WEBVTT Kind: captions; language: nb-no NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:00:00.000 --> 00:00:12.800 Hei og velkommen til den syvende forelesningen i kurset 'politisk antropologi' v?ren 2021. I dag s? er temaet 00:00:12.800 --> 00:00:23.000 antropologien og staten. Som dere ser p? skjermen s? har jeg stilt opp 4 punkter som en struktur i dag. Jeg skal bruke 2 00:00:23.000 --> 00:00:30.400 minutter innledningsvis til ? snakke om temaet 'antropologi og staten', plassere det, men i hovedsak s? skal jeg 00:00:30.400 --> 00:00:41.600 snakke om tre tekster som vi finner p? pensum. I den f?rste delen av forelesningen skal jeg snakke om en 00:00:41.600 --> 00:00:49.100 artikkel som har gitt mye innflytelse, som er godt kjent og som st?r p? pensum som heter 'Spatializing States' 00:00:49.100 --> 00:00:59.800 som er skrevet av to antropologer, James Ferguson og Akhil Gupta. Etter det s? skal jeg snakke om to andre arbeider; NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:00:59.800 --> 00:01:08.700 Andrew Canessas' "Conflict, Claim and Contradiction in the New 'Indigenous' State of Bolivia", alts? en artikkel som 00:01:08.700 --> 00:01:20.400 baserer seg p? materiale fra Bolivia. Og s? skal jeg til slutt snakke litt om den tredje teksten; Jonah 00:01:20.400 --> 00:01:32.700 Ruben, og hans artikkel fra dagens Spania fra 'minnepolitikk' eller skal vi si kampen om fortiden, om den 00:01:32.700 --> 00:01:40.300 politiske betydningen av den i dagens Spania. Artikkelen hans er kalt "How Francisco Franco Governs From Beyond 00:01:40.300 --> 00:01:58.200 the Grave". La meg starte med, f?r jeg begynner ? snakke om James Ferguson og Akhil Gupta, la meg starte med tre 00:01:58.200 --> 00:01:59.300 punkter NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:01:59.300 --> 00:02:07.800 som en slags plassering av det arbeidet og en plassering av temaet v?rt, antropologien og staten. 00:02:07.800 --> 00:02:20.000 For det f?rste hvis vi ser p? dette faghistorisk og ser tilbake, s? har en veldig viktig endring i 00:02:20.000 --> 00:02:25.800 den politiske antropologien siden slutten av 1980-tallet og begynnelsen av 1990-tallet v?rt den gradvise 00:02:25.800 --> 00:02:37.400 fremveksten av en viktig ny vitalisert antropologi, etnografisk interesse for det ? studere staten, den 00:02:37.400 --> 00:02:43.600 moderne staten. S? hvis vi skal skjematisere, som jeg har snakket om tidligere, mens antropologien 00:02:43.600 --> 00:02:55.300 i en tidlig fase var litt opptatt av ? tenke over det ? praktisere studier av staten, s? har de 00:02:55.300 --> 00:02:59.800 siste to-tre ti?rene gitt oss en stor endring p? dette feltet. Vi har f?tt en ny NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:02:59.800 --> 00:03:10.100 viktig undergren/del av antropologien som handler om nettopp dette; hvordan forst? staten, hvordan 00:03:10.100 --> 00:03:17.000 studere staten antropologisk. Vi kan si at det er det andre punktet. Den nyere antropologiske litteraturen 00:03:17.000 --> 00:03:23.100 som har vokst fram da fra slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet og fram til i dag, den har kretset 00:03:23.100 --> 00:03:32.100 veldig mye, hvis vi skal forenkle omkring to kjernesp?rsm?l. Det ene sp?rsm?let er dette her: Hvordan kan vi 00:03:32.100 --> 00:03:41.400 forst? og begrepsfeste staten eller hva er staten for antropologiske form?l? Hvordan kan vi tenke 00:03:41.400 --> 00:03:48.800 oss denne abstrakte enheten, dette begrepet 'staten'? Hvordan kan vi teoretisere staten? Det andre 00:03:48.800 --> 00:03:57.200 sp?rsm?let det er: hvordan kan vi studere staten antropologisk og etnografisk? Hvordan kan vi skape 00:03:57.200 --> 00:03:59.750 fruktbare, interessante, NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:03:59.750 --> 00:04:08.800 gode etnografiske unders?kelser av en stat eller et aspekt ved en stat eller en del av en stat eller et statssystem? 00:04:08.800 --> 00:04:19.399 To innflytelsesrike teoretikere i antropologien, helt generelt, og i den politiske 00:04:19.399 --> 00:04:27.300 antropologien mer spesielt, har v?rt nettopp de to forfatterne som vi skal se p? n?, nemlig James Ferguson og Akhil Gupta 00:04:27.300 --> 00:04:36.800 Disse to har bidratt ogs? veldig vesentlig til utviklingen av 00:04:36.800 --> 00:04:44.200 nettopp den nyere antropologien om staten kan vi si. Og dette arbeidet som st?r p? pensum som jeg har 00:04:44.200 --> 00:04:52.000 sagt, det har da v?rt en vesentlig programartikkel, et vesentlig bidrag til utviklingen 00:04:52.000 --> 00:04:58.850 av antropologien om staten og har v?rt mye lest og gjort innflytelse. NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:04:58.850 --> 00:05:08.900 James Ferguson og Akhil Gupta har de siste 25 ?rene publisert hver for seg, men ogs? 00:05:08.900 --> 00:05:17.200 sammen. James Ferguson har arbeidet mye som etnograf/antropolog i deler av det s?rlige Afrika, S?r- 00:05:17.200 --> 00:05:27.600 Afrika med Lesotho, Zambia. Akhil Gupta har s?rlig arbeidet med India. Begge disse forfatterne 00:05:27.600 --> 00:05:36.800 er basert i USA og er ledende og veldig innflytelsesrike stemmer i dagens 00:05:36.800 --> 00:05:43.600 antropologi. De har arbeidet med politisk antropologi, de har arbeidet med sp?rsm?l med hvordan kan vi tenke 00:05:43.600 --> 00:05:50.300 globalisering, forst? globalisering, betydningen av globalisering. De har v?rt opptatt av utvikling (Development) 00:05:50.300 --> 00:05:56.400 De er opptatt av sp?rsm?l om hvordan vi kan tenke om, forst? og studere staten, men de har ogs? v?rt opptatt 00:05:56.400 --> 00:05:59.650 av skulle selve grunnlaget for feltarbeid, for etnografi og NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:05:59.650 --> 00:06:08.100 for antropologi i dagens verden. S? vi snakker om to veldig allsidige forfattere/tenkere/antropologer som til dels 00:06:08.100 --> 00:06:14.100 har arbeidet teoretisk og til dels har arbeidet empirisk og etnografisk. De har skrevet hver 00:06:14.100 --> 00:06:25.600 for seg, publisert hver for seg, men ogs? skrevet og publisert en god del ting sammen. La oss begynne ? 