WEBVTT Kind: captions; language: nb-no NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:00:00.000 --> 00:00:13.700 Hei! I denne siste videoen s? skal vi ta for oss en debatt som kalles 'dekolonialiseringsdebatten'. 00:00:13.700 --> 00:00:22.000 Dette er en debatt som handler om hvordan antropologien fremdeles er knyttet til 00:00:22.000 --> 00:00:30.600 sterke koloniale maktrelasjoner, men ogs? med hvordan antropologien kan endres for ? pr?ve ? b?te p? 00:00:30.600 --> 00:00:40.400 disse koloniale maktrelasjonene. Vi skal knytte dette opp til en artikkel av Mogstad og Tse som diskuterer fors?k 00:00:40.400 --> 00:00:50.000 p? ? dekolonialisere antropologien ved universitetet i Cambridge. Denne dekolonialiseringsdebatten h?res kanskje 00:00:50.000 --> 00:00:57.500 ganske kjent ut for dere, hvis dere har h?rt p? de andre forelesningene i dette emnet. Spesielt den forelesningen som er knyttet 00:00:57.500 --> 00:00:59.500 til postkolonial teori. NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:00:59.500 --> 00:01:08.700 og representasjonskrisen. For det var jo s?nn at ved avkoloniseringen av verden, s? ble antropologer opptatt av disse 00:01:08.700 --> 00:01:17.900 maktforholdene mellom kolonier og kolonimakter og hvordan antropologien hadde bidratt til det, men ogs? hvordan man ved ? skrive p? 00:01:17.900 --> 00:01:27.200 nye m?ter, og ? v?re kritisk til m?ten man representerte de andre p?, kunne v?re med p? ? endre p? disse 00:01:27.200 --> 00:01:36.900 maktrelasjonene. Dette er en debatt som har hatt en lang historie i antropologien, men som er blitt reaktualisert n? i 00:01:36.900 --> 00:01:45.300 disse dager. En av grunnene til det er blant annet det at i 2015 s? var det et stort studentoppr?r i 00:01:45.300 --> 00:01:55.100 S?r-Afrika, spesielt ved universitetet i Cape Town, s? spredde det seg ogs? til andre universiteter, som handler om ? ta et 00:01:55.100 --> 00:01:59.150 oppgj?r med akademias koloniale arv. NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:01:59.150 --> 00:02:09.800 Dette fikk ofte veldig konkrete uttrykk i krav om ? fjerne statuen av Cecil Rhodes, som var en s?nn 00:02:09.800 --> 00:02:27.100 kolonial representant og politisk leder i S?r-Afrika, som da sto som en s?nn statue inne p? universitetet i Cape Town. Man fikk et krav mange steder rundt i verden om at man skulle fjerne 00:02:27.100 --> 00:02:46.600 statuer av folk som hadde v?rt involvert i koloniale aktiviteter p? en eller annen m?te. Her i Norge s? hadde vi en debatt om Churchill-statuen p? Solli plass i Oslo, og om holbergstatuen i Bergen f.eks. men som jeg nevnte 00:02:46.600 --> 00:02:55.400 tidligere, denne debatten skriver seg inn i en lang tradisjon egentlig med s?nne maktkritiske perspektiver som 00:02:55.400 --> 00:02:58.950 en f?lge av kolonialisering og postkolonialisme i antropologien. NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:02:58.950 --> 00:03:07.600 Denne Writing Culture debatten og den representasjons krisa som den skapte er p? mange 00:03:07.600 --> 00:03:16.200 m?ter forl?peren til veldig mange av denne dekolonialiseringsdebatten som man ser i faget 00:03:16.200 --> 00:03:31.000 i dag da. Igjen s? er fokuset p? dette med hvordan akademia generelt og kanskje da antropologien spesielt bidrar til en videref?ring av koloniale maktforhold. P? ulike m?ter. 00:03:31.000 --> 00:03:42.700 Den handler om hvordan man skriver, hvordan man skriver om de man studerer, og forsker p? eller med, men det 00:03:42.700 --> 00:03:53.500 handler ogs? om kunnskapsproduksjon s?nn i