WEBVTT Kind: captions; language: nb-no NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:00:00.000 --> 00:00:16.300 Hei! I denne siste modulen s? skal vi se litt p? noen nyere tendenser i antropologien. Det vil si noe temaer som har 00:00:16.300 --> 00:00:25.400 dominert antropologien de siste ti?rene cirka. Da skal vi fokusere p? tre hovedtemaer, nemlig klima og 00:00:25.400 --> 00:00:34.400 milj?, det vi har kalt 'kapitalistenes irrganger', og dekolonialiseringsdebatten. S? i denne f?rste videoen 00:00:34.400 --> 00:00:44.600 s? skal vi snakke om Klima og milj?, s? kommer de andre temaene i de to andre videoene. Den 00:00:44.600 --> 00:00:52.900 oppmerksomheten som vi da ser omkring menneskelig p?virkning p? klodens tilstand er jo noe som 00:00:52.900 --> 00:00:59.599 vi i dag kanskje tar litt for gitt, og noe som vi er vant til at skulle dominere i den NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:00:59.599 --> 00:01:07.100 offentlige debatten, men til en viss grad ogs? i akademia. Men det er klart at denne oppmerksomheten, den har 00:01:07.100 --> 00:01:19.800 ogs? en historie og har vokst frem i ulike stadier av historien. Det klart at noe av dette skyldes 00:01:19.800 --> 00:01:28.500 nok at industrialiseringens effekter p? klodens tilstand er blitt stadig sterkere eller iallfall 00:01:28.500 --> 00:01:38.800 stadig mer i?ynefallende, og det har nok v?rt med p? ? bidra til at vi i dag er blitt mer oppmerksom p? disse tingene og at det 00:01:38.800 --> 00:01:45.700 ogs? er noe som antropologer er opptatt av ? studere. Dette henger nok ogs? sammen med framveksten 00:01:45.700 --> 00:01:56.600 av klimavitenskapen, som for alvor vokste frem etter andre verdenskrig og den har blitt en viktig 00:01:56.600 --> 00:01:59.850 kilde til kunnskap om denne menneskelige p?virkningen, NOTE Treffsikkerhet: 87% (H?Y) 00:01:59.850 --> 00:02:11.500 og hvordan den er med p? ? skape klima og milj?messige effekter. Vi skal ogs? nevne her at den kalde krigen var 00:02:11.500 --> 00:02:22.300 ogs? en kilde til denne oppmerksomheten, spesielt den bekymringen som vokste frem knyttet til kjernekraft. Det var en stor sosial 00:02:22.300 --> 00:02:39.000 bevegelse mot kjernekraft som retter mye av den offentlige oppmerksomheten rundt klima og milj?sp?rsm?l. Og s? er det noen som har nevt at ogs? romfarten faktisk har v?rt med 00:02:39.000 --> 00:02:49.300 p? ? bidra til den oppmerksomheten, paradoksalt nok i og med at romfarten kanskje er med p? ? bidra til 00:02:49.300 --> 00:02:59.200 klimautslipp osv. Men det er klart at synet av kloden utenifra, det blir et syn av kloden som en enhet. NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:02:59.200 --> 00:03:09.500 Det er noe som mange har pekt p? som en kilde til en slags felles bevissthet rundt at vi har én klode og vi er alle 00:03:09.500 --> 00:03:18.000 p? denne kloden sammen. Denne evnen til ? se kloden utenfra, og ikke minst de fotografiene som finnes 00:03:18.000 --> 00:03:26.000 av kloden ut i fra verdensrommet, har nok ogs? bidratt til ? ?ke bevisstheten rundt menneskelig 00:03:26.000 --> 00:03:33.500 p?virkning p? klodens tilstand i sin alminnelighet. Men det vi skal snakke om i dag er kanskje mer 00:03:33.500 --> 00:03:41.000 antropologiens rolle i dette. Hvordan har antropologien har respondert p?, og v?rt en del av denne oppmerksomheten rundt 00:03:41.000 --> 00:03:51.300 menneskelig p?virkning p? klodens tilstand. Et begrep som dere vil m?te p?, og som dere ogs? kanskje har m?tt p? 00:03:51.300 --> 00:03:59.150 utenfor akademia, er begrepet 'anthropocene'. Det var et begrep som ble lansert NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:03:59.150 --> 00:04:08.900 av en som heter Paul Crutzen, en atmosf?rekjemiker. Han lanserte dette begrepet som et 00:04:08.900 --> 00:04:17.700 begrep som skulle beskrive den menneskelige tidsalder, i kontrast til de andre tidligere geologiske 00:04:17.700 --> 00:04:34.100 periodene som f.eks. holoscene. Med 'anthropocene' s? mener da Crutzen og de som bruker dette begrepet at det henviser til 00:04:34.100 --> 00:04:42.300 de endringene av jordens overflate og atmosf?re som er kjent som en f?lge av menneskelig aktivitet. Og 00:04:42.300 --> 00:04:54.100 denne menneskelige aktiviteten er n? blitt s? dominerende og s? massiv at den er ? regne som en slags geologisk kraft som 00:04:54.100 --> 00:04:59.450 ogs? nedfelles i geologiske og strategrafiske lag. NOTE Treffsikkerhet: 86% (H?Y) 00:04:59.450 --> 00:05:21.900 Slik at man en eller annen gang i fremtiden om mange hundretusen ?r s? vil man kunne grave frem og se tegn p? den antroposentriske 00:05:21.900 --> 00:05:36.200 perioden da, the anthropocene. Denne menneskelige tidsalder, eller tidsalderen med menneskelig p?virkning kan man kanskje heller si, er ikke bare noe som kommer frem gjennom klimaendringer, selv om det 00:05:36.200 --> 00:05:43.900 er noe som det kanskje er mest oppmerksomhet rundt, men ogs? i form av redusert biodiversitet i form av 00:05:43.900 --> 00:05:54.600 biogeografi, nemlig at menneskelig p?virkning har ogs? en stor innvirkning p? hvor ulike livsformer 00:05:54.600 --> 00:05:59.150 befinner seg og hvilke bevegelsesm?nstre de har. NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:05:59.150 --> 00:06:10.500 Menneskelige p?virkninger kommer til uttrykk gjennom hvor dyrearter lever og befinner seg og hvor de ikke lenger finnes osv. 00:06:10.500 --> 00:06:20.400 Det samme gjelder geomorfologi, alts? hvordan jorda og jordmassene er sammensatt 00:06:20.400 --> 00:06:33.400 og hvor de befinner seg der. Det er ogs? v?rt en massiv forflytning av geomasse verden over. Til sammen s? gj?r 00:06:33.400 --> 00:06:40.400 alle disse tingene her, klimaendringer, biodiversitet, biogeografi og geomorfologi, og en rekke andre typer 00:06:40.400 --> 00:06:47.800 prosesser, til at det gir mening da, mener mange, ? snakke om den tidsalder vi er i n? som the anthropocene, 00:06:47.800 --> 00:06:58.500 menneskets tidsalder. Det sp?rsm?l som kanskje har blitt mye omdiskutert er NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:06:58.700 --> 00:07:08.300 sp?rsm?let: n?r begynte dette 'anthropocene'? N?r begynte denne menneskelige tidsalder? Og det er blitt et veldig 00:07:08.300 --> 00:07:14.900 omdiskutert sp?rsm?l. Ja, begrepet i seg selv er omdiskutert og heller ikke noe som man n?dvendigvis er enig om 00:07:14.900 --> 00:07:25.200 alle sammen at er et godt og dekkende begrep. Men hvis man s? tar utgangspunkt at man har et eller annet man kan kalle 'anthropocene', s? er jo da et 00:07:25.200 --> 00:07:35.200 sp?rsm?l: N?r begynte dette? N?r begynte denne tidsalderen? Noen knytter dette til 00:07:35.200 --> 00:07:43.100 eldre steinalder, alts? det som kalles paleolittisk tid, med oppfinnelsen av ilden, f.eks. som liksom er f?rste steg mot 00:07:43.100 --> 00:07:54.900 menneskelig p?virkning, og alt det ilden gjorde mennesker i stand til ? gj?re med sine omgivelser. Andre knytter 00:07:54.900 --> 00:07:59.150 dette heller til domestiseringen av planter og dyr, som skjedde over NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:07:59.150 --> 00:08:09.500 lang lang tid og som mange her p? Instituttet har v?rt med ? teoretisere rundt. Men denne m?ten ? leve 00:08:09.500 --> 00:08:20.000 sammen med planter og dyr p?, som man gj?r med husdyr og med ulike former for domestiserte planter, er ogs? 00:08:20.000 --> 00:08:30.500 noe som noen mener et viktig startpunkt for denne menneskelige tidsalder. Andre knytter det litt lenger frem i tid til 00:08:30.500 --> 00:08:41.000 koloniseringen av verden og med all denne utnytting og utbytting som kom med det. Andre knytter det 00:08:41.000 --> 00:08:47.100 ogs? til den industrielle revolusjon, eller da til den eksplosive veksten som skjedde etter andre 00:08:47.100 --> 00:08:59.500 verdenskrig, den eksplosive veksten i ?konomi, produksjon. N?r dette her begynte, n?r man skal liksom tidfeste NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:08:59.500 --> 00:09:07.800 starten av anthropocene h?res kanskje ut som en diskusjon som er litt