Velkommen til nytt semester!

Kj?re alle sammen, Velkommen til et nytt semester! Vