WEBVTT Kind: captions; language: nb-no NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:00:00.000 --> 00:00:10.300 Velkommen til den andre videosamtale i v?r lille serie "m?t antropologen". I dag har jeg f?tt selskap av en 00:00:10.300 --> 00:00:18.900 Kj?r kollega Olaf Smidal fra Universitetet i Bergen professor i sosialantropologi med veldig lang 00:00:18.900 --> 00:00:26.900 forskningserfaring fra Indonesia. Olaf kjenner vi p? pensum som via den lille artikkelen 00:00:26.900 --> 00:00:36.300 sosialantropologisk metode - en innf?ring, som dere ser her. En liten ganske kort tekst men sprengfullt med 00:00:36.300 --> 00:00:44.000 informasjon og en liten tekst som tar tak i ganske mange sentraler metodiske diskusjoner i faget v?rt og 00:00:44.000 --> 00:00:53.600 Olaf Tusen takk for at du tar deg tid til ? snakke med meg her. O: Det er veldig hyggelig ? bli spurt 00:00:53.600 --> 00:00:59.700 studentene dine ikke vet men som vi vet er at jeg er utdannet ved SAI det het ikke SAI den gangen det NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:00:59.700 --> 00:01:07.900 Het ikke engang sosialantropologi men etnografi. S? jeg har flere eksamener etnografi og endelig 00:01:07.900 --> 00:01:22.100 en magistergrad i sosialantropologi, da instituttet hadde blitt d?pt om og s? en doktorgrad fra 1994 ogs? etter 00:01:22.100 --> 00:01:31.200 at den var over s? jobbet jeg et ?r i Troms? og s? kom jeg hit til Bergen i 1996 og har 00:01:31.200 --> 00:01:38.700 aldri sett meg tilbake. K: Nei det blir det begynner ? bli en stund siden. O: Det begynner ? bli en stund siden. 00:01:38.700 --> 00:01:46.500 K: Vi har hatt artikkelen din p? pensum hos oss i den tiden jeg har undervist emnet og en av de tingene jeg liker spesielt med den er at 00:01:46.500 --> 00:01:53.200 du skriver jo om ganske mange aspekter ved etnografisk feltarbeid som fortsatt er underbelyst i 00:01:53.200 --> 00:01:59.900 litteraturen ellers. Det ene er dette med feltarbeidets vanskeligheter og ubehagelighetene NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:01:59.900 --> 00:02:06.900 som vi ikke alltid er s? flink til ? snakke ?pent om. Men det andre er det du kaller antropologens blyghet 00:02:06.900 --> 00:02:14.000 som tenker jeg er en tematikk jeg ikke har sett blitt diskutert s? mange steder. Hva er det som har inspirert 00:02:14.000 --> 00:02:21.200 Deg til ? skrive akkurat disse tingene? O: Ja jeg kaller det blyghet og jeg kaller det pinlighetsf?lelse alts? 00:02:21.200 --> 00:02:33.600 det er kanskje et personlighetstrekk jeg har at jeg misliker ? 00:02:33.600 --> 00:02:43.700 F? andre til ? f?le seg pinlig ber?rt, s? blir jeg selv pinlig ber?rt. Jeg 00:02:43.700 --> 00:02:52.100 ?nsker egentlig ikke ? sette andre i den situasjonen at n? blir samtalen pinlig. 00:02:52.100 --> 00:02:59.750 Det som gjorde at jeg skrev det var en aller NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:02:59.750 --> 00:03:04.800 f?rste erfaring jeg hadde med S?r?st-Asia da jeg dro p? feltarbeid hadde jeg aldri v?rt i 00:03:04.800 --> 00:03:11.900 S?r?st-Asia f?r, og jeg nevner s? vidt i artikkelen at jeg hadde et kort opphold i Malaysia hos en 00:03:11.900 --> 00:03:23.800 kollega, to uker, hvor jeg liksom ble litt vant til b?de temperatur og mat og slike ting ogs? 00:03:23.800 --> 00:03:31.400 Fulgte jeg med henne inn i denne landsbyen hun feltarbeid den gangen. Navnet hennes st?r ikke i artikkelen men hun 00:03:31.400 --> 00:03:45.800 heter Anne Kathrine og n? blir jeg flau jeg husker ikke etternavnet hennes i farten hun jobber i Trondheim fremdeles. 