00:06:25.600 --> 00:06:38.800 se p? dette arbeidet 'Spatializing States' hvor du har undertittelen 'Toward an Ethnography of Neoliberal Governmentality'. La oss 00:06:38.800 --> 00:06:47.600 reise fire sp?rsm?l og pr?ve ? se p? det i tur og orden, for ? pr?ve ? f? tak i hva da? Jo, for ? pr?ve ? 00:06:47.600 --> 00:06:57.000 f? tak i den relativt abstrakte argumentasjonen som finnes i dette essayet om studiet av staten. La oss sp?rre 00:06:57.000 --> 00:06:59.250 oss om fire ting. NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:06:59.250 --> 00:07:05.600 For det f?rste, som dere ser p? skjermen her har jeg notert disse fire punktene/sp?rsm?lene og de sp?r oss: hva er 00:07:05.600 --> 00:07:17.200 prosjektet eller hovedm?let i dette essayet? Hva er det de vil med dette essayet her? Hva slags debatt er det de 00:07:17.200 --> 00:07:26.300 fors?ker ? bidra til? Det andre sp?rsm?let: hvordan argumenterer forfatterne i den f?rste delen av essayet sitt? I del 1 av essayet. 00:07:26.300 --> 00:07:34.300 Og det tredje sp?rsm?let: hvordan argumenterer de i den andre delen, alts? i del to av essayet? 00:07:34.300 --> 00:07:43.000 For det fjerde: hvordan ender de opp eller hvordan konkluderer eller hvordan sammenfatter de det 00:07:43.000 --> 00:07:55.400 forskningsprogrammet som de fors?ker ? gi oss eller skissere i denne artikkelen? Da m? jeg begynne med det f?rste, alts? 00:07:55.400 --> 00:07:59.650 hvordan kan vi si litt mer om hva som er prosjektet eller hovedm?let i dette essayet? NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:07:59.650 --> 00:08:09.700 Dette essayet er ment som et bidrag til den nyere antropologiske litteraturen om staten. Det sl?r de 00:08:09.700 --> 00:08:18.200 fast selv. Som de sier: antropologer som har v?rt opptatt av staten har f?tt oss til ? erkjenne at 00:08:18.200 --> 00:08:27.300 ikke bare nasjoner, alts? nasjonale fellesskap, er forestilte. Dere husker at jeg i tidligere forelesninger har 00:08:27.300 --> 00:08:34.000 snakket om Benedict Anderson og Carol Delaneys tenkning om 'personen', hvor jeg snakket om 00:08:34.000 --> 00:08:44.600 at de er opptatt av at nasjonen er et kulturelt forestilt fellesskap. Det Ferguson og Gupta 00:08:44.600 --> 00:08:55.900 starter med ? sl? fast er at ogs? enheter som staten b?r vi tenke p? som kulturelt 00:08:55.900 --> 00:08:59.050 forestilte enheter, NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:08:59.050 --> 00:09:14.000 enheter som er tenkt, erfart, konseptualisert ved hjelp av bestemte symbolske 00:09:14.000 --> 00:09:20.800 eller kulturelle ressurser eller midler eller skal vi si ved hjelp av 00:09:20.800 --> 00:09:29.900 bestemte forestillingsverdener. Stater, alts? ikke bare nasjoner, men stater er ogs? en slik karakter 00:09:29.900 --> 00:09:41.400 sl?r Gupta og Ferguson fast, og det har ogs? en del av antropologien om staten allerede vist oss. Videre, sier de, 00:09:41.400 --> 00:09:51.800 s? har den nyere antropologien vist oss at stater og staters byr?kratier selv opererer p? en 00:09:51.800 --> 00:09:59.600 slik m?te at de bidrar til ? skape og opprettholde bestemte kulturelt bestemte forestillinger om NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:09:59.600 --> 00:10:08.800 staten. Alts? spesifikke ideer om, eller visjoner av staten og den konteksten som staten inng?r i. 00:10:08.800 --> 00:10:15.900 I denne artikkelen som st?r p? pensum som heter 'Spatializing States' s? er Ferguson og Gupta 00:10:15.900 --> 00:10:23.100 ute etter ? bidra til denne litteraturen og interessen, alts? denne litteraturen om hvordan 00:10:23.100 --> 00:10:36.900 vi kan ytterligere tenke p? staten som en s?nn kulturelt forestilt enhet. 00:10:36.900 --> 00:10:46.900 I dette essayet s? fremmer de to argumentasjonsrekker, kan vi si, om 00:10:46.900 --> 00:10:58.100 tenkningen om staten og studiet av staten. Det er derfor jeg har notert at vi b?r 00:10:58.100 --> 00:10:59.600 v?re opptatt av hvordan argumenterer forfatterne NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:10:59.600 --> 00:11:09.700 i del 1 av essayet delen og hvordan kan vi v?re opptatt av argumentasjonen deres i den andre delen essayet. 00:11:09.700 --> 00:11:17.500 Det er liksom en argumentasjonsrekke 1 og en argumentasjonsrekke 2, eller et punkt 1 og et punkt 2, nedfelt i 00:11:17.500 --> 00:11:26.500 den m?ten som Ferguson og Gupta argumenterer p? og fors?ker ? bidra til denne litteraturen om hvordan staten skapes som en 00:11:26.500 --> 00:11:37.400 et kulturelt forestilt univers. Det jeg skal gj?re n? er ? veldig skjematisk og litt raskt 00:11:37.400 --> 00:11:46.500 gi dere en slags indikasjon p?, en smakebit p?, p? hvordan de argumenterer i del 1 og 00:11:46.500 --> 00:11:53.500 del 2, alts? i argumentasjon 1 og i argumentasjon 2, og s? skal jeg ta et skritt tilbake og g? litt mer igjennom 00:11:53.500 --> 00:11:59.550 b?de argument 1 og 2. NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:11:59.550 --> 00:12:09.300 S? jeg starter litt komprimert, litt abstrakt, og hvis dere synes det blir for krevende s? tenk p? 00:12:09.300 --> 00:12:14.200 det at jeg skal ta et skritt tilbake og s? g? igjennom det samme som jeg sier en gang til, ? 00:12:14.200 --> 00:12:23.300 fors?ke ? forklare det litt bedre. La oss se f?rst p? hva de sier f?rst, alts? i 00:12:23.300 --> 00:12:32.600 argumentasjonsrekke 1 og del 1 av essayet. De sier noe s?nt som dette: studier av skapelsen og 00:12:32.600 --> 00:12:41.000 opprettholdelsen av kulturelle forestillinger om staten har ikke v?rt nok opptatt av p? hvilke m?ter 00:12:41.000 --> 00:12:50.900 stater blir forestilt som erfart, som romlige eller skal vi si med bestem te 'romlige' 00:12:50.900 --> 00:12:59.600 egenskaper, sier de. De sier at antropologien og studiene NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:12:59.600 --> 00:13:09.300 hittil av skapelsen og opprettholdelsen av forestillingene om staten har ikke v?rt nok opptatt av 00:13:09.300 --> 00:13:18.200 hvordan staten erfares i romlige termer, alts? som 'spatialized'. Det er det som ligger i dette 'spatialized' i 00:13:18.200 --> 00:13:25.900 tittelen; romliggjort. Sp?rsm?let