Marianne B. Kartzow: Rapport fra forsknings- og undervisningstermin h?sten 2022

Marianne B. Kartzow var gjesteforsker ved Aarhus Universitet juli-desember 2022. 

Bildet kan inneholde: briller, smil, panne, briller, nese.

Hun rapporterer:

Da jeg akkurat hadde flyttet til Aarhus, skjedde det en liten begivenhet bare noen mil fra universitetet, p? Mols, som fikk landsdekkende konsekvenser: I et fors?k p? rewilding, hadde forskere ved universitetet laget en inngjerding hvor hester, kuer og okser skulle f? leve fritt i naturen. Danmark er et lite land, men omr?det l? vakkert til, og var ogs? en turist-begivenhet. Alt var s?re vel, inntil en bes?kende filmet det som ble karakterisert som en gjeng-voldtekt: Fire okser gikk l?s p? to av kuene, den ene med kalv, og la dem bokstavelig talt i bakken. Videoen var brutal og gikk viralt. Det ble skandale og kommentarene lot ikke vente p? seg: Okser skal f? v?re ville, men ikke s? ville! Det er det som skjer n?r mannlige dyr blir fors?kt temmet! Instinkt, seksualitet og forplantning kan ikke foreg? for ?pent kamera, selv ikke i frisinnede Danmark. Saken n?dde folketinget i K?benhavn og det ble besluttet at oksene skulle avlives.

Dette ble utgangspunkt for min forskning i h?st. Jeg holdt ?pningsforelesningen p? teologi og religion i september (?Vilt, vakkert og vanskelig: Om okser, bibelske tekster og grenser for natur?), og brukte dette som bakteppe for ? snakke om kj?nn og seksualitet (p? dyr og mennesker), hva som er grenser for natur og det ville, og hvordan forestillinger om dyr og mennesker i Bibelen kan kaste lys over dagens forestillinger. Lukas-evangeliet har gjennom historien blitt assosiert med en okse, i kirkekunst og ulike fortolkninger, basert p? en kreativ sammenblanding av ulike tekster fra GT og NT. Hvorfor en okse? Fordi evangeliet ?pner og ender med offerscener som gir assosiasjoner til offerdyr som okser, fordi det l? en styrke i teksten, en maskulin kvalitet, fordi Lukas som forfatter var tjenestevillig og lydig, som den ideelle okse.

Samtidig: Mens oksene ble skutt p? Mols, s? tok norske myndigheter liv av hvalrossen Freya i Oslofjorden. Det betydde alts? at jeg ikke uten videre kunne bruke oksene som ikke passet inn og oppf?rte seg til ? gj?re narr av danskene som er s? d?rlige p? vill natur. Snarere ble disse to eksemplene utgangspunkt for felles selvkritikk og utfordring: Har mennesker lov til ? drepe alle som kommer i v?r vei? Har de j?de-kristne tekstene som legitimer menneskers herred?mme (Legg jorden under dere!) fratatt oss alt anstendighet og d?mmekraft i forhold til v?re naboer i skaperverket?

Dette ble en anledning til ? sette meg inn i nyere teorier, s?rlig fra filosofi og antropologi, hvor nettopp grenser for natur diskuteres. Jeg gikk ogs? bredt ut og fikk stor glede og nytte av nyere feministisk litteratur. Oppholdet i Aarhus, hvor det var tydelig at ville okser ikke t?lte inngjerding og digital eksponering, ga meg nye tanker ? sitte ned med og reflektere videre over.

Publisert 31. mars 2023 09:33