WEBVTT Kind: captions; language: nb-no NOTE Treffsikkerhet: 83% (H?Y) 00:00:00.300 --> 00:00:11.200 Velkommen til f?rste forelesning i kurset SOSANT1200 politisk antropologi. Mitt navn er Christian 00:00:11.200 --> 00:00:18.250 Krohn-Hansen. Det jeg har tenkt ? gj?re i denne f?rste forelesningen det er to ting NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:00:18.250 --> 00:00:27.700 F?rst s? skal jeg bruke innledningsvis bruke noen minutter p? ? si litt om kurset litt om 00:00:27.700 --> 00:00:37.700 undervisningen skal ikke bruke s? veldig lang tid p? det men kommentere bittelittegrann leselisten 00:00:37.700 --> 00:00:45.100 og rammene for kurset i undervisningen ogs? i den st?rste delen av tiden i dag skal jeg snakke om 00:00:45.100 --> 00:00:52.150 hvordan vi kan forst? makt litt om hvordan jeg kan forst? autoritet et annet begrep NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:00:52.150 --> 00:01:03.200 Og skal pr?ve ? skissere noen perspektiver som du finner i tre tekster p? p? pensum av henholdsvis Max 00:01:03.200 --> 00:01:12.800 Weber, Eric Wolf og Sidney Mintz. Disse tre Forfatterne slik de er representert p? pensum som har til felles 00:01:12.800 --> 00:01:22.700 alle sammen gir oss Noen skal vi si noen ideer om hvordan vi kan tenke om dette sp?rsm?let Hva er 00:01:22.700 --> 00:01:31.300 makt? og Hvordan kan vi forst? makt? og hva er en interessant maktanalyse? Hvorfor spiller makt 00:01:31.300 --> 00:01:39.200 lysene en rolle hvis vi som i dette kurset opptatt av sp?rsm?l om politisk analyse politisk 00:01:39.200 --> 00:01:40.700 antropologi NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:01:42.000 --> 00:01:56.700 ord om meg selv f?r jeg skal si bittelittegranne om pensum og undervisning, jeg har i mange ?r 00:01:56.700 --> 00:02:04.100 arbeidet mye med det som er tema for dette kurset nemlig antropologi om politiske i en vid forstand 00:02:04.100 --> 00:02:13.600 Jeg har interessert meg for makt, autoritet og voldsanalyse og jeg har v?rt interessert i studiet 00:02:13.600 --> 00:02:17.300 antropologisk og etnografiske studier av staten den moderne staten NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:02:17.300 --> 00:02:26.800 jeg har ogs? holdt p? med andre ting de siste ?rene har jeg arbeidet mye med sp?rsm?l som har ? gj?re med 00:02:26.800 --> 00:02:37.600 ?konomisk antropologi ? gj?re. regionalt s? har jeg arbeidet med spansktalende Amerika Kan vi si for mange ?r siden 00:02:37.600 --> 00:02:43.600 Gjorde jeg et langt feltarbeidet i en del av latin-amerika i det nord?stlige Colombia blant 00:02:43.600 --> 00:02:51.700 fattige tobakksdyrkere skrev en avhandling ang?ende politikk men etter det s? har jeg i grunnen 00:02:51.700 --> 00:03:00.300 stort sett holdt meg blant de spansktalende karibiske, s?rlig jobbet med den dominikanske 00:03:00.300 --> 00:03:09.200 republikk og Dominikanske historie og dominikanske politisk Liv dominikansk kultur. Jeg har ogs? skrevet en bok om 00:03:09.200 --> 00:03:16.200 Dominikanske innvandrere i New York City s? jeg v?rt interessert i vi sier migrasjon globalisering 00:03:16.200 --> 00:03:18.000 Urban antropologi NOTE Treffsikkerhet: 53% (MEDIUM) 00:03:18.000 --> 00:03:21.900 etnografi og s?nn NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:03:22.300 --> 00:03:36.900 Nok om det. La meg si litt sveipende om pensumet i kurset politisk antropologi det best?r av tre b?ker 00:03:36.900 --> 00:03:45.700 og et sett med mindre tekst mindre tekster artikler og tekstutdrag s? som dere ser p? p? skjermen 00:03:45.700 --> 00:03:55.900 her de tre b?kene som vi leser er f?rst en bok av Ted Lewellen som heter politisk antropologi en introduksjon 00:03:55.900 --> 00:04:05.000 Political anthropology: an introduction. Det er en grunnbok kan jeg si som gir en innf?ring i den 00:04:05.000 --> 00:04:12.300 politiske antropologien. Hva p? en m?te den politiske antropologien kan sies ? romme og den gir ogs? en innf?ring i 00:04:12.300 --> 00:04:19.399 Skal vi si framveksten av den politiske antropologien og av endringer i den antropologien over tid slik at den gir 00:04:19.399 --> 00:04:22.300 En faghistorisk oversikt for feltet NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:04:22.300 --> 00:04:33.400 antropologisk analyse av politisk liv i den boken s? leser dere ikke alle kapitlene, slett ikke. s? to 00:04:33.400 --> 00:04:42.500 ting om det den boken Pass p? at dere har den utgaven som er riktig nemlig den tredje utgaven 00:04:42.500 --> 00:04:51.900 Hvorfor det er jo fordi den tredje utgaven har Ted Lewellen revidert og oppjustert og arbeidet videre Med 00:04:51.900 --> 00:04:59.100 en tidligere utgave av boken s? den den utgaven som er relevant for dere er den 3 den tredje utgaven 00:04:59.100 --> 00:05:09.500 den som kom ut i 2003. Der leser vi sju kapitler. Kapittel 1, ogs? kapittel 4,5, 6, og 7 og s? to kapitler lengre ut i boken 00:05:09.500 --> 00:05:18.600 Nemlig 10 og 11. Jeg kommer ikke til ? forelese kapittel for kapittel over 00:05:18.600 --> 00:05:22.450 Ted Lewellen men det er en forutsetning av at dere leser boka NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:05:22.450 --> 00:05:31.100 er fortrolig med mange av delene i kapitlene og jeg vil gi flere av forelesningene foreleser en god 00:05:31.100 --> 00:05:40.600 del over stoff med utgangspunkt i avsnitt passasjer deler av det som Ted Lewellen skriver om s? jeg vil 00:05:40.600 --> 00:05:56.000 Mange ganger vende eksplisitt tilbake til Lewellens bok ogs? s? leser vi to monografier, det er to b?ker som ikke er 00:05:56.000 --> 00:06:05.700 kjempe