WEBVTT Kind: captions; language: nb-no NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:00:00.000 --> 00:00:10.200 Da skal vi over til Evans-Pritchards studie av nuerne, som er en klassiker i antropologien. 00:00:10.200 --> 00:00:17.100 Evans-Pritchard var mye mer enn en strukturfunksjonalist og han gjorde mye forskjellig arbeid i 00:00:17.100 --> 00:00:26.200 l?pet av karrieren sin, men denne boken vi skal se p? n?, "The Nuer", er helt klart et viktig verk innenfor 00:00:26.200 --> 00:00:44.700 strukturfunksjonalismen. Hvis jeg f?r til ? dele skjermen... Evans-Pritchard er en del av en 00:00:44.700 --> 00:00:52.800 b?lge som beveger seg bort fra studiene av disse sm? ?ysamfunnene, som vi har sett f?r med Malinowski og 00:00:52.800 --> 00:00:59.900 andre. Fokuset legges over p? Afrika. Og med etnografi i Afrika, s? er det NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:00:59.900 --> 00:01:07.900 en del andre temaer som kommer fram ogs?. Spesielt det med slektskap er viktig, og andre typer 00:01:07.900 --> 00:01:14.800 problemstillinger som ogs? gjelder styring. The Nuer har ogs? blitt brukt utenfor antropologien som et 00:01:14.800 --> 00:01:25.100 referanseverk p? hvordan store samfunnsgrupper kan styres uten bruk av en sentralisert stat. Evans-Pritchard 00:01:25.100 --> 00:01:33.600 viser i boken sin hvordan en stor befolkningsgruppe spredt over sv?re landomr?det deler fungerer som en politisk enhet uten at 00:01:33.600 --> 00:01:40.400 det finnes en stat som organiserer det. Det er klart at den typen etnografi som jeg snakker 00:01:40.400 --> 00:01:47.200 om her var viktig p? denne tiden fordi det var direkte relevant fordi kolonimyndighetene 00:01:47.200 --> 00:01:57.700 skulle underlegge seg folk som nuerne. Det at det var en kolonisituasjon preget 00:01:57.700 --> 00:01:59.900 arbeidet til Evans-Pritchard NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:01:59.900 --> 00:02:05.900 i stor grad, og det skriver han noe om i forordet ogs?. Det er ganske brutalt, han skriver om det som litt 00:02:05.900 --> 00:02:13.400 vanskeliggj?rende for feltarbeidet sitt, men det han beskriver er et omr?de eller en befolkning som har 00:02:13.400 --> 00:02:23.500 blitt bombet og tvunget med vold til underkastelse. De har nettopp blitt pasifisert som han sier. Profeter har 00:02:23.500 --> 00:02:29.100 blitt henrettet og han kommer dit som en fiende. De er ikke interessert i ? snakke med han i 00:02:29.100 --> 00:02:38.000 begynnelsen i det hele tatt. Han m?tte avbryte f?rste bit feltarbeidet sitt, skriver han, fordi leiren 00:02:38.000 --> 00:02:46.500 ble omringet av en britisk milit?rbataljon som var p? jakt etter oppr?rere. Alt dette 00:02:46.500 --> 00:02:53.200 vanskeliggjorde arbeidet hans, for det f?rste, men det viser ogs? hva slags type sosial situasjon noe av 00:02:53.200 --> 00:02:59.450 antropologien foregikk i p? denne tiden. N?r han beskriver NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:02:59.450 --> 00:03:06.000 at han f?r "neurosis" av snakke med Nuere som ikke vil fortelle han noen ting, s? er det kanskje ikke s? 00:03:06.000 --> 00:03:13.400 veldig rart s?nn sett med v?re ?yne, at folk var litt skeptiske til ? ha noe med han ? gj?re i det hele tatt. Han reiser 00:03:13.400 --> 00:03:20.600 tilbake igjen og f?r etterhvert nok data til at han skriver da dette her som blir en