WEBVTT Kind: captions; language: nb-no NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:00:00.000 --> 00:00:10.400 Det jeg skal snakke om n? er som sagt kapittel to i Kirschs bok som han har kalt the politics of space, i dette 00:00:10.400 --> 00:00:23.000 kapitlet s? analyserer Kirsch framveksten av en politisk bevegelse, en global utstrakt politisk 00:00:23.000 --> 00:00:37.000 bevegelse som fors?ker og fors?kte ? stanse Ok Tedi gruvens ?kologiske og sosiale ?deleggelser. S? Kirsch 00:00:37.000 --> 00:00:45.500 bruker en god del etnografisk innsamlet materiale, historiske innsamlet materiale og beskriver da den 00:00:45.500 --> 00:00:56.300 prosessen som genererte som frambrakte kritikerne ikke sant den globale politiske 00:00:56.300 --> 00:00:59.250 bevegelsen som fors?kte ? NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:00:59.250 --> 00:01:12.500 kjempe mot skadevirkningene av Ok Tedi gruven og det jeg skal gj?re her n? er dels og fors?ke ? si 00:01:12.500 --> 00:01:20.300 litt om de rene empiriske prosessene, alts? noen trekk ved selve historien om 00:01:20.300 --> 00:01:26.600 framveksten av en historie av en historisk skapt politisk bevegelse som Kirsch viser oss og s? skal jeg 00:01:26.600 --> 00:01:38.000 ogs? fors?ke ? si litt om trekk ved selve analysen til Kirsch og begrepsfestingen hans. La oss sp?rre oss 00:01:38.000 --> 00:01:48.000 f?rst hvordan kan vi oppsummere selve caset eller den kampen som Kirsch viser oss da i boken om en ganske 00:01:48.000 --> 00:01:54.600 s?rlig her i kapittel 2 i the politics of space. N? snakker jeg om den empiriske storyen p? en m?te 00:01:54.600 --> 00:01:59.750 Hva er det Kirsch kort fortalt viser oss hva NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:01:59.750 --> 00:02:12.700 som skjedde her? Kirsch er opptatt av ? vise p? hvilke m?ter en gruppe lokale ledere fra lokalsamfunnene 00:02:12.700 --> 00:02:21.700 nedenfor gruven alts? nedenfor Ok Tedi elven og Fly River hvordan de 00:02:21.700 --> 00:02:30.800 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录et med internasjonale private organisasjoner og andre akt?rer i deres mobilisering mot Ok Tedi gruven og 00:02:30.800 --> 00:02:41.100 dens konsekvenser ?kologisk og sosiale konsekvenser. Det analysen til Kirsch viser oss videre er at 00:02:41.100 --> 00:02:51.800 disse lokale ledere som jeg skal komme tilbake til ? snakke littegrann mer spesifikt om litt senere, disse 00:02:51.800 --> 00:02:59.450 lederne de p? 1980 tallet da gruven etablerte seg og ? starte opp s? NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:02:59.450 --> 00:03:05.800 startet disse lokale lederne eller disse mennene som ble lokale ledere de startet f?rst opp 00:03:05.800 --> 00:03:13.700 med ? generere mobilisere til noen lokale protester og med lokale krav. Kravene ble stort sett 00:03:13.700 --> 00:03:26.100 ignorert b?de av australske gruveselskapet Broken Hill Proprietary ltd som eide og drev gruven og 00:03:26.100 --> 00:03:33.900 av Papua Ny-Guineas regjering. Papua ny-guinea var en p? dette tidspunktet blitt en selvstendig stat 00:03:33.900 --> 00:03:42.100 og Papua Ny-Guinea som stat hadde ogs? visse eierandeler i gruven og ikke minst s? 00:03:42.100 --> 00:03:51.900 Hadde staten betydelige statsinntekter skatteinntekter fra denne gruven s? interessene dels fra 00:03:51.900 --> 00:03:59.800 selskapet og dels fra Papua ny-guinea som stat i ? h?re p? de disse f?rste lokale NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:03:59.800 --> 00:04:10.200 protestene og kravene som oppsto da gruven ble etablert og kom igang. Interessene for ? lytte var 00:04:10.200 --> 00:04:18.300 minimale og lite skjedde, ingenting skjedde. Det var f?rst da skal vi si aksjonen ble gjort mindre rent 00:04:18.300 --> 00:04:26.500 lokal og ble oppskalert og ble mer internasjonal global utstrakt kan vi si at aksjonistene ble i stand i 00:04:26.500 --> 00:04:34.100 noen grad til ? utfordre ? virkelig ta opp kampen med det australske gruveselskapet Broken 00:04:34.100 --> 00:04:42.700 Hill Proprietary limited og som hadde den helt dominerende eierandelen i Ok Tedi gruven. 00:04:42.700 --> 00:04:51.000 Sp?rsm?let er da ikke sant hvordan forteller Kirsch oss historien om hvordan kampen gikk fra ? v?re en ren 00:04:51.000 --> 00:04:59.750 avgrenset lokal kamp blant hovedsakelig drevet av NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:04:59.750 --> 00:05:09.100 lokale ledere som i liten grad hadde kontakt med hverandre hvordan gikk denne kampen 00:05:09.100 --> 00:05:16.800 over til ? bli en mye st?rre sosial og politisk bevegelse med forgreninger utover verdenssamfunnet. 