som de ber oss om ? interessere oss for er f?lgende: Hvordan skjer det at 00:13:25.900 --> 00:13:34.600 folk kommer til ? erfare og ? tenke staten som en enhet med bestemte romlige egenskaper? Gjennom 00:13:34.600 --> 00:13:41.900 hva f?r bilder, metaforer og kulturelle representasjonspraksiser? Gjennom hvilke handlinger kommer den 00:13:41.900 --> 00:13:50.800 moderne staten til ? bli forst?tt og forestilt og erfart av politikere, borgere og andre, som en 00:13:50.800 --> 00:13:57.400 enhet som befinner seg over samfunnet eller som en enhet som omslutter samfunnet, alts? 00:13:57.400 --> 00:13:59.400 som en enhet som har bestemte NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:13:59.400 --> 00:14:10.200 romlige egenskaper, som betyr at den synes ? fremst? som over og omsluttende. De hevder gjennom bestemte 00:14:10.200 --> 00:14:17.700 knipper av metaforer og praksiser s? representerer stater seg som om de er en slags ting eller 00:14:17.700 --> 00:14:28.000 tingliggjorte enheter med bestemte romlige egenskaper. De er p? toppen og de er omsluttende. Det de er 00:14:28.000 --> 00:14:37.900 opptatt av er at denne fremstillingen av staten som over og p? toppen 00:14:37.900 --> 00:14:47.600 og omsluttende, den bidrar til ? sikre staten et grunnlag for legitimitet, alts? kulturell legitimitet. 00:14:47.600 --> 00:14:58.850 Den bidrar til ? naturliggj?re statens autoritet. Hvorfor det? Jo, fordi at staten fremst?r som NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:14:58.850 --> 00:15:09.900 over det lokale, over samfunnet, eller som en enhet med et mer generelt form?l, eller som 00:15:09.900 --> 00:15:17.600 en mer omsluttende enhet enn lokalsamfunnene og samfunnet, og i dette s? ligger 00:15:17.600 --> 00:15:30.100 da implisitt grunnlaget for statens naturliggjorte rett til ? bestemme, til ? v?re den 00:15:30.100 --> 00:15:40.400 avgj?rende enheten som bestemmer. Det andre argumentet, den andre delen av essayet, den handler 00:15:40.400 --> 00:15:52.500 om det f?lgende: I andre del av artikkelen sin s? bygger da Ferguson og Gupta videre p? dette f?rste 00:15:52.500 --> 00:15:58.800 hovedargumentet som jeg nettopp har skissert, og behandler her sp?rsm?let om hvordan vi 00:15:58.800 --> 00:15:59.450 b?r tenke om NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:15:59.450 --> 00:16:08.400 studie av staten og kulturelle forestillinger om staten, gitt dagens globaliseringsprosesser. De 00:16:08.400 --> 00:16:16.200 argumenterer omtrent slik: verden i dag er preget av stadig ?kt globalisering, stadig ?kt 00:16:16.200 --> 00:16:22.900 transnasjonalisering, mer og mer ?konomisk kulturell og politisk flyt over de nasjonale og 00:16:22.900 --> 00:16:29.600 nasjonalstatlige grensene. Og antropologer som er opptatt av staten, alts? nasjonalstaten, b?r interessere 00:16:29.600 --> 00:16:38.600 seg for hvilke utfordringer globaliseringen, alts? denne flyten av ting, mennesker, bilder, varer, over 00:16:38.600 --> 00:16:49.100 de nasjonalstatlige grensene, betyr for de mer etablerte m?tene som staten erfares og 00:16:49.100 --> 00:16:57.200 opplevelses og forestilles ved hjelp av. Kort sagt: vi b?r studere mer og p? andre m?ter, hevder de, hvordan 00:16:57.200 --> 00:16:59.150 maktformasjoner i den NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:16:59.150 --> 00:17:08.200 moderne verden, og is?r stater, representeres (forestilles) i kontekster av en rekke sosiale 00:17:08.200 --> 00:17:17.500 prosesser som inneb?rer at nasjonalstatens form p? et vis synes sprengt og det finner sted 00:17:17.500 --> 00:17:23.599 former for transnasjonal utveksling eller kontakt. For eksempel er de opptatt av: Hva betyr st?rrelse som 00:17:23.599 --> 00:17:30.900 verdensbanken eller Amnesty International? Hva betyr det at lokale private organisasjoner p? den afrikanske 00:17:30.900 --> 00:17:38.800 landsbygda har en masse internasjonale relasjoner? Hva betyr dette for stater, nasjonalstaters 00:17:38.800 --> 00:17:49.300 muligheter for ? fortsette ? v?re tenkt p?, erfart, begrepetsfestet og akseptert som enheten 00:17:49.300 --> 00:17:55.200 over samfunnet, eller som enheten som omslutter lokalsamfunnet. NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:17:58.400 --> 00:18:06.400 Jeg sa at jeg skulle g? igjennom disse argumentasjonsrekkene, en og to, 00:18:06.400 --> 00:18:19.200 en gang, pr?ve ? forklare litt bedre. Det skal jeg gj?re n?. S? n? er jeg ved punkt 2 i min f?rste 00:18:19.200 --> 00:18:28.300 struktur for hvordan jeg presenterer essayet til Ferguson og Gupta. N? begynner jeg ? snakke en gang til 00:18:28.300 --> 00:18:37.100 om hva er det disse forfatterne er opptatt av i den f?rste delen av essayet sitt. Hvordan er det de p? 00:18:37.100 --> 00:18:47.400 m?te argumenterer om dette at stater fremst?r som ble romliggjorte., alts? som 'spatialized' p? engelsk. 00:18:47.400 --> 00:18:59.100 Disse forfatterne og denne teksten 'Spatializing States' er opptatt av en veldig viktig NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:18:59.100 --> 00:19:09.800 prosess og det er den prosessen som best?r i at makt og s?rlig staten typisk blir begrepsfestet, erfart 00:19:09.800 --> 00:19:21.000 og forestilt, av borgere, politikere, av statlige byr?kratier og vitenskapens folk (f.eks. samfunnsvitere) 00:19:21.000 --> 00:19:30.800 i romlige topografiske termer. Som de sier: to forestillinger om staten er veldig vanlig og 00:19:30.800 --> 00:19:39.600 utbredte ? finne nedfelt b?de i den alminnelige folkelige samtalen om staten eller tenkning om 00:19:39.600 --> 00:19:49.600 staten, og i mer akademiske utlegninger av staten, og disse forestillingene omtaler de som 00:19:49.600 --> 00:19:56.300 'forestillingen om vertikalitet' som dere ser nederst p? skjermen her. De snakker om forestillingen om 00:19:56.300 --> 00:19:59.350 vertikalitet eller vertikal organisering. Dette skal jeg pr?ve ? forklare NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:19:59.350 --> 00:20:07.300 n?. Og de snakker om forestillingen om omslutning eller det som p? engelsk kalles 'encompassment'. 