praksis. Hvem er det man l?rer om i faget, 00:03:53.500 --> 00:03:59.600 hvordan l?rer man om ens koloniale arv, NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:03:59.600 --> 00:04:06.100 og hvilke implikasjoner det har for ? gj?re feltarbeid for eksempel, som jeg skal komme inn p?. Og man diskuterer 00:04:06.100 --> 00:04:15.700 da ulike tiltak og hva man kan gj?re med dette her. Hvilke tiltak skal man sette i verk for ? pr?ve ? endre p? 00:04:15.700 --> 00:04:27.300 disse maktforholdene. Det er det som gjerne da omtales som dekolonialisering i antropologien. Den artikkelen som dere har er da en 00:04:27.300 --> 00:04:38.500 artikkel som er skrevet av Heidi Mogstad og Lee-Shan Tse, som er to phd-studenter ved universitetet i Cambridge. Og det er egentlig litt s?nn symptomatisk for veldig 00:04:38.500 --> 00:04:47.800 mye av denne debatten, for mens veldig mange av de andre teoretiske debattene som dere har v?rt borti s? har det kanskje v?rt 00:04:47.800 --> 00:04:56.400 den antropologiske eliten som har diskutert med hverandre, men en del av dekolonialiseringens oppr?r 00:04:56.400 --> 00:04:59.550 kommer p? mange m?ter nedenifra, ogs? fra NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:04:59.550 --> 00:05:08.600 studenter, som kritiserer m?ten som antropologi er blitt undervist p?, for eksempel. Og m?ten de har 00:05:08.600 --> 00:05:31.500 l?rt antropologi p? av den mer etablerte antropologiske elite og seniorene i faget da. Det er litt s?nn interessant at det er studentene som p? mange m?ter har v?rt en viktig drivkraft i denne dekolonialiseringsdebatten. N? skal vi tenke litt tilbake p? 00:05:31.500 --> 00:05:42.100 det dere har v?rt igjennom, for n? er vi jo helt p? slutten av dette faghistorie-kurset. Og dere har l?rt om en hel rekke antropologer som er nevnt i den forelesningen om 00:05:42.100 --> 00:05:53.400 feministisk antropologi, og litt i postkoloniale forelesninger. S? er jo s?nn at det er et visst utvalg av antropologer dere 00:05:53.400 --> 00:05:59.050 har l?rt noe om, og kanskje det kunne v?re lurt for dere ? sette dere ned og se p? hvem er det egentlig er dere har l?rt noe om. NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:05:59.050 --> 00:06:18.100 Hvilke navn dere kjenner til og hvor kommer de fra. Og det ene er hvilket kj?nn er de. Men det andre er ogs? hvor kommer de fra. For det er jo gjerne s?nn at vi forteller den antropologiske faghistorien p? en ganske tradisjonell m?te, nemlig 00:06:18.100 --> 00:06:27.900 at den tar utgangspunkt i europeisk og amerikansk antropologi for eksempel. Og det er gjerne en fortelling om europeiske og 00:06:27.900 --> 00:06:38.100 amerikanske menn som gj?r feltarbeid i det globale S?r. Og veldig mye av denne dekolonialiseringsdebatten tar 00:06:38.100 --> 00:06:43.900 nettopp utgangspunkt i den m?ten som vi har fortalt den antropologiske faghistorien p?, og sp?r seg om det 00:06:43.900 --> 00:06:52.500 finnes andre m?ter ? fortelle denne faghistorien p?, med andre stemmer, kanskje ogs? fra andre steder. Hva skjer 00:06:52.500 --> 00:06:59.700 hvis vi forteller faghistorien fra et st?sted som er fra alle de stemmene NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:06:59.700 --> 00:07:17.100 aldri ble dominante i faget f.eks. Her har vi Zora Neale Hurston som var en afroamerikansk antropolog, som jeg ogs? nevnte tidligere, som skrev noen helt fabelaktig gode etnografier, men som ofte var skrevet 00:07:17.100 --> 00:07:23.500 p? en s?nn skj?nnlitter?r form som p? den tida ikke ble ansett for ? v?re vitenskapelig nok, for eksempel, og det spiller 00:07:23.500 --> 00:07:38.400 ogs? inn et raseelement som gjorde at hun ikke har f?tt den posisjonen som hun kanskje burde hatt i den antropologiske faghistorien. Og det finnes 00:07:38.400 --> 00:07:45.600 mange s?nne eksempler p? antropologer som er p? en m?te blitt forstummet i m?ten vi forteller om den antropologiske faghistorien 00:07:45.600 --> 00:07:56.200 p?. S? n?r dere forholder dere til den antropologiske faghistorien, s? er det veldig bra hvis dere klarer ? gj?re det ogs? med et kritisk blikk 00:07:56.200 --> 00:07:59.250 p? hvem dere faktisk har l?rt om, hvilke teorier, NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:07:59.250 --> 00:08:09.600 og hvordan denne faghistorien har blitt til som en fortelling. Og hvilke maktaspekter som ligger implisitt i denne 00:08:09.600 --> 00:08:21.600 fortellingen om fagets tilblivelse og utvikling. Og som Mogstad og Tse beskriver i artikkelen s? har en del av denne 00:08:21.600 --> 00:08:29.200 debatten rundt dekolonialiseringen v?rt knyttet til endring av pensum. Er det s?nn at vi skal skifte ut en 00:08:29.200 --> 00:08:38.500 del av pensum og ta inn disse andre antropologene som man ikke har f?tt l?rt om? Mogstad og Tse gir oss ikke n?dvendigvis et 00:08:38.500 --> 00:08:44.100 svar p? det og det er ikke noe man som n?dvendigvis er enige i i dekolonialiseringsdebatten 00:08:44.100 --> 00:08:54.400 heller, men det Mogstad og Tse tar til ordet for er at man i alle fall b?r engasjere studentene og de som underviser 00:08:54.400 --> 00:08:59.400 til ? engasjeres mer kritisk til hvordan vi forteller faghistorie. At vi har et NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:08:59.400 --> 00:09:05.800 mye mer kritisk blikk p? hvorfor vi akkurat tar med de antropologene vi tar med i denne 00:09:05.800 --> 00:09:16.200 fortellingen om faget. Og at vi da trenger et s?nn kritisk s?kelys p? de historiske og politiske prosessene som ligger bak 00:09:16.200 --> 00:09:23.100 denne kanoniseringen av visse antropologiske tekster. Med kanonisering s? mener vi at det 00:09:23.100 --> 00:09:29.500 etableres et s?nt utvalg av tekster som p? en m?te er kjernetekster i faget, og som blir liksom s?nn 00:09:29.500 --> 00:09:40.000 de tekstene man b?r kjenne til da, og den fortellingen, denne kanoniseringen, denne antropologiske kanon kan jo 00:09:40.000 --> 00:09:47.500 fremst? som veldig naturlig p? en m?te. Men det Mogstad og Tse tar til ordet for er nettopp ? rette et kritisk 00:09:47.500 --> 00:09:54.000 s?kelys for ? f? frem de historiske og politiske prosessene som ligger bak denne kanoniseringen. 00:09:54.000 --> 00:09:59.500 Og gjennom det s? kan vi kanskje ogs? bedre f? frem alle disse andre stemmene NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:09:59.500 --> 00:10:07.700 som ikke komme til orde, og som ikke f?r en s? dominant rolle i den tradisjonelle antropologiske 00:10:07.700 --> 00:10:16.700 forklaringen. Det er liksom noen s?nne kritiske blikk p? hvordan pensum blir lagt opp p? universitetet og 00:10:16.700 --> 00:10:26.800 undervisningen av antropologi. Men selv om veldig mye av denne debatten har blitt knyttet til faghistorien, om hvordan vi skal 00:10:26.800 --> 00:10:34.800 fortelle faghistorie, s? handler dekolonialiseringsdebatten ogs? om hva som skjer i dagens antropologi. 