WEBVTT Kind: captions; language: nb-no NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:00:00.000 --> 00:00:08.000 Vi har n? kommet fram til symbolsk antropologi og fortolkende antropologi og i dag skal vi innok tre forskjellige antropologer som alle er 00:00:08.000 --> 00:00:16.300 opptatt av symboler, men p? ganske s? forskjellige m?ter. Forrige uke var vi for det meste innom den britiske 00:00:16.300 --> 00:00:23.600 sosialantropologiske tradisjonen, i dag med symbolsk antropologi er det ganske annerledes. Her skal vi da ber?re b?de en 00:00:23.600 --> 00:00:36.600 britisk, en amerikansk og en fransk tradisjon. Med denne litt rotete sliden her s? vil jeg illustrere at de tre dere leser i dag, kommer fra veldig 00:00:36.600 --> 00:00:44.200 forskjellige innflytelseslinjer. De er ikke n?dvendigvis i dialog med hverandre. De er ikke en del av noen felles 00:00:44.200 --> 00:00:55.300 skole, men de kan likevel forenes rundt et begrep om symboler. S? vi har da Turner, Geertz, og Bourdieu. De er veldig forskjellige. 00:00:55.300 --> 00:00:59.200 Men konseptet om symboler er noe vi kan bruke til ? samle dem. NOTE Treffsikkerhet: 78% (H?Y) 00:00:59.200 --> 00:01:06.900 De er involvert i antropologi som p? forskjellige m?ter hadde symboler eller symbolske aspekter 00:01:06.900 --> 00:01:09.300 ved samfunn i fokus. NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:01:09.300 --> 00:01:17.000 Jeg vil starte med et litt s?nn grunnleggende sp?rsm?l og det er sp?rsm?l om: Hva er et symbol? F?r vi g?r 00:01:17.000 --> 00:01:26.700 videre s? vil jeg gi dere litt s?nn basisforst?else av symbol, som vi da kan g? videre til ? pr?ve ? nyansere. 00:01:26.700 --> 00:01:38.900 Her er en s?nn basisforst?else av symbol, og denne er basert p? en semiotiker som heter C.S. Peirce. Et symbol kan alts? forst?s som et tegn, og 00:01:38.900 --> 00:01:45.400 tegn tenker vi p? som noe som st?r for noe annet enn seg selv. Et symbol er da et tegn som 00:01:45.400 --> 00:01:55.200 f?r sin mening basert p? konvensjonell fortolkning. I f?lge Peirce finnes det andre typer tegn som ikke er basert p? konvensjoner, men som 00:01:55.200 --> 00:02:02.500 er basert p? andre ting, for eksempel basert p? at tegnet ligner p? det det st?r for. Men n?r det kommer 00:02:02.500 --> 00:02:09.900 til symboler s? er dette basert p? at vi liksom har blitt enige, konvensjoner. Og jeg tror at dette NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:02:09.900 --> 00:02:21.100 er en forst?else av symboler som passer ganske s? godt overens med hvordan v?r s?nn common sense forst?else av symboler er. En fredsdue 00:02:21.100 --> 00:02:29.700 er et godt eksempel. Det er liksom ikke noe med duen i seg selv som st?r for konseptet fred, men det er heller s?nn at det er 00:02:29.700 --> 00:02:39.700 basert p? konvensjoner, s?nn at vi har liksom blitt enige om dette kollektivt. I l?pet av videoene i l?pet av uka skal jeg pr?ve ? nyansere dette litt og 00:02:39.700 --> 00:02:47.200 si litt mer, legge til noe mer vi kan si om symboler. S? vi kan si mer om hva symboler gj?r og vi 00:02:47.200 --> 00:02:54.200 kan si mer om hvordan de opptrer i sosiale og kulturelle sammenhenger, og spesifikt s? skal vi se (med Turner) at 00:02:54.200 --> 00:03:02.600 symboler kan v?re virkningsfulle elementer i sosiale transformasjoner. Med Geertz skal vi se at symboler kan