gamle Det er en bok som kom ut i 2014 som er skrevet av en amerikansk antropolog fra 00:06:05.700 --> 00:06:08.450 University of Michigan, han heter Stuart Kirsch NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:06:08.450 --> 00:06:18.300 Han har skrevet en bok om gruvekapitalismen Kan vi si p? boken heter mining capitalism the relationship 00:06:18.300 --> 00:06:31.900 between corporations and their critics. I den boken s? finner vi en analyse av skal vi si de sosiale 00:06:31.900 --> 00:06:41.400 og ?kologiske effektene og ?deleggelsene i kj?lvannet av utvikling av storstilt gruvedrift 00:06:41.400 --> 00:06:51.700 gullutvinning og kobberutvinning i en del av Melanesia en del av Papua ny-guinea i det den delen av 00:06:51.700 --> 00:07:00.800 Papua ny-guinea hvor Stuart Kirsch selv har arbeidet som antropolog siden 80-tallet det Stuart Kirsch gir 00:07:00.800 --> 00:07:08.500 oss i den boken er litt mere generelt en analyse av skal vi si de politiske prosessene som 00:07:08.500 --> 00:07:08.800 Ligger i NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:07:08.800 --> 00:07:18.900 forholdet mellom store selskaper eksemplifisert ved gruveselskaper Og p? den annen side som tittelen 00:07:18.900 --> 00:07:26.800 sier dere critics ogs? lokale befolkninger politiske aktivister private organisasjoner sosiale 00:07:26.800 --> 00:07:35.400 bevegelser og andre akt?rer som har det til felles at de fors?ker ? kjempe mot ? begrense det de 00:07:35.400 --> 00:07:46.600 oppfatter som sosial?kologiske ?deleggelser som f?lger av av moderne gruvedrift. Den andre boken som 00:07:46.600 --> 00:07:53.900 st?r p? pensum monografien Det er en bok som er skrevet av en kvinnelig antropolog som er p? 00:07:53.900 --> 00:08:02.300 universitetet i Cambridge Sian Lazar som er latinamerikanist hun har skrevet en bok da som kom ut i 00:08:02.300 --> 00:08:08.800 2017 som heter The Social Life of politics: ethics, kinship, and union activism in NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:08:08.800 --> 00:08:20.200 Argentina og det er en bok hvor Lazar har gjort feltarbeid i Buenos Aires blant to store nasjonale 00:08:20.200 --> 00:08:29.100 fagbevegelser blant offentlige argentinske offentlig ansatte og ansatte i Argentina 00:08:29.100 --> 00:08:35.900 som har det til felles at de arbeider i det offentlig offentlig sektor for staten. Dette er en stor i 00:08:35.900 --> 00:08:41.799 Studie i da om hvordan skal vi si hvordan antropologer kan arbeide etnografisk antropologisk med ? forst? 00:08:41.799 --> 00:08:50.100 former for aktivisme spesielt da fagforeningsaktivisme fagforeningspolitikk men det er ogs? en 00:08:50.100 --> 00:08:58.900 Skal vi si en bok som forteller oss noe mer alminnelig om hvordan vi kan tenke om politiske analyser p? 00:08:58.900 --> 00:09:07.600 analysen av hva det er som motiverer mennesker i det hele tatt til politisk virksomhet og politisk 00:09:07.600 --> 00:09:08.550 aktivitet NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:09:08.550 --> 00:09:16.600 Lazar er opptatt av ? understreke at de trenger ? forst? det skal vi si det den moralske og 00:09:16.600 --> 00:09:25.500 verdimessige grunnlaget som som politikk og politisk handling hviler i, og det fors?ker hun ? arbeide 00:09:25.500 --> 00:09:32.000 med i denne boken og vi kan si at disse to b?kene disse monografiene av Kirsch og Lazar de gir oss 00:09:32.000 --> 00:09:42.700 to store etnografier to case-studier kan vi vel si, i tillegg til eksemplifisere de for oss hvordan to 00:09:42.700 --> 00:09:55.800 moderne aktuelle antropologer i dag p? forskjellig Vis arbeider med ? fors?ke ? bruke antropologien 00:09:55.800 --> 00:10:01.900 til ogs? analysere politiske fenomener i v?r samtid NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:10:02.600 --> 00:10:13.500 s? sa jeg at pensumet best?r av noen i tillegg til disse b?kene grunnboken og de monografiene s? 00:10:13.500 --> 00:10:22.100 best?r den av noen kortere tekster nemlig 14 kortere tekster de fleste av disse er artikler 00:10:22.100 --> 00:10:34.700 Et par tekstutdrag det er eksempler p? kapitler som er hentet fra en antologi en samling selvstendige 00:10:34.700 --> 00:10:36.500 Essays NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:10:37.400 --> 00:10:49.600 det dere ser p? skjermen her m? dere ikke tolke p? noe bestemt m?te der en helt tilfeldig m?te ? stille 00:10:49.600 --> 00:10:59.000 opp forfatternavnene p? der det ligger ikke dette at noen er viktigere enn andre den som representerer det 00:10:59.000 --> 00:11:10.100 eldste utdraget Er Max Weber som dere ser f?rst her p? skjermen, etterp? n? s? skal jeg 00:11:10.100 --> 00:11:18.600 begynne ? snakke littegrann om det tekstutdraget av Max Weber hvordan Max Weber skriver om hvordan 00:11:18.600 --> 00:11:28.300 de kan definere makt og autoritet. Det er noen veldig kjente noen veldig kjente stemmer i 00:11:28.300 --> 00:11:33.550 Antropologifaget representert gjennom disse arbeidene bare helt NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:11:33.550 --> 00:11:43.300 summarisk Eric Wolf og Sidney Mintz det er to veldig kjente forfatternavn mest kjente stemmer i det tjuende 00:11:43.300 --> 00:11:51.800 ?rhundrets antropologi Michel Foucault er ikke antropolog men en av de mest betydningsfulle tenkerne 00:11:51.800 --> 00:12:04.800 har v?rt de siste 3-4-5 ti-?rene i humanistisk og samfunnsvitenskapelig arbeid Ferguson James Ferguson 00:12:04.800 --> 00:12:12.500 Akhil Gupta og Veena Das Dette er veldig anerkjente og toneangivende moderne antropologer som er representert 00:12:12.500 --> 00:12:23.300 p? v?rt pensum. Jeg kommer til ? forelese p? en s?nn m?te at jeg vil komme til ? snakke om de de 00:12:23.300 --> 00:12:32.800 aller fleste av disse arbeidene ikke alle sammen like utfyllende selvf?lgelig men da f?r jeg 00:12:32.800 --> 00:12:34.000 deg til ? lese arbeidene p? egenh?nd NOTE Treffsikkerhet: 87% (H?Y) 00:12:34.000 --> 00:12:41.600 ogs? har dere som jeg kommer tilbake til har seminarundervisning hvor dere ogs? kan fors?ke ? 