00:03:45.800 --> 00:03:56.600 Poenget var at vi kom ut i landsbyen og den mannen vi spiste hos og det er det som er poenget i artikkelen 00:03:56.600 --> 00:03:59.750 At vi spiser hos en fyr s? skj?nner jeg at NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:03:59.750 --> 00:04:05.500 Det var smart ? gj?re det p? den m?ten, og s? f?r vi hele den runden som jeg skriver om med 00:04:05.500 --> 00:04:11.000 diskusjonen om hva jeg skulle betale og s?nn. Han var veldig interessert i skandinavisk 00:04:11.000 --> 00:04:18.899 seksualitet han hadde h?rt b?de det ene og det andre om frigjorte skandinaviske kvinner og jeg synes 00:04:18.899 --> 00:04:24.400 det var veldig pussig ? skulle sitte der ? legge ut om mine egne 00:04:24.400 --> 00:04:30.400 erfaringer og synes at situasjonen ble noks? pinlig. Samtidig s? var jeg jo veldig klar over at 00:04:30.400 --> 00:04:39.300 seksualitet er et tema i antropologien. Helt siden Malinowskis dager ikke sant, husker ikke hva boken 00:04:39.300 --> 00:04:51.000 heter n?. Margaret Mead skrev sex and temperament, Malinowski har skrevet om sex og s?nn. S? jeg tenkte jeg m?tte jo klare 00:04:51.000 --> 00:04:56.700 dette jeg og, jeg skulle skrive monografi disse folkene, nesten ingen hadde skrevet om dem 00:04:56.700 --> 00:04:59.700 f?r. Jeg skriver i den lille artikkelen at NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:04:59.700 --> 00:05:05.700 Jeg hadde lest alt det var ? lese om, det var 17 Sider ikke sant, veldig mye var fra forrige 00:05:05.700 --> 00:05:15.000 ?rhundret 1800-tallet. Tenkte at dette m? jeg jo klare men jeg kom ingen vei. De var rett og slett ikke interessert selv om 00:05:15.000 --> 00:05:24.700 gutta p? tur liksom den typen samtale, alts? det som Trump kalte locker room talk. Ikke interessert og 00:05:24.700 --> 00:05:32.600 da tenkte jeg OK hvis jeg skal presse dem p? det s? blir de veldig pinlig ber?rt, alts? hvis de ikke 00:05:32.600 --> 00:05:37.900 selv har en diskurs om seksualitet hvis ikke de er vant til ? snakke om seksualitet jeg var fors?vidt det 00:05:37.900 --> 00:05:44.500 Med mine venner i Norge. Hvertfall mine guttevenner, men hvis de ikke var vant til det hvorfor 00:05:44.500 --> 00:05:52.800 Skulle jeg presse dem. Det var det som gjorde at jeg skrev om det s? 00:05:52.800 --> 00:05:59.600 jeg kom ingen vei og vil ikke komme noen vei heller n?r jeg skj?nte at det ville sette dem i en NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:05:59.600 --> 00:06:08.200 situasjon hvor de f?lte at dette blir pinlig. K: Det er en interessant observasjonen, da 00:06:08.200 --> 00:06:15.700 kjemper man jo kanskje ikke bare en metodisk kant men ogs? men en liten kamp med sin egen personlighet 00:06:15.700 --> 00:06:22.000 Er det seg selv men skal jobbe med i en slik situasjon eller er det metodene man skal jobbe med 00:06:22.000 --> 00:06:32.100 Eller hva gj?r man. O: Det tror jeg ikke jeg har noe svar p?. Jeg tror nok fremdeles s? 00:06:32.100 --> 00:06:42.900 vil jeg back off hvis jeg skj?nner at dette vil de ikke snakke om at det 00:06:42.900 --> 00:06:48.700 Er litt s?nn hvis du sp?r en reineier i Finnmark om hvor mange rein han har ikke sant, du gj?r 00:06:48.700 --> 00:06:57.400 det bare ikke. Det er jeg vet ikke hva det kan 00:06:57.400 --> 00:06:59.650 sammenlignes med men det er NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:06:59.650 --> 00:07:05.800 Det sp?rsm?let du aldri stiller s? hvis jeg kommer i en situasjon hvor jeg skj?nt ner a 00:07:05.800 --> 00:07:15.600 Jeg n? n?rmer jeg meg et tema som det ikke er aktuelt ? snakke s? presser jeg ikke p?, og s? er det 00:07:15.600 --> 00:07:22.100 morsomt at Eduardo Archetti sa at det ikke var s? rart at de ikke hadde lest noe om det 00:07:22.100 --> 00:07:31.300 fordi det er amerikanere som skriver metodeb?ker. S? tenkte jeg jaja OK det stemmer kanskje. Jeg har selv 00:07:31.300 --> 00:07:40.900 praksis talt aldri lest noen metodeb?ker jeg kjenner ikke akkurat til det. 00:07:40.900 --> 00:07:49.200 Jeg har sett noen metodeb?ker etterp? og de har blitt bedre, s?rlig de som er skrevet av antropologer men jeg vil si at 00:07:49.200 --> 