s?nn unyttig. Og er kanskje noe som er 00:09:07.800 --> 00:09:17.300 mest for arkeologene. Men som vi skal se s? er disse sp?rsm?lene egentlig mye mindre uskyldige enn de h?res ut som. Og 00:09:17.300 --> 00:09:27.000 hvordan man svarer p? disse sp?rsm?lene, n?r man lokaliserer starten av the anthropocene, har ogs? noe ? gj?re med 00:09:27.000 --> 00:09:35.800 hvordan man tenker om hva anthropocene er, og ogs? hvilke l?sninger man eventuelt har til de problemene som 00:09:35.800 --> 00:09:51.600 anthropocene har skapt. Dette begrepet 'anthropocene' er noe som har engasjert mange antropologer verden over, som bruker dette p? 00:09:51.600 --> 00:09:59.500 ulike m?ter og som ogs? er ganske kritisk til selve begrepet, men ogs? interessert i ? utforske antropologisk NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:09:59.500 --> 00:10:14.500 de konsekvensene eller effektene som det man m?tte omtale som anthropocene m?tte v?re da. Det Mathews gj?r i artikkelen dere har p? pensum er ? pr?ve ? gi en oversikt over 00:10:14.500 --> 00:10:22.800 hvordan antropologien har forholdt seg til 'the anthropocene' som et forskningsobjekt. B?de begrepet men ogs? 00:10:22.800 --> 00:10:36.700 de effektene som er beskrevet gjennom begrepet 'anthropocene'. Mathews viser til hvordan antropologer har diskutert 00:10:36.700 --> 00:10:45.200 kritisk dette begrepet 'anthropocene', egentlig ganske kritisk til selve begrepet, og pr?vde ? utvikle nye andre 00:10:45.200 --> 00:10:54.700 begreper for ? si noe som begrepet 'anthroposcene' ikke kan si noe om. Han viser ogs? til hvordan anthropocene-begrepet har 00:10:54.700 --> 00:10:59.150 bidratt til ? stimulere til en form for nytenkning rundt NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:10:59.150 --> 00:11:09.800 mennesket og dets omgivelser. Dets relasjoner til dets omgivelser. Menneskets omgivelser, eller det vi gjerne omtaler som ikke- 00:11:09.800 --> 00:11:22.500 menneskelig liv. Han viser ogs? hvordan anthropocene-begrepet har bidratt til ? kreve nye 00:11:22.500 --> 00:11:31.200 analytiske begreper og nye metodiske 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录, nettopp for ? fange denne sammenvevingen 00:11:31.200 --> 00:11:48.200 av mennesker og ikke-menneskelig liv, som the anthropocene impliserer. Har ogs? vist hvordan tidsaspektet her er en veldig viktig dimensjon, og ikke minst framtid, 00:11:48.200 --> 00:11:59.450 det ligger jo en idé om framtiden der som fremst?r som i mange fortellinger fremst?r som usikker, NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:11:59.450 --> 00:12:10.700 i noen fortellinger ganske s? apokalyptisk. Mange antropologer har grepet fatt i dette og pr?ver liksom ? beskrive b?de 00:12:10.700 --> 00:12:19.700 hvordan folk forholder seg til en s?nn slags apokalyptisk fremtid, men ogs? hvordan mange folk pr?ver ? finne nye m?ter ? 00:12:19.700 --> 00:12:30.000 leve, nye m?ter ? v?re i verden p? sammen med ikke-menneskelig liv. Jeg skal pr?ve ? si noe 00:12:30.000 --> 00:12:38.900 om disse ulike aspektene i Mathews artikkelen da. Husk at n?r dere leser denne artikkelen s? er dette en 00:12:38.900 --> 00:12:48.200 oversiktsartikkel over hva antropologer har gjort knyttet til begrepet 'anthropocene'. Legg merke til 00:12:48.200 --> 00:12:56.300 tittelen p? det tidsskriftet som Mathews skriver i, 'Annual Review of Anthropology', som er et tidsskrift som gir 00:12:56.300 --> 00:12:59.500 s?nne oversikter over hva antropologer holder p? innenfor NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:12:59.500 --> 00:13:15.700 ulike temaomr?der. Det tidsskriftet vil jeg anbefale til dere som senere skal finne tema til f.eks. bacheloroppgave, og enda mer n?r dere skal skrive master. Finn det temaet som dere skal skrive om, 00:13:15.700 --> 00:13:26.600 se om det er skrevet noen gode oversiktsartikler i Annual Review, for det gir dere en enkel og grei oversikt over 00:13:26.600 --> 00:13:32.800 hva slags type forskning og hva slags type teoretisk og analytiske perspektiver, hva slags forskningssp?rsm?l