00:20:07.300 --> 00:20:18.500 Det som p? en m?te er argumentet deres er at n?r vanlige folk og politikere og byr?krater og andre tenker 00:20:18.500 --> 00:20:26.700 p? staten, erfarer staten, opplever staten, begrepsfester staten, s? er det veldig vanlig ? se at de 00:20:26.700 --> 00:20:36.200 tenker og opplever og erfarer staten p? m?ter som gj?r at staten fremst?r med 00:20:36.200 --> 00:20:45.300 bestemte romlige egenskaper som da kan beskrives henholdsvis som egenskaper som har med vertikal 00:20:45.300 --> 00:20:56.000 organisering ? gj?re, og med omslutning ? gj?re. Det er dette jeg skal pr?ve ? forklare n?. NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:20:58.300 --> 00:21:22.000 Skal vi se. Jeg hadde litt problemer med tastaturet mitt. Beklager det. 00:21:22.000 --> 00:21:36.000 Med forestillingen om vertikalitet s? refererer Ferguson og Gupta til den utbredte i deen om staten som en 00:21:36.000 --> 00:21:45.400 enhet, en institusjon eller en ting som befinner seg over sivilsamfunnet, over samfunnet og over 00:21:45.400 --> 00:21:54.700 lokalsamfunnene, over familie, over grasrota. S? n?r de snakker om at det er vanlig 00:21:54.700 --> 00:21:59.250 ? erfare, oppleve og ? tenke staten i vertikale termer, NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:21:59.250 --> 00:22:08.400 alts? med romlige egenskaper som refererer til vertikalitet, s? 00:22:08.400 --> 00:22:15.000 refererer de til at det er veldig vanlig i folkelig diskurs og i akademisk diskurs ? fremstille og oppleve 00:22:15.000 --> 00:22:21.700 staten som om staten er en enhet som befinner seg utenfor og over samfunnet p? den m?ten at den 00:22:21.700 --> 00:22:27.700 befinner seg over samfunnet, p? toppen av samfunnet, p? samme m?te som det er vanlig ? tenke seg at 00:22:27.700 --> 00:22:34.900 staten befinner seg over lokalsamfunnet. S? det er dette oppe-nede og over-under som ligger i denne 00:22:34.900 --> 00:22:43.400 vertikale vertikaliten som de snakker om. Den forestillingen om 'encompassment', 00:22:43.400 --> 00:22:51.000 alts? p? engelsk 'encompassment', som jeg har oversatt her til omslutning, s? refererer de til de de oppfatter som 00:22:51.000 --> 00:22:58.650 den utbredte tanken blant folk, akademikere, politikere, byr?krater om staten NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:22:58.650 --> 00:23:08.200 som plassert inne i en serie av stadig st?rre sirkler. Sirkler som gjerne begynner med familie og g?r 00:23:08.200 --> 00:23:20.600 videre til lokalsamfunnet og til slutt systemer av nasjonalstater. De tenker seg at det er en utbredt tanke, en 00:23:20.600 --> 00:23:30.700 utbredt opplevelse av staten som sier noe s?nt som at staten er plassert inne i 00:23:30.700 --> 00:23:40.200 en serie av stadig st?rre sirkler. Sirkler som gjerne da begynner med familien innerst og g?r videre utover til 00:23:40.200 --> 00:23:48.000 lokalsamfunnet og til slutt systemet av nasjonalstater. S? sagt annerledes: her er tanken at det 00:23:48.000 --> 00:23:55.900 lokale omsluttes av det regionale, regionen omsluttes av nasjonalstaten, og nasjonalstaten omsluttes av 00:23:55.900 --> 00:23:58.900 det internasjonale samfunnet NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:23:58.900 --> 00:24:06.700 slik at n?r de snakker om encompassment skal vi tenke p? dette som en form for grafikk. Hvis 00:24:06.700 --> 00:24:13.300 jeg hadde tegnet dette p? tavla for dere, s? ville jeg tegnet et sett med sirkel der jeg startet med en 00:24:13.300 --> 00:24:19.900 liten sirkel og inn i den s? finnes familien, og utenfor det der finner vi en litt st?rre sirkel 00:24:19.900 --> 00:24:27.300 som viser til lokalsamfunnet, og utenfor der igjen finner vi en litt st?rre sirkel som viser til 00:24:27.300 --> 00:24:35.100 regionen, og utenfor der igjen finner vi sirkelen som viser til staten, og utenfor der igjen finner vi 00:24:35.100 --> 00:24:43.500 det internasjonale systemet av stater. Det de er opptatt av er at det er veldig alminnelig, det er tesen deres, 00:24:43.500 --> 00:24:52.800 at folk, borgere, politikere, byr?krater tenker, erfarer og handler p? m?ter som gj?r at 00:24:52.800 --> 00:24:59.100 staten kommer til fremst? for dem som en enhet som har disse romlige egenskapene NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:24:59.100 --> 00:25:08.700 som inneb?rer at den omslutter lokalsamfunnene, regionen, familien. S? det er disse to egenskapene ved 00:25:08.700 --> 00:25:18.900 staten som erfart som oppleves som kulturelt forestilt. De er opptatt av at den fremst?r gjennom 00:25:18.900 --> 00:25:26.700 bestemte praksiser og forestillingsverdener som over, p? toppen av samfunnet, som over samfunnet og 00:25:26.700 --> 00:25:37.100 som omsluttende samfunnet, som over det lokale, og som omsluttende det lokale. S? poenget, som sagt, det er 00:25:37.100 --> 00:25:44.300 at Ferguson og Gupta ser det slik at disse to forestillingene de virker gjerne sammen i retning av ? 00:25:44.300 --> 00:25:53.400 skape og ? gjenskape en tenkning om makten, eller politikken, og statene som det de kaller en topografisk, alts? 00:25:53.400 --> 00:25:55.700 en romlig orden. NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:25:58.200 --> 00:26:27.400 La meg fortsette ? oppsummere littegrann. Den f?rste delen av argumentasjonen til Ferguson og Gupta 00:26:27.400 --> 00:26:37.500 denne del 1 i artikkelen deres. En effekt, hevder Ferguson og Gupta, av disse kulturelle 00:26:37.500 --> 00:26:43.600 prosessene som de har beskrevet, er at den moderne staten typisk produseres symbolsk p? en slik m?te 00:26:43.600 --> 00:26:52.200 at den ser ut til ? befinne seg over samfunnet, og omslutter samfunnet. Den synes ? befinne seg over 00:26:52.200 --> 00:26:59.050 lokalsamfunnene og omslutter lokalsamfunnene. Det de videre hevder er at de NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:26:59.050 --> 00:27:06.800 bestemte m?tene som dette skjer p?, kulturelt og symbolsk og sosialt, de varierer fra et samfunn 00:27:06.800 --> 00:27:14.000 til et annet, fra en statsdannelse til en annen. Og de inviterer da antropologer, jeg har 00:27:14.000 --> 00:27:20.100 sagt at dette er en programmatisk artikkel, en