klassiker 00:03:20.600 --> 00:03:27.400 innenfor antropologi. Nuerne er veldig forskjellige, sier han, fra andre folk han har studert, s?rlig 00:03:27.400 --> 00:03:35.300 Azande-folket, i med at de i liten grad anerkjenner autoriteter. De er stolte demokratiske, som han sier, og 00:03:35.300 --> 00:03:44.400 lever av jordbruk og fiske i tillegg til det de ser p? som sin hovedinntektskilde: nemlig 00:03:44.400 --> 00:03:51.900 pastoralisme, kvegdrift. De trenger flere strategier for ? overleve, men de ser seg selv f?rst og fremst 00:03:51.900 --> 00:03:59.450 som kvegfolk. Den beskrivelsen han har av kveg er veldig god, kan gjerne ta en titt p? den ogs?. NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:03:59.450 --> 00:04:06.300 Han lyser litt opp i beskrivelsene sine n?r han snakker om hvordan Nuerne 00:04:06.300 --> 00:04:13.800 forteller han om kveget. Han sier selv at; da kvikner de til, og legger ut om alle egenskapene til disse 00:04:13.800 --> 00:04:21.700 favorittdyrene sine. Som han sier, det blir etterhvert samtaletemaer med Nuerne om hva som helst og de ender til 00:04:21.700 --> 00:04:32.600 slutt opp med ? snakke om livene sine. Kveg er ?rsaken til de fleste konflikter, og som han sier, 00:04:32.600 --> 00:04:39.800 som er litt interessant med v?re ?yne: Mange av oss er interessert i hvordan man trekker 00:04:39.800 --> 00:04:47.100 ikke-menneskelige akt?rer inn i antropologien, s? beskriver han da Nuerne som en parasitt p? kveget, men 00:04:47.100 --> 00:04:54.500 like mye andre veien rundt ogs?. De lever i en slags symbiose. Kveget hadde ikke greid seg uten Nuernes selv, og Nuerne er avhengig av 00:04:54.500 --> 00:04:59.700 kveg for ? opprettholde sine livsvaner. NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:04:59.700 --> 00:05:08.400 Dette gj?r at kveg st?r for de fleste sosiale relasjoner, og sosiale relasjoner er organisert 00:05:08.400 --> 00:05:15.700 gjennom kveg. De brukes her, som mange andre steder, til giftem?l. Det regulerer ogs? st?rrelsen p? 00:05:15.700 --> 00:05:23.700 flokker. N?r man f?r en viss st?rrelse p? flokken, s? brukes det til medgift, og man m? da bygge 00:05:23.700 --> 00:05:31.100 opp flokken igjen. De spiser liten grad dyr, de spiser d?de dyr, 00:05:31.100 --> 00:05:39.300 men de slakter ikke dyr for mat. Det legger ogs? f?ringer p? sosial organisasjon. Det er ikke nok til at man bare kan ha 00:05:39.300 --> 00:05:46.200 en familiegruppe som enhet. Man m? ha del st?rre enheter. Det ligger ogs? f?ringer p? hvordan man 00:05:46.200 --> 00:05:53.700 organiserer livene sine. Man trenger vann som f?rer til vandring, men man trenger ogs? ? dyrke, p? 00:05:53.700 --> 00:05:59.250 grunn av mangel p? vann, s? trenger man ogs? ? dyrke korn innimellom, som gj?r at man er delvis stedfast. NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:05:59.250 --> 00:06:08.400 Han sier at mange Nuere sier at de egentlig bare ville drevet kvegdrift hele tiden, men at det ikke er mulig, s?nn det ser ut n? i landet hvertfall, ? overleve p? denne m?ten. 00:06:14.900 --> 00:06:31.100 Han har et veldig interessant kapittel om milj?; hvordan det virker inn p? sosial organisering. Han pr?ver 00:06:31.100 --> 00:06:37.800 ? vise at milj?et er begrensende for, men ikke direkte styrende, for hvordan Nuerne organiserer 00:06:37.800 --> 00:06:46.200 livene sine. Det er, som jeg sa, ikke