Kilder:
Straume, I. (2013). Danningens filosofihistorie. Gyldendal akademisk. Kapittel 5-12
Moxnes, H. (2013). Kapittel 5 - “Den som vil f?lge meg”: Jesu dannelse av disiplene i Markusevangeliet. (I Straume, I. (2013). Danningens filosofihistorie. Gyldendal akademisk)
- Hvilke litter?re sjangre har tidligere forskning kategorisert “evangelier” under? Hvilken sammenheng trekker Moxnes (2013) mellom en litter?r sjanger og danningsbegrepet?
- P? hvilke m?ter kan Jesu dannelse av disiplene betegnes som “oppbrudd” i Markusevangeliet, if?lge Moxnes (2013, s. 94-101)?
Gule, L. & Kharma, H. (2013). Kapittel 6 – Adab – om danning i den arabisk-islamske tradisjonen. (I Straume, I. (2013). Danningens filosofihistorie. Gyldendal akademisk)
- Beskriv kort hva adab refererer til i den arabisk-islamske tradisjonen, if?lge Gule og Kharma (2013)?
- Hvilke koblinger trekkes mellom adab og paideia i dette kapittelet?
- Hvordan forst?s adab innenfor sufismen (Gule og Kharma, 2013)?
- Hvem var Ibn Miskawayh og hva var hans tanker rundt adab (Gule og Kharma, 2013)?
Meldahl, P. (2013). Kapittel 7 – Middelaldermenneskets dannelsesideal: Gammelnorsk Homiliebok og Kongespeilet – hjemlige portaler til middelalderens dannelsestenkning. (I Straume, I. (2013). Danningens filosofihistorie. Gyldendal akademisk)
- Meldahl (2013) skriver at all dannelsestenkning i middelalderen er underlagt en idé. Hva g?r dette ut p??
- Hvilke typer bok er Gammelnorsk Homiliebok og Kongespeilet? Hvordan er de knyttet til middelaldermenneskets dannelsesideal (Meldahl, 2013)?
Fj?gesund, P. (2013). Kapittel 8 - “The Grand Tour”: Dannelsesreisens vekst og fall. (I Straume, I. (2013). Danningens filosofihistorie. Gyldendal akademisk)
- Hvordan forklares “The Grand Tour” i dette kapittelet?
- Hvilke forestillinger finnes om S?r- og Nord-Europa rundt 1700 til 1800-tallet og hvordan er disse knyttet til Touren, if?lge Fj?gesund (2013, s. 127-128)?
R?mer, T., A. (2013). Kapittel 9 – Jean-Jacques Rousseau: Imellem kosmos og polis. (I Straume, I. (2013). Danningens filosofihistorie. Gyldendal akademisk)
- Hvilke to grunnsp?rsm?l l?ftes frem i Rousseaus tenkning, if?lge R?mer (2013) i dette kapittelet?
- For ? beskrive den voksnes rolle i Rousseau tenkning, bruker R?mer (2013) betegnelsen “sp?gelsesl?rer”. Hva mener R?mer med “sp?gelsesl?rer”?
- Hvordan er natur og oppdragelse knyttet sammen i Rousseaus tenkning, if?lge R?mer (2013)?
Fauskev?g, O. (2013). Kapittel 10 – Kant: Fridom gjennom fornuft. (I Straume, I. (2013). Danningens filosofihistorie. Gyldendal akademisk)
- Hva handler det “? utvikle det menneskelege ved mennesket” for Immanuel Kant (Fauskev?g, 2013, s 147)?
- Hva vil det si “? ha ein vilje”, i Kants filosofi (Fauskev?g, 2013, s. 152-154)? Hvordan er dette knyttet til menneskelig frihet, if?lge Fauskev?g (2013)?
Hohr, H. (2013). Kapittel 11 – Schiller: Danning som forsoning mellom f?lelse og fornuft. (I Straume, I. (2013). Danningens filosofihistorie. Gyldendal akademisk)
- Hvordan forklares Schillers danningsidé i dette kapittelet? Gi en generell beskrivelse.
- Hva er kunstens plass i danningen hos Schiller, if?lge Hohr (2013)?
Hansen, T. L. (2013). Kapittel 12 – Johann Gottfried Herder: Danning til autentisitet. (I Straume, I. (2013). Danningens filosofihistorie. Gyldendal akademisk)
- Hva g?r uttrykket “? v?re i enhet med naturen” ut p? hos Herder (Hansen, 2013, s. 173-175)?
- Hva betyr historisisme, if?lge Hansen (2013)?
- Hvilke koblinger gj?r Hansen (2013) mellom Herder og Kant sine tenkninger og mellom Herder og Rousseau sine tenkninger?