artikkel som skisserer et felt for 00:27:20.100 --> 00:27:27.200 etnografiske studier; de inviterer antropologer og etnografer til ? utf?re etnografiske studier av p? hvilke 00:27:27.200 --> 00:27:34.800 m?ter disse forestillingene som de er opptatt av, konkret skapes og gjenskapes 00:27:34.800 --> 00:27:44.500 i ulike statsdannelser, og i ulike deler av verden. La meg igjen ta opp dette sp?rsm?let som selvf?lgelig 00:27:44.500 --> 00:27:50.900 er vesentlig fordi at dette er abstrakt det de refererer til. La oss sp?rre oss: hvorfor er de opptatte av 00:27:50.900 --> 00:27:59.050 av disse kulturelle prosessene her? Hvorfor er de opptatt av statens skal vi si kapasitet eller makt NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:27:59.050 --> 00:28:11.100 til ? framst? for borgerne og samfunnsmedlemmene som over samfunnet og omsluttende samfunnet, som over 00:28:11.100 --> 00:28:18.500 lokalsamfunnene og omsluttende lokalsamfunnet. Hvorfor inviterer de oss til et slikt etnografisk 00:28:18.500 --> 00:28:26.200 studie av staten som bestemte kulturelle og symbolske forestillinger og erfaringer, som inneb?rer det de 00:28:26.200 --> 00:28:36.100 refererer til da n?r de sl?r det sammen som 'vertical encompassment', alts? vertikal omslutning. Det som 00:28:36.100 --> 00:28:44.200 kan v?re et svar p? dette da, det er omtrent noe s?nt som dette her: de er opptatt av ganske enkelt 00:28:44.200 --> 00:28:52.300 at her er et veldig vesentlig emne ? studere hvis vi er opptatt av sp?rsm?l om autoritet og legitimitet. 00:28:52.300 --> 00:28:59.050 Konstruksjonen av staten som over og omsluttende, alts? denne kulturelle NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:28:59.050 --> 00:29:10.000 prosessen, som betyr at staten framtrer som med rett til ? bestemme, som autoritet, som 00:29:10.000 --> 00:29:19.700 p? en m?te i kraft av ? v?re over og omsluttende, framst?r som en enhet som har et tilsynelatende 00:29:19.700 --> 00:29:29.900 mer generelt form?l enn lokalsamfunnene som er omsluttet og som er under, betyr i neste omgang at 00:29:29.900 --> 00:29:43.400 staten framst?r skal vi si naturlig, som med rett til ? bestemme, ? kommandere med autoritet. S? 00:29:43.400 --> 00:29:52.100 disse forestillingene som hele tiden bidrar til ? f? 00:29:52.100 --> 00:29:59.000 staten til ? fremst? for borgerne p? en bestemt m?te, alts? i bestemte romlige termer, som over og omsluttende, NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:29:59.000 --> 00:30:09.200 f?r staten til ? fremst? som en enhet, den enheten som har det mest generelle form?let i samfunnet, som 00:30:09.200 --> 00:30:20.300 den enheten som synes ? ha en form for naturlig autoritet i kraft av ? v?re p? toppen, over, og 00:30:20.300 --> 00:30:27.500 omsluttende. S? det vi kan se er at dette er et bidrag til det feltet som vi har snakket om tidligere at 00:30:27.500 --> 00:30:35.800 Max Weber var med p? ? gi samfunnsvitenskapen, nemlig sp?rsm?let om legitimiteten, sp?rsm?let om 00:30:35.800 --> 00:30:42.500 autoriteten. Hvis vi tenker tilbake til den aller f?rste forelesningen som jeg holdt i dette 00:30:42.500 --> 00:30:49.400 kurset s? snakket vi om at Weber ga oss et vesentlig sp?rsm?l. Han sa at vi b?r alltid v?re opptatt av ? stille 00:30:49.400 --> 00:30:56.200 sp?rsm?l, ved hvilke ytterste prinsipper hviler autoritet, alts? retten til ? selv kunne kommandere og 00:30:56.200 --> 00:30:59.000 bestemme. Her s? ser vi at Ferguson og Gupta gir oss NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:30:59.000 --> 00:31:06.800 noe 'food for thought' i forhold til et s?nt sp?rsm?l. De er opptatt av at vi b?r interessere oss 00:31:06.800 --> 00:31:12.900 gjennom etnografisk og antropologisk arbeid for ? forst? de kulturelle prosessene som 00:31:12.900 --> 00:31:20.100 varierer fra et samfunn til et annet, men som har det til felles at de bidrar til ? skape denne 00:31:20.100 --> 00:31:29.500 erfaringen av staten som en slags naturgitt bestemmer, en naturgitt autoritet. Vi kan ogs? si 00:31:29.500 --> 00:31:36.500 at her finnes et bidrag til det feltet som Carol Delaney og hennes kvinnelige 00:31:36.500 --> 00:31:44.700 antropologiske kollegaer var med p? ? gi oss gjennom sin bok som vi har snakket om tidligere, 'Naturalising Power', 00:31:44.700 --> 00:31:54.000 alts? maktens naturliggj?ring. Det er dette komparative studiefeltet denne 00:31:54.000 --> 00:31:58.700 artikkelen er med p? ? gi oss et bidrag til i siste instans, alts? NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:31:58.700 --> 00:32:07.100 hvordan kan vi tenke om skapelsen og gjenskapelsen av statens autoritet gjennom bestemte kulturelle 00:32:07.100 --> 00:32:18.400 prosesser. S? er det viktig ? se at Ferguson og Gupta understreket sterkt at vi etnografisk sett, om vi f?lger 00:32:18.400 --> 00:32:29.400 deres invitasjon, m? studere ikke bare diskurser, ikke bare statlige og andre akt?rers ord 00:32:29.400 --> 00:32:37.400 fortellinger og narrativer om vi ?nsker ? kunne forst? hvordan staten, i dere termer, blir 'spatialized' 00:32:37.400 --> 00:32:47.900 romliggjort. Nei, sier de, vi m? ogs? studere gjennom feltarbeid hvordan stater, byr?kratier og institusjoner 00:32:47.900 --> 00:32:57.000 agerer, alts? handler. Vi m? studere hva skjer p? samhandlingsplanene i hverdagen der hvor statens 00:32:57.000 --> 00:32:58.750 representanter og borgere NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:32:58.750 --> 00:33:06.800 m?tes. Hva skjer gjennom statlig hverdagspraksis? Det er ikke minst der at de viktige forestillingene om 00:33:06.800 --> 00:33:16.200 staten og hvordan staten er, hva staten er, blir skapt og gjenskapt slik Ferguson og Gupta ser det. I essayet, 00:33:16.200 --> 00:33:24.900 i denne artikkelen p? pensum, s? ser vi at Ferguson og Gupta ser p? en etnografi om implementeringen av 00:33:24.900 --> 00:33:34.300 et utviklingsprogram i India. De ser p? Indias s?kalte 'Integrated Child Development Services Program' 00:33:34.300 --> 00:33:41.000 som ble startet opp p? midten av 70-tallet og med denne etnografien, som jeg ikke kommer til ? g? inni 00:33:41.000 --> 00:33:49.600 her n?, men som dere kan lese selv, s? ser vi at de fors?ker ? vise med langt mer konkrete 00:33:49.600 --> 00:33:57.500 eksempler det som jeg har referert til her, alts? eksempler p? former for samhandling former for 00:33:57.500 --> 00:33:58.850 kulturelt liv NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:33:58.850 --> 00:34:08.699 som har dette ved seg at disse sosiale formene og kulturelle formene bidrar til ? skape, 00:34:08.699 --> 00:34:15.699 gjenskape og opprettholde en opplevelse av staten som p? toppen av samfunnet, som over samfunnet, som omsluttende 00:34:15.699 --> 00:34:27.199 samfunnet. Det er disse prosessene de da inviterer oss til ? skape etnografier om i artikkelen sin. 00:34:27.199 --> 00:34:41.199 S? skal jeg g? videre til det tredje punktet i disposisjonen min for det ? da presentere Ferguson og Guptas essay. 