00:12:41.600 --> 00:12:50.100 diskutere ? ta opp og sp?rre om og f? utfylt forst?elsen av tekster og arbeider som jeg ikke klarer ? 00:12:50.100 --> 00:12:57.600 dekke like godt som andre tekster i gjennom mine forelesninger. NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:12:58.900 --> 00:13:16.700 La meg si to ord om undervisningen det. Jeg skal holde ti forelesninger s? f?r vi se og er kjent med 00:13:16.700 --> 00:13:25.100 den krisesituasjon vi alle befinner oss i Vi f?r se utover v?ren hvilken form disse forelesningene blir gitt 00:13:25.100 --> 00:13:32.200 forelesningene blir helt inntil videre n? s? gir jeg de p? denne m?ten som forh?ndsinnspilte videoer 00:13:32.200 --> 00:13:42.200 dere finner i Canvas h?per de fleste av dere har v?rt inne i Canvas og fors?kt ? se p? 00:13:42.200 --> 00:13:50.100 Emnesiden for politisk antropologi for denne v?ren i Canvas. Der finner dere under moduler 00:13:50.100 --> 00:13:59.400 At jeg har lagt ut noe jeg kaller tema under hver forelesning der st?r det noen f? 00:13:59.400 --> 00:13:59.750 linjer NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:13:59.750 --> 00:14:06.200 som indikerer bittelittegrann om hva jeg kommer til ? legge vekt p? ? snakke om hver 00:14:06.200 --> 00:14:15.900 forelesning og det st?r ogs? litt om hvilke arbeider p? pensum dere skal forh?pentligvis ha lest f?r 00:14:15.900 --> 00:14:28.300 forelesningen. Jeg legger ogs? ut under hver modul det jeg kaller arbeidssp?rsm?l, de er lagt ut og jeg oppfordrer 00:14:28.300 --> 00:14:33.600 til ? g? inn ogs? se p? de arbeid sp?rsm?lene og gj?r dere kjent med gj?r deg kjent med det de er 00:14:33.600 --> 00:14:44.300 frivillige og det er ikke ment som eksempler p? eksamensoppgaver men det er ment som en som en som en 00:14:44.300 --> 00:14:51.400 mulighet en invitasjon til dere til ? ? bruke dem i deres eget arbeid med ? lese tekstene og 00:14:51.400 --> 00:14:59.650 eventuelt hvis dere f?r til det eller ?nsker det ? pr?ve ? sette opp NOTE Treffsikkerhet: 87% (H?Y) 00:14:59.650 --> 00:15:07.800 Sm? kollokvier ? og diskutere dem med medstudenter, uansett arbeidssp?rsm?lene som er lastet opp gir ganske gode 00:15:07.800 --> 00:15:18.300 indikasjoner p? hva det er smart ? legge vekt p? for ? p? en m?te fors?ke ? jobbe seg punkt for punkt gjennom 00:15:18.300 --> 00:15:32.000 pensumet og arbeidet ? v?re bli klar for eksamen. s? har dere seminarundervisning, jeg oppfordrer alle 00:15:32.000 --> 00:15:41.000 sammen til ? gj?re maksimalt god bruk av seminarene dere har to flotte seminar undervisere Malene og 00:15:41.000 --> 00:15:42.600 Mikkel NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:15:42.600 --> 00:15:55.600 og det vil v?re en tror jeg kjempe smart ting og investere i ? gj?re bruk av seminaret diskutere med 00:15:55.600 --> 00:16:04.800 medstudenter arbeidene og leselisten og alt dere lurer knyttet til l?sningen ? arbeide 00:16:04.800 --> 00:16:18.600 med kurset i gjennom deltagelse i seminaret. Det jeg skal gj?re n? som jeg har sagt allerede i dag det er ? g? videre og 00:16:18.600 --> 00:16:26.600 s? begynner ? snakke F?rst littegrann og Max Weber slik vi finner han p? pensum i gjennom noen f? 00:16:26.600 --> 00:16:35.800 Sider, etter det s? skal jeg se p? Eric Wolfs tekst p? pensum som heter Facing power NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:16:35.800 --> 00:16:45.000 og etter det igjen s? skal jeg se littegrann p? et tredje arbeid p? pensum av Sidney Mintz om maten og 00:16:45.000 --> 00:16:57.800 dens forhold til maktbegrepene som tittel som Mintz sin tittel er, men f?r jeg g?r i gang s? har tenkt 00:16:57.800 --> 00:17:09.300 ? gi dere en liten utfordring det vil si at jeg oppfordrer dere til ? s? veldig snart etter at jeg 00:17:09.300 --> 00:17:16.599 er ferdig n? ? stanse dette opptaket 1-2-3 minutter ikke noe s?rlig mer enn det ogs? sp?rre dere 00:17:16.599 --> 00:17:27.300 selv kort sp?rsm?lene her som jeg har stilt opp over. Nemlig Hva skal vi si at dette kurset Det er et 00:17:27.300 --> 00:17:34.500 kurs i politisk antropologi, Det betyr at emnet for kurset er politikken. Hvordan studerer 00:17:34.500 --> 00:17:36.250 antropologer politikk? NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:17:36.250 --> 00:17:45.200 og da er et naturlig sp?rsm?l og skulle si at politikken er for noe? Eller hva skal vi si at 00:17:45.200 --> 00:17:52.200 Politikk refererer til for antropologer. Hva svarer den kategorien det politisk eller politikken 00:17:52.200 --> 00:18:01.800 til s?nn r?ft sagt for moderne antropologer eller kunne sp?rre hvor finner hvor finner vi politikken? 