00:07:55.300 mesteparten av det som regnes som kvalitativ metode i tilst?tende fag er stort sett verdil?st 00:07:55.300 --> 00:07:59.549 For andre antropologer. Det er helt andre ting de snakker om enn det som NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:07:59.549 --> 00:08:07.700 vi stort sett bedriver da n?r vi bedriver feltarbeid. Jeg er klar over at den situasjonen er litt annerledes n? 00:08:07.700 --> 00:08:18.100 i forbindelse med covid fordi det har g?tt mer og mer i retning av digitale m?ter som vi har n? og hvor 00:08:18.100 --> 00:08:24.200 den ene sp?r og den andre svarer, og hvor man ogs? kan ha diskusjoner men det er avgrenset og jeg 00:08:24.200 --> 00:08:31.600 Jeg aner jo ikke hva slags v?r eller hvordan det lukter borte hos deg n? alt 00:08:31.600 --> 00:08:37.000 dette her kommer fra konteksten fra n?r vi er der og denne samtalen skal bare vare s? og s? 00:08:37.000 --> 00:08:42.100 lenge ikke sant men i felten s? kan det fortsettes i morgen i neste uke og uka 00:08:42.100 --> 00:08:50.600 etter der og neste m?ned og det er det som virkelig skiller antropologers feltarbeid fra all mulig 00:08:50.600 --> 00:08:59.650 annet s?kalt kvalitativ metode. K: et veldig interessant poeng, jeg har snakket litt med Alpah Shah NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:08:59.650 --> 00:09:10.500 P? den f?rste "m?t antropologen" videoen om s?rtrekkene ved etnografisk metode. Den andre tingen 00:09:10.500 --> 00:09:17.400 Som jeg synes du skriver veldig nydelig om i artikkelen er det du kaller 00:09:17.400 --> 00:09:25.600 kultursjokk. Da tenkte jeg litt tilbake p? min egen tid som antropologistudenter i K?benhavn da 00:09:25.600 --> 00:09:34.000 jeg dro p? p? mitt masterfeltarbeid til India i 2003 i eller noe s?nn. Jegg trodde jeg 00:09:34.000 --> 00:09:41.500 var godt forberedt p? det, jeg hadde lest mye om India b?de historisk antropologisk, jeg hadde v?rt der f?r 00:09:41.500 --> 00:09:49.400 Jeg var ikke helt fersk i asia jeg hadde hatt metodeundervisning, jeg hadde l?rt meg litt bengali f?r jeg 00:09:49.400 --> 00:09:57.100 dro. Jeg f?lte meg egentlig ganske klar til dette her, likevel slo kultursjokket som en 00:09:57.100 --> 00:09:59.100 hammer og jeg har tenkt litt i etterkant NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:09:59.100 --> 00:10:08.900 Hva det sjokket handlet om. For min del var det nok ikke at jeg var p? et annet sted men heller om at 00:10:08.900 --> 00:10:16.500 Hvis jeg skulle bli antropolog s?nn p? ordentlig s? kunne jeg ikke bare gi opp ? dra hjem alts? man m? 00:10:16.500 --> 00:10:22.100 Bare f? til feltarbeidet, f? til noe meningsfylt ut av den tiden man bruker til felt 00:10:22.100 --> 00:10:28.300 i India i mitt tilfelle og jeg visste ikke hvordan og jeg tror den opplevelsen 00:10:28.300 --> 00:10:36.600 Er ganske vanlig for ferske antropologer. Men n? er du ikke helt fersk lenger, doktorgraden din er 00:10:36.600 --> 00:10:45.000 25 ?r gammel s? jeg lurer litt p? dine s?nn kultursjokk hvordan har de utviklet 00:10:45.000 --> 00:10:51.200 seg gjennom karrieren som antropolog? Og feltforsker. Blir det noe bedre med tiden eller? 00:10:51.200 --> 00:10:59.300 O: Nei jeg tror det blir bedre med tiden n? kan du si jeg har ikke NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:10:59.300 --> 00:11:08.200 Jeg er ikke Fredrik Barth med det antallet feltarbeid og s? forskjellige feltarbeid som 00:11:08.200 --> 00:11:16.800 Fredrik Barth har gjennomf?rt. Alt jeg har gjort feltmessige har foreg?tt i den samme nasjonalstaten 00:11:16.800 --> 00:11:30.200 Indonesia riktignok p? tre forskjellige steder men bare to forskjellige etniske grupper. S?nn at det 00:11:30.200 --> 00:11:40.800 f?rste sjokket det er det jeg skriv om at det er disse fortredelighetene 00:11:40.800 --> 00:11:48.200 Jeg skj?nner ikke hva de sier jeg skj?nner stadig ikke