v?re noe 00:03:02.600 --> 00:03:09.850 kontekstuelt, noe felles, delt, offentlig og fortolket. Med Bourdieu f?r vi inn et maktperspektiv p? NOTE Treffsikkerhet: 86% (H?Y) 00:03:09.850 --> 00:03:19.200 symboler, og han ser da p? symboler som en del av et dominans-system som er forkledd som et kommunikasjonssystem. NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:03:19.800 --> 00:03:30.900 S? la oss starte da med Victor Turner. Og dette igjen en ganske god overgang fra forrige uke, hvor vi snakket om britisk sosialantropologi. Turner har 00:03:30.900 --> 00:03:41.300 ganske mye felles med Leach, Barth og Gluckman. Han var en britisk sosialantropolog og var assossiert med Manchester-skolen. Han 00:03:41.300 --> 00:03:53.700 studerte ved universitetet i Manchester, men han var ikke s?nn kjernemedlem i Manchester-skolen. S? Turner har en del til felles med Leach i den forstand. Han kommer fra en britisk 00:03:53.700 --> 00:04:04.300 strukturfunksjonalistisk posisjon og han kritiserer denne. S? han pr?ver ? ta en britisk strukturfunksjonalistisk antropologi i nye retninger, og dere 00:04:04.300 --> 00:04:10.400 ser da for eksempel at han sier han tar utgangspunkt i samfunnet som struktur av posisjoner, og det er en s?nn 00:04:10.400 --> 00:04:18.800 typisk strukturfunksjonalistisk ide. Men s? tar han dette i en ny retning, han ser da p? symboler. Han tar britisk 00:04:18.800 --> 00:04:20.450 antropologi i retning av NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:04:20.450 --> 00:04:31.700 symboler. Turner tar alts? utgangspunkt i samfunnet som en struktur av posisjoner, og i overgangsrituale, som han 00:04:31.700 --> 00:04:39.500 har skrevet mye om, er dette spesielt interessant, fordi dette er prosessen som f?r en person til ? g? fra ¨¦n 00:04:39.500 --> 00:04:47.300 posisjon til en annen. Overgangsriter er p? en m?te det som flytter folk fra ¨¦n posisjon til en annen. 00:04:47.300 --> 00:04:54.300 Men det er ikke bare snakk om en forflytning. Det er heller snakk om en transformasjon. Dette er alts? ikke 00:04:54.300 --> 00:05:01.600 snakk om mennesker med stabile identiteter som forflyttes fra en status til en annen. Det er heller det at deres v?ren blir transformert gjennom disse ritualene. 00:05:01.600 --> 00:05:09.400 Turner henter inspirasjon fra en som heter Arnold van Gennep, som er en Nederlandsk etnograf skrev p? 00:05:09.400 --> 00:05:15.400 begynnelsen av 1900-tallet. Han er kjent fordi han skrev om overgangsritualer, og spesielt det med at 00:05:15.400 --> 00:05:20.600 overgangsritualer har tre distinkte stadier, og de er da: NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:05:20.600 --> 00:05:30.200 adskillelse, liminalfasen, og integrasjon/reintegrasjon. Gjennom disse tre fasene s? blir 00:05:30.200 --> 00:05:36.700 man alts? f?rst avsondret fra et samfunn og hverdagslivet, man blir tatt gjennom en prosess som skal frembringe en slags 00:05:36.700 --> 00:05:45.000 transformasjon i liminalfasen, og s? blir man reintegrert i samfunnet igjen p? slutten. Og ja, hva tenker vi p? som eksempler? Jo, 00:05:45.000 --> 00:05:56.700 bryllup, f?dsel, begravelse, innsettelser av forskjellig slag, det er alltid et slags rituale for at 00:05:56.700 --> 00:06:03.600 noen skal endre status; fra kronprins til konge, eller fra vanlig politiker til president. 00:06:03.600 --> 00:06:15.000 Russetida er kroneksempelet som vi har fra v?rt samfunn. Kanskje fadderuka er et slags overgangsrituale. 00:06:15.000 --> 00:06:20.450 Kanskje helvetesuka i milit?ret. Dere kan sikkert tenke p? andre eksempler selv. NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:06:20.450 --> 00:06:28.500 Og jeg tror ogs? det er slik at overgangsritualer kan v?re mer hverdagslige, eller kanskje heller slik at vi kan bruke 00:06:28.500 --> 00:06:37.500 teorier om overgangsritualer ogs? til ? belyse mer hverdagslige overganger. Kanskje dere har et morgenrituale for ? gj?re dere klar for 00:06:37.500 --> 00:06:45.600 dagen. Kanskje et rituale for ? gj?re seg klar til ? dra p? byen. Vi kan ogs? bruker teorier om overgangsritualer 00:06:45.600 --> 00:06:54.300 til ? belyse s?nne mer hverdagslige overganger. Det er liminalfasen, den fasen i midten, som er mest interessant 00:06:54.300 --> 00:07:02.000 for Turner. En grunn til det er at i den liminale fasen er kulturens fundamentale byggestener 00:07:02.000 --> 00:07:08.600 blottstilt, sier han. Og det er en id¨¦ som ligner p? det Mary Douglas sier om at anamolier avsl?rer 00:07:08.600 --> 00:07:16.900 symbolsk orden. S? det som skjer i den liminale fasen kan avsl?re en st?rre struktur og en st?rre orden i samfunnet 00:07:16.900 --> 00:07:18.200 som helhet. NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:07:18.600 --> 00:07:29.900 S? liminalitet. Det kommer fra "limen" som betyr terskel p? enten gresk eller latin. I liminalfasen er vi p? terskelen. 00:07:29.900 --> 00:07:40.000 Vi er midtimellom. Vi er verken her eller der. Betwixt and between, som Turner sier, og det er et veldig kjent uttrykk. 00:07:40.000 --> 00:07:50.200 Liminalfasen er, som han sier, en interstrukturell situasjon, det er mellom strukturer. Ikke helt i en struktur, ikke helt i en annen struktur. Det er 00:07:50.200 --> 00:07:59.600 mellom strukturene. Det er en slags unntakstilstand og Turner beskriver det ogs? som en sone av rene muligheter hvor nye 00:07:59.600 --> 00:08:05.500 konfigurasjoner kan oppst?, fordi det er en som en tilstand som er unntatt fra strukturene, s? er det mye 00:08:05.500 --> 00:08:10.700 rom for skapelse og kreativitet i liminalfasen. NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:08:10.700 --> 00:08:19.000 Da ser vi litt illustrasjoner her, og spesielt denne tegningen der som jeg fant p? nettet, er en fin illustrasjon p? hva som 00:08:19.000 --> 00:08:30.400 skjer i disse fasene. S? den illustrerer da at liminalitet, liminalfasen, er veldig s?nn l?s, det er anti-struktur, her er man utenfor de 00:08:30.400 --> 00:08:37.400 vante rammene, her gjelder ikke de vanlige reglene. Og den tegningen viser nettopp dette, alts? liminalfasen tenker vi ofte p? som kaotisk og 00:08:37.400 --> 00:08:44.400 ustrukturert og ofte er det slik at i liminalfasen s? har man ikke identitet, man har ikke en klar 00:08:44.400 --> 00:08:52.500 identitet. Du er blitt tatt ut av det sosiale strukturen som tidligere ga deg en identitet, og enda ikke brakt inn igjen i de sosiale 00:08:52.500 --> 00:09:02.250 strukturene med en identitet. Som den andre tegnen her viser, du har sluppet taket men enda ikke tatt tak igjen i den neste fasen. NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:09:02.250 --> 00:09:10.000 Turner skriver ogs? en del om hvordan de mennesker som er i liminalfasen er. Hva