00:18:01.800 --> 00:18:13.500 Alts? hvor i samfunnet er politikken lokalisert skriver jeg hvor ser vi politikken? Hvor er Hvor er 00:18:13.500 --> 00:18:25.900 politikken forankret som sagt, stans dette opptaket og bruk dette opptaket 2-3 minutter og pr?v ogs? tenk p? dette 00:18:25.900 --> 00:18:35.100 sp?rsm?let her noter et par stikkord eventuelt ogs? skal jeg etterp? bruke noen ord p? sp?rsm?let 00:18:35.100 --> 00:18:35.850 selv. NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:18:35.850 --> 00:18:45.400 Ja Utfordringen er ? s? Hva skal vi si at Politikk er for antropologer? Hvor i samfunnet finner 00:18:45.400 --> 00:18:58.600 vi politikken? og en antropolog en antropolog som arbeider i dag som er kjent amerikanske antropolog 00:18:58.600 --> 00:19:08.700 Steven Gregory som har skrevet interessante monografier om politikk. Han er p? Columbia University 00:19:08.700 --> 00:19:17.800 Han skrev for en del ?r siden en bok som dere ser her p? skjermen har noterte han skrev en bok som som 00:19:17.800 --> 00:19:27.200 kom ut i 1998 det er noen ?r siden som er en studie av boken heter black Corona rice and the politics of 00:19:27.200 --> 00:19:29.850 place in an Urban community og det er en studie av NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:19:29.850 --> 00:19:37.100 afroamerikansk politisk kultur og afroamerikansk politisk aktivisme i en del av New York omr?det nemlig i 00:19:37.100 --> 00:19:47.800 Queens omr?det og dette er poenget i innledningen til denne boken s? skriver Gregory det f?lgende for ? 00:19:47.800 --> 00:19:55.700 avklare da politikk for han her eller refererer til som en slags arbeidsdefinisjon og grunnen til at 00:19:55.700 --> 00:20:04.300 jeg omtaler dette her er at en del av de gregory gir uttrykk for her oppfatter jeg som relativt 00:20:04.300 --> 00:20:11.100 representativ for en del moderne antropologisk tenkning hva politikken kan sies ? representere ? 00:20:11.100 --> 00:20:21.700 v?re og hvor vi p? en m?te lokaliserer eller finner den i samfunnet. Dette er ikke noe dere m? 00:20:21.700 --> 00:20:30.000 kunne selvf?lgelig det st?r ikke p? pensum men det er et fors?k fra min side til ogs? NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:20:30.000 --> 00:20:37.500 ? fors?ke ? bygge en bro mellom det som er tema for kurset nemlig politisk analyse og politikk og det jeg skal 00:20:37.500 --> 00:20:44.000 snakke om videre i forelesningen nemlig sp?rsm?let om hvordan vi tenker du om makt hva har Hva er 00:20:44.000 --> 00:20:51.100 forbindelsen mellom interessen for politikken og interessen for makten. S? la oss se her veldig 00:20:51.100 --> 00:20:59.300 kort p? hva Gregory sier hva sier for mine form?l s? refererer politikken til et skal vi si et 00:20:59.300 --> 00:21:09.800 mangfoldig spekter av sosiale praksiser som har det til felles at de uttrykker forhandling om makten 00:21:09.800 --> 00:21:11.050 mellom mennesker NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:21:11.050 --> 00:21:17.600 s? han sier her ikke sant Det er det f?rste Han sier at politikken refererer til et skiftende et 00:21:17.600 --> 00:21:27.600 mangfoldig et varierende felt eller spekter av sosiale praksiser gjennom Hvilket folk forhandler om 00:21:27.600 --> 00:21:36.650 makt og kontroll og innflytelse s? sier han videre her politics does not, politikk NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:21:36.650 --> 00:21:46.300 avgrenser ikke et p? forh?nd gitt knippe av institusjoner eller relasjoner eller handlinger. Nei 00:21:46.300 --> 00:21:54.100 politikken beskriver heller alts? den politiske kategorien politikken refererer til et skiftende felt 00:21:54.100 --> 00:22:01.800 av sosiale praksiser gjennom Hvilke folk forhandler om maktforholdene og det vi kan sp?rre oss om det 00:22:01.800 --> 00:22:09.700 er da ikke sant hva vi skal si at en s?nn definisjon eller en s?nn forst?else av politikken 00:22:09.700 --> 00:22:18.600 refererer til og veldig kort slik jeg ser det han sier Er som har sagt i par ganger allerede at det 00:22:18.600 --> 00:22:25.500 Politikk kan sies ? referere til et mangfoldig og skiftende et varierende felt eller spenn eller 00:22:25.500 --> 00:22:32.400 spekter av praksiser som har det til felles at de uttrykker forhandlinger om makt eller makt i 00:22:32.400 --> 00:22:36.800 relasjoner Der maktut?velse finner sted NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:22:36.800 --> 00:22:46.400 s? disse disse praksisene de kan selvf?lgelig da Det ligger i dette de kan v?re av mange mange typer 00:22:46.400 --> 00:22:53.400 de kan v?re slektskapsorienterte aktiviteter de kan v?re formell politiske virksomhet s?nn som 00:22:53.400 --> 00:23:01.200 aktivitet og virksomhet nedfelt i politiske formelle politiske partier Eller de kan eller 00:23:01.200 --> 00:23:09.600 forhandlingene om makten kan v?re nedfelt i former for rituelt liv eller 00:23:09.600 --> 00:23:17.400 forhandlingene i makten kan ligge i utdanningssektoren i utdanningsaktivitetene s? poenget med dette 00:23:17.400 --> 00:23:26.100 ? si dette her da antropologisk sett s? m? vi oppdage vi m? arbeide empirisk med ? pr?ve ? 00:23:26.100 --> 00:23:36.949 avdekke og finne ut ? studere Hvor i samfunnet vesentlig forhandling om makten mellom NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:23:36.949 --> 00:23:46.600 akt?rer og mennesker kan sies ? finne sted. En annen m?te ? si dette p? er ? da ogs? si 00:23:46.600 --> 00:23:56.900 at politikk Det er ikke antropologisk sett best tenkt p? som et fast definert eller en avgrenset 00:23:56.900 --> 00:24:09.700 Sektor i samfunnet. politikken er best forst?tt som et Ikke p? forh?nd gitt domene 00:24:09.700 --> 00:24:18.500 eller felt men heller p? m?te praksiser som gjerne kan sies ? g? p? tvers av slik Sektor tenkning 00:24:18.500 --> 00:24:23.650 eller domenetenkning i samfunnet NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:24:23.650 --> 00:24:31.800 s? igjen for ? v?re enda tydeligere Kjernen i politikken hvis vi f?lger Gregory og f?lger mye 00:24:31.800 --> 00:24:38.500 moderne antropologisk tenkning er de aktivitetene Eller de i