hva de sier og det er 00:11:48.200 --> 00:11:56.300 skummelt ikke sant jeg hadde jo aldri befunnet meg i en s?nn bitteliten landsby i tropene f?r NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:11:58.600 --> 00:12:12.400 Men jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier det er at dette m? bare g?. Det er 00:12:12.400 --> 00:12:21.000 ikke noe alternativ ? reise hjem for da rakner p? en m?te hele min lille livsplan jeg tror aldri 00:12:21.000 --> 00:12:26.500 jeg tenkte den gang at jeg skulle g? av med pensjon etter hvert som professor i 00:12:26.500 --> 00:12:33.900 antropologi men jeg tenkte at dette m? jeg bare klare. Jeg hadde hatt en litt 00:12:33.900 --> 00:12:41.200 tilsvarende opplevelse f?r jeg dro p? feltarbeid fordi jeg hadde v?rt utvekslingsstudent i USA. Reiste i 00:12:41.200 --> 00:12:49.500 USA som 17-?ring og hadde det veldig ikke greit, jeg kom til en veldig dysfunksjonell familie og 00:12:49.500 --> 00:12:59.400 ble veldig mye alts? mobbet internt i familien s? jeg holdt ut da og NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:12:59.400 --> 00:13:08.600 Jeg hadde den erfaringen at det ordner seg nok bare man holder ut, men jeg vil si at de 00:13:08.600 --> 00:13:14.500 f?rste tre m?nedene i felt og de f?rste tre m?nedene i USA den gangen det var ganske 00:13:14.500 --> 00:13:27.300 hardt. S? g?r det noen ?r og s? begynner jeg p? doktorgraden men p? en helt annen h?y og da 00:13:27.300 --> 00:13:41.900 kan du si kultursjokket da var veldig behagelig for de folkene p? Flores har en stolthet 00:13:41.900 --> 00:13:49.100 over egen kultur og den er veldig visuelt tilgjengelig det er flott arkitektur de har fine 00:13:49.100 --> 00:13:59.000 bunader alts? tradisjonelle t?y de rir p? hester de har sverd ved siden av de har storstilte NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:13:59.000 --> 00:14:11.100 dyreofrings ritualer og veldig rikt rituelt liv p? alle m?ter og det foreg?r 00:14:11.100 --> 00:14:20.300 Ritualer s? og si daglig, s?nne sm? dyreofringsritualer som at man kverker en h?ne og ser inni for ? se hva 00:14:20.300 --> 00:14:28.400 forfedrene sier og alt det der var i motsetning til min erfaring p? Banka s? her fikk jeg et 00:14:28.400 --> 00:14:35.600 veldig positivt inntrykk. Jeg m? innr?mme at i lange tider p? Banja s? f?lte meg mer som en 00:14:35.600 --> 00:14:44.100 Rural sosiolog det var veldig lite kultur ? hente. Det var til tider veldig 00:14:44.100 --> 00:14:50.200 kjedelig, det er veldig fattige folk, veldig mye av det de var opptatt av var hvordan de skulle skaffe 00:14:50.200 --> 00:14:58.300 seg mat ? ha noe ? spise og jeg l?rte meg ? like chilli fordi veldig ofte var det ikke noe 00:14:58.300 --> 00:14:59.450 s?rlig annet enn ris NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:14:59.450 --> 00:15:05.400 med chili og salt ? spise. Ris m?tte jeg ordne selv fordi det var en av tingene jeg hadde 00:15:05.400 --> 00:15:12.600 avtalt en sekk ris i m?neden det m?tte jeg st? for. Men s? kom jeg til Flores og s? er 00:15:12.600 --> 00:15:21.400 det liksom helt annet liv og r?re og mye drama det er vanskelig ? kort gj?re 00:15:21.400 --> 00:15:27.200 rede for liksom forskjellen mellom vest-Indonesia og ?st-indonesia men det ligger veldig mye i 00:15:27.200 --> 00:15:34.500 temperament. Geertz skriver fint om det fra Java Alts? de er nesten selv-undertrykkende i 00:15:34.500 --> 00:15:39.800 sin forsiktighet de g?r ikke fort de skal ikke svette de skal ikke forstyrre universet 00:15:39.800 --> 00:15:46.100 Ved ? lage masse ableg?yer det er veldig rolig 00:15:46.100 --> 00:15:51.700 Men p? flores bl?ser de i alt s?nt de bare kj?rer p?. S? det var det 00:15:51.700 --> 00:15:59.350 kultursjokket da men det var veldig positivt for meg s? var det tredje det var n?r jeg i 1997 NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:15:59.350 --> 00:16:09.500 reiste etter en del folk fra Floris til Borneo for en del 00:16:09.500 --> 00:16:18.600 de menneskene p? Flores hadde lite jord og det var s? stort statlig program for ? kolonisere i 00:16:18.600 --> 00:16:33.800 s? reiser til Borneo fordi at en del folk p? Flores hadde reist dit i forbindelse med 00:16:33.800 --> 00:16:40.500 transmigrasjons program alts? flytte folk fra tettbefolkede steder eller folk som ikke har jord 00:16:40.500 --> 00:16:49.900 til steder hvor det er mye jord og lite folk s? hjalp det ? bidra med 00:16:49.900 --> 00:16:59.400 Oljepalme plantasjer s? siden 1997 har jeg reist ofte til disse plantasjene siste gang jeg var der var NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:16:59.400 --> 00:17:09.500 i 2018 og det ? komme dit f?rste gang til en helt nyanlagt oljepalme plantasje det var for meg 00:17:09.500 --> 00:17:17.700 et sjokk men det var det for dem og. De kommer fra et fjellrikt omr?de med alt dette 00:17:17.700 --> 00:17:26.300 drama og alt det som jeg nevnte i sted hvor det skjer ting hele tiden, hvor det er ritualer og alt s?nt s? kommer de 00:17:26.300 --> 00:17:34.200 til en en landsby med veldig d?rlig hus bygd av regjeringen veldig billige materialer at alt var bare 00:17:34.200 --> 00:17:51.200 liksom s?nn og et m?nelandskap. Alt var planert ut med bulldozer og bittesm?s oljepalmer som skulle vokse seg store det ? komme dit ? se dette omr?det som var et 00:17:51.200 --> 00:17:56.300 anleggsomr?de ikke sant. 00:17:56.300 --> 00:17:59.050 NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:17:59.050 --> 00:18:07.100 De selv fortalte at de gr?t og de angret men de hadde jo ikke penger til ? reise hjem s? de 00:18:07.100 --> 00:18:11.900 m?tte ogs? bare holde ut. N? er situasjonen en helt annen og de konfliktene som har jo utspilt seg 00:18:11.900 --> 00:18:19.400 etterhvert det har jeg skrevet litt om. Jeg hadde planlagt 00:18:19.400 --> 00:18:24.200 store deler av fjor?ret ? v?re p? feltarbeid men covid igjen 00:18:24.200 --> 00:18:32.600 Det blir lettere for hver gang dette kultursjokket 00:18:32.600 --> 00:18:40.400 N?r jeg kom til Borneo kom jeg til folk jeg kjente jeg kjente til mange og s? kjente 00:18:40.400 --> 00:18:46.100 jeg noen som jeg kunne liksom med en gang bare ta ogs? begynne ? prate med en gang og spr?ket har 00:18:46.100 --> 00:18:54.900 Jeg innabords. Indonesisk er ikke lenger et problem for meg. K: Interessant og ganske 00:18:54.900 --> 00:18:59.350 betryggende at det kan g? seg til. NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:18:59.350 --> 00:19:07.900 Jeg har s? vidt v?rt inne p? dette at jeg liker den artikkelen fordi den er s? ?pen og ?rlig omrking 00:19:07.900 --> 00:19:15.700 ting som vi vanligvis ikke snakker altfor h?yt, men det er likevel en plass hvor jeg tenkte at her gikk 00:19:15.700 --> 00:19:20.900 det kanskje litt fort. Vi har s? vidt diskutert dette allerede alts? du er veldig ?pen om hvor 00:19:20.900 --> 00:19:27.200 vanskelig disse f?rste m?nedene var og alle frustrasjonene ogs? s? kommer det en s?nn setning 00:19:27.200 --> 00:19:32.700 plutselig at det selvsagt bedret seg og hadde det ikke bedret seg s? hadde jeg ikke skrevet om dette 00:19:32.700 --> 00:19:48.700 her. Kan du si litt mer om hvordan og hvorfor det bedret seg? Var det noe strategist metodisk valg? 00:19:48.700 --> 00:19:56.500 Var det bare flaks eller er det s?nn antropologisk feltarbeid er? Det tar en god del tid ? jobbe seg inn i felten. 