folk har hatt, 00:13:32.800 --> 00:13:40.100 n?r det gjelder denne tematikken som du skal skrive om. Men det vi skal snakke om i dag er alts? da en s?nn 00:13:40.100 --> 00:13:52.500 oversikt over det antropologien har gjort n?r det gjelder begrepet 'anthropocene'. Den ene tingen som Mathews fokuserer p? er hvordan antropologer 00:13:52.500 --> 00:13:59.450 har v?rt veldig kritiske til anthropocene-begrepet. For det er en NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:13:59.450 --> 00:14:06.500 god del antropologer som har stilt seg sp?rsm?let om; hvilke implikasjoner har egentlig et begrep som anthroposcene? 00:14:06.500 --> 00:14:15.600 Alts? den mennesklige tidsalder. At det skal v?re noen s?nne klimamessige og biodiversitetmessige osv 00:14:15.600 --> 00:14:25.500 konsekvenser av menneskelig p?virkning eller menneskelig innvirkning i sin alminnelighet. Inneb?rer et s?nt type begrep, 00:14:25.500 --> 00:14:33.800 er det mange antropologer som stiller seg kritisk til, at man sidestiller all mulig menneskelig 00:14:33.800 --> 00:14:43.400 aktivitet og sier at det er menneskeheten som har bidratt til de problemene vi 00:14:43.400 --> 00:14:53.300 st?r overfor i dag. Er det s?nn at alle menneskelige samfunn har bidratt likt? Er det s?nn at f.eks. et 00:14:53.300 --> 00:14:59.200 jeger og sankersamfunn har bidratt like mye til de problemene som vi NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:14:59.200 --> 00:15:11.100 sliter med i dag som for eksempel industrisamfunnet eller kapitalismen. Er det s?nn at det globale S?r er like 00:15:11.100 --> 00:15:21.800 medskyldig i dette som det globale Nord? Og gir rett og slett begrepet 'anthropocene', som en slags allmennmenneskelig 00:15:21.800 --> 00:15:30.300 tidsalder, en uklar og urettferdig fordeling av ansvaret for de problemene som vi st?r overfor i dag n?r det gjelder 00:15:30.300 --> 00:15:41.000 klima, biodiversitet osv. Det mange antropologer har en veldig kritisk tiln?rming til er at 00:15:41.000 --> 00:15:49.200 begrepet 'anthropocene' kanskje fordekker veldig mye av de politiske og sosiale og ?konomiske ulikhetene som ligger 00:15:49.200 --> 00:15:59.000 til grunn for klimaproblemene og alle de andre problemene vi sliter med i dag. NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:15:59.000 --> 00:16:07.400 S? er anthropocene-begrepet et begrep som kanskje ikke gj?r oss i stand til ? se disse politiske og sosiale 00:16:07.400 --> 00:16:26.600 ?konomiske ulikhetene. En annet ting som man kan innvende mot begrepet, som noen har gjort, er at begrepet kanskje overdriver menneskelig dominans og agens. Det ligger jo i 00:16:26.600 --> 00:16:32.500 begrepet en s?nn idé om at det er mennesket alene, p? en m?te, som har ?delagt 00:16:32.500 --> 00:16:39.700 jordkloden. Og at det er menneskelig aktivitet, hvordan vi mennesker har dominert naturen og 00:16:39.700 --> 00:16:59.250 lagt den under oss, som er ?rsaken til disse problemene. Det h?res jo tilsynelatende ganske s?nn tilforlatelig ut men det er klart at har man NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:16:59.250 --> 00:17:06.400 en s?nn forst?else av de problemene som vi sliter med i dag, s? innbyr det ogs? til en type l?sning som 00:17:06.400 --> 00:17:16.300 kanskje ikke n?dvendigvis rettes inn sin mot politisk og sosial ?konomisk ulikhet, og den innbyr kanskje 00:17:16.300 --> 00:17:25.500 ogs? til s?nne teknologiske l?sninger. For er det slik at det er vi menneskene alene som har dominert og skapt disse 00:17:25.500 --> 00:17:31.100 problemene, s? ligger det ogs? i det at det er vi menneskene som er i stand til ? l?se dette alene. 