00:05:16.800 --> 00:05:32.300 Aksjonistene alts? lokale ledere ved Fly River og Ok Tedi elven de begynte ? reise De begynte ? f?lge kan vi 00:05:32.300 --> 00:05:38.200 si produktet alts? kobberet det som gruven produserte tilbake til de som kj?pte kobberet i 00:05:38.200 --> 00:05:46.400 Europa for eksempel alts? de industrielle interessene og de smelteverkene til selskapene som hadde 00:05:46.400 --> 00:05:57.900 som var basert dels Europa dels i Asia, aksjonistene fors?kte ? p? en m?te f?lge kobberet 00:05:57.900 --> 00:05:59.700 tilbake til de som kj?pte og NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:05:59.700 --> 00:06:06.800 forbrukte kobber og s?kte p? den m?ten ? p?virke de politiske og ?konomiske elitene som 00:06:06.800 --> 00:06:16.000 kontrollerte og kj?pet av kobberet. Videre s? gjorde aksjonistene mange andre ting de deltok p? 00:06:16.000 --> 00:06:26.100 verdenskonferansen det s?kalte Earth Summit i Rio De Janeiro i 1992 og da m?tte de representanter fra 00:06:26.100 --> 00:06:33.200 private organisasjoner som arbeidet med milj?vern i viktige metropoler s?nn som Washington D.C i New 00:06:33.200 --> 00:06:43.200 York City og andre st?rre byer i nord-amerika og Europa. De fikk nye nettverk og nye kontakter, en 00:06:43.200 --> 00:06:57.700 vesentlig ting som ogs? fant sted gjennom disse prosessene var at representanter for Yonggom folket og for 00:06:57.700 --> 00:06:59.650 lokalbefolkningen som var ber?rt av NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:06:59.650 --> 00:07:10.000 Ok Tedi gruven begynte ? treffe representanter for andre urfolks interesser som var ber?rt av skal vi si 00:07:10.000 --> 00:07:25.600 store oppdemminger, av oljeutvinning eller av gruver og de begynte i ?kende grad ? 00:07:25.600 --> 00:07:33.000 erfare seg selv alts? de lokale lederne som representerte befolkningen ved Ok Tedi elven og Fly River 00:07:33.000 --> 00:07:42.200 begynte ? erfare og presentere seg selv som representanter for urfolk alts? som indigenous people og Dette var en 00:07:42.200 --> 00:07:49.800 identitet som hadde visst potensiale, med denne identiteten ble det mulig ? formulere legge frem skal 00:07:49.800 --> 00:07:54.700 vi si saken deres mer effektiv internasjonalt fordi at det internasjonale samfunnet p? det 00:07:54.700 --> 00:07:59.400 tidspunktet forsto hva indigenous representerte og NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:07:59.400 --> 00:08:07.600 indigenous kategorien var begynt ? bli utstyrt med visse rettigheter. S? det ble mulig ? inng? i ? 00:08:07.600 --> 00:08:14.500 danne nye typer globalt utstrakte politiske nettverk i kraft av ? erfare seg som og representere seg som 00:08:14.500 --> 00:08:24.300 Urfolk og p? den m?ten ta del i globalt utstrakt politisk sosialt arbeid basert p? 00:08:24.300 --> 00:08:32.299 denne felles urfolkdsidentiteten og denne felles kampen for urfolks rettigheter spesielt da 00:08:32.299 --> 00:08:38.600 rettigheter til selvbestemmelse over visse territorier eller landomr?der. NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:08:39.000 --> 00:08:54.300 Uansett, den detaljrike og kompleks empirisk historie om fremveksten av denne politiske 00:08:54.300 --> 00:09:01.100 bevegelsen knyttet til protestene mot Ok Tedi gruvens ?deleggelser som Stuart Kirsch forteller oss i boken 00:09:01.100 --> 00:09:09.500 sin i kapittel to og mye av det kan dere lese selv, men jeg trekke to empiriske konklusjoner. Alts? for det 00:09:09.500 --> 00:09:18.700 f?rste s? viser Kirsch oss at med internasjonal st?tte og oppskaleringen av kamper s? kom de lokale 00:09:18.700 --> 00:09:29.000 aktivistene ved fly River og Ok Tedi elven og lokalsamfunnene der i en noen grad til ? styrke saken 00:09:29.000 --> 00:09:35.900 som ble kjempet for og oppn? enkelt avgrensede resultater og ikke minst s? vant de ?kt legitimitet 00:09:35.900 --> 00:09:39.950 anerkjennelse for kravene NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:09:39.950 --> 00:09:50.600 sine i det internasjonale samfunnet, som Kirsch beskriver ikke minst i kapittel 3 i boken s? gikk 00:09:50.600 --> 00:10:02.200 aksjonistene ogs? til retten det ble f?rt to sv?re rettssaker over mange ?rs tid, men p? tross av dette 00:10:02.200 --> 00:10:10.000 og det er den andre konklusjonen som er lett ? trekke av hele den empiriske fortellingen som ligger 00:10:10.000 --> 00:10:17.200 Nedfelt i kapittel to og tre i boken om den politiske kampen for ? begrense skadevirkningene 00:10:17.200 --> 00:10:26.700 knyttet opp til Ok Tedi gruven, p? tross av alt dette alt det som skjedde s? var lokalsamfunnene og deres 00:10:26.700 --> 00:10:35.500 representanter og andre kritikere ikke i stand til ? stoppe gruvedriften i det vesentlige. De klarte 00:10:35.500 --> 00:10:39.750 aldri ? f? stanset den forurensende gruvedriften som bare fortsatte NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:10:39.750 --> 00:10:47.800 Trass i at