00:24:21.560 Vi skriver litt om dette i kapitlet. 245 00:24:22.310 --> 00:24:29.780 Men det er kommet kritikk av dette, fordi det er s?nn at mange ungdommer er bare s? ? si litte grann p?nkere, litte granne skinheads. 246 00:24:29.780 --> 00:24:36.680 De plukket bare opp elementer av dette og de befinner seg kanskje i flere subkulturer samtidig. 247 00:24:36.680 --> 00:24:46.490 S? post-subkultur studiene de beskriver da hvordan man da kan ha fremtredelser, livsstil og s? videre som i 248 00:24:46.490 --> 00:24:48.170 noen grad er preget av dette. 249 00:24:48.890 --> 00:24:52.310 S? vi trekker litt p? ulike elementer fra det vi kaller cannabiskulturen. 250 00:24:52.400 --> 00:25:01.370 Vi g?r ikke all in, det er ikke s?nn at de som r?yker hasj her ser s?nn ut som de bildene viste fra Slottsparken p? slutten av 60-tallet. 251 00:25:01.400 --> 00:25:06.710 Men de har faktisk noen trekk som da minner om det vi s? p? den tid. 252 00:25:07.170 --> 00:25:10.880 Cannabiskulturen ligger der som en slags ressurs man kan trekke veksler p?. 253 00:25:11.870 --> 00:25:14.210 Hva preger denne kulturen? 254 00:25:14.600 --> 00:25:17.740 Jo, vi kan snakke om symboler ritualer og narrativer. 255 00:25:17.740 --> 00:25:24.970 Symboler er alts? tegn, begreper, gester, aktiviteter, gjenstander som samlet danner en kultur. 256 00:25:24.970 --> 00:25:27.110 For cannabiskulturen s? er plantene avgj?rende. 257 00:25:27.380 --> 00:25:37.250 Dere har sett bilder av den, cannabisplanten det er en urt, vokser i naturen og for de som driver med dette s? er det veldig viktig at det er noe annet enn 258 00:25:37.250 --> 00:25:39.740 piller, det er ikke det samme som pulver. 259 00:25:40.530 --> 00:25:45.040 Chillum, vannpiper er ogs? andre elementer i denne kulturen. 260 00:25:45.040 --> 00:25:48.250 Ritualer det er alts? formaliserte regler for adferd. 261 00:25:48.250 --> 00:25:51.860 Det er bestemte ritualer i et bryllup, i en barned?p og s? videre. 262 00:25:52.490 --> 00:25:59.600 Og n?r man bruker cannabis s? er det ogs? helt klart s?nn at jointen skal sendes rundt, hasjen skal deles. 263 00:26:00.110 --> 00:26:05.950 R?yking skal v?re et s?nt fellesskapsrituale, man skal for eksempel ikke varmr?yke jointen. 264 00:26:05.950 --> 00:26:09.240 S? narrativer det er da de fortellingene denne kulturen hviler p?. 265 00:26:09.680 --> 00:26:11.660 Staten driver propaganda. 266 00:26:12.310 --> 00:26:15.970 Cannabis er naturlig, man kan bli kreativ av ? r?yke. 267 00:26:15.970 --> 00:26:18.410 Musikk f?r en ny dimensjon og s? videre og s? videre. 268 00:26:18.800 --> 00:26:25.700 Dette var s?nne fortellinger som vi h?rte veldig mange av n?r vi var ute og snakket med folk som brukte veldig mye cannabis. 269 00:26:27.280 --> 00:26:34.760 Det som er ganske nytt i denne cannabiskulturen er jo da hjemmedyrking, det hadde man i det hele tatt ikke i Norge f?r for cirka ti ?r siden. 270 00:26:35.930 --> 00:26:42.470 Det var noen f? spinkle mislykkede fors?k p? 70 og 80-tallet, men fra ca. 271 00:26:42.470 --> 00:26:52.220 2000 og s?rlig etter 2010 kanskje, s? har det v?rt mye ?kt hjemmedyrking i Nederland og England s?rlig. 272 00:26:52.220 --> 00:26:54.770 I gamledager s? var det stort sett import fra for eksempel Marokko. 273 00:26:55.970 --> 00:26:57.740 Og gradvis har dette ogs? kommet til Norge. 274 00:26:57.950 --> 00:27:04.010 Noen dyrker dette p? store plantasjer, men der flest sm? dyrkere og disse sm?dyrkerne de er ofte idealistiske. 275 00:27:04.010 --> 00:27:13.880 De har gr?nne fingre, opptatt av natur og s? videre, mens de st?rre er dykkerne de er mer kriminelle, business aktige, proft opplegg, lys pumper og 276 00:27:13.880 --> 00:27:15.440 vifter, betydelige inntekter. 