00:34:41.199 --> 00:34:48.199 La oss se p? sp?rsm?let: hvordan argumenterer Ferguson og Gupta i del to av essayet sitt, alts? i denne andre 00:34:48.199 --> 00:34:57.400 argumentasjonsrekken som jeg har skissert for dere s? vidt tidligere. I del to av artikkelen sin 00:34:57.400 --> 00:34:58.850 s? er Ferguson og Gupta opptatt NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:34:58.850 --> 00:35:06.700 av ? sp?rre: hva b?r det bety for det etnografiske studie av staten som de har 00:35:06.700 --> 00:35:14.200 tegnet opp for oss, som jeg nettopp har snakket om og skissert, at verden i dag alle steder synes gjennomsyret 00:35:14.200 --> 00:35:20.100 av en rekke prosesser som vi gjerne refererer til ved hjelp av begrepene 'globalisering' og 00:35:20.100 --> 00:35:41.400 'transnasjonalisme'. Ferguson og Gupta hevder i denne delen av essayet sitt at det er nyttig for oss ? 00:35:41.400 --> 00:35:54.700 tenke ved hjelp av et begrep, nemlig det begrepet de snakker om som 'transnational governmentality', som 00:35:54.700 --> 00:35:58.900 dere ser p? toppen av skjermen. De hevder at det er viktig for oss ? tenke NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:35:58.900 --> 00:36:07.700 ved hjelp av begrepet 'transnational governmentality'. Se p? side 989 hvor de innf?rer dette. Og en 00:36:07.700 --> 00:36:15.100 stor del av del 2 i essayet g?r med til ? vise oss hvorfor vi trenger dette begrepet 00:36:15.100 --> 00:36:21.300 'transnational governmentality', gitt de interessene som vi har snakket om, som de skisserer i den 00:36:21.300 --> 00:36:32.000 f?rste delen av essayet sitt. Dette begrepet 'governmentality' har de l?nt fra Michel Foucault, som 00:36:32.000 --> 00:36:42.600 jeg snakket om i forrige forelesning, og hvis dere ser igjen i essayet p? pensum fra Foucault, s? ser dere 00:36:42.600 --> 00:36:48.800 at Michel Foucault mot slutten av essayet snakker om styring, regjering, 00:36:48.800 --> 00:36:58.200 governmentality. Gupta og Ferguson l?ner inspirasjon fra Foucaults tenkning om staten, om NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:36:58.200 --> 00:37:08.900 hans tenkning om makt og statlig styring som noe som kan snakkes om som 'regjering' som 00:37:08.900 --> 00:37:15.300 'styring', governmentality. De l?ner inspirasjon fra disse ideene til Foucault. Bruker hans begrep 00:37:15.300 --> 00:37:21.800 'governmentality' for ? komme seg videre i sin programmatiske utligning av 00:37:21.800 --> 00:37:30.500 hvordan vi kan arbeide oss fram til et antropologisk, etnografisk studium for v?r tid om den moderne 00:37:30.500 --> 00:37:41.500 staten. S? la oss se litt p? begrepet 'governmentality', som jeg sier, det har de l?nt fra Foucault. Og 00:37:41.500 --> 00:37:51.800 s? har de selv lagt til 'transnational' alts? transnasjonal. Foucault brukte begrepet 'governmentality', alts? 00:37:51.800 --> 00:37:58.800 regjering eller styring, for ? f? oss til ? fatte tydeligere interesse for alle de NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:37:58.800 --> 00:38:07.100 prosessene gjennom hvordan atferden til en nasjonal befolkning blir styrt, blir regjert, 00:38:07.100 --> 00:38:15.600 blir ut?vd makt over. Han brukte dette begrepet 'governmentality' for ? vise til de prosessene som er 00:38:15.600 --> 00:38:24.900 nedfelt i institusjoner, herunder statens institusjoner, i diskurser som vi husker fra forrige gang, i normer, 00:38:24.900 --> 00:38:34.000 identitetformasjoner og i folks selvforst?elser, kunnskaper om seg selv, og i vitenskaplige 00:38:34.000 --> 00:38:44.800 kunnskapssystemer. S? han brukte dette begrepet for referere til et helt spekter av prosesser som 00:38:44.800 --> 00:38:52.400 utgj?r selve det sosiale og kulturelle livet selv, den styringen som ligger i 00:38:52.400 --> 00:38:58.600 maktstrukturene som en bestemt samfunnsformasjon utgj?r. Og her p? en m?te deler NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:38:58.600 --> 00:39:07.100 Ferguson og Gupta disse interessene med Michel Foucault, og hans interesse for ? 00:39:07.100 --> 00:39:17.000 oppsummere makten som ligger i kunnskapssystemene, diskursene, normene, i dens identitet formasjon, i de 00:39:17.000 --> 00:39:25.800 sosiale nettverkene som en form for regjering av atferd, styring av atferd, som kan kalles 'governmentality', 00:39:25.800 --> 00:39:36.000 alts? 'styring', 'regjering'. Men Gupta og Ferguson de ser det ogs? slik at det er n?dvendig ? v?re 00:39:36.000 --> 00:39:47.800 kritiske. De skriver om det i essayet sitt. De er ogs? kritiske til et aspekt ved Michel Foucaults ideer. De 00:39:47.800 --> 00:39:58.700 skriver om dette i essayet sitt. Mange som har arbeidet med Foucaults ideer, sier de, og ogs? Foucault selv NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:39:58.700 --> 00:40:10.600 har v?rt og er sl?ende eurosentriske og forbausende lukket om en tenkning om den territorielt 00:40:10.600 --> 00:40:18.800 avgrensete nasjonalstaten som selve omr?det for regjeringsut?velse. S? det de er kritiske til her 00:40:18.800 --> 00:40:25.700 det er at en god del av Foucaults tenkning, slik jeg snakket om i forrige forelesning, 00:40:25.700 --> 00:40:36.900 kan kritiseres for ? ha v?rt for lukket om en bestemt eurosentrisk tanke om staten. Eller alle 00:40:36.900 --> 