00:10:34.800 --> 00:10:43.300 P? samme m?te som det er noen maktrelasjoner involvert i hvilke tekster som 00:10:43.300 --> 00:10:51.200 trekkes frem som viktig i faghistorien, s? foreg?r det lignende type maktrelasjoner i hvilke tekster 00:10:51.200 --> 00:10:58.100 og hvilke antropologer som blir sitert i faget, hvilke stemmer og tematikken som 00:10:58.100 --> 00:10:59.450 kommer til orde i det NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:10:59.450 --> 00:11:09.500 antropologiske ordskifte. Det er kanskje i mange tilfeller slik at det er fremdeles antropologer i det 00:11:09.500 --> 00:11:18.600 globale Nord som er dominerende i den antropologiske debatten, mens mange antropologer fra det globale S?r blir s?kalt 'silenced', 00:11:18.600 --> 00:11:28.100 alts? at de ikke blir sitert, at deres verk ikke blir anerkjent osv. Det er et aspekt ved dekolonialiseringsdebatten 00:11:28.100 --> 00:11:35.000 som da trekker opp disse koloniale maktrelasjonene og ser p? hvordan de ogs? spiller en rolle i 00:11:35.000 --> 00:11:49.000 dagens antropologiske kunnskapsproduksjon. Et annet poeng, og det er hva som anerkjennes som teori. Det er 00:11:49.000 --> 00:11:59.550 jo dette skillet mellom empiri og teori som dere som studenter m? ha l?rt gjennom den tidlige delen av bachelorl?pet. NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:11:59.550 --> 00:12:09.500 Men i det skillet mellom teori og empiri s? ligger det p? en m?te ogs? implisitt en s?nn id¨¦ 00:12:09.500 --> 00:12:20.100 om at teori, det er noe som vi antropologer har og som gjerne er knyttet til vestlige, europeiske, amerikansk antropologer... 00:12:20.100 --> 00:12:30.200 At det er vi som sitter med teorien mens det er de som vi studerer har empirien p? en m?te. Og det er gjerne s?nn n?r man leser i antropologiske 00:12:30.200 --> 00:12:39.900 diskusjoner og s?nn at man henviser til veldig mye filosofi. Akkurat n? for tiden er det veldig popul?rt ? p? den ene siden trekke 00:12:39.900 --> 00:12:48.900 inn marxistisk filosofi, men ogs? en del s?nne franske filosofer fra 60-70 tallet. 00:12:48.900 --> 00:12:59.550 Hvorfor er det s?nn at den type filosofi er ? anse som teori mens de informantene vi snakker om, NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:12:59.550 --> 00:13:11.100 at vi ikke anerkjenner de ogs? sine filosofier p? en m?te. Dette er en del av en debatt i denne dekolonialiseringsdebatten, 00:13:11.100 --> 00:13:21.900 alts? er det et poeng at vi skal begynne ? anerkjenne informantenes verden ogs? 00:13:21.900 --> 00:13:35.000 som filosofi, p? lik m?te som annen filosofi. Skillet mellom teori og empiri faktisk blir utfordret da. Det er en 00:13:35.000 --> 00:13:43.500 m?lsetting da for veldig mye av denne dekolonialiseringsdebatten, sier Mogstad og Tse, at man skal oppn? en eller annen form for epistemologisk 00:13:43.500 --> 00:13:53.200 rettferdighet, eller epistemologisk likeverdighet da. S? har vi sp?rsm?let; hvordan f?r man det til? Og det svarer man ikke n?dvendigvis 00:13:53.200 --> 00:13:59.250 p?, men det her er noe som man hele tiden diskuterer i denne dekolonialiseringsdebatten. NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:13:59.250 --> 00:14:10.400 Mogstad og Tse trekker ogs? fram et ganske interessant poeng, nemlig at dette handler ogs? om metode. At i den m?ten som vi 00:14:10.400 --> 00:14:19.500 gj?r metode p?, og den m?ten som vi trener v?re studenter i ? gj?re antropologisk feltarbeid p?, s? ligger det ogs? implisitt 00:14:19.500 --> 00:14:28.700 en id¨¦ om at man egentlig kan gj?re feltarbeid hvor som helst og med hvem som helst. Det er ogs? noe som vi p? instituttet her gjerne 00:14:28.700 --> 00:14:42.600 promoterer for studenter som skal ta master, at 'kom til oss og ta master for her kan man gj?re