00:17:31.100 --> 00:17:40.400 Hvordan gj?r vi det? Jo, nemlig ved ? utvikle noen teknologiske l?sninger. Ligger det da i anthropocene-begrepet egentlig 00:17:40.400 --> 00:17:49.400 bare en slags overdreven av menneskelig dominans? At det er vi som har skapt problemene men ogs? vi som kan 00:17:49.400 --> 00:17:57.500 l?se de gjennom v?re menneskelige teknologiske l?sninger. Det mange antropologer er kritisk til, er at 00:17:57.500 --> 00:17:59.250 disse typer teknologiske l?sninger NOTE Treffsikkerhet: 86% (H?Y) 00:17:59.250 --> 00:18:10.000 gjerne blir s?nne depolitiserte l?sninger. Nemlig at man ser bort ifra de politiske og sosiale og 00:18:10.000 --> 00:18:18.300 ?konomiske prosessene som har skapt mange av disse problemene. Som ikke alle mennesker har skapt, 00:18:18.300 --> 00:18:33.500 det er ikke noe som ligger i menneskeheten, som ligger i m?ten vi har organisert verden p?. Den m?ten vi har organisert verden p? er, vil mange antropologer hevde, er en verden som er preget av sosiale ?konomiske og politisk ulikhet. 00:18:33.500 --> 00:18:45.500 og at det ogs? da m? reflekteres i m?ten ansvaret for dette b?r fordeles. Noen har utviklet 00:18:45.500 --> 00:18:53.400 alternative begreper til anthropocene nettopp for ? pr?ve ? f? frem disse politiske og ?konomiske og 00:18:53.400 --> 00:18:59.000 sosiale prosessene og ulikhetene som ligger til NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:18:59.000 --> 00:19:10.800 grunn for den tidsalder som vi ser i dag. Istedenfor ? snakke om the anthropocene som om det er noe som alle 00:19:10.800 --> 00:19:23.700 mennesker har bidratt med, s? er begrepet 'capitalocene' et begrep som pr?ver ? identifisere hvordan kapitalismen som en ?konomisk 00:19:23.700 --> 00:19:33.300 og sosial form har v?rt med p? ? skape denne menneskelige p?virkning eller denne kapitalistiske p?virkningen p? 00:19:33.300 --> 00:19:43.700 kloden. Dermed s? rettes ?rsakene til disse problemene til industrialisering og utbytting 00:19:43.700 --> 00:19:52.500 og koloniale forhold. Dermed s? f?r du frem hvordan det er ikke er menneskelig aktivitet i sin alminnelighet 00:19:52.500 --> 00:19:59.350 men menneskelig aktivitet p? en spesiell type, alts? kapitalismes m?te ? organisere NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:19:59.350 --> 00:20:09.500 arbeid, organisere menneskers forhold til naturressurser p? som er ?rsaken til mange av disse 00:20:09.500 --> 00:20:18.200 problemene. Et annet alternativ har v?rt begrepet 'plantationocene', som retter fokuset mot framveksten av 00:20:18.200 --> 00:20:31.300 industrialisert jordbruk med sin monokultur, som dere ser bilde av her, en s?nn palmeoljeplantasje, og b?de de m?tene 00:20:31.300 --> 00:20:40.800 som folk har skapt en viss type natur, en viss m?te ? forholde seg til naturressurser p?, gjennom en 00:20:40.800 --> 00:20:52.100 industriell monokulturell jordbruk. Men i ideen om 'the plantationocene' s? ligger ogs? da innbakt ideer om 00:20:52.100 --> 00:20:59.300 at dette er knytta til kolonialisering og rasisme. Det som nettopp da fordeler ansvaret for alle disse NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:20:59.300 --> 00:21:07.900 problemene vi st?r overfor i dag p? en s?nn nord-s?r akse som er helt annerledes enn det du har i 00:21:07.900 --> 00:21:18.200 begrepet 'the anthropocene'. S? disse begrepene 'capitalocene' og 'plantationocene' er noen alternativer til de 00:21:18.200 --> 00:21:26.300 problemene som mange antropologer ser ved begrepet 'the anthropocene'. Det er ikke s?nn at begrepet 'anthroposcene' har blitt totalt 00:21:26.300 --> 00:21:35.600 avvist i antropologien. Det har ogs? bidratt til en nytenkning om menneskets forhold til 00:21:35.600 --> 00:21:48.000 sine omgivelser. Selv om begrepet p? den ene siden kan bidra til at man har en forst?else om 00:21:48.000 --> 00:21:59.199 mennesker som et s?nt dominant vesen p? kloden, s? er ogs? de effektene av anthropocene... viser oss hvordan mennesker er n?dvendigvis innvevd NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:21:59.199 --> 00:22:09.200 i noen s?nne relasjoner til den ikke-menneskelige verden. Dette vi jo snakket om i tidligere forelesninger, 00:22:09.200 --> 00:22:17.400 nemlig det som kalles 'mer enn menneskelig' antropologi eller 'flerartsantropologi', kjennes kanskje best gjennom det 00:22:17.400 --> 00:22:31.900 engelske begrepet 'multispecies anthropology', 'more than human anthropology'. Dette