praksis som har det til felles at de 00:24:38.500 --> 00:24:45.900 uttrykker at akt?renes forhandling om maktforholdene i samfunnet, s? kjernen er ? si at at denne 00:24:45.900 --> 00:24:52.200 m?ten ? tenke om det politiske p? politikken p? den inviterer oss p? et vis til oss ? flytte 00:24:52.200 --> 00:24:59.500 perspektiver ?rlite granne fra politikken til makten og forhandlingene og kampen om makten NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:25:00.900 --> 00:25:11.900 politikken kan da v?re en del av religion det kan v?re en del av skal vi si den etniske organiseringen 00:25:11.900 --> 00:25:17.800 i samfunnet kan v?re en del av kj?nnssystemet eller kj?nnsrelasjonen i samfunnet den kan v?re en del 00:25:17.800 --> 00:25:26.900 av ?konomien og eiendomsforholdene i samfunnet s? studiet av makten av politikken antropologisk sett tar oss 00:25:26.900 --> 00:25:35.900 p? tvers av konvensjonelle inndelinger eller domener eller sektorer som vi ofte snakker om i 00:25:35.900 --> 00:25:45.300 samfunnet. Er et slikt politikkbegrep vidt kunne vi sp?rre oss? Ja det m? vi si at det er, det er et vidt begrep om 00:25:45.300 --> 00:25:52.600 politikk er et slik begrepet overskridende kunne vi sp?rre oss? Ja i en bestemt forstand vil jeg si at det er 00:25:52.600 --> 00:26:01.200 det fordi det inviterer oss nettopp som jeg sagt flere ganger selv og s? pr?ve ogs? lokalisere makten 00:26:01.200 --> 00:26:01.800 og politikk NOTE Treffsikkerhet: 81% (H?Y) 00:26:01.800 --> 00:26:14.900 gjennom ? overskride sektorenavgrensinger og domeneavgrensninger men 00:26:14.900 --> 00:26:19.250 kan et slikt begrep selv om det er vidt og overskridende likevel brukes? NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:26:19.250 --> 00:26:27.100 Har du en viss retning ja etter mitt skj?nn s? s? bidrar du til ? styre oss mot sp?rsm?l om maktens 00:26:27.100 --> 00:26:37.500 organisering mot makt, men da m? vi videre sp?rre oss om makten og makt analysen skal v?re sentral 00:26:37.500 --> 00:26:47.200 for som slags brekkstang for politisk analyse i antropologi og i mye annet samfunnsfaglig arbeid med det ? 00:26:47.200 --> 00:26:55.800 forst? politikk s? trenger vi en ide om ? makten. Hva vi trenger ? sp?rre oss om hva 00:26:55.800 --> 00:27:01.100 svarer dette begrepet makt til Hva er makt og det er det jeg skal bruke resten av tiden i denne f?rste 00:27:01.100 --> 00:27:14.500 forelesning p? ogs? snakke mer om n?. Jeg skal begynne ? snakke om Max Weber "So i'll start with" jeg 00:27:14.500 --> 00:27:19.550 Beklager det NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:27:19.550 --> 00:27:33.000 Jeg trodde et ?yeblikk at jeg foreleste p? engelsk, la oss sp?rre oss innledningsvis det jeg gj?r her 00:27:33.000 --> 00:27:40.700 p? skjermen. Hvem var Max Weber som dere ser han levde for lenge siden han var f?dt i Tyskland 00:27:40.700 --> 00:27:50.000 i 1864 og d?de i 1920. Det Max Weber er regnet som en av grunnleggerne, en av de store 00:27:50.000 --> 00:28:03.200 grunnleggeren av de moderne samfunnsvitenskapene men han ga oss et rikt forfatterskap og tok opp og behandlet 00:28:03.200 --> 00:28:13.900 mange sentrale sp?rsm?l for samfunnsfagene inkludert for antropologien han hadde med mange av sp?rsm?lene han stilte 00:28:13.900 --> 00:28:19.350 og de begrepsdiskusjonen han f?rte og de perspektivene han skisserte NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:28:19.350 --> 00:28:29.300 lever videre i dag og har v?rt med p? ? gi retning til ny interesse kan du si i flere fag 00:28:29.300 --> 00:28:40.300 statsvitenskapen i sosiologien i historiefaget i antropologien ogs?, ogs? som jeg skriver her p? skjermen 00:28:40.300 --> 00:28:53.700 han var forholdvis b?de sosiolog og statsviter og historiker og filosof han var en tenker. P? pensumet leser vi et 00:28:53.700 --> 00:29:05.200 bitte lite utdrag fra Max Weber og det utdraget er hentet fra en bok som dere ser her nede p? siden 00:29:05.200 --> 00:29:12.600 som heter makt og byr?krati essays om politikk, klasse, samfunnsforskning, og verdier og den kom ut p? 00:29:12.600 --> 00:29:19.550 Gyldendal norsk forlag for 50 ?r siden i 1971 og det er sv?rt mange generasjoner norske NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:29:19.550 --> 00:29:30.900 samfunnsfagstudenter og andre som har lest tekster fra Weber hentet fra disse norske 00:29:30.900 --> 00:29:39.800 oversettelsene som kom til ? bli gitt ut dag i denne denne tekstsamlingen makt og byr?krati eller essay 00:29:39.800 --> 00:29:50.800 samlingen der Weber skriver om forskjellige fenomener, forst?else av politikk, handlingsteori men 00:29:50.800 --> 00:30:01.100 han skal vi si at et par grunner til at han stod p? pensumet v?rt er at Max Weber ga oss en ber?mt maktdefinisjon 00:30:01.100 --> 00:30:12.300 Han ga oss ogs? en tenkning om hvordan vi kan forst? et annet sentralt begrep for politisk antropologi nemlig 00:30:12.300 --> 00:30:19.350 autoritet det skal jeg komme til litt etterp?, la oss se p? hvordan Max Weber NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:30:19.350 --> 00:30:33.200 Ble p? ber?mt definerte dette begrepet makt s? er sp?rsm?let: hva er makt? s? finner vi i disse 00:30:33.200 --> 00:30:42.300 tekstsidene som st?r p? pensum en begrepsavklaring en definisjon den har jeg skrevet opp her som 00:30:42.300 --> 00:30:51.300 dere ser p? skjermen. Det st?r her at det er det Weber sier med makt s? forst?r vi mulighet for ? p?tvinge 00:30:51.300 --> 00:30:59.900 andres atferd en egen vilje, s? makten er avgrenset til muligheten for ? p?tvinge andres atferd 00:30:59.900 --> 00:31:08.900 ens egen vilje alts? ? f? sin vilje igjennom, vi kunne kanskje legge til dette her med makt s? forst?r vi muligheten for ? 00:31:08.900 --> 00:31:19.550 p?tvinge andres atferd ens egen vilje uansett P? hvilken m?te Dette foreg?r. det siste som jeg sier her det NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:31:19.550 --> 00:31:30.100 kommer tydelig fram hvis vi ser p? et annet sitat sitat som finnes i den samme boken makt og byr?krati det 00:31:30.100 --> 00:31:44.800 forrige sitatet som jeg nettopp leste det st?r p? det er hentet fra Side 74 i denne makt og 00:31:44.800 --> 00:31:52.900 byr?krati boken og finnes p? pensum, dette sitat nummer to Det finner dere ikke i kompendiet deres 00:31:52.900 --> 00:32:00.200 eller i tekstutdraget p? pensum men det er hentet fra den samme boken fra et litt annet 00:32:00.200 --> 00:32:09.300 avsnitt i et annet essay. Her ser du ogs? en definisjonen for avgrensning av makt som ligner veldig p? 00:32:09.300 --> 00:32:19.550 den s?nn som vi nettopp s? p? her sier Weber ved makt s? vil vi allment forst? NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:32:19.550 --> 00:32:27.300 et flere mennesker sjanse til ? sette gjennom sin egen vilje i det sosiale samkvem Ogs? legger han til 00:32:27.300 --> 00:32:35.600 og det Selv om andre deltakere i det kollektive skulle gj?re motstand. Det han sier er at makten Det er 00:32:35.600 --> 00:32:45.900 forst?r vi som muligheten til ? tvinge viljen sin gjennom i sosialt liv, alts? produsere en form for endring i 00:32:45.900 --> 00:32:57.300 andres handling eller atferd og det han sier videre her at Dette gjelder uansett om disse andre 00:32:57.300 --> 00:33:06.100 deltakerne ikke er enige alts? om de fors?ker ? gj?re motstand om de protesterer. S? det er 00:33:06.100 --> 00:33:15.600 derfor jeg er la til dette tillegget her med makt s? forst?r vi muligheten til ? p?tvinge andres 00:33:15.600 --> 00:33:19.500 Atferd en egen vilje, Jeg skal legge til ikke sant NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:33:19.500 --> 00:33:29.600 Det vi forst?r implisitt p? den m?ten er at poenget her er rett og slett om man har denne evnen til ? 00:33:29.600 --> 00:33:38.000 p?tvinge andres atferd eller ikke ikke om dette anses som rettferdig eller for ? si legitimt av 00:33:38.000 --> 00:33:54.400 de som er underlagt makten. Det vi kan sp?rre oss om er som jeg sier her nede p? p? skjermen hva Hva 00:33:54.400 --> 00:34:03.000 ligger i denne maktdefinisjonen til Weber og la meg understreke at disse tekstene fra 00:34:03.000 --> 00:34:13.600 Weber er skrevet i en spr?kf?ring som h?rer en annen tid til kan v?re kronglete ? lese for dere poengene 00:34:13.600 --> 00:34:19.600 med at dere leser dem er at dere pr?ver ? hente ut disse begrepsavklaringene og pr?ver ? s? snu og vende litt p? disse NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:34:19.600 --> 00:34:28.300 begrepsavklaringer, alts? se p? hvilken m?te Disse har kommet til ? leve videre Med oss helt opp til 00:34:28.300 --> 00:34:38.600 I dag. Alts? Webers maktdefinisjon er en maktdefinisjon som fremdeles dukker opp i forfatterskap og tekster som dere ogs? kan st?te p? n?r dere ellers leser som antropologistudenter. 00:34:38.600 --> 00:34:49.100 La oss bare avslutte bittelittegrann forel?pig om Weber om 00:34:49.100 --> 00:35:01.300 makt og s? la meg da sp?rre hva ligger i denne denne m?ten ? se makten p? den definisjonen av makten 00:35:01.300 --> 00:35:16.500 To ting vil jeg fremheve, det ene er at med Webers definisjon med makt s? forst?r du mulighet for ? p?tvinge andres atferd 00:35:16.500 --> 00:35:19.000 Ens egen vilje s? NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:35:19.000 --> 00:35:29.400 Ser vi at han, s?nn forst?r jeg han Han ser ikke makten som en slags gjenstand eller ting men han ser makten 00:35:29.400 --> 00:35:36.900 prim?rt som et forhold mellom mennesker, makt for Weber som forandrer samfunnsforskere og 00:35:36.900 --> 00:35:47.000 antropologer refererer f?rst og fremst til noe relasjonelt som finner sted mellom akt?rer mellom 00:35:47.000 --> 00:35:55.100 parter, mellom mennesker, mellom grupper, makten refererer til en form for aspekt ved relasjoner og 00:35:55.100 --> 00:36:09.600 det er det er det skal vi si det f?rste som sl?r meg n?r jeg stille sp?rsm?l hva ligger 00:36:09.600 --> 00:36:17.000 i denne m?ten ? se og tenke makt p?. Jo vi snakker om makt som relasjoner som et forhold som noe 00:36:17.000 --> 00:36:19.350 som finner sted mellom mennesker og for Weber NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:36:19.350 --> 00:36:27.500 S? er da de det avgj?rende i denne relasjonen eller i disse relasjonene s? finnes det hos en av partene en 00:36:27.500 --> 00:36:38.200 mulighet for ? tvinge sin vilje gjennom ogs? produsere en makt effekt i form av endret adferd hos andre. Det 00:36:38.200 --> 00:36:50.800 andre punktet som jeg vil peke p? som ligger i denne maktforst?elsen til Weber det handler om gratulerer 00:36:50.800 --> 00:37:01.200 Det at slik Weber bruker maktbegrepet her som et egentlig et relativt vidt begrep s? betyr s? er ikke makten n?dvendigvis 00:37:01.200 --> 00:37:12.100 legitimert, den er ikke n?dvendigvis rettferdiggjort og forklart og naturliggjort og ansett som gyldig av alle de som 00:37:12.100 --> 00:37:19.450 Makten ber?re. Alts? det ligger i dette andre sitatet som jeg viste til. NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:37:19.450 --> 00:37:28.300 Det som er det interessante for Weber Det er om makten virker om den har 00:37:28.300 --> 00:37:38.000 effekt om den selv om noe motstand s? er det allikevel makt som p? en m?te makt kan handle om mange ting det 00:37:38.000 --> 00:37:44.200 kan handle om at noen er rett og slett har fysiske tvangsmidler som gj?r at de er i stand til ? 00:37:44.200 --> 00:38:01.600 tvinge gjennom, de kan v?re overlegene milit?rt, og makt kan ogs? handle om dette som Weber skriver om 00:38:01.600 --> 00:38:11.300 i disse tekstutdragene sine som dere leser p? pensum, folk kan ogs? eie mye, ha n?rmest 00:38:11.300 --> 00:38:18.950 En monopol stilling p? et ?konomisk marked, og p? den m?ten ha i praksis evnen til ? NOTE Treffsikkerhet: 87% (H?Y) 00:38:18.950 --> 00:38:26.400 Tvinge sin vilje igjennom ovenfor det store kj?pende publikum for eksempel overfor 00:38:26.400 --> 00:38:34.000 konsumenter. konsumentene eller vi da eller folk som har lagd dette Monopolet beh?ver ikke ? 00:38:34.000 --> 00:38:42.300 betrakte rettferdig man har ikke noe valg og resultatet er ikke sant evnen til ? ? tvinge sin vilje 00:38:42.300 --> 00:38:50.000 igjennom i det sosiale liv selv om andre deltakere skulle gj?re motstand s? disse to tingene vil jeg fremheve 00:38:50.000 --> 00:38:58.800 Makt som relasjoner og dette av Weber n?r han snakker makt han snakker om en veldig vid kategori og en som rommer 00:38:58.800 --> 00:39:16.400 b?de legitimert makt alts? rettferdig makt men ogs? makt som ikke er rettferdiggjort. jeg har sagt at Weber ogs? har 00:39:16.400 --> 00:39:19.450 har gitt oss en ber?mt tenkning om NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:39:19.450 --> 00:39:29.300 et annet begrep enn makt. Begrepet autoritet. jeg skal bruke noen ord eller noen minutter p? ? si littegrann om 00:39:29.300 --> 00:39:38.000 Hva Weber sier om autoritet og hvordan han ser forholdet mellom disse begrepene makt og autoritet 00:39:38.000 --> 00:39:52.100 Weber har p? mange m?ter v?rt med p? vil jeg si og ? forme v?r tids samfunnsfaglige antropologiske tenkning 00:39:52.100 --> 00:40:04.700 om autoritet og autoritetsbegrepet. F?rst jeg sp?r her nede p? p? skjermen Hvordan ser Weber forholdet mellom 00:40:04.700 --> 00:40:15.000 begrepene makt og autoritet, det jeg vil si om dette er at som nettopp jeg nettopp betonte Webers maktkategori er et 00:40:15.000 --> 00:40:18.600 relativt vidt begrep et begrepet som NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:40:18.600 --> 00:40:31.600 Rommer relativt mye fra den ikke legetime makten til den fullt ut legitimerte makten og ved 00:40:31.600 --> 00:40:41.600 Webers autoritetsbegrep eller autoritet som en underkategori under makt s? han sier et sted at 00:40:41.600 --> 00:40:49.600 det gir oss ikke veldig mye fruktbar tenkning om autoritet hvis vi definerer autoritet for vidt 00:40:49.600 --> 00:40:58.800 Han ?nsker ? avgrense autoritet til en litt snevrere kategori til en slags spesialtilfelle 00:40:58.800 --> 00:41:05.600 under det videre og mer generelle begrepet makt og det er det han gj?r s? la oss sp?rre da hvordan 00:41:05.600 --> 00:41:18.000 definerer Weber autoritet? p? de sidene som dere leser i p? pensum s? s? finner dere et par tre utsagn 00:41:18.000 --> 00:41:19.150 Hvor dere kan se NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:41:19.150 --> 00:41:26.500 hvordan han ordlegger seg for for n? frem til den n?rmere avgrensning av autoritet. Det korte 00:41:26.500 --> 00:41:35.000 svaret p? hva autoritet for Weber er at punkt 1 at det er en underkategori under det vide 00:41:35.000 --> 00:41:42.500 begrepet makt, punkt to at autoriteten prim?rt svarer til den legitimerte alts? Den skal vi si den 00:41:42.500 --> 00:41:55.900 Rettferdiggjorte makten. La oss se p? noen linjer her p? skjermen som du finner i tekstutdraget p? pensum 00:41:55.900 --> 00:42:04.400 Weber skriver her at det finnes to typer av herred?mme han skriver to typer s? tror jeg 00:42:04.400 --> 00:42:13.600 Han mener at det finnes to typer makt som danner klare motpoler nemlig p? p? den ene siden herred?mme 00:42:13.600 --> 00:42:19.250 I kraft av interesser eller interessekonstellasjoner og s?rlig da kraft av en monopolsituasjo NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:42:19.250 --> 00:42:26.600 det var det jeg nettopp snakket om at en part kan eie veldig mye i en slik grad at det kan det ha en 00:42:26.600 --> 00:42:37.100 Monopol og p? det viset kan tvinge sin vilje igjennom i det sosiale Liv det 00:42:37.100 --> 00:42:44.300 finnes da sier Weber p? den ene siden kraft av herred?mme med interessekonstellasjoner s?rlig med kraft av monopolsituasjon 00:42:44.300 --> 00:42:52.000 p? den annen side s? finnes det herred?mme i kraft av autoritet og s? i parantes autoritet svarer da 00:42:52.000 --> 00:43:00.300 til myndighet til ? befale og plikt til ? adlyde herred?mmer i kraft av autoritet grunner seg p? en plikt til ? adlyde 00:43:00.300 --> 00:43:09.900 En plikt som ser bort fra alle motiver og interesser som er plikt rett og slett og det Weber da sier ikke sant er 00:43:09.900 --> 00:43:19.400 at han han avgrenser autoritet til den legitime maktut?velse NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:43:19.400 --> 00:43:30.500 Han forst?r autoritet som f?rst og fremst som slike relasjoner som uttrykker dette at det har av partene selv 00:43:30.500 --> 00:43:37.900 ansett som helt naturlig og riktig og rettferdig gjort at den ene parten Har en rett til ? bestemme 00:43:37.900 --> 00:43:46.900 ? gi ordre ? befale og den andre parten har en plikt i kraften av autoritetsforholdet til ? adlyde 00:43:46.900 --> 00:44:00.800 og lystre og ta ordren. Finnes slike relasjoner? Ja Weber tenker at det