aksjonistene faktisk vant fram i retten eller alts? av juridisk vei s? gruvedriften med 00:10:47.800 --> 00:10:56.500 Den medf?lgende forurensningen fikk de ikke stanset og derfor s? er ogs? disse omr?dene 00:10:56.500 --> 00:11:06.500 nedenfor Ok Tedi gruven transformert over tid til rene sp?kelsesomr?der, alts? enormt omr?de, landomr?de 00:11:06.500 --> 00:11:18.100 som er hvor skogen er ?delagt hvor vannet er forurenset og hvor dyreliv, fiskeliv, fugleliv er forsvunnet 00:11:18.100 --> 00:11:31.500 og underminert. La oss sp?rre oss kapittel to heter the politics of space hvorfor bruker Kirsch uttrykkene politics 00:11:31.500 --> 00:11:39.900 Of space i boken sin og i kapittel to for ? sette ord p? framveksten av denne politiske bevegelsen NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:11:39.900 --> 00:11:48.000 Som han beskriver ganske s?rlig kapittel 2 og 3 av boken. Hva er det som ligger i begrepesfestingen av 00:11:48.000 --> 00:11:56.400 disse prosessene som han skriver om som et eksempel p? politics of space for ? kunne svare p? det 00:11:56.400 --> 00:12:06.200 S? m? vi vite da hva han bruker kategorien politiccs of space om og hva det refererer til. F?r jeg svarer p? det 00:12:06.200 --> 00:12:18.500 si noe litt mer konkret om det s? la oss f?rst legge merke til et par omstendigheter som Kirsch sier aksjonen 00:12:18.500 --> 00:12:25.400 mot Ok Tedi gruven var en av de aller f?rste protestbevegelsen mot den transenasjonaliserte 00:12:25.400 --> 00:12:33.600 internasjonale gruveindustrien som kom til ? bli internasjonalt kjent og ber?mt alts? Ok Tedi caset ble et 00:12:33.600 --> 00:12:39.849 kjent case i det internasjonale samfunnet og ikke minst i de internasjonale NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:12:39.849 --> 00:12:50.100 milj?vernarbeidet rettet mot mot skadelige virkninger av gruver. Tidligere politisk 00:12:50.100 --> 00:12:57.600 aktivitet som hadde retter seg mot de skadelige effektene av store gruver hadde gjerne forblitt mer lokalt 00:12:57.600 --> 00:13:05.300 forankret og mer lokalt avgrensede protestaksjoner, men med den raske globaliseringen som jeg har 00:13:05.300 --> 00:13:10.700 beskrevet tidligere som fant sted i gruveindustrien gjennom veksten i gruveindustrien fra 80-tallet 00:13:10.700 --> 00:13:17.300 og 90-tallet av ble den politiske opposisjonen mot den globaliserte gruverbedriften i mer og mer globalisert 00:13:17.300 --> 00:13:25.200 og Ok Tedi caset kom til ? inng? som en viktig katalysator i framveksten av mye av det globaliserte 00:13:25.200 --> 00:13:36.200 milj?vernarbeidet rettet mot skadelige virkninger av gruvedrift. S? hvorfor dette uttrykket politics 00:13:36.200 --> 00:13:37.900 Of space? NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:13:38.900 --> 00:13:51.400 Hvis dere ser i kapittel seks chapter six som heter new politics of time s? og I de aller f?rste 00:13:51.400 --> 00:14:01.600 linjene av det kapitlet s? vil dere finne en relativt enkel formulering av hva Kirsch legger i sitt utrykk 00:14:01.600 --> 00:14:11.500 Politics of space. Det han sier der p? de f?rste linjene i kapittel 6 alts? ikke kapittel 2 men i kapittel 6 det 00:14:11.500 --> 00:14:20.300 er at han med the politics of space refererer han til en form for politisk strategi alts? la oss si en politisk 00:14:20.300 --> 00:14:32.900 handlingsstrategi som inneb?rer at lokaliteter eller steder la oss si i verdenssamfunnet knyttes sammen 00:14:32.900 --> 00:14:39.700 p? den m?ten knyttes akt?rer sammen p? tross av at de NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:14:39.700 --> 00:14:49.500 bebor og befinner seg i befinner seg p? steder som er strakt utover et stort geografisk omr?de 00:14:49.500 --> 00:14:57.100 sagt p? en annen m?te the politics of space for Kirsch handler om en form for politisk strategi som 00:14:57.100 --> 00:15:05.300 knytter sammen akt?rer. Det kan v?re individet det kan v?re lokalsamfunn, det kan v?re private organisasjoner det kan 00:15:05.300 --> 00:15:12.800 v?re sosiale grupperinger, det kan v?re vitenskapelige eksperter det kan v?re juridiske eksperter alle 00:15:12.800 --> 00:15:22.500 disse typene som jeg nevner her kan v?re eksempler p? akt?rer og den politiske strategien the politics of space knytter 00:15:22.500 --> 00:15:33.900 p? et vis sammen akt?rer som befinner seg i mange ulike rom eller mange ulike steder av verdenssamfunnet 00:15:33.900 --> 00:15:39.800 Slik sett er the politics of space en strategi som p? en m?te knytter NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:15:39.800 --> 00:15:53.200 sammen ulike akt?rer som befinner seg p? ulike romlige punkter kan vi si. Kirsch bruker the politics of space 00:15:53.200 --> 00:16:00.500 for ? sette m?te ? sette ord p? de endringsprosessene som han er ute etter ? vise oss og inn 00:16:00.500 --> 00:16:08.500 sirkle i kapittel 2 i boken sin, nemlig dette at en lokalt framvokst mobilisering mot Ok Tedi 00:16:08.500 --> 00:16:18.000 gruven dannet allianser med andre akt?rer som internasjonale private milj?vernorganisasjoner, urfolks 00:16:18.000 --> 00:16:26.400 aktivister i andre deler av verdenssamfunnet osv og slik kan vi si skalerte opp det som var en lokalt 00:16:26.400 --> 00:16:39.550 avgrenset kamp til ? bli en globalt utstrakt politisk form for handling og gjennom dette s? NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:16:39.550 --> 00:16:46.300 ble det ut?vd en form for politics of space, det ble utformet og utviklet og tatt i bruk en form for 00:16:46.300 --> 00:16:54.800 politisk strategi som innebar at det lokale det lokalt avgrense ble p? et vis globalt strakt ut. 00:16:54.800 --> 00:17:03.300 Den andre siden av dette var selvf?lgelig at det som fant sted i de globale forbindelsene i neste 00:17:03.300 --> 00:17:12.500 omgang kunne manifestere seg ogs? i form av kunnskaper, ideer, praksiser i den 00:17:12.500 --> 00:17:21.700 mer lokalt avgrensede omr?de til Yonggom befolkningen nedenfor Ok Tedi gruven. S? sagt p? en annen m?te 00:17:21.700 --> 00:17:29.200 Kirsch pr?ver ? vise oss framveksten av et bestemt transnasjonal politisk nettverk som kjemper mot et 00:17:29.200 --> 00:17:35.400 transnasjonalt selskap, transnasjonal kapital nemlig selskapet som kontrollerte Ok Tedi gruven 00:17:35.400 --> 00:17:39.699 industrien var transnasjonal opererte transnasjonal det var NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:17:39.699 --> 00:17:49.500 N?dvendig for aksjonistene ? kunne operere globalisert, transnasjonalt og mange steder samtidig og De 00:17:49.500 --> 00:17:56.900 fors?kte ? gj?re dette og de gjorde dette slik at de p? en m?te skalerte opp kampen p? en 00:17:56.900 --> 00:18:03.700 slik m?te at de opprettholdt lokale forbindelser til akt?rer p? flere kontinenter i verdenssamfunnet 00:18:03.700 --> 00:18:13.100 og slik kunne p? en m?te handle b?de lokalt ved Ok Tedi gruven i Melbourne I Australia for eksempel i 00:18:13.100 --> 00:18:27.500 byer i Europa og USA. En ting som vi kan sp?rre oss om er i et slikt globalt utstrakt politisk 00:18:27.500 --> 00:18:37.300 nettverk som svarer til denne formen for oppskalert kamp Hva Hvordan kan vi p? en m?te 00:18:37.300 --> 00:18:39.650 Reflektere n?rmere rundt NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:18:39.650 --> 00:18:48.200 Hva som finner sted i m?tene eller kommunikasjonen mellom akt?rer som befinner seg rundt omkring i dette globaliserte 00:18:48.200 --> 00:18:59.200 nettverket. Hva er betingelsene for politisk handling i et slikt globalisert transnasjonalt politisk 00:18:59.200 --> 00:19:10.300 nettverk som Kirsch viser oss og fordyper seg i her i kapittel 2. Kirsch i boken sin 00:19:10.300 --> 00:19:24.200 viser til Anna Tsing en kjent antropolog i samtiden v?r. Hun skrev en bok som kom ut i 2004 og som er kjent 00:19:24.200 --> 00:19:34.900 som heter friction an ethnography of global connection der hun skriver om milj?vern kamp p? Indonesia en del 00:19:34.900 --> 00:19:39.600 av Indonesia men det er ogs? s?nn som Kirsch viser at NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:19:39.600 --> 00:19:45.900 kampen kan bare forst?s som en del av globale forbindelser, globale nettverk, globalt utstrakte 00:19:45.900 --> 00:19:55.500 nettverk, det som b?de Kirsch og Tsing har til felles s?nn som jeg leser det er at de viser oss at i denne typen 00:19:55.500 --> 00:20:03.700 nettverk som best?r av en rekke forskjeller mellom akt?rene ikke sant det sier seg selv Yonggom 00:20:03.700 --> 00:20:13.600 aktivister og urfolk andre steder i verdenssamfunnet, vitenskapsfolk, biologer, 00:20:13.600 --> 00:20:20.700 juridiske eksperter, representanter for milj?vernorganisasjoner i Tyskland, Australia, USA og s? videre alle disse 00:20:20.700 --> 00:20:26.900 akt?rene som deltar i dette politiske nettverket og slik sett deltar i den samme kampen og har det 00:20:26.900 --> 00:20:35.800 samme form?let de opprettholder sine kulturelle forskjeller, ikke sant ideer varierer mellom 00:20:35.800 --> 00:20:39.650 akt?rene praksiser varierer mellom akt?rene, perspektiv NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:20:39.650 --> 00:20:49.000 variere mellom akt?rene, tenkning variere mellom akt?rene og det som b?de Kirsch og Tsing viser oss i 00:20:49.000 --> 00:20:56.500 sine b?ker er at dette svarer p? en m?te til det politiske vilk?ret som er nedfelt i denne typen 00:20:56.500 --> 00:21:07.200 globalt utstrakte politiske nettverk og Kirsch som jeg leser han viser oss p? en m?te to potensialer 00:21:07.200 --> 00:21:14.400 kan vi si som er forbundet med denne typen kulturelt