er ogs? en del av denne 00:22:31.900 --> 00:22:39.800 anthropocene antropologien. Nemlig hvordan disse effektene av anthropocene, capitalocene, eller plantationocene liksom ?pner opp 00:22:39.800 --> 00:22:48.200 et mulighetsrom for antropologer ? studere disse relasjonene mellom mennesker og 00:22:48.200 --> 00:22:56.400 ikke-menneskelig vesener p? nye m?ter enn det man har gjort tidligere. Ikke n?dvendigvis i form av 00:22:56.400 --> 00:22:59.250 at det er mennesket som den dominerer naturen NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:22:59.250 --> 00:23:09.100 men at vi er sammenvevd med naturen p? mer s?nne symmetriske m?ter. En del av denne type antropologi har 00:23:09.100 --> 00:23:17.500 ogs? v?rt opptatt av de politiske dimensjonene ved ulike ontologier, eller ulike m?ter ? v?re i verden 00:23:17.500 --> 00:23:25.800 p?, der man har for eksempel en del s?nne urbefolkningsgrupper som tenker helt annerledes om 00:23:25.800 --> 00:23:34.200 menneskets sameksistens med sine omgivelser enn det du finner for eksempel i capitalocene og plantationocene. 00:23:34.200 --> 00:23:48.700 Der deres m?te ? v?re i verden p? ikke blir anerkjent for eksempel, mens det er de m?tene ? tenke p? 00:23:48.700 --> 00:23:58.800 mennesker p? i forhold til naturen som man finner vi capitalocene og plantationocene som blir de dominante m?tene NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:23:58.800 --> 00:24:07.700 ? v?re i verden p? og tenke verden p?. Og at det finnes noen s?nne politiske relasjoner mellom disse ulike 00:24:07.700 --> 00:24:26.100 m?tene ? v?re i verden p? og tenke om verden, menneskets del i verden. S? det har mange antropologer fokusert p? da. Det man ogs? ser gjennom begrepet anthropocene er at det 00:24:26.100 --> 00:24:34.900 har f?rt til mer oppmerksomhet om liksom de lengre historiske forl?pene, og det som ofte omtales som 00:24:34.900 --> 00:24:44.400 uintenderte effekter som strekker seg over lang lang tid. F.eks. som begrepet plantationocene ogs? gj?r er 00:24:44.400 --> 00:24:51.200 nemlig ? vise hvordan begrepet plantasjer f.eks., fremveksten av 00:24:51.200 --> 00:24:58.900 plantasjer i Karibien som f?lge av slavehandel, kolonisering osv. NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:24:58.900 --> 00:25:08.400 hvordan det har f?tt b?de sosiale, ?konomiske og ?kologiske effekter ogs? i dag, slik at man f?r et 00:25:08.400 --> 00:25:25.300 mye mye lenger historisk perspektiv p? disse menneske-natur relasjonene. Og ? pr?ve ? liksom fange disse mer- 00:25:25.300 --> 00:25:35.100 enn-menneskelige effektene av anthropocene, eller andre former for cenes som man snakker om i dag, s? er det 00:25:35.100 --> 00:25:55.100 en del antropologer som begynte ? utvikle nye begreper for ? kunne si noe om disse prosessene. Det er klart at veldig mye av de analytiske begrepene som vi har utviklet i antropologien springer ut ifra en spesiell m?te 00:25:55.100 --> 00:25:59.250 ? tenke om mennesket og dets omgivelser p?, som kanskje ikke NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:25:59.250 --> 00:26:10.300 passer helt med hvordan verden ser ut i dag. Det har liksom da frembrakt et behov for 00:26:10.300 --> 00:26:22.500 ? utvikle nye analytiske begreper. Nye fokusomr?der. Mathews er en del av dette selv, blant annet 00:26:22.500 --> 00:26:37.400 sammen med Anna Tsing og flere, utviklet et begrep om 'landscape patches'. Skal ikke g? i detalj, men det er s?nne samlinger av mennesker og mer-enn-menneskelige akt?rer innenfor 00:26:37.400 --> 00:26:50.200 et spesielt omr?de f.eks. Skog f.eks. eller en by, som kan forst?s som s?nne 'landscape patches'. Disse er veldig forskjellige verden over og opererer p? 00:26:50.200 --> 00:26:57.300 forskjellig m?ter, men er ogs? knyttet til hverandre. Det er et s?nn type begrep, et eksempel, p? 00:26:57.300 --> 00:26:59.150 hvordan man liksom i den nye situasjonen i verden og NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:26:59.150 --> 00:27:11.000 fokuset p? det, har skapt et behov for ? utvikle nye analytiske begreper. Men ogs? dette med ? knytte 00:27:11.000 --> 00:27:18.000 menneskelig erfaringer til st?rre historiske prosesser og skalaer har skapt noen s?nne metodiske 00:27:18.000 --> 00:27:31.800 utfordringer for antropologien. For de standard verkt?yene som vi bruker s?nn metodisk i antropologien, nemlig deltagende observasjon og intervju, er jo egentlig ganske 00:27:31.800 --> 00:27:48.000 rettet mot n?tid og liksom presens da. Det er begrenset hvordan du kan f? fatt i disse langvarige historiske prosessene, og disse store 00:27:48.000 --> 00:27:55.500 globale skalaene, p? mange m?ter, gjennom deltagende observasjon og intervju. Der har man ogs? begynt ? 00:27:55.500 --> 00:27:59.200 diskutere da; hvilke typer metode er det vi trenger for ? kunne NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:27:59.200 --> 00:28:16.500 fange b?de disse lange historiske forl?pene men ogs? samvirke mellom det globale store skalaer og de mikroprosessene som foreg?r b?de i folks liv, 00:28:16.500 --> 00:28:25.800 men ogs? i folks samvirke med ikke-menneskelige akt?rer. Et stort metodisk sp?rsm?l; Hvordan f?r du tilgang til disse 00:28:25.800 --> 00:28:33.500 ikke-menneskelige akt?rene p? en m?te som ikke n?dvendigvis overf?rer ideer om menneskelig atferd 00:28:33.500 --> 00:28:44.600 til dyr, for eksempel. Gjennom det s? har man begynt ? se at man m? 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录e med naturvitenskap, 00:28:44.600 --> 00:28:51.300 for eksempel, biologer osv. Veldig mye av denne antropologien som springer ut ifra denne tradisjonen her er veldig 00:28:51.300 --> 00:28:58.800 eksplisitt tverrfaglig, og er ogs? det i praksis. Der man inng?r i forskningsteam med NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:28:58.800 --> 00:29:17.800 naturvitere osv. nettopp fordi at man innser at man har ikke de metodiske verkt?yene og innsikten i ikke-menneskelig liv som man trenger. Derfor 00:29:17.800 --> 00:29:25.100 trenger man ? 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录e med naturvitenskap. Men det er ogs? viktig at vi som antropologer g?r inn i 00:29:25.100 --> 00:29:34.000 dette p? en m?te som f?r frem at vi er ikke bare aksepterer det naturvitenskapen gj?r, men at vi ogs? engasjerer 00:29:34.000 --> 00:29:43.700 oss i de funnene som de har. For antropologene stiller gjerne ganske andre typer sp?rsm?l til naturvitenskapelige fakta enn det 00:29:43.700 --> 00:29:58.200 naturvitere gj?r. S? denne tverrfagligheten er ikke bare et 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录 med naturvitere, men en m?te som antropologer kan engasjere seg i naturvitenskapelig fakta p? en helt annen m?te enn det man har gjort tidligere. NOTE Treffsikkerhet: 86% (H?Y) 00:29:58.200 --> 00:30:24.300 Dette reflekteres ogs? i at det utvikles nye fremstillingsformer, som kunst og nettsider osv. Jeg kan legge ved en link til noe som heter Feral Atlas, som Anna Tsing og flere har laget, som viser oss at for ? f? frem disse nye type 00:30:24.300 --> 00:30:36.700 prosessene s? m? man ogs? kanskje fremstille dette p? nye m?ter. Mange av disse sp?rsm?lene som vi har snakket litt mer abstrakt om n? 00:30:36.700 --> 00:30:49.300 er det mange antropologer som har engasjert seg i, og som ogs? skriver etnografier av hvordan folk forholder seg til the anthropocene, 00:30:49.300 --> 00:30:59.000 med et spesielt fokus kanskje p? hvordan folk forholder seg til den fremtiden som begrepet anthropocene gir oss. NOTE Treffsikkerhet: 87% (H?Y) 00:30:59.000 --> 00:31:09.000 Som jeg sa tidligere, s? ligger det i begrepet anthropocene en idé om at dette har 00:31:09.000 --> 00:31:22.400 en eller annen fremtid som er veldig usikker, som kanskje ser ganske dyster ut for mange, og som man m? forholde seg 00:31:22.400 --> 00:31:41.400 til p? en eller annen m?te ogs? i dag. S?nn at fremtidsforestillingen, det er ikke noe som bare har en effekt en gang i fremtiden, men fremtiden er p? en m?te tilstede i v?rt liv i dag og er med p? ? forme hvordan vi lever v?re liv. 00:31:41.400 --> 