00:19:56.500 --> 00:19:58.700 O: Jeg kan si ja til alle tre. NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:19:58.700 --> 00:20:08.500 Selvf?lgelig s? hjelper tid og en av de tingene som tid gj?r n?r man er p? feltarbeid det er at man 00:20:08.500 --> 00:20:14.800 finner alltid noen. Det beh?ver ikke v?re s? mange, det er noen man 00:20:14.800 --> 00:20:21.800 f?ler seg komfortabel med og som man kan le og gr?te med ? drikke seg full med og hva det er og det 00:20:21.800 --> 00:20:32.300 det vil hjelpe, men som de fleste voksne mennesker vet s? blir man jo ikke like fort 00:20:32.300 --> 00:20:39.800 venner som voksen som man ble da man var barn s? ja det tar tid for voksne ? bli venner og har 00:20:39.800 --> 00:20:48.200 Man spr?kproblemer p? toppen av det s? vil det ta enda litt lengre tid, men det var ogs? b?de 00:20:48.200 --> 00:20:58.400 strategi og flaks for de lommene p? Banka holder til p? to veldig forskjellige steder to 00:20:58.400 --> 00:20:59.300 forskjellige landsbyer NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:20:59.300 --> 00:21:08.500 Etter hvert og jeg valgte ? komme til den som jeg tippet var kanskje de mest 00:21:08.500 --> 00:21:17.600 tradisjonalistiske flyttet dit f?rst. Det var der jeg ble boende i ca 3 m?neder 3-4 m?neder og f?lte at jeg 00:21:17.600 --> 00:21:26.900 Kom egentlig ikke s? veldig langt, s? visste at den andre befolkningen den holdt til ved stranden de var 00:21:26.900 --> 00:21:32.500 litt mer moderne p? en m?te fordi at de hadde mer kontakt med utenomverden fordi de hadde fisk s? 00:21:32.500 --> 00:21:40.300 stadig vekk s? kom det opp kj?pere til stranden for ? kj?pe fisk og frakte tilbake til byen s? etter at jeg 00:21:40.300 --> 00:21:45.700 hadde v?rt p? bes?k der og funnet ut at jeg kunne bo der og takket v?re denne hjelperen som jeg 00:21:45.700 --> 00:21:51.600 skriver om som hjalp meg s? mye med motorsykkel og skrivemaskin alt mulig 00:21:51.600 --> 00:21:59.199 og husrom fordi han var supervisor s? kunne jeg reise dit og NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:21:59.199 --> 00:22:07.300 Bo der ogs?. S? det var et strategisk valg og ? lommene fra det andre 00:22:07.300 --> 00:22:13.500 perspektivet men i tillegg til det s? traff jeg en fyr der p? min alder som bare ble min venn og han 00:22:13.500 --> 00:22:20.800 er min venn den dag i dag. Dessverre hadde han en mislykket gr? st?r operasjon s? han ser nesten ikke 00:22:20.800 --> 00:22:32.400 lenger men jeg snakket senest med han p? WhatsApp for en uke siden og s? kan du si i v?re dager med 00:22:32.400 --> 00:22:39.100 WhatsApp eller KakaoTalk eller hva det er for noe for bruker s? er 00:22:39.100 --> 00:22:50.000 feltarbeid i v?re dager kan bare vare livet ut egentlig faktisk. S? jeg er i kommunikasjon med 00:22:50.000 --> 00:22:57.900 datteren hans men han var helt utrolig han kjente alle og vokste opp der og 00:22:57.900 --> 00:22:59.250 han har sikkert hundre NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:22:59.250 --> 00:23:05.100 Nev?er og nieser s? uansett s? kjenner han alle jeg sp?r om 00:23:05.100 --> 00:23:15.200 Han var en fantastisk d?r?pner for meg 00:23:15.200 --> 00:23:23.100 Det var flaks men det var mitt valg og flytte fra den ene landsbyen til den andre 00:23:23.100 --> 00:23:31.800 K: Interessant ? h?re hvis noen av studentene v?re lurer p? hvorfor vi fortsatt bruker s? mye 00:23:31.800 --> 00:23:39.700 tid p? slektskapet i dette faget v?rt er det fordi at de fleste steder i verden har det noe ? si for 00:23:39.700 --> 00:23:47.900 den verden ser ut til ? henge sammen. O: Jeg vil jo si at det var Takket v?re noen veldig pussige regler 00:23:47.900 --> 00:23:52.700 P? dem man ikke kan gifte seg med blant lommene at jeg har min f?rste internasjonale publikasjon i 00:23:52.700 --> 00:23:59.150 antropologi. K: Olaf det er en siste ting som jeg hadde lyst til ? h?re NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:23:59.150 --> 00:24:09.400 ditt synspunkt p?. Jeg sp?r om dette fordi det er noe jeg har tenkt p? en stund og for en som underviser i enografisk 00:24:09.400 --> 00:24:18.600 metode kan oppleve et paradoks i m?ten jeg formidler etnografisk metode til 00:24:18.600 --> 00:24:25.500 studentene