mangfold som n?dvendigvis er bygget inn i disse 00:21:14.400 --> 00:21:22.000 globalt utstrakte nettverkene ikke sant. B?de Tsing og Kirsch betoner for oss skal vi forst? disse nettverkene Hvordan 00:21:22.000 --> 00:21:29.000 De opererer s? m? vi p? en m?te ta for gitt eller vi m? p? en m?te erkjenne at kulturelt mangfold og 00:21:29.000 --> 00:21:38.000 kulturell heterogenitet er bygget inn i disse nettverkene i dette s? ligger det p? en m?te to 00:21:38.000 --> 00:21:39.300 potensialer for det NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:21:39.300 --> 00:21:47.500 P? den ene siden s? ligger det et potensiale for at akt?rene kan l?re av hverandre nettopp fordi de er ulike og 00:21:47.500 --> 00:21:58.900 forskjellige s? kan akt?rene l?re av hverandre p? den m?ten erverve nye kunnskaper utvikle nye 00:21:58.900 --> 00:22:06.100 politiske strategier. P? den annen side det ligger ogs? skal vi si at begrensningen potensialet for 00:22:06.100 --> 00:22:13.500 begrenset politisk makt nedfelt i dette og i det ligger det at det kan v?re vanskelig ? f? til en 00:22:13.500 --> 00:22:24.600 effektiv koordinert kollektiv politisk handling der akt?rene i s? stor grad opprettholder kulturelt 00:22:24.600 --> 00:22:39.000 mangfold. Det er viktig ? se en ting ved den historien som Kirsch forteller oss i boken om denne NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:22:39.000 --> 00:22:50.600 Oppskalerte lokale kampen mot Ok Tedi gruven og det er at Kirsch er opptatt av historiens begynnelse s? s? og si 00:22:50.600 --> 00:22:57.300 opprinnelsen til kampen til bevegelsen som han understreker for oss dette startet 00:22:57.300 --> 00:23:08.100 lokalt, med det s? mener han at ? si at det startet med at noen lokale Yonggom ledere mobiliserte. Det 00:23:08.100 --> 00:23:16.100 startet i lokalsamfunnene nedenfor Ok Tedi gruven dette startet ikke viser Kirsch sin historie oss med at 00:23:16.100 --> 00:23:23.700 internasjonale private organisasjoner og deres representanter ankom omr?det og lokalsamfunnene og 00:23:23.700 --> 00:23:31.700 stimulerte lokalbefolkningen og deres ledere til protester. Nei dette begynte p? en m?te 00:23:31.700 --> 00:23:39.550 omvendt, f?rst skriver Kirsch p? side 64 i boken sin selv om protestene mot Ok Tedi gruven begynte p? NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:23:39.550 --> 00:23:46.700 Starten av 1980-tallet s? hadde mobiliseringen ingen kontakt med internasjonale private organisasjoner f?r p? 00:23:46.700 --> 00:23:57.000 slutten av 1980-tallet s? som Kirsch sier og viser og reflekteret over private organisasjoner, private 00:23:57.000 --> 00:24:02.900 milj?organisasjoner for eksempel gis ofte enten skylden eller ?ren sier han for ? framprovosere 00:24:02.900 --> 00:24:11.300 lokalsamfunns eller urfolks protestbevegelse men i Ok Tedi eksemplet er det omvendt. Dette caset ble slik jeg har 00:24:11.300 --> 00:24:17.400 beskrevet tidligere allerede en viktig katalysator for skapelsen av en ny generasjon av 00:24:17.400 --> 00:24:24.800 internasjonale private organisasjoner som kom til ? fokusere mye mer tydelig p? gruvekonflikter med 00:24:24.800 --> 00:24:34.500 tilh?rende milj?sp?rsm?l. Med andre ord den lokalt genererte motstand mot oK Tedi gruven bidro til dannelsen og 00:24:34.500 --> 00:24:39.300 utviklingen av en ny NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:24:39.300 --> 00:24:49.900 type private organisasjoner p? 1990-tallet og siden som vi spesielt som viser arbeidet mot gruver og 00:24:49.900 --> 00:25:08.900 Skadelige milj?effekter og sosiale effekter av gruver. Et veldig interessant aspekt ved analysen i 00:25:08.900 --> 00:25:17.400 kapittel 2 i boken synes jeg at den har en etnografi om dere kan kalle lokale lederskap alts? 00:25:17.400 --> 00:25:25.100 framveksten av lokale lederskap med det s? mener jeg at Kirsch viser oss her han gir oss en etnografi 00:25:25.100 --> 00:25:36.200 Om hvordan noen Yonggom menn vokste fram som s?rlig sentrale i kampen som Og p? den m?ten ervervet 00:25:36.200 --> 00:25:39.150 former for lederskap i kampen mot NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:25:39.150 --> 00:25:52.200 Gruven og gruvedriftens skadelige effekter. Det er flere aspekter ved denne etnografien synes jeg og 00:25:52.200 --> 00:26:03.400 framveksten av lokale former for ledere som er interessante la meg fors?ke ? skissere noen 00:26:03.400 --> 00:26:13.800 av disse trekkene. Kirsch viser oss i kapittel to at som jeg sier at et knippe lokale menn vokste frem p? 00:26:13.800 --> 00:26:23.000 1980-tallet som de sentrale ledere for aksjonen og protestene mot gruven, men det Kirsch ogs? viser oss 00:26:23.000 --> 00:26:29.600 er at handlingene forble lokale og de disse mennene begynte ikke e ? 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录e seg imellom 00:26:29.600 --> 00:26:31.400 f?r etter noen ?r. NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:26:31.400 --> 00:26:39.700 anstrengelsene deres var ikke s?rlig politisk effektive det viser Kirsch oss ogs?, og i de 00:26:39.700 --> 00:26:47.600 offentlige utsagnene og kravene protestene mot gruven rettet mot gruven s? var de ikke s?rlig 00:26:47.600 --> 00:26:54.600 opptatte av det st?rre sp?rsm?let som gruvene reiste. De fokuserte mest p? krav om ? bli gitt ?konomiske 00:26:54.600 --> 00:27:04.600 kompensasjoner for milj?effektene. De fokuserte p? dette og ikke s? mye p? et krav om en helt annen 00:27:04.600 --> 00:27:13.000 l?sning for h?ndtering av avfall eller stenging av gruven, et krav om ? stenge gruven helt har 00:27:13.000 --> 00:27:26.400 hele tiden frem til n? hatt begrenset tilslutning lokalt viser Kirsch oss. Videre hvor kom disse lokale 00:27:26.400 --> 00:27:31.700 lederne fra og hva bestod autoritetskildene deres av? NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:27:31.700 --> 00:27:42.300 Kirsch viser oss at det oppstod nye lederskap kan vi si, disse mennene mobiliserte lokal st?tte i 00:27:42.300 --> 00:27:50.900 kraft av ? organisere kamp mot gruven. Ikke fordi de hadde et formelt politisk verv fra f?r av, Kirsch sier 00:27:50.900 --> 00:27:59.400 at dette var i tr?d med de lokale kulturelle normene som eksisterte i omr?det. Hvordan da? Jo, sier Kirsch 00:27:59.400 --> 00:28:12.500 blant Yonggom folket som han studerte blant har det v?rt slik at at menn vant politisk autoritet 00:28:12.500 --> 00:28:20.000 basert p? sosial anerkjennelse av dyktighet i en bestemt aktivitet som en form for jakt, krigf?ring eller rituelt 00:28:20.000 --> 00:28:21.250 liv NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:28:21.250 --> 00:28:29.700 s? disse lederne som ble ledere vant p? en m?te politisk anerkjennelse og politisk autoritet i 00:28:29.700 --> 00:28:38.200 kraft av de var spesielt dyktige i denne aktiviteten i denne kampen mot gruven men det kom til ? bli 00:28:38.200 --> 00:28:43.800 en viss forskjell og en viss endring s? her var det b?de en form for transformasjon og en form for 00:28:43.800 --> 00:28:53.400 kulturell kontinuitet. Hva bestod endringen i? Jo, disse lokale lederne som ledet an i kampen mot 00:28:53.400 --> 00:29:02.200 gruven m?tte mobilisere etter f?lgere utenfor egen ?ttelinje utenfor egen klan og dette var nytt. De m?tte 00:29:02.200 --> 00:29:08.800 mobilisere p? tvers av lokale forskjeller basert p? slektskap og etnisitet p? nye m?ter s? dette 00:29:08.800 --> 00:29:19.600 ogs? var nytt. De m?tte slik sett skape nye typer lokalt forankrede lederskap gjennom nye strategier 00:29:19.600 --> 00:29:21.300 gjennom ? g? p? tvers av NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:29:21.300 --> 00:29:40.700 ?ttelinjer, klaner, lokalsamfunn, etniske grenser. Kirsch viser oss ogs? at to lokale menn nemlig Rex Dagi 00:29:40.700 --> 00:29:50.700 Og Alex Maun kom til ? bli de aller viktigste lokale lederne av mobiliseringen Mot gruven. Jeg 00:29:50.700 --> 00:29:58.400 synes etnografien av Rex Dagi og Alex Maun er veldig interessant. Rex Dagi og Alex Maun vokste opp i to 00:29:58.400 --> 00:30:08.500 forskjellige Yonggom landsbyer ved Ok Tedi elven og som Kirsch sier Yonggom folket kalte de to "Nupkorok" 00:30:08.500 --> 00:30:17.700 Som han oversetter til engelsk til "our heads" v?re overhoder, v?re ledere. Begge vant lokalt ry og lokal 00:30:17.700 --> 00:30:21.699 respekt for deres faste motstand NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:30:21.699 --> 00:30:32.800 Mot politisk Press og korrupsjon samt deres totale avvisning av det ? la seg bli truet eller av det ? 00:30:32.800 --> 00:30:43.300 v?re redd. Av disse grunner s? ble de ogs? lokalt gitt navnet p? "Bot-korok" "Stone-headed" siden de var s? sta. 00:30:43.300 --> 00:30:53.700 generelt s? vil jeg si at den politiske antropologien har v?rt og den m? v?re opptatt av ? sp?rre om hvilke 00:30:53.700 --> 00:31:02.300 autoritetskilder lokale og andre ledere har og mobiliserer. Jeg snakker litt om noe som har med dette ? 