00:31:52.700 Den siste bolken som Mathews beskriver er nettopp etnografier som handler om disse mulige fremtidene og 00:31:52.700 --> 00:31:58.100 hvordan folk forholder seg til disse fremtidene p? ulike m?ter. Han NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:31:58.100 --> 00:32:10.200 nevner en rekke forskjellige antropologer her og han viser for eksempel hvordan omsorg for landskap, for planter og planteliv f.eks. 00:32:10.200 --> 00:32:21.200 kan v?re en m?te ? strekke seg mot fremtiden p?. Og hvordan det ogs? ligger i 00:32:21.200 --> 00:32:32.500 folks fors?k p? ? leve med ikke-menneskelige vesener, ogs? s?nne invasive snegler f.eks., 00:32:32.500 --> 00:32:46.800 hvordan det ligger en forestilling om h?p om en bedre fremtid i det. Det er ikke s?nn at man blir helt pasifisert eller har en idé om the anthropocene som 00:32:46.800 --> 00:32:59.050 en apokalyptisk fremtid, men at det ogs? ligger mange muligheter for h?p i det og at det uttrykker seg gjennom det folk gj?r og ikke minst det folk gj?r med ikke-menneskelige vesener NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:32:59.050 --> 00:33:11.500 p? ulike m?ter. Den ogs? viser til at disse raske endringene som vi ser n? gj?r at 00:33:11.500 --> 00:33:22.300 de modellene som man hadde for ? forholde seg til utfordringer fra fortiden 00:33:22.300 --> 00:33:29.800 kanskje ikke lenger blir s? anvendelige, og at man derfor m? forholde seg til en fremtid som er 00:33:29.800 --> 00:33:37.300 relativt spekulativ. Man vet ikke hvordan denne fremtiden er, men vet at de modellene som vi har hatt med oss i fra f?r om hvordan vi skal f.eks. 00:33:37.300 --> 00:33:49.600 h?ndtere skogbranner. De er ikke s?rlig anvendelige lenger og derfor m? vi liksom se for oss. Vi m? 00:33:49.600 --> 00:33:58.100 spekulerere p? hvordan denne fremtiden kommer til ? v?re. Dette er noe som Jon Rasmus har jobbet mye med i hans arbeid med skogbrann i Australia f.eks. Legg merke til det n?r dere leser artikkelen, NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:33:58.100 --> 00:34:33.600 at Jon Rasmus er sitert i denne artikkelen. Jeg har jobbet mye med hummerteiner og fiskeredskaper som da er en av de st?rste kildene til marin fors?pling. De alle fleste fiskeredskaper som brukes i dag er i plast. Veldig mye av det marine avfallet er fiskeredskaper. Men det langvarige livet til plasten 00:34:33.600 --> 00:34:44.000 er ogs? noe som utfordrer ideen om the anthropocene som en s?nn menneskelig kontroll, viser Mathews til. 00:34:44.000 --> 00:34:53.900 Det er jo s?nn at veldig veldig mye av den plasten som vi kaster ut i havet 00:34:53.900 --> 00:34:58.650 og som er med p? ? ?delegge ?kosystemer NOTE Treffsikkerhet: 87% (H?Y) 00:34:58.650 --> 00:35:09.600 har en levetid som langt langt ? overskrider menneskelige liv. Veldig mye av denne plasten brytes ned til 00:35:09.600 --> 00:35:20.100 mikroplast som har en levetid som er helt vanvittig som gj?r at for ? kunne forholde seg til dette s? m? man tenke i 00:35:20.100 --> 00:35:33.900 helt andre typer tidsskalaer og ideer om fremtid enn det som rommes av en idé om en form for menneskelighet. S? dette er ting som 00:35:33.900 --> 00:35:53.700 antropologer er opptatt av i dag og som antropologer jobber med p? veldig mange forskjellige m?ter. For de av dere som er interessert i disse sp?rsm?lene s? er UiO det rette stedet ? v?re, fordi dette er sp?rsm?l som opptar veldig mange av forskerene p? instituttet. 00:35:53.700 --> 00:35:58.300 Dere vil nok se at det finnes mange muligheter for ? ta kurs i milj?antropologi NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:35:58.300 --> 00:36:15.700 og mange spennende seminarer osv. n?r det gjelder klima og milj?sp?rsm?l. For de av dere som er interessert i det s? m? dere ikke v?re redd for ? ta kontakt med meg eller andre, s? skal vi hjelpe dere videre inn i dette forskningsmilj?et som er veldig spennende. 00:36:15.700 --> 00:36:23.100 Men med det s? slutter vi da video 1 og s? skal vi snakke mer om de to andre temaene i de p?f?lgende videoene.