mulig 00:06:46.200 --> 00:06:51.700 ? bo ett sted. N?r det er regn s? m? du trekke unna og opp til h?yere omr?der, og n?r det er 00:06:51.700 --> 00:06:58.200 t?rkeperioder, s? f?r de behov for beite og beveger seg lavere. S? rent strukturelt s? 00:06:58.200 --> 00:06:59.650 f?rer milj?et de bor i NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:06:59.650 --> 00:07:08.000 til at man er n?dt til ? ha forskjellige typer livsstrategier. Omr?det de lever i, er stort sett delt inn i to ?rstider: 00:07:08.000 --> 00:07:16.200 den v?te, med regn fra mai til oktober hvor man trekker inn i landsbyen og driver med jordbruk. Og den 00:07:16.200 --> 00:07:24.000 t?rre ?rstiden, hvor de m? sl? leirer ved elver og driver fiske og jakt, fra november til april. S? Nuerne er 00:07:24.000 --> 00:07:30.800 n?dt ? bo i landsbyer for ? beskytte seg mot flom og drive jordbruk halve ?ret, ? m? ut til leirene sine p? 00:07:30.800 --> 00:07:36.300 grunn av t?rke og drive fiske, den andre halvdelen. P? den m?ten bestemmer ?rstidene 00:07:36.300 --> 00:07:46.400 begrensninger p? hvordan de kan leve. Det gj?r ogs? at sosiale relasjoner m? v?re st?rre enn en landsby, fordi man 00:07:46.400 --> 00:07:57.100 har behov for bevegelse p? grunn av milj?et. Teknologien er enkel og n?rsentrert rundt kvegdrift, viser han, og de har 00:07:57.100 --> 00:07:59.650 stor kunnskap om kvegdrift. NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:07:59.650 --> 00:08:09.100 Men som han da unders?ker: det er strukturelle prinsipper som forklarer hvordan Nuerne er organisert, og ikke 00:08:09.100 --> 00:08:16.100 direkte fra milj?et. Dere vil m?te senere teoretikere som tenkte at milj?et var mye mer bestemmende p? 00:08:16.100 --> 00:08:22.400 sosial organisasjon. Evans-Pritchard tenkte seg at milj?et legger rammer for, men ikke bestemmer, 00:08:22.400 --> 00:08:33.900 sosiale organisasjoner. S? har han et veldig skj?nt kapittel om tid og rom som bygger bro mellom det han 00:08:33.900 --> 00:08:42.200 har sagt om ?kologi og sosial struktur. Han viser p? m?te hvordan verdiene, som han kaller det, gj?r at man er i en tilpasning 00:08:42.200 --> 00:08:49.800 til det ?kologiske og har en tillemping av det inn i sosial struktur. Men igjen s? var han interessert i ? se p? dette 00:08:49.800 --> 00:08:57.600 som en enveis prosess, sier han, p? hvordan ?kologi legger f?ringer p? den sosiale strukturen. I dette kapitlet 00:08:57.600 --> 00:08:59.600 kommer han opp med NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:08:59.600 --> 00:09:17.200 ideen om sosial relativitet, som en av de f?rste som tar det alvorlig. Han sier at, i motsetning til oss (da 00:09:17.200 --> 00:09:27.200 forst?tt engelskmenn p? 1940-tallet), s? har ikke Nuerne en abstrakt idé om tid. De snakker om det i 00:09:27.200 --> 00:09:36.400 forbindelse med aktivitetene som foreg?r i de forskjellige tidssyklusene. De kjenner til 00:09:36.400 --> 00:09:43.400 selvsagt, og snakker om ?rstider, dager og disse ?rstidene, men man sier at: jeg er i landsbyen, derfor 00:09:43.400 --> 00:09:51.900 er det denne ?rstiden. Ikke at n? er det v?r eller n? er det t?rketid. P? samme m?te, som vi skal komme inn p? 00:09:51.900 --> 00:09:59.650 senere, s? er slektskap i stor grad ordnet i forhold til tid p? den m?ten at jo lengre man NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:09:59.650 --> 00:10:07.600 g?r ut i slektskapsrelasjoner, jo lenger tilbake i tid m? man for ? finne et 00:10:07.600 --> 00:10:20.900 felles opphav. F?dsler, giftem?l og d?d er hendelser som strukturerer tiden. P? samme m?te er 00:10:20.900 --> 00:10:32.100 avstand bestemt av sosial struktur. Da har vi tre prinsipper som gjelder. Det kommer vi ogs? tilbake til senere; 00:10:32.100 --> 00:10:39.100 hvordan politisk og ?ttelinjer f?rer til forskjellig avstand, men det er det samme prinsippet her s?nn. Jo 00:10:39.100 --> 00:10:46.900 n?rmere du er i slekt, jo n?rmere er du ogs? avstandsmessig til denne slektsgruppen. Jo 00:10:46.900 --> 00:10:53.200 n?rmere du er en stammesegment, ditt stammesegment er til et annet stammesegment, jo n?rmere i struktur er du til dem. 00:10:53.200 --> 00:10:59.600 Jo n?rmere du er en aldersgruppe, jo n?rmere du til den ogs? i strukturell avstand. NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:10:59.600 --> 00:11:07.000 Dette her er denne idéen hans om relativitet, relativ tid. At man ikke er opptatt 00:11:07.000 --> 00:11:16.000 av objektive avstander, men hva slags praktiske avstander som gjelder. En landsby som 00:11:16.000 --> 00:11:26.200 ligger n?rmere i kilometer til deg, men er lengre unna strukturmessig sett, fordi den h?rer til en annen 00:11:26.200 --> 00:11:32.200 stamme, for eksempel, eller en annen stammegren, vil oppfattes som lenger borte enn en som er lengre borte i 00:11:32.200 --> 00:11:39.500 kilometer men som er n?rmere strukturmessig. I tillegg s? kommer ting som hvordan terrenget ser ut, hvor lett det 00:11:39.500 --> 00:11:45.700 er ? krysse avstanden osv... S? det er sosialt distanse og det fysiske terrenget som bestemmer 00:11:45.700 --> 00:11:54.200 avstanden mer enn den reelle avstanden. Tid og rom, sier han, er derfor ikke objektive, men strukturert betinget. At de m? 00:11:54.200 --> 00:11:59.600 forst?s ut fra struktur. Det f?rer til NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:11:59.600 --> 00:12:07.000 at de fleste begrep er situasjonsbestemt, og han bruker et eksempel med ordet hjem ("cheng"), 00:12:07.000 --> 00:12:17.000 som er medlem-ikke-medlem mer enn ordet hjem er, litt s?nn som kunne tenkt seg en nordmann som 00:12:17.000 --> 00:12:24.200 reiser rundt ogs?. Hvis man er i Sverige s? er Norge hjem, hvis man er i Norge s? er Oslo 00:12:24.200 --> 00:12:31.400 hjem, hvis man er i latin-amerika s? er europa hjem kanskje. S? referenten til hva som er hjem er 00:12:31.400 --> 00:12:38.900 strukturelt betinget fra hvilken situasjon du st?r i. Og det er hele poenget med det politiske 00:12:38.900 --> 00:12:45.800 systemet deres og ?ttelinjesystemet. S? det han viser er at ideer om tid og rom er funksjoner av 00:12:45.800 --> 00:12:53.500 sosiale og ?konomiske verdier. Det er den spesifikke strukturelle konteksten som 00:12:53.500 --> 00:12:59.200 bestemmer dette her s?nn. Situasjonen igjen er det som bestemmer dette NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:12:59.200 --> 00:13:06.600 og det gj?r at ?konomi og milj? legger f?ringer for hva som er mulig av sosial organisasjon. Og det er 00:13:06.600 --> 00:13:11.200 han da kaller verdier, som han kommer litt tilbake til p? slutten av boken, er det som binder sammen ?kologi og 00:13:11.200 --> 00:13:22.200 strukturelle relasjoner mellom grupper. S? kommer han til det som er bokens hoveddel og som er svaret 00:13:22.200 --> 00:13:30.000 p?: hvordan kan en stor gruppe mennesker spredt over store omr?der fungere territorielt som politisk 00:13:30.000 --> 00:13:35.100 enhet uten ? ha en sentralisert stat. Det var ting som s? veldig rart ut for europeere p? denne tiden. 00:13:35.100 --> 00:13:45.000 Han viser at Nuerne er organisert i det han kaller stammer. Stammen er den st?rste politiske enheten som 00:13:45.000 --> 00:13:51.800 anerkjennes som en politisk enhet, og den er definert av at den enheten som man vil l?se en 00:13:51.800 --> 00:13:59.400 konflikt, enten gjennom blodpenger, eller hevn: Hvis man dreper noen som h?rer til en annen NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:13:59.400 --> 00:14:06.700 stamme, slik som Dinka for eksempel, s? vil det ikke v?re beg?tt en urett. Det er ingen som hevder at det 00:14:06.700 --> 00:14:15.100 er urett og det skal ikke gj?res opp p? noen m?te. Den st?rste enheten som eksisterer er da stamme. Disse er igjen delt i mindre 00:14:15.100 --> 00:14:23.400 enheter, som igjen er delt i segmenter. Og han viser at jo lavere ned du kommer i dette niv?et, jo tettere er 00:14:23.400 --> 00:14:30.600 forbindelsen og 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录et. Dette er ikke gitte 00:14:30.600 --> 00:14:39.900 enheter. De motiveres og etableres kun i dét det er behov for det. Dette er et bilde av hvordan dette ser 00:14:39.900 --> 00:14:47.800 ut. Med stamme p? toppen, stammesegmenter under, og underelementer under. S? viser han hvordan dette her 00:14:47.800 --> 00:14:56.000 fungerer internt. Han f?r ikke Nuere til ? fortelle hvilken stamme eller stammesegment de er i 00:14:56.000 --> 00:14:59.250 som en abstrakt st?rrelse. Dette gjelder kun NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:14:59.250 --> 00:15:07.800 og aktiveres kun for eksempel gjennom konflikter eller ritualer. Det fungerer da p? den m?ten at hvis en person 00:15:07.800 --> 00:15:15.400 fra X1 har en konflikt med en person fra X2, s? vil det mobilisere disse to gruppene. X1 vil da 00:15:15.400 --> 00:15:25.000 mobilisere mot X2. Hvis derimot en person fra X1 dreper eller har en konflikt med en Y2, s? mobiliseres neste 00:15:25.000 --> 00:15:40.100 niv?. Da vil de segmentene samles, X1 og X2 i segment A, mot Y1 og Y2 i segment B. Hvis en Dinka dreper en p? stamme- 00:15:40.100 --> 00:15:48.800 niv?, s? vil det v?re stamme mot stamme. Disse elementene er da strukturelt betinget, identiteten og politikken er 00:15:48.800 --> 00:15:55.000 strukturelt betinget. Det er kun n?r det er konflikt p? det ?verste stammeniv?et at hele enheten 00:15:55.000 --> 00:15:59.450 definerer seg som én politisk enhet. Dette, sier Evans-Pritchard, NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:15:59.450 --> 00:16:08.000 viser seg tydeligst i blodfeider. F.eks. hvis en person har drept en annen: Jo n?rmere og p? lavere niv? du 00:16:08.000 --> 00:16:15.800 er her s?nn, alts? hvis du er her i en blodfeide, internt s? vil det veldig fort l?ses (her nede). Jo lengre du er unna, jo mindre kontakt 00:16:15.800 --> 00:16:23.300 det er mellom dem, jo mer sannsynlig er det at det blir problemer. Utgangspunktet er at alle konflikter 00:16:23.300 --> 00:16:32.500 innenfor en stamme skal kunne l?ses p? en eller annen m?te. Det l?ses ved at man g?r til, det som flere hadde tenkt at 00:16:32.500 --> 00:16:40.600 var en stat "in the making"; det som kalles en leopardskinnsh?vding. Dette er en arvet tittel, sier Pritchard, 00:16:40.600 --> 00:16:47.500 og den har ikke noe spesiell makt. Folk snakker ikke leopardskinnh?vdingen som en 00:16:47.500 --> 00:16:55.900 veldig viktig person som man har ?resfrykt for og som m? respekteres, men han har en rituell makt. Det fungerer s?nn at en 00:16:55.900 --> 00:16:59.300 som har drept noen vil da g? til leopardskinnh?vdingen, NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:16:59.300 --> 00:17:07.099 og n?r han er der s? respekteres det at han har et asyl der. Leopardskinnh?vdingen vil da fors?ke, p? 00:17:07.099 --> 00:17:17.000 vegne av den gruppen som har blitt motivert, X1 eller segment A, eller hele stammen, ? forhandle med 00:17:17.000 --> 00:17:25.800 de som har blir beg?tt urett mot, og ? f? de til ? bli enige om en kompensasjon for ? l?se denne konflikten. Det vises ogs? 00:17:25.800 --> 00:17:34.500 at disse segmentene er viktig, sier han, i alvorlighetsgraden i en konflikt. Nuere sl?ss ofte, sier 00:17:34.500 --> 00:17:40.200 Evans-Pritchard. Hvis kampen skjer internt inne i disse gruppene, s? er det ofte ikke med d?delige v?pen og 00:17:40.200 --> 00:17:46.400 det l?ses ganske fort. Det er adskillig mer sannsynlig at det blir alvorlige konsekvenser hvis det er 00:17:46.400 --> 00:17:56.100 mer strukturell avstand mellom enhetene som er involvert. Dette er da det politiske stammesystemet. P? 00:17:56.100 --> 00:17:59.350 toppen og dette ligger et slektsystem som NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:17:59.350 --> 00:18:07.700 ser sv?rt likt ut, og det uttrykkes i hverandre, alts? like mye som han snakker om at man er et segment 00:18:07.700 --> 00:18:15.800 av en stemme, s? vil alle disse segmentene ha et slektselement som har hoved- 00:18:15.800 --> 00:18:24.800 slekten innenfor hver av disse stammeelementene. De blir ogs? da delt inn i maximal og minimal ?ttelinje, og har 00:18:24.800 --> 00:18:35.200 det til felles at alle medlemmer av en klan kan hevde herkomst til en felles stamfar. Klanen ligner 00:18:35.200 --> 00:18:47.900 p? den m?ten vi s? organisasjonen av stammer fungerte, med maximale linjer, minimale linjer og minor p? bunnen. Det er ikke 00:18:47.900 --> 00:18:55.200 totalt overlapp mellom de, men alle er enige om at innenfor f.eks. minor C her s?nn, den har en 00:18:55.200 --> 00:18:58.400 politisk gruppe NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:18:58.400 --> 00:19:06.900 hvor den har hovedtyngden sin, s? det vil v?re overlappende. Men det at man har disse overlappende mellom 00:19:06.900 --> 00:19:13.700 politisk organisasjon og stammestruktur vever ogs? forbindelser sammen p? slik m?te at det demper 00:19:13.700 --> 00:19:25.600 konflikt. S? er det interessant det han sier: at fordi det ikke er perfekt overlapp mellom 00:19:25.600 --> 00:19:34.100 stammegruppene og de politiske gruppene, s? er dette mer et verdisp?rsm?l en demografi. Hvis du sp?r en Nuer s? 00:19:34.100 --> 00:19:42.200 vil han si at den klanen holder til i den politiske enheten. Men i virkeligheten vil det v?re mange forskjellige slektsgrupper der og 00:19:42.200 --> 00:19:51.000 en slags gruppe vil v?re spredt utover. N?r man snakker om det i forhold til andre grupper, 00:19:51.000 --> 00:19:58.000 s? vil man trekke fram