v?re. Jeg tror det har noe ? gj?re med det som du ogs? nevner at menneskelige 00:24:25.500 --> 00:24:31.500 erfaringer p? en og samme tid er helt alminnelig og helt enest?ende. 00:24:31.500 --> 00:24:40.500 Vi antropologer har jo disse metodene som p? det abstrakte plan er ganske 00:24:40.500 --> 00:24:46.900 standardiserte nettopp fordi vi ?nsker ? fange erfaringer som er alminnelig ikke sant eller 00:24:46.900 --> 00:24:54.000 generelle som folk har til felles p? p? tvers av kontekst og disse metodene kan man gjerne undervise p? 00:24:54.000 --> 00:24:59.150 Et formelt plan eller litt s?nn kinetisk plan som en slags teknikk NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:24:59.150 --> 00:25:05.100 Det har jeg nok ogs? opplevd som student en del ?r tilbake det blir fort ganske 00:25:05.100 --> 00:25:11.600 Kjedelig og det blir ganske uinspirerende s?nn abstrakt s?nn metode undervisning som er frakoblet 00:25:11.600 --> 00:25:20.500 Kontrete forskningsprosjektene eller konkrete feltarbeid. S? kan man ogs? velge den andre metoden 00:25:20.500 --> 00:25:25.300 N? skal jeg begynne ? undervise i disse metodene s? konkret som mulig N? skal jeg bruke masse 00:25:25.300 --> 00:25:32.300 eksempler p? praktisk metodebruk slik gjorde Olav Smedal slik gjorte Kennet Nielsen 00:25:32.300 --> 00:25:39.500 For ? vise hvordan alle disse feltarbeidene er unike, men da kan man ogs? 00:25:39.500 --> 00:25:44.700 ende opp med ? forvirre folk veldig fordi Hvordan skal man kunne generalisere 00:25:44.700 --> 00:25:52.100 Noen innsikt s?nn fra et 00:25:52.100 --> 00:25:59.150 pedagogisk st?sted hvordan skal man tiln?rme s? god undervisning i disse metodene som NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:25:59.150 --> 00:26:15.700 som vi bruker? O: Det er tusen kroner sp?rsm?let tror jeg. Jeg har ikke undervist selv mye i 00:26:15.700 --> 00:26:42.000 metode men en m?te ? bevisstgj?re studenter og metode p? tror 00:26:42.000 --> 00:26:52.800 jeg er og gi dem tekster skrevet av antropologer og husk at nesten alt de leser er skrevet for 00:26:52.800 --> 00:26:59.100 antropologer det er ikke skrevet for studenter. Ja vi har en l?rebok eller to men NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:26:59.100 --> 00:27:06.300 mesteparten av litteraturen er skrevet av antropologer for antropologer, og det man kan be studentene 00:27:06.300 --> 00:27:14.900 Om ? pr?ve ? forestille seg det er hva har forfatteren gjort for ? kunne skrive dette? Hva har 00:27:14.900 --> 00:27:24.400 vedkommende faktisk gjort? det en artikkel som jeg har brukt selv i det lille jeg har undervist i 00:27:24.400 --> 00:27:30.200 metode for stort sett har min undervisning v?rt mer teoretisk anlagt en av de artiklene jeg har brukt i 00:27:30.200 --> 00:27:38.200 for ? bevisstgj?re og metode det er en artikkel av Reidar Gr?nhaug som jeg ikke vet om s? mange har 00:27:38.200 --> 00:27:44.900 lest I en bok som heter scale and Social organizations 00:27:44.900 --> 00:27:56.500 redigert av Fredrik Barth den boken kom p? engelsk n?yaktig samme ?r som Bourdieu store f?rste 00:27:56.500 --> 00:27:58.449 engelsk bok NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:27:58.449 --> 00:28:14.100 denne skissen. Poenget er at boken forsvant litt 00:28:14.100 --> 00:28:22.800 Alle skulle lese Bourdieu og ingen skulle lese scale and social orgnaisation. Den artikkelen er veldig god fordi at Reidar Gr?nhaug 00:28:22.800 --> 00:28:32.500 Skriver fra Herat i Afghanistan og han er veldig tydelig p? hvordan han 00:28:32.500 --> 00:28:40.800 rubriseres og ordner ulike typer data. Jeg har nettopp kikket litt i den boken til Finn Sivert Nielsen 00:28:40.800 --> 00:28:52.200 og jeg ser at Finn Sivert ogs? bruker den boken som et eksempel p? 00:28:52.200 --> 00:28:59.000 slags Hva slags data Gr?nnaug f?r tak i og hvordan han ordner dem det er helt