00:40:45.900 stater som om de er kopier av den moderne franske statsdannelsen. De er ogs? kritiske til de aspektene ved Michel 00:40:45.900 --> 00:40:55.700 Foucaults tenkning som i altfor stor grad synes ? ignorere og se bort fra at stater er 00:40:55.700 --> 00:40:58.600 deler av globaliserte, alts? transnasjonale NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:40:58.600 --> 00:41:08.800 nettverk. S? Ferguson og Gupta de ?nsker ? utvikle et perspektiv som er mye tydeligere 00:41:08.800 --> 00:41:17.700 globalt orientert. De tar alts? i bruk begrepet da 'transnational governmentality' for ? p? en m?te 00:41:17.700 --> 00:41:28.000 tydeliggj?re dette behovet for ? ta et skritt videre fra denne interessen i styring, regjering som ligger i 00:41:28.000 --> 00:41:36.600 Foucaults ideer om governmentality, ta et skritt videre p? veien mot ? p? en m?te fullt ut etablere en 00:41:36.600 --> 00:41:42.300 etnografi og antropologi om staten som et studium som handler om ? forst? skapelsen og gjenskapelsen av 00:41:42.300 --> 00:41:52.500 staten, forestillinger om staten ogs?, som deler av prosesser som i siste instans inng?r i globaliserte 00:41:52.500 --> 00:41:58.700 sosiale, kulturelle og politiske ?konomiske nettverk. S? de inviterer NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:41:58.700 --> 00:42:09.700 da til et etnografisk studium der vi ser etter styringseffekter, maktut?velser knyttet 00:42:09.700 --> 00:42:18.800 ikke bare til staters operasjoner, men ogs? til overnasjonale eller overstatlige enheters virksomhet, 00:42:18.800 --> 00:42:28.900 slik som verdensbanken for eksempel, og vi m? ogs? v?re opptatt av dette at private organisasjoner 00:42:28.900 --> 00:42:43.300 er i dag veldig ofte globaliserte organisasjoner. Ta for eksempel Leger Uten 00:42:43.300 --> 00:42:51.800 Grenser, det er en form for privat organisasjon, men den er globalisert alts?, den utgj?r et nettverk 00:42:51.800 --> 00:42:58.649 som opererer p? tvers av nasjonalstatlige grenser. Som vi har sett p? tidligere i dette kurset NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:42:58.649 --> 00:43:05.900 n?r vi snakket om f.eks. Stuart Kirsch: mange folkelige sosiale 00:43:05.900 --> 00:43:13.900 aksjonister, mange folkelige sosiale bevegelser, politiske bevegelser i dag verden over, i Afrika, 00:43:13.900 --> 00:43:21.300 latin-amerika, Asia og Stillehavet, m? forst?s som det som Ferguson og Gupta er opptatt av som en form 00:43:21.300 --> 00:43:28.800 for globaliserte eller lokale eller grasrotaktige eller folkelige organisasjoner. Alts? folkelige organisasjoner og grasrotaktige 00:43:28.800 --> 00:43:35.600 organisasjoner er ikke bare bokstavelig talt lokaliserte, lokale, de er ogs? globaliserte. Alts? 00:43:35.600 --> 00:43:41.900 de inng?r i globale nettverk. Det de er opptatt av, ikke sant, det er s?nne akt?rer som verdensbanken, 00:43:41.900 --> 00:43:51.800 pengefondet, Leger Uten Grenser, globaliserte urfolksorganisasjoner, globaliserte antiglobaliser. Alt sammen 00:43:51.800 --> 00:43:57.899 angerer med maktkonsekvenser, med makteffekter med styringseffekter. NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:43:57.899 --> 00:44:07.700 Vi er da n?dt til ? skape oss en antropologi, en etnografi, som erkjenner dette vilk?ret for 00:44:07.700 --> 00:44:13.700 politisk handling . At dette vilk?ret for skapelse og gjenskapelse opprettholdes av bestemte 00:44:13.700 --> 00:44:22.000 kulturelle forestillinger om staten og statens eksistens. Vi kan ikke p? en m?te lage oss et studium, det er 00:44:22.000 --> 00:44:28.400 det de argumenterer for, at vi kan ikke lage oss et studium der poenget er ? skape oss etnografier om 00:44:28.400 --> 00:44:36.100 hvordan staten evner ? fremst? for borgerne som over samfunn p? toppen av samfunn, eller som omsluttende 00:44:36.100 --> 00:44:43.500 samfunnet, uten fullt ut og erkjenne at de sosiale og politiske ?konomiske og kulturelle nettverkene 00:44:43.500 --> 00:44:50.100 som utgj?r selve grunnlaget som staten skapes ved hjelp av, de m? vi forst? som en form for 00:44:50.100 --> 00:44:57.700 transnasjonal regjeringen, en form for transnasjonal styring av atferd, alts? en 'transnational 00:44:57.700 --> 00:44:58.649 governmentality'. NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:44:58.649 --> 00:45:16.300 S? poenget for Ferguson og Gupta, for ? oppsummere litt mer av del 2 i argumentasjonen deres, kan skisseres 00:45:16.300 --> 00:45:24.400 omtrent som dette her: en antropologi om staten, den m? for fullt ta innover seg 00:45:24.400 --> 00:45:31.400 betydningen av globaliseringen og behovet for ? unders?ke makteffekter i et perspektiv som legger 00:45:31.400 --> 00:45:42.600 til grunn eksistensen av transnational governmentality. Videre sp?r de om vi er opptatte av 00:45:42.600 --> 00:45:52.700 skal vi si skapelsen og opprettholdelsen av staten som en enhet med bestemte romlige egenskaper som over 00:45:52.700 --> 00:45:58.200 samfunnet, p? toppen av samfunnet og som omsluttende samfunnet, s? trenger vi ? sp?rre f?lgende 00:45:58.200 --> 00:45:58.550 sp?rsm?l, sier de: NOTE Treffsikkerhet: 94% (H?Y) 00:45:58.550 --> 00:46:09.200 Hvilke utfordringer av statens evne til ? skape og opprettholde 00:46:09.200 --> 00:46:20.200 seg selv som over og omsluttende det lokale, som over og omsluttende samfunnet, er faktisk nedfelt i disse 00:46:20.200 --> 00:46:27.500 globaliseringsprosessene i dagens verden som jeg nettopp er referert til, og som de ogs? refererer 00:46:27.500 --> 00:46:34.600 til i artikkelen. Alts? gjennom hvilke utfordringer av statens evne til ? skape og gjenskape seg 00:46:34.600 --> 00:46:44.100 selv som den naturlige statlige enheten p? toppen av og omsluttende samfunnet ligger nedfelt 00:46:44.100 --> 00:46:50.500 i dagens globaliseringsprosesser, for eksempel p? landsbygda i dagens Afrika, eller i de store byene i 00:46:50.500 --> 00:46:58.100 latin-amerika osv. Svaret de gir, det helt generelle svaret som de gir er noe s?nt som dette: NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:46:58.100 --> 00:47:06.300 en kunne har ventet at statens legitimitet, alts? statens