00:31:02.300 --> 00:31:11.000 gj?re forrige gang jeg snakket om grunnlaget for autoritet. Sp?rsm?l er hvorfor er akkurat disse mennene 00:31:11.000 --> 00:31:19.500 eller disse personene ledere? Hva er det med dem? Er det den lokale tilh?righeten den lokale slekt og familie 00:31:19.500 --> 00:31:21.699 forankringen deres? er det NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:31:21.699 --> 00:31:28.800 Kj?nnet deres? Er det de spesifikke sosiale nettverkene de har? er det livshistorien deres? er det bestemte 00:31:28.800 --> 00:31:37.100 talegaver eller retoriske evner de besitter? Er det en type annen kompetanse de har? Alts? ledere m? 00:31:37.100 --> 00:31:43.500 ha ressurser, de m? ha kulturelle ressurser, symbolsk ressurser, moralske ressurser, politiske ressurser 00:31:43.500 --> 00:31:50.700 materielle ressurser som grunnlag for det ? kunne handle politisk ? kunne mobilisere andre politisk 00:31:50.700 --> 00:31:57.500 og Kirsch sin etnografi viser oss mer om hvorfor nettopp Denne gruppen lokale menn som ble ledere faktisk 00:31:57.500 --> 00:32:12.700 ble anerkjente ledere. La meg se til slutt Ogs? p? to trekk til analysen til Kirsch av den politiske Mobili 00:32:12.700 --> 00:32:21.750 seringen. Det er to trekk som jeg synes ogs? er vesentlig ? se ? dele littegrann, ved det ene trekket NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:32:21.750 --> 00:32:28.900 Det handler om at 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录et med internasjonale private organisasjoner og andre akt?rer eksponerte 00:32:28.900 --> 00:32:35.500 de lokale Yonggomlederne av lokalbefolkningen ved Ok Tedi elven og Fly River elven generelt for en ny 00:32:35.500 --> 00:32:44.600 politisk diskurs, en diskurs om urfolk og indigenous peoples som Kirsch viser oss i boken 00:32:44.600 --> 00:32:52.400 da han starter gj?re feltarbeid i omr?det i 1986 s? hadde ikke kategorien indigenous alts? 00:32:52.400 --> 00:33:00.600 urfolk blitt en del av de fleste vokabular. Det var ikke en term som ble brukt i omr?det, men termen 00:33:00.600 --> 00:33:06.800 har i ?kende grad blitt tatt i bruk siden av Yonggom folk og andre i Papua ny-guinea for ? referere 00:33:06.800 --> 00:33:12.900 til viktige forskjeller mellom dem selv og folk av europeisk og amerikansk opprinnelse 00:33:12.900 --> 00:33:21.600 inkludert spr?klige, kulturelle og ?konomiske forskjeller og if?lge Kirsch trekker folk heller NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:33:21.600 --> 00:33:31.600 Veksler p? diskursen om eksistensen av urfolk om indigeneity enn de bruker klasse for ? forklare Euro 00:33:31.600 --> 00:33:37.700 amerikansk eller vestlig kontroll over dominerende produksjonsmidler som gruver og fabrikker og 00:33:37.700 --> 00:33:44.900 plantasjer som har som konsekvens den ?konomiske marginalisering av folk p? landsbygda i Papua 00:33:44.900 --> 00:33:54.100 ny-guinea, men staten Papua ny-guinea viser Kirsch oss ogs? avviser helt krav om eller p?stand om at 00:33:54.100 --> 00:34:05.000 dens borgere er urfolk. Men poenget i alt dette er at det i internasjonal politisk arbeid mot 00:34:05.000 --> 00:34:12.600 transnasjonale gruveselskaper sv?rt ofte gj?res gjeldende diskurser om rettighetene til urfolk s? 00:34:12.600 --> 00:34:19.199 kort sagt det jeg vil fram til er at Kirsch sin analyse her gir oss et blikk inn i noe som er ganske vesentlig 00:34:19.199 --> 00:34:21.649 for politisk antropologi og politisk NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:34:21.649 --> 00:34:29.699 analyse. Det har lenge historisk v?rt skapt og gjenskapt bestemte begreper om klassifiseringer av 00:34:29.699 --> 00:34:38.900 Urfolk eller indigenous befolkninger og rettigheter. Konstruksjonene av urfolk med deres rettigheter er 00:34:38.900 --> 00:34:47.900 historiske produkter, de er kan vi si aspekter ved historisk skapte maktkamper der staten, selskaper og 00:34:47.900 --> 00:34:57.600 andre kapitalinteresser og lokalsamfunn og private organisasjoner og urfolks aktivister og urfolk selv har 00:34:57.600 --> 00:35:04.900 v?rt og er deltakere. S? det jeg vil frem til her igjen for ? understreke det er at Kirsch sitt kapittel 00:35:04.900 --> 00:35:13.800 og bok gir oss en god del food for thought n?r det gjelder det ? forst? hvordan urfolkskategorien 00:35:13.800 --> 00:35:21.450 og urfolksrettigheter hele tiden skapes og gjenskapes politisk i et komplekst sosialt felt NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:35:21.450 --> 00:35:33.300 Der mange ulike typer interesser og akt?rer tar del. Det andre aspektet eller trekket ved Kirsch sin 00:35:33.300 --> 00:35:40.100 analyse av den politiske mobiliseringen som jeg vil fremheve til slutt som jeg synes er 00:35:40.100 --> 00:35:48.600 interessant og viktig det handler om det f?lgende. Kirsch viser at Yonggom folket og de andre lokale 00:35:48.600 --> 00:35:55.100 befolkningene nedenfor gruven over tid har utviklet diskurser der de trekker veksler p? 00:35:55.100 --> 00:36:04.400 internasjonal milj?vern retorikk og moderne biologiske og annen vitenskap. N?r de fremstiller bekymringene 00:36:04.400 --> 00:36:13.800 deres for forurensningen fra Ok Tedi gruven. Men Kirsch viser ogs? at n?r urfolkene eller 00:36:13.800 --> 00:36:21.600 befolkningene ved Ok Tedi elven gj?r dette alts? trekker veksler p? moderne ?kologiske biologisk viten NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:36:21.600 --> 00:36:29.100 Skap blant