277 00:27:15.890 --> 00:27:19.200 En del av en typisk, mye mer kriminell kultur. 278 00:27:20.020 --> 00:27:23.800 Her ser vi noen sm? og store dyrkere. 279 00:27:23.800 --> 00:27:31.480 Til venstre en ganske stor plantasje fra, dette var en norsk plantasje hvor da politiet gikk inn og s? da folk som dyrket veldig mye. 280 00:27:31.480 --> 00:27:35.110 Du kan h?ste dette mange ganger i ?ret. 281 00:27:35.110 --> 00:27:43.570 Og her p? h?yresiden s? er det da noen som dyrker en plante i et skap, men ogs? de kan gi forholdsvis mye cannabis. 282 00:27:43.570 --> 00:27:48.320 Medisinsk cannabis er noe som er velkjent fra India, Kina og har v?rt i bruk i Europa ogs?. 283 00:27:49.070 --> 00:27:54.020 Godkjent i California fra 1990-tallet og s? en rekke andre amerikanske delstater. 284 00:27:54.080 --> 00:28:03.860 N? er det cirka halvparten som har lov til ? bruke medisinsk 285 00:28:03.860 --> 00:28:13.070 cannabis. Pluss at det er 10, n? er det blitt flere som har regulert omsetning av dette p? samme m?te som Vinmonopolet, i apotek i Norge. 286 00:28:13.960 --> 00:28:17.250 Ogs? blant norske brukere er det mye mere s?kalt medisinsk bruk. 287 00:28:17.400 --> 00:28:23.750 Det er noen f? tilstander hvor dette har effekt mot kvalme ved cellegift, n?r du er kreftsyk, multippel sklerose. 288 00:28:24.770 --> 00:28:34.460 Men det er nok ganske mange som da vil si at man har overdrevet betydningen av cannabis ved forskjellige sykdomstilstander. 289 00:28:35.600 --> 00:28:44.780 S? er det nok s?nn at n?r denne medisinske diskursen har brett seg s? er det nok en god del eldre norske brukere som har f?tt en ny begrunnelse fra at de brukte dette som 290 00:28:44.780 --> 00:28:50.050 rusmiddel, men n? bruker de det som medisin for de har vondt i ryggen eller de sover d?rlig eller et eller annet s?nt. 291 00:28:50.050 --> 00:28:55.070 I USA s? var nok medisinsk cannabis en vei mot full legalisering. 292 00:28:56.120 --> 00:29:03.200 Her er det bilde av meg hvor jeg var p? noe som het Oaksterdam Cannabis University, som l? ved siden av Berkeley jeg var p? det universitetet 293 00:29:05.540 --> 00:29:07.850 en sommer. 294 00:29:07.850 --> 00:29:12.500 Og her ser vi folk som har da g?tt p? de kursene p? dette. 295 00:29:12.500 --> 00:29:22.490 Jeg er avbildet med en ring rundt hodet ?verst der og vi ser at dette er folk som da skal pr?ve seg i cannabisindustrien som utviklet seg i USA 296 00:29:22.490 --> 00:29:25.540 p? den tiden. Og som har blitt en ganske store business. 297 00:29:26.630 --> 00:29:34.370 Som et supplement til den vinindustrien som var i California p? denne tiden. 298 00:29:35.060 --> 00:29:44.090 S? i USA s? har det v?rt noen veldig store endringer her og det ser ut til at det, kan se ut at man g?r mot full legalisering av cannabis i 299 00:29:44.870 --> 00:29:46.850 veldig mange delstater i USA. 300 00:29:48.710 --> 00:29:55.100 S? her er det kanskje overdrevne forventninger til hva slags helsehjelp man kan f? av dette. 301 00:29:55.100 --> 00:30:04.790 Spesielt p? bildet til venstre der en s?nn reklamekampanje for alt man kan helbrede med cannabis, det er helt ?penbart overdrevne forventninger her. 302 00:30:05.930 --> 00:30:13.790 Mens vi ser da til h?yre her, hvordan industrien ogs? bygger seg veldig opp rundt dette i USA. 303 00:30:14.600 --> 00:30:17.870 Mange som pr?ver ? tjene penger p? det. 304 00:30:17.870 --> 00:30:25.760 S? her har det blitt big business og s?nn sett en stor endring fra det var bare for noen f? ?r siden. 305 00:30:26.750 --> 00:30:36.530 S? dette var da litt om cannabiskulturen som da har veldig mange forskjellige ytringsformer og som da du finner i ulik 306 00:30:36.530 --> 00:30:38.780 grad ogs? blant cannabisbrukere i Norge. 307 00:30:39.620 --> 00:30:42.050 Det var det. Og takk for i dag.