opplagt at NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:28:59.000 --> 00:29:08.400 han m? ha g?tt mye rundt oss et observert og tatt notater og det hender at jeg har i mange ?r s? jeg 00:29:08.400 --> 00:29:17.100 f?tt noen nye masterstudenter litt s?nn kollektivt s? kommer de med en skisse om hva de kunne tenkt seg ? gj?re 00:29:17.100 --> 00:29:24.200 Kanskje 2-3 sm? skisser p? en halv side eller noe s?nn og veldig ofte s? ser det ut som om det de har tenkt 00:29:24.200 --> 00:29:32.400 ? gj?re er ? intervjue folk ogs? sp?r jeg dem "n? har du en bachelorgrad i antropolog, hva er det 00:29:32.400 --> 00:29:39.000 I en bachelorgrad i antropologi du har lest som er basert p? unders?kelser?" Det blir jo helt stille for det er 00:29:39.000 --> 00:29:45.900 ingenting som er basert p? intervjuunders?kelser s? det er ? forestille seg Hva er det forfatteren 00:29:45.900 --> 00:29:53.100 har gjort som kan skrive s?nn som det der? De m? ha sett mye, de m? ha v?rt der enge Og de m? 00:29:53.100 --> 00:29:59.050 Ha stilt masse sp?rsm?l men alts? formelle intervjuer jeg har hatt NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:29:59.050 --> 00:30:04.300 noen formelle intervjuer i mitt liv men det var p? slutten av feltarbeidet gjerne n?r jeg vet mye 00:30:04.300 --> 00:30:13.200 selv men ? starte med formelle intervjuer det er ? starte i helt feil ende. For det f?rste s? tror jeg Finn Siverts bok 00:30:13.200 --> 00:30:19.100 den er veldig god egentlig fordi her er 00:30:19.100 --> 00:30:23.700 det ganske ferske studenter de er nettopp kommet hjem fra feltarbeid de forteller om alle fortredelighetene 00:30:23.700 --> 00:30:31.100 ogs? diskuterer de hverandres fortredeligheter og det er veldig forskjellig fra hverandre det er 00:30:31.100 --> 00:30:37.300 Polen Det er sykehus det veldig forskjellige ting alts? 00:30:37.300 --> 00:30:43.200 Rune Paulsen oppdager at folk spiser tannkremen hans 00:30:43.200 --> 00:30:54.700 De tror det er mat ogs? er det tannkrem. Det kan ikke understrekes nok at alle de 00:30:54.700 --> 00:30:59.000 abstrakte tingene vi l?rer oss i l?pet av NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:30:59.000 --> 00:31:08.600 studiet s?nn ting som sosial struktur organisasjoner og etnisitet og ritualanalyse og s?nn ting Ja 00:31:08.600 --> 00:31:15.500 alt dette kommer til nytte men folk g?r ikke rundt med merkelappen p? brystet og sier jeg er farbror 00:31:15.500 --> 00:31:24.100 eller Jeg er tante. Du m?ter mennesker du bare mennesker, du m?ter ikke 00:31:24.100 --> 00:31:31.200 etnisitet du m?ter ikke struktur heller og du m?ter fors?vidt ritualer men hvis 00:31:31.200 --> 00:31:38.300 du ikke har noe begrep om hva ritual kan gj?re s? er det ganske hjelpel?st. Viktigere enn 00:31:38.300 --> 00:31:48.200 metode er teori det er alltid viktigere med teori. Med metode s? er det mange veier til Rom. 00:31:48.200 --> 00:31:58.800 K: Det var et bra sted ? slutte dette intervjuet n?. NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:31:58.800 --> 00:32:04.400 Bare en kommentar til Sivert Nielsens bok som du refererer til her 00:32:04.400 --> 00:32:12.200 00:32:12.200 --> 00:32:21.100 Jeg husker 00:32:21.100 --> 00:32:27.500 Det var som ? komme hjem for her var det studenter som var veldig forvirra som 00:32:27.500 --> 00:32:47.800 alle sammen hadde ting som hvorfor er jeg den verste antropologen i verden. Da f?lte at man hadde et fellesskap her. O: Da fikk man venner i den boken. Kanskje vi skal ha den som pensum i fremtiden. Den holder seg veldig godt. 00:32:47.800 --> 00:32:52.600 Tusen takk for tiden Olaf det gikk som det ofte gj?r vi skulle snakke i et kvarters tid og n? hr vi snakket i 00:32:52.600 --> 00:32:59.000 En halvtime. O: Tusen takk det var veldig hyggelig! NOTE Treffsikkerhet: 61% (MEDIUM) 00:32:59.000 --> 00:33:07.700 ?nsker studentene dine lykke til!