annet for ? fremstille bekymringene sine for forurensninger, s? havner de i et politisk dilemma og hva 00:36:29.100 --> 00:36:37.500 sier Kirsch om dette? Hvorfor havner de i et politisk dilemma? jo om de fremstiller forurensningen 00:36:37.500 --> 00:36:44.100 gjennom ? bruke egne begreper, myter, forestillinger og for eksempel beskrive gruven som slik de gj?r 00:36:44.100 --> 00:36:56.100 det viser Kirsch sin etnografi oss en selskaps magiker en corporate sorcerer, noe lokal diskurs 00:36:56.100 --> 00:37:03.700 kommer til ? referere viser Kirsch oss til det transnasjonale gruveselskap eller gruven selv som 00:37:03.700 --> 00:37:11.600 Corporate sorcerer , alts? en som anvender om og destruktiv magi en form for usynlig Kraft som under 00:37:11.600 --> 00:37:20.000 underminerer og ?delegger. Men om de bruker denne typen begreper, myter, og forestillinger egne symbolske 00:37:20.000 --> 00:37:21.550 ressurser risikerer de ? NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:37:21.550 --> 00:37:28.300 bli misforst?tt og deres perspektiv og krav blir behandlet som rett og slett primitive og 00:37:28.300 --> 00:37:35.600 irrelevante gitt autoriteten til vitenskapelig teknokratisk beslutningstakning i selskaper og staten 00:37:35.600 --> 00:37:45.500 alts? de risikerer ? bli frar?vet legitimitet og stemplet som irrasjonelle og primitive. P? samme 00:37:45.500 --> 00:37:52.700 vis risikerer de n?r de gj?r krav p? ? v?re urfolk og har rettigheter i kraft av ? v?re urfolk ? 00:37:52.700 --> 00:38:01.100 bli behandlet som ikke helt autentiske urfolk som delvis falske eller ikke helt genuine urfolk og om de 00:38:01.100 --> 00:38:07.800 faktisk bruker spr?ket til p? moderne vitenskapen n?r de beskriver milj?et og forurensningen. S? 00:38:07.800 --> 00:38:15.400 derfor befinner de seg i en kontinuerlig politisk dilemma. Dette kjenner vi ogs? til fra andre deler av 00:38:15.400 --> 00:38:20.700 verdenssamfunnet for eksempel fra latin-amerika. Det hender ikke sjelden at urfolksledere i 00:38:20.700 --> 00:38:21.500 Latin-Amerika NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:38:21.500 --> 00:38:28.800 bli fratatt eller ber?vet legitimiteten og autoriteten som urfolksledere om de uttrykker de politiske 00:38:28.800 --> 00:38:38.700 kravene deres i Statens eget spr?k. S? poenget her er at som Kirsch ogs? viser det er hvertfall slik 00:38:38.700 --> 00:38:47.100 jeg leser han at disse lokalsamfunnene alts? Yongoom befolkningen og lokalsamfunnet nedenfor 00:38:47.100 --> 00:38:57.100 Ok Tedi gruven ved Fly River og Ok Tedi elven de erfarer viktig endring de erfarer ?kologisk endring sosial 00:38:57.100 --> 00:39:04.300 endring, politisk endring, kulturell endring de trenger ? utvikle og ta i bruk et adekvat spr?k 00:39:04.300 --> 00:39:11.300 bokstavelig talt nye begreper bokstavene bokstavelig talt nye diskurser i m?te med det radikalt 00:39:11.300 --> 00:39:18.600 endret ?kologiske og sosiale og politiske landskapet med forurensningen Og de endrede 00:39:18.600 --> 00:39:21.350 maktforholdene. Resultatet da NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:39:21.350 --> 00:39:29.800 Blir ofte slik Kirsch sin etnografi viser oss veldig tankevekkende synes jeg i passasje. Resultatet blir da 00:39:29.800 --> 00:39:41.200 fusjoner av noe gammelt og nytt alts? det blir for mye for hybridiserte kulturelle diskurser. Ok da er 00:39:41.200 --> 00:39:48.800 vi ved veis ende. Det siste jeg gir dere her p? skjermen er en avsluttende utfordring som dere kan velge 00:39:48.800 --> 00:40:00.100 ? gj?re bruk av eller ikke. Den best?r av f?lgende min p?stand den burde ikke v?re veldig omstridt den er at 00:40:00.100 --> 00:40:09.200 antropologien er sammenlignende, den er et komparativt orientert fag og det jeg videre sier er at Kirsch sin bok 00:40:09.200 --> 00:40:17.100 og Kirsch sin tekst kan sies ? anvende komparativ alts? sammenligne tiln?rming og s? stiller jeg f?lgende 00:40:17.100 --> 00:40:21.500 sp?rsm?l til deg. Hva inneb?rer det at antropologien NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:40:21.500 --> 00:40:29.100 og den politiske antropologien er komparativ? Hva betyr det? Hva refererer det til n?r vi sier at 00:40:29.100 --> 00:40:35.900 Antropologien er komparativ? og s? sp?r jeg p? hvilken m?te kan vi se at Kirsch arbeider eller skriver 00:40:35.900 --> 00:40:44.300 Eller produserer kunnskap ved hjelp av komparativ tiln?rming eller metode i mening capitalism? Kan du g? 00:40:44.300 --> 00:40:53.000 Til boken og det du har lest og tenke gjennom P? hvilke m?ter kan vi si at Kirsch arbeider og skriver 00:40:53.000 --> 00:41:01.800 Og p? den m?ten produsere kunnskap gjennom teksten sin ved hjelp av komparativ tiln?rminger eller 00:41:01.800 --> 00:41:07.900 komparativ metode. OK takk for i dag.