slags trekk de ofte 00:09:10.000 --> 00:09:18.600 gis av samfunnet, og at de ofte gis strekk gjennom symboler. Liminalfasen har i seg selv visse trekk, men 00:09:18.600 --> 00:09:24.600 det har ogs? menneskene som blir plassert der. De er, som Turner skriver, interstrukturelle 00:09:24.600 --> 00:09:31.150 mennesker. De er mennesker som er mellom en status og en annen, mellom strukturer. NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:09:31.150 --> 00:09:42.600 Hva vil si ? v?re et menneske som er i denne liminalfasen? Jo, man er ofte strukturelt usynlig, sier Turner. Man er mellom kategorier. Man kan p? en m?te unnslippe 00:09:42.600 --> 00:09:50.500 kategorisering og dermed ogs? unnslippe normer og konvensjoner som ligger til kategorier og roller. Det 00:09:50.500 --> 00:09:57.300 ligger kanskje derfor en slags frihet i liminalfasen og det er ofte slik at folk som er i 00:09:57.300 --> 00:10:04.600 liminalfasen handler litt s?nn kaotisk og utagerende. Man har ikke en tydelig kategori. De vanlige 00:10:04.600 --> 00:10:12.100 normene for oppf?rsel gjelder ikke og dermed kan man handle p? m?ter som ellers i det vanlige livet ikke ville 00:10:12.100 --> 00:10:21.900 v?rt lov. Kan nevne russetida igjen da. S? Turner p?peker dette litt paradoksale, at det ? 00:10:21.900 --> 00:10:31.250 opptre abnormt som neofytt, NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:10:31.250 --> 00:10:41.000 det er ? v?re lydig overfor samfunnets tradisjoner. S? hvis du ikke 00:10:41.000 --> 00:10:49.600 utagerer i russetida, ja da er du ulydig mot samfunnet. I liminalfasen er man f?rst og fremst uklar 00:10:49.600 --> 00:10:59.300 eller tvetydig i forhold til de kategoriene som finnes i samfunnet. N?r man er i liminalfasen er man utenfor kategoriene, men 00:10:59.300 --> 00:11:09.200 man har ogs? en spesiell relasjon til de andre som man er i liminalfasen sammen med. Likeverd og 00:11:09.200 --> 00:11:17.800 kameratskap karakteriserer forholdet mellom neofyttene, de som er i liminalfasen. Og da f?r vi 00:11:17.800 --> 00:11:28.600 dette konseptet om communitas, og det er et ord som kom fra latin som betyr fellesskap. S? vidt jeg husker bruker han communitas 00:11:28.600 --> 00:11:31.550 fordi hvis man bruker 'community', s? er det gjerne et NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:11:31.550 --> 00:11:39.800 fysisk bosted og communitas har ikke den tilknytningen til sted n?dvendigvis, s? det peker istedet p? et 00:11:39.800 --> 00:11:49.600 vedvarende ustrukturert fellesskap. Og det fellesskapet ligger ofte i at man har gjennomg?tt s?nne 00:11:49.600 --> 00:11:58.300 ritualer sammen. Det er ofte s?nn at hierarkier og statusforskjeller som fantes mellom mennesker gj?res irrelevante 00:11:58.300 --> 00:12:05.500 n?r de er sammen i liminalfasen. De g?r gjennom en s?nn skjellsettende opplevelse sammen og det skaper 00:12:05.500 --> 00:12:15.000 et kameratskap og et fellesskap. Det finnes utallige eksempler p? akkurat dette her p? film, situasjoner hvor 00:12:15.000 --> 00:12:22.200 mennesker som i dagliglivet ikke ville hatt noe til felles eller som ikke vil omg?s i hverdagslivet, 00:12:22.200 --> 00:12:30.100 hvor de settes i en s?nn usedvanlig rar situasjon og sammen m? g? gjennom en skjellsettende opplevelse, 00:12:30.100 --> 00:12:31.550 og i l?per av den situasjonen NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:12:31.550 --> 00:12:40.700 skaper de da et fellesskap seg imellom. Bildet her er fra en film som heter The Breakfast Club, en veldig kjent 00:12:40.700 --> 00:12:46.900 film, men det er kanskje en litt gammel referanse. Men uansett s? her er det en gjeng med veldig 00:12:46.900 --> 00:12:51.500 forskjellige mennesker som gjennomg?r en felles opplevelse hvor de blir n?dt til ? konfrontere noe ved 00:12:51.500 --> 00:13:00.100 seg selv og i l?pet av den situasjonen s? skapes det kameratskap mellom dem. Dere kan sikkert tenke p? bedre eksempler enn det jeg 00:13:00.100 --> 00:13:01.400 greier. NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:13:01.400 --> 00:13:07.400 Andre eksempler p? noe lignende kan v?re hvis man har v?rt p? demonstrasjoner, ikke sant. 00:13:07.400 --> 00:13:14.600 Det skaper liksom et s?nn samhold av ? v?re med p? denne felles skjellsettende opplevelsen sammen. Det gir et slags kameratskap. Vi 00:13:14.600 --> 00:13:21.200 var med p? denne skjellsettende opplevelsen, og dette etablerer communitas mellom oss, og vi kan da v?re 00:13:21.200 --> 00:13:25.700 mennesker som ellers i samfunnet kanskje ville v?rt veldig veldig forskjellige. NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:13:26.600 --> 00:13:35.600 OK, s? hvilken rolle spiller da symboler i dette her? Jo, for det f?rste s? er symboler noe av det 00:13:35.600 --> 00:13:43.600 viktigste som er med p? ? plassere mennesker i den liminale fasen. Det er symboler som definerer fasen. Symboler er 00:13:43.600 --> 00:13:49.400 virkningsfulle, som jeg allerede har p?pekt, de er verkt?y for ? plassere mennesker i den 00:13:49.400 --> 00:13:56.700 liminale fasen. For det andre s? er symboler med p? ? skape en s?nn l?ringseffekt for de som gjennomg?r liminalfasen 00:13:56.700 --> 00:14:05.400 og ritualene som helhet. Det mennesker i liminalfasen utsettes for, er i hovedsak symbolsk. Det er l?ring gjennom 00:14:05.400 --> 00:14:06.700 symboler. NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:14:06.700 --> 00:14:15.900 Symbolikken i overgangsritualer er veldig veldig s?regen, skriver Geertz. Han beskriver symbolikken som kompleks og underlig 00:14:15.900 --> 00:14:25.900 det er mange symboler som uforholdsmessige, sier han, det er mye som er avskyelig, det er mye mystikk. 00:14:25.900 --> 00:14:34.100 Det er monstre, det er mennesker som har dyretrekk, det er mennesker med abnorme fysiske trekk, det er forskjellige slags forvrengninger. 00:14:34.100 --> 00:14:42.100 Og mye av dette her er s?nn som vi tenker at ligner litt p? en dr?m. Det er ting som er dr?mmeaktig. 00:14:42.100 --> 00:14:49.800 Og liminalitetens symboler er ofte symboler som kommer fra andre steder enn v?r rasjonelle 00:14:49.800 --> 00:14:56.700 tankeprosess. De kommer isteden fra underbevisstheten, lyster og engstelser, 00:14:56.700 --> 00:15:01.450 nettopp de samme stedene hvor dr?mmesymbolikk kommer fra. NOTE Treffsikkerhet: 84% (H?Y) 00:15:01.450 --> 00:15:11.100 S? det er mye som er avskyelig og groteskt. Det er ting som er anamoli-aktig (Mary Douglas), og dermed urent, men ogs? 00:15:11.100 --> 00:15:19.700 anamoli-aktig og kan dermed peke p? at det holdes som hellig, overmenneskelig, often noe ubegrenset, uendelig og 00:15:19.700 --> 00:15:21.500 grensel?st. NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:15:22.000 --> 00:15:29.100 S? det handler alts? ikke n?dvendigvis om hva symbolene er eller betyr for Turner, men heller kanskje hva 00:15:29.100 --> 00:15:40.000 symbolene gj?r, hvilken effekt de har, hvordan de er virkningsfulle. Symboler er 'operators' i sosiale systemer og prosesser. De er 00:15:40.000 --> 00:15:47.900 elementer som kan produsere og frembringe sosiale transformasjoner. Som nevnt er det to roller symboler 00:15:47.900 --> 00:15:58.000 spiller i overgangsritualer. Den ene virkningen er det ? plassere mennesker i liminalfasen. S? de som skal 00:15:58.000 --> 00:16:07.000 gjennom et overgangsrituale blir ofte gjemt bort, de blir avsondret fra resten av samfunnet, og om de ikke blir fysisk avsondret 00:16:07.000 --> 00:16:15.000 s? blir de ihvertfall symbolsk avsondret. Det er symbolene som muliggj?r denne prosessen. Det er gjennom 00:16:15.000 --> 00:16:21.900 symboler at den personen blir definert som en liminal person, som en person som er avsondret. Det er symboler 00:16:21.900 --> 00:16:23.900 avsondrer deg fra samfunnet. NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:16:23.900 --> 00:16:33.000 Ofte er slike symboler relatert til liv og d?d. Det er liv og d?d vi ofte trekker p? for ? si 00:16:33.000 --> 00:16:44.800 noe om oppl?sning og gjenskapning, som grunnleggende sett er det disse overgangsritualene handler om. Noen ganger kan det v?re 00:16:44.800 --> 00:16:52.600 symboler relatert til ? v?re blank, eller tom, ? ikke ha noen ting, ingen status blant, ingen rang, ingen 00:16:52.600 --> 00:17:01.600 posisjon, ingen distinksjoner. Dette er noe som uttrykkes gjennom symboler. Symboler relatert til d?d er virkningsfulle 00:17:01.600 --> 00:17:11.700 for ? avskj?re i liminalfasen, fra sine tidligere koblinger til samfunnet. Det viser p? en m?te din tidligere 00:17:11.700 --> 00:17:20.800 status sin symbolske d?d. Du er ikke lenger den du var. Ditt tidligere selv har f?tt en s?nn symbolsk d?d 00:17:20.800 --> 00:17:23.900 som gj?r at du kan tre inn i liminalfasen. NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:17:24.200 --> 00:17:30.900 Symboler relatert til liv er virkningsfulle for ? reintegrere mennesker p? slutten av liminalfasen. 00:17:30.900 --> 00:17:39.200 For ? vise at de som g?r gjennom ritualet blir gjenskapt som noe nytt. Gjenf?dt. Og det kan ofte v?re symboler relatert til f?dsel. 00:17:39.200 --> 00:17:47.100 Ofte er liminalfasen preget av symboler som er tvetydige. Symboler som b?de kan st? for d?d og 00:17:47.100 --> 00:17:56.500 liv samtidig. S? motsatte prosesser og begreper i en enkelt presentasjon. Og det er mange artige eksempler p? dette her fra Turner- 00:17:56.500 --> 00:18:05.600 artikkelen, og det for eksempel da m?ne. M?nen er et s?nt tvetydig symbol som b?de kan peke p? liv og d?d samtidig. M?nen tiltar og avtar 00:18:05.600 --> 00:18:15.400 hver m?ned, ikke sant? Slange er et annet eksempel, den kvitter med den gamle hammen og blir p? en m?te f?dt p? nytt. Bj?rnesymbolikk er vanlig 00:18:15.400 --> 00:18:23.000 fordi bj?rnen g?r i hi og v?kner opp igjen til v?ren. Huler er veldig interessante. Huler kan samtidig hentyde 00:18:23.000 --> 00:18:25.200 til en grav, og til en NOTE Treffsikkerhet: 72% (MEDIUM) 00:18:25.200 --> 00:18:32.500 livmor. Tenk p? p?ske. P?ske er et slags overgangsrituale med hulesymbolikk. NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:18:32.500 --> 00:18:40.800 Mange symboler uttrykker ogs? det at de i liminalfasen er tvetydige. Dermed er det ofte mye androgyn 00:18:40.800 --> 00:18:45.550 symbolikk, ofte symboler som blander mannlige og kvinnelige uttrykk. NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:18:45.550 --> 00:18:53.500 Det var den f?rste rollen som symbol spiller, de plasserer folk i liminalfasen, den andre rollen symboler 00:18:53.500 --> 00:19:01.800 spiller er ? l?re opp de i liminalfasen. Dette kan skje gjennom ? abstrahere kulturens faktorer for ? s? l?re 00:19:01.800 --> 00:19:12.000 de til neofyttene p? en indirekte og opplevelsesbasert m?te. Gjennom symbolske overdrivelser 00:19:12.000 --> 00:19:20.400 eller forvrengninger, eller rare sammensetninger, s? blir elementer ved kulturen redusert ned til deres enkelte komponenter. 00:19:20.400 --> 00:19:29.600 For eksempel gjennom symbolske monstre s? f?r de som g?r gjennom ritualer et s?nt 'nudge' til ? 00:19:29.600 --> 00:19:38.200 gruble over hva er det egentlig samfunnet og naturen best?r av, ikke sant. 00:19:38.200 --> 00:19:44.800 Vi kan f? inntrykk av at liminalfaser er veldig s?nn dr?mmeaktige. Det er symbolske prosesser som forvrengning, bytte av karakteristikker 00:19:44.800 --> 00:19:46.000 mellom mennesker og NOTE Treffsikkerhet: 83% (H?Y) 00:19:46.000 --> 00:19:55.400 dyr, maksimering og minimering, som gj?r at ting fremst?r rart og uvant. En mann med l?vehode er et 00:19:55.400 --> 00:20:02.600 eksempel Turner nevner, og dette er et eksempel p? at man blir utsatt for noe uvant, uvant symbolikk i liminalfasen 00:20:02.600 --> 00:20:08.199 som skal f? en til ? reflektere over hva verden best?r av. NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:20:08.199 --> 00:20:15.100 Symboler spiller alts? da to roller i ritualer: de plasserer mennesker i liminalfasen, og de har en 00:20:15.100 --> 00:20:22.300 l?rings-funksjon innad i selve ritualet. Og mer generelt kan vi da si at symboler her er mye mer enn bare noe ? 00:20:22.300 --> 00:20:30.200 kommunisere med. Symboler er transformerende, de er affektive, alts? de er relatert til emosjoner, de har en 00:20:30.200 --> 00:20:37.700 sterk dragning p? oss, de er elaborerende, de kan uttrykke grunnleggende sannheter og de kan katalysere 00:20:37.700 --> 00:20:46.500 grubling og refleksjon. Jeg vil avslutte denne videoen med ? se p? et par s?nne eksempler som er litt n?rmere v?rt eget samfunn. 00:20:46.500 --> 00:20:55.700 Sp?rsm?let her: hva kan tenke oss at disse symbolene relatert til overgangsritualer gj?r? Ikke bare hva de 00:20:55.700 --> 00:21:08.949 st?r for men hva de gj?r. Og ja, vi m? snakke om russetida. Vi har ikke s? mange veldefinerte overgangsritualer, men russetida er et av de da. NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:21:08.949 --> 00:21:21.700 S? hva kan vi tenke oss at disse symbolene gj?r? Kanskje vi kan tenke at russebussen er et s?nt avsondringsverkt?y. Bussen st?r for kollektivitet. Den gj?r at 00:21:21.700 --> 00:21:30.500 individuelle identiteter bli utvisket og fjernet, russedressen gj?r noe av det samme, den fjerner alle 00:21:30.500 --> 00:21:39.500 distinksjoner, alle er like, alle har like kl?r. Bussen kan ogs? v?re et symbol p? bevegelse. N? starter en reise inn mot en ny 00:21:39.500 --> 00:21:41.100 status. NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:21:41.100 --> 00:21:52.900 Noe annet som er interessant, og relater til det Turner skriver om liminal symbolikk, er skitt og jord. Alts? russetida har en 00:21:52.900 --> 00:22:05.600 s?nn skittenhetssymbol knyttet til seg. Man g?r med samme buksa i tre uker. Skitt, jord, og nakenhet er s?nn symboler som 00:22:05.600 --> 00:22:13.600 b?de hentyder samtidig til d?d og liv. Alts? du kommer fra jord og du skal g? tilbake til jord. Liv 00:22:13.600 --> 00:22:22.500 kommer fra jorda og s? videre... Skitt og jord er s?nne tvetydige liv/d?d-symboler, og Turner beskriver 00:22:22.500 --> 00:22:28.800 ogs? dette om neofytter, alts? de som er i liminalfasen, at det ofte er slik at de f?r lov til ? v?re skitne. 00:22:28.800 --> 00:22:30.900 Og det er noe vi ser tydelig i russetida. NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:22:31.000 --> 00:22:41.100 I det andre eksempelet her, bryllup, kan vi tenke p? hva var er sl?ret? Sl?ret er et symbol her. Hva er det gj?r? Jo, det kan 00:22:41.100 --> 00:22:48.600 v?re en symbolsk avsondring. Bruden er symbolsk trukket tilbake fra samfunnet, skjult 00:22:48.600 --> 00:22:55.700 symbolsk, skjult f?r brudgommen l?fter sl?ret og avsl?rer og dermed avdekker en person som n? har blitt 00:22:55.700 --> 00:23:04.200 transformert, som har inntatt en ny sosial status. Fargen hvit kan ogs? v?re et symbol som oppn?r mye av 00:23:04.200 --> 00:23:11.400 det samme. Bruden fremstilles som blank, uten noen av de koblingene som l? i hennes tidligere status. NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:23:11.700 --> 00:23:21.400 Her kommer det siste eksempelet jeg vil vise og jeg er nok litt forutsigbar er jeg redd. Kan vi tenke p? korona- 00:23:21.400 --> 00:23:30.800 nedstengningen som en liminalfase. Kanskje vi kan det? Hva slags symboler er involvert? 00:23:30.800 --> 00:23:40.300 Hva slags rolle spiller de? Vi kan ogs? kanskje tenke p? communitas da. Vi kan tenke oss at det oppst?r en slags communitas-f?lelse 00:23:40.300 --> 00:23:47.700 fra det ? gjennomg? en felles skjellsettende opplevelse. Bildet til venstre her er fra i fjor v?r da 00:23:47.700 --> 00:23:56.600 folk gikk ut p? balkongen og applauderte helsearbeidere. S? det var en s?nn rar, uvant, 00:23:56.600 --> 00:24:05.400 kollektiv opplevelse som kanskje kan skape en s?nn communitas-opplevelse. Men kan da ogs? sp?rre om symboler. 00:24:05.400 --> 00:24:12.700 Dersom korona-nedstengningen er en liminalfase, hvilke symboler er det som etablerer separasjon? NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:24:12.700 --> 00:24:23.600 En ting er dugnaden som symbol og nederste venstre har jeg klippet ut noe fra noe regjeringen la ut 11. 00:24:23.600 --> 00:24:31.200 Mars 2020. De sa "N? er den innkalling til dugnad". De brukte aktivt symbolet dugnaden for ? 00:24:31.200 --> 00:24:38.900 bringe oss inn i liminalfasen. Dugnaden er litt s?nn p? samme m?te som russebussen er et symbol for kollektivitet 00:24:38.900 --> 00:24:48.300 som utvisker distinksjoner og forskjeller, s? gj?r dugnaden ogs? litt av det samme. Et siste 00:24:48.300 --> 00:24:56.600 sp?rsm?l, og det er bare noe vi kan spekulere i: hvilke symboler er det som kommer til ? ta ut oss av liminalfasen 00:24:56.600 --> 00:25:03.900 ut av koronaliminaliteten? Hvilke symboler er det som kommer til ? f? til gjen?pningen av samfunnet?