naturlighet og nasjonalstatens naturlighet, 00:47:06.300 --> 00:47:13.100 ble veldig kraftig underminert gjennom disse globaliseringsprosessene, gjennom denne kontinuerlige 00:47:13.100 --> 00:47:21.100 flyten, trafikken over de nasjonalstatlige grensene. Men dette er ikke hva studier viser, sier de. Dette er ikke 00:47:21.100 --> 00:47:29.400 hva empiriske studier viser. Nei, det vi finner n?r vi leser empiriske studier, det er at 00:47:29.400 --> 00:47:38.600 de gamle veletablerte ideene om vertikal vertikalitet og omslutning har blitt tilpasset og har kunnet 00:47:38.600 --> 00:47:47.600 tilpasses de nye moderne virkelighetene, de globaliserte virkelighetene. Og et resultat er at globale 00:47:47.600 --> 00:47:55.500 regjeringsinstitusjoner, slik som verdensbanken, pengefondet og FN, alts? disse overstatlige 00:47:55.500 --> 00:47:58.200 organisasjonene, NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:47:58.200 --> 00:48:08.900 de tenkes gjerne og erfares gjerne, og konstrueres 00:48:08.900 --> 00:48:18.800 symbolsk som enheter som befinner seg bokstavelig talt, romlig sett da, over nasjonalstaten slik staten 00:48:18.800 --> 00:48:26.800 synes ? befinne seg over grasrota og over lokalsamfunnet. S? det de vil frem til er at det er ikke slik at 00:48:26.800 --> 00:48:33.400 disse globaliseringsprosessene som de er opptatt av ? erkjenne betydningen av n?dvendigvis 00:48:33.400 --> 00:48:45.600 underminerer statens evne til ? bli erfart og fremst? for borgerne, politikere og folk flest som 00:48:45.600 --> 00:48:56.600 fortsatt denne enheten som befinner seg over lokalsamfunnene, over samfunnet, som omsluttende 00:48:56.600 --> 00:48:58.500 samfunnet. Men, sier de, NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:48:58.500 --> 00:49:06.800 det har v?rt og er endringer og de inviterer oss da til ? skape nettopp etnografiske empiriske 00:49:06.800 --> 00:49:15.900 studier, alts? ? g? ut i verden og oppdage dette gjennom konkrete studier. P? hvilke m?ter og i hvilken 00:49:15.900 --> 00:49:27.100 grad skapes og gjenskapes vertikal organisering og omslutting rent faktisk gjennom bestemte sosiale 00:49:27.100 --> 00:49:35.900 og kulturelle praksiser i bestemte sosiale og kulturelle kontekster. For eksempel: hvordan skapes og 00:49:35.900 --> 00:49:43.700 opprettholdes og endres ideer om lokalsamfunnene i en gitt kontekst i dag og hvordan skapes og 00:49:43.700 --> 00:49:56.200 opprettholdes bestemte forestillinger om staten der hvor akt?rene, statens representanter og borgerne 00:49:56.200 --> 00:49:58.500 hele tiden faktisk inng?r i en hel NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:49:58.500 --> 00:50:10.100 serie av konkrete transnasjonale forbindelser, alts? i globale forbindelser. La meg da veldig veldig kort 00:50:10.100 --> 00:50:23.400 avslutte med en konklusjon, Ferguson og Guptas konklusjon. Som jeg har sagt flere ganger; 00:50:23.400 --> 00:50:29.100 dette er en programartikkel og det Ferguson og Gupta gjennom artikkelen 'Spatializing States' 00:50:29.100 --> 00:50:36.700 inviterer antropologer, etnografer og samfunnsforskere til, det er ? g? ut i verden ? fors?ke ? skape 00:50:36.700 --> 00:50:45.000 empiriske etnografiske studier der vi unders?ker p? hvilke m?ter vertikalitet og omslutting produseres 00:50:45.000 --> 00:50:54.800 gjennom bestemte handlingsformer og bestemte meningsunivers i bestemte historiske kontekster. S? 00:50:54.800 --> 00:50:58.400 artikkelen deres er en skissering av en agenda for forskning, og som vi NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:50:58.400 --> 00:51:11.600 har sagt ogs? tidligere; Det finnes etnografiske passasjer i artikkelen hvor de viser oss gjennom 00:51:11.600 --> 00:51:19.300 konkrete eksempler, f.eks. dette eksempelet fra implementeringen av et statlig 00:51:19.300 --> 00:51:26.100 utviklingsprosjekt i India, viser oss eksempler p? hvordan vi tenker at vi gjennom feltarbeid og 00:51:26.100 --> 00:51:36.800 etnografiske unders?kelser kan snu og vende og observere rituelle handlingsformer, samhandlingsformer 00:51:36.800 --> 00:51:46.300 mellom borgere og statlige representanter, la oss si et bestemt lokalsamfunn eller en bestemt krok av dagens India, og ? gjenfinne 00:51:46.300 --> 00:51:55.200 prosesser som handler om dette som de opptatt av, nemlig hvordan den indiske staten skapes og 00:51:55.200 --> 00:51:58.000 gjenskapes og erfares av borgerne som NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:51:58.000 --> 00:52:04.800 en enhet som befinner seg bokstavelig talt p? toppen av samfunnet, utenfor samfunnet, men over 00:52:04.800 --> 00:52:16.100 samfunnet, som omsluttende lokalsamfunnet og regionen. S? igjen, vi b?r sp?rre oss da: Hvordan skapes 00:52:16.100 --> 00:52:23.900 og opprettholdes og endres ideer om lokalsamfunnet, om staten, i en gitt kontekst der mange, de fleste 00:52:23.900 --> 00:52:30.000 kanskje av de sosiale akt?rene hele tiden inng?r en hel serie av konkrete transnasjonale forbindelser 00:52:30.000 --> 00:52:36.700 eller nettverk. Dette er ogs? en vesentlig del av artikkel deres og det de konkluderer med er at 00:52:36.700 --> 00:52:42.800 vi trenger en antropologi om staten, vi trenger ? lage oss etnografier om hvordan staten erfares og 00:52:57.100 --> 00:52:57.950 skapes ved hjelp av symboler, ved hjelp av kultur. Vi trenger det for ? kunne forst? bedre hvordan staten NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:52:57.950 --> 00:53:09.800 gjennom bestemte sosiale og kulturelle prosesser blir en naturlig enhet for borgerne, 00:53:09.800 --> 00:53:18.100 vokser frem som en enhet med autoritet. Vi trenger ogs? et slikt studium som fullt ut tar 00:53:18.100 --> 00:53:25.900 innover seg eksistensen av den moderne verden som vi alle er en del av og som lenge har v?rt en verden av 00:53:25.900 --> 00:53:33.200 globale sammenhenger og globale forbindelser, og det er derfor de innf?rer dette begrepet og er opptatt 00:53:33.200 --> 00:53:40.300 av dette begrepet 'transnational governmentality' alts? 'transnasjonal regjering' eller 'transnasjonal styring' 00:53:40.300 --> 00:53:43.000 av atferd.