feltarbeid hvor som helst i verden'. Og det Mogstad og Tse gj?r p? en veldig interessant m?te er ? sette et kritisk blikk p? akkurat det. 00:14:42.600 --> 00:14:53.000 For... er det s?nn at vi n?dvendigvis kan gj?re feltarbeid hvor som helst og med hvem som helst. Hvilke implikasjoner ligger 00:14:53.000 --> 00:14:59.500 egentlig i den ideen om at vi som vestlige europeiske antropologer kan reise fritt NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:14:59.500 --> 00:15:09.400 rundt i verden ? gj?re feltarbeid med hvem som helst og hvor som helst. S? sp?r de ogs? da: blir egentlig 00:15:09.400 --> 00:15:21.900 dagens studenter forberedt godt nok p? at man som en vestlig europeisk antropolog n?dvendigvis vil v?re innvevd 00:15:21.900 --> 00:15:29.000 i en slags form for kolonial historie uansett hvordan man vrir og vender p? det. Selv om vi som antropologer har 00:15:29.000 --> 00:15:48.300 en s?nn tendens til ? fremstille oss selv som liksom 'the good guys' s? er det nok s?nn at vi i mange tilfeller n?r vi kommer ut og skal gj?re feltarbeid, s? blir vi konfrontert med denne koloniale historien p? en m?te som vi kanskje ikke er forberedt p? . 00:15:48.300 --> 00:15:58.850 Det ? rette et s?nt kritisk s?kelys mot ogs? det metodiske er noe som Mogstad og Tse legger vekt p? i denne dekolonialiseringsdebatten. NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:15:58.850 --> 00:16:09.600 Dere vil se da i artikkelen til Mogstad og Tse at mye av dekolonialiseringsdebatten handler om ? stille kritiske 00:16:09.600 --> 00:16:17.300 sp?rsm?l til veldig mye av det som antropologien driver med, og ikke n?dvendigvis komme med klare svar p? 00:16:17.300 --> 00:16:25.900 hvordan dette faktisk skal gj?res. Og her vil vi gjerne invitere dere studenter til en diskusjon og v?re 00:16:25.900 --> 00:16:34.500 delaktig i dette. Dere har som studenter representanter i programutvalget (SAPU) p? Instituttet som kan 00:16:34.500 --> 00:16:42.900 v?re med ? p?virke hvordan emnene ser ut, hvilke tekster som undervises osv, og det er ogs? vi som har 00:16:42.900 --> 00:16:50.600 dette faghistoriekurset som er interessert i ? f? tilbakemelding p? hvordan dere opplever hvordan faghistorien blir 00:16:50.600 --> 00:16:59.349 fortalt, og om det er noe som vi i st?rre grad kunne tatt opp i denne diskusjonen om dekolonialisering f.eks.. NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:16:59.349 --> 00:17:05.700 Hvordan tror dere at man kunne fortalt den antropologiske faghistorien p? en annen m?te som 00:17:05.700 --> 00:17:16.900 i sterkere grad ville f?tt frem disse koloniale maktrelasjonene ved antropologien. Men med det s? har vi v?rt igjennom 00:17:16.900 --> 00:17:22.800 de viktigste poengene med Mogstad og Tse sin artikkel, og da har vi ogs? v?rt igjennom en stor del av 00:17:22.800 --> 00:17:34.400 dette kurset. Vi skal ha en Zoom-samling n? p? mandag og der tar jeg som vanlig mot sp?rsm?l. Fram til s?ndag kan dere sende inn p? mail. 00:17:34.400 --> 00:17:44.100 Men vi kommer ogs? til ? ta opp noen temaer der og pr?ve ? gi liten oppsummering av emnet og pr?ve ? trekke noen s?nne linjer i faghistorien. 00:17:44.100 --> 00:17:53.200 Og s? m? jeg til slutt minne om eksamen, og det er jo da hjemmeeksamen i dette emnet, som har 00:17:53.200 --> 00:17:58.650 utlevering den 12. april kl. 09:00 og s? m? den v?re levert inn innen den 15. april kl 14.00 NOTE Treffsikkerhet: 81% (H?Y) 00:17:58.650 --> 00:18:04.500 Da vil jeg bare takke for meg og ?nsker dere lykke til med det. (LYKKE TIL P? EKSAMEN, hilsen undertekster)