at det er én stammegruppe som holder til der. Det brukes som en verdi, sier han, 00:19:58.000 --> 00:19:59.050 som et idiom NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:19:59.050 --> 00:20:09.400 for tilh?righeten. Dette lager et system hvor niv?ene av slekt henger sammen med niv?ene av territorier, og vi kan 00:20:09.400 --> 00:20:16.900 si at slektssystemer uttrykker dette her i en tid som g?r tilbake i arv. Mens territorie-systemet 00:20:16.900 --> 00:20:23.200 uttrykker akkurat den samme typen allianser i strukturell avstand. Han sier, om forholdet mellom de to (dette): 00:20:23.200 --> 00:20:32.100 The system of lineages of the dominant clan is a 00:20:32.100 --> 00:20:39.700 conceptual skeleton on which the local communities are built up into an organization of related parts... 00:20:39.700 --> 00:20:51.400 or a system of values linking tribal segments and providing the idiom in which their relations can be expressed and directed". 00:20:51.400 --> 00:20:59.199 Dette er da hovedargumentet hans i boken. Han viser at slektskap, som en sosial struktur, er det som NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:20:59.199 --> 00:21:07.500 ga enhet til en stamme og som gjorde man kunne ha en politisk enhet i frav?r av konge eller h?vdinger. Fordi 00:21:07.500 --> 00:21:14.400 slekt er en funksjon av, at det henger sammen med det territorielle systemet, s? er det linjene i slekten som 00:21:14.400 --> 00:21:24.100 er bestemt av den territorielle segmenteringen. Alt i alt s? har du da et system hvor dét at man 00:21:24.100 --> 00:21:32.200 mobiliseres politisk etter hvilken hendelse du mobiliseres rundt, lager forskjellige enheter som da 00:21:32.200 --> 00:21:38.700 st?r i opposisjon med hverandre, og du har en form for struktur gjennom leopardskinnh?vdingen som kan 00:21:38.700 --> 00:21:47.900 mediere konflikter uten ? ha en autoritet. S? f?r man til en nasjon, rett og slett, uten stat her. Det viser Evans-Pritchard. 00:21:47.900 --> 00:21:58.500 S? et lite poeng p? dette her med endringen ogs?, p? samme m?te som Radcliffe-Brown, s? er dette beskrivelse av et system mer eller mindre i likevekt, NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:21:58.500 --> 00:22:06.600 og han er ikke opptatt av hvordan det henger sammen med utvendige systemer ved f?rste ?yekast. Men han bruker 00:22:06.600 --> 00:22:13.100 ganske mye plass p? slutten, legg merke til det, p? ny sosial enhet: profeter, som er 00:22:13.100 --> 00:22:21.300 en mulig p?virkning nordfra, sier han, fra andre regioner. Og de har tatt p? seg noe som 00:22:21.300 --> 00:22:30.000 begynner ? ligne p? politiske roller. De har ledet raid mot nabogrupper, og som vi s? fra innledningen hans, s? var det i 00:22:30.000 --> 00:22:41.000 jakten p? s?nne profeter at kolonimyndighetene angrep en leir milit?rt. S? han ser for seg at endringer i livsverden/det 00:22:41.000 --> 00:22:49.900 politiske landskapet rundt Nuerne, kan f?re til at det dukker opp nye politiske former og kanskje er 00:22:49.900 --> 00:22:57.100 da, sier han, disse profetene en s?nn form for politisk struktur som holder p? ? blomstre opp fordi det 00:22:57.100 --> 00:22:59.300 kommer endringer og som kanskje er begynnelsen NOTE Treffsikkerhet: 74% (MEDIUM) 00:22:59.300 --> 00:23:06.600 p? mer politiske personligheter eller politiske roller i en mer tradisjonell forstand.