English version of this page

Innovasjonsmetodikk: Design Thinking

Har du som forsker lyst til ? gj?re en forskjell? V?re med ? forandre verden gjennom ditt arbeid, uten at du helt vet hvordan du skal g? frem? Da m? du lese videre!

Illustrasjon med sirkler som viser elementene i Design Thinking-prosessen

Skal du lykkes med dine ideer er det viktig ? jobbe systematisk og kreativt. Det finnes mange ulike verkt?y og metodikker for utvikling av samfunnsnyttige innovasjoner. En god prosess er basert p? elementer fra verkt?yet Design Thinking.

Modellen har sitt opphav i arbeidet til Herbert Alexander Simon. Han var en amerikansk informatiker, statsviter, ?konom og psykolog med forskning som omfattet informatikk, kognitiv psykologi, administrasjon og ledelse, ?konomi, vitenskapsfilosofi, sosiologi og statsvitenskap.

S? hva skal du gj?re?

  • For det f?rste b?r du bestemme deg for hvilke mennesker du ?nsker ? hjelpe. Innenfor Design Thinking kaller vi det for ? "empatisere". Det handler om ? forst? brukernes behov. 
  • For det andre er det lurt ? unders?ke problemet til brukeren. Du b?r gjennomf?re intervjuer eller andre former for systematisk datainnsamling. N?r du har hentet inn tilstrekkelig med data, kan du beskrive det faktiske problemet mer konkret og presist.
  • For det tredje b?r du "brainstorme" ulike ideer til l?sninger p? problemet. Gj?r det gjerne sammen med andre andre gode kollegaer eller kontakter du har. Husk at dere blir enige om et felles m?l og at de har et annet faglig perspektiv enn deg selv.
  • For det fjerde b?r du utvikle prototyper basert p? de beste l?sningene. Her er det viktig at du i den f?rste fasen bygger enkle prototyper som krever minst mulig ressurser.
  • For det femte m? du teste disse prototypene p? brukeren eller andre eksterne partnere som kjenner behovet. 

Du b?r jobbe tett med dine brukere over lengre tid for ? lykkes med utvikling av dine ideer. Hvor lang tid det tar avhenger av hvilket fagomr?de du jobber innenfor. P? noen omr?der tar det mange ?r, mens p? andre kun noen uker.

Det er f?rst n?r prototypen din er testet s? mange ganger at den treffer brukerens faktiske behov, at du er klar for registrering av dine arbeidsresultater (se lenke til mer informasjon under).  

Dersom du ?nsker ? l?re deg mer om arbeidsmetodikken Design Thinking kan du kj?pe boken The Design Thinking Playbook som er skrevet av Michael Lewrick, Patrick Link og Larrry Leifer.

 

Publisert 18. aug. 2008 15:54 - Sist endret 26. feb. 2023 07:18