finnes noen klare 00:44:00.800 --> 00:44:08.400 eksempler p? denne typen relasjoner hvor p? en m?te partene ikke, hvor forholdet ikke er naturliggjort 00:44:08.400 --> 00:44:18.300 og en selvf?lge ikke problematisert og p? m?te plikten til ? lystre er det bare en som han sier tatt for 00:44:18.300 --> 00:44:19.200 gitt en plikt NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:44:19.200 --> 00:44:33.800 Rett og slett det finnes tenker Weber i relasjoner mellom foreldre og barn for eksempel. Husfarens autoritet er 00:44:33.800 --> 00:44:52.700 av Weber ansett som Et typisk eksempel Det kan finnes i andre mange andre situasjoner ogs?. Mot 00:44:52.700 --> 00:45:03.200 slutten av det de sidene som leser p? pensum s? finner vi at Weber skriver om noe interessant 00:45:03.200 --> 00:45:09.900 synes jeg, han inviterte oss til ogs? ? tenke over et sp?rsm?l og det er det sp?rsm?let som jeg h ar 00:45:09.900 --> 00:45:19.200 skissert her er formulert her med Webers ord det f?rste punktet Weber er opptatt av p NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:45:19.200 --> 00:45:26.000 Hvis vi skal forst? autoritet b?r en v?re interessert i dette sp?rsm?let her Hvilken ytterste 00:45:26.000 --> 00:45:33.000 prinsipper kan ligge til grunn for et herred?mmeeller en autoritets gyldighet for kravet om at 00:45:33.000 --> 00:45:40.100 embetsmennene skal avgi det herskende en av de som er menneske avlyde embetsmenn det som jeg finner 00:45:40.100 --> 00:45:49.100 interessant med Dette er at det er n?rmeste et sp?rsm?l som dere gav oss og sm antropologer r har fulgt 00:45:49.100 --> 00:45:57.200 opp siden gjennom krysskulturelle etnografiske unders?kelser det er et sp?rsm?l som inviterer oss til ? pr?ve ? 00:45:57.200 --> 00:46:05.600 unders?ke n?rmere Hva er egentlig ideene, verdiene og normene ogs? det moralske og ideologiske grunnlaget 00:46:05.600 --> 00:46:16.500 N?r partene i et maktforhold n?r partene i maktforholdet anser maktforholdet som fullstendig naturlig fullstendig rimelig fullstendig 00:46:16.500 --> 00:46:19.050 forklart alts? at det ikke stilles NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:46:19.050 --> 00:46:26.400 sp?rsm?l ved denne relasjonen korrektekthet. slike forhold kan finnes i 00:46:26.400 --> 00:46:36.300 Kj?nnsforholdene for eksempel, at finnes i aldersrelasjoner i andre type relasjoner og jeg synes at 00:46:36.300 --> 00:46:45.400 sp?rsm?let interessant fordi at det er et sp?rsm?l som inviterer til empirisk oppdagning 00:46:45.400 --> 00:46:54.500 Til etnografisk utforskning, mye antropologi har i grunn handlet om ? fors?ke ? g? ut i samfunnet verden over og unders?ke denne 00:46:54.500 --> 00:47:02.900 typen sp?rsm?l hva slags verdensbilder Hva slags forst?elser av mennesker kreftene i 00:47:02.900 --> 00:47:14.900 universet Hva slags forst?else av har rett og galt mellom mann og kvinne jeg for eksempel er det som 00:47:14.900 --> 00:47:19.149 som eksisterer p? et nytt sted og som i neste omgang NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:47:19.149 --> 00:47:27.200 Anf?rer bestemte forestillinger om hvem som har rett til ? gi ordre og hvem som har plikt til ? lystre Dette 00:47:27.200 --> 00:47:35.500 svarer til, alts? dette sp?rsm?let er et sp?rsm?l som inviterer oss til ? tenke p? noe som 00:47:35.500 --> 00:47:47.400 omtales som legitimitetsproblematikken og Weber er kjent for og ber?mt for at han har gitt disse 00:47:47.400 --> 00:47:56.900 bidragene til ogs? til ogs? understreke for oss at skal vi p? en m?te forst? autoritetsforhold 00:47:56.900 --> 00:48:03.800 Naturliggjort og rettferdiggjort og legitimert makt s? m? vi interessere oss grundig for ? 00:48:03.800 --> 00:48:11.000 oppdage Hvilke forestillinger Hvilken ideer er det siste instans for partene selv gj?r maktforholdet 00:48:11.000 --> 00:48:19.200 rimelig og naturlige og selvlysende legitimitet dette ordet legitimate det kommer av det latinske ordet NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:48:19.200 --> 00:48:32.000 'Lex' for lov og sp?rsm?let om legitimitet det handler mye om sp?rsm?let om autoritetens gyldighet. Hva er det som siste 00:48:32.000 --> 00:48:43.400 instans Hvilke ytterste prinsipper er det som ligger til grunn for autoritetens myndighet sfor autoritetens legitimitet 00:48:43.400 --> 00:48:51.200 Dere vil se at helt p? slutten av disse sidene som som dere leser av Weber s? sier Weber at det prinsipielt 00:48:51.200 --> 00:49:00.500 finnes tre hovedtyper av slike idemessige grunnlag for autoritet og s? han sier at det prinsipielt 00:49:00.500 --> 00:49:10.800 kan operere med tre hovedtyper legitimitet som en dag, han kaller alle disse for henholdsvis den legale 00:49:10.800 --> 00:49:18.950 autoriteten eller den byr?kratisk autoriteten, han kaller den andre typen for den tradisjonelle autoriteten NOTE Treffsikkerhet: 94% (H?Y) 00:49:18.950 --> 00:49:26.300 Og han kaller den tredje for den karismatisk autoritet enn jeg oppfordrer bare til ? lese dette 00:49:26.300 --> 00:49:36.700 selv og evt bruke seminargrupper ofr ? fordype dere littegranne mer i hva Weber refererer til n?r han snakker 00:49:36.700 --> 00:49:45.700 om disse tre hovedtypene autoritet. Hvis tre hovedtypene legitimitetsgrunnlag, Alts? den legale den 00:49:45.700 --> 00:49:55.200 tradisjonelle og den karismatiske. Ok med dette tenker jeg at jeg skal skifte Fokus at jeg 00:49:55.200 --> 00:50:03.700 skal slutte ? Weber, og s? skal jeg begynne i stedet og s? snakker jeg om en annen 00:50:03.700 --> 00:50:16.500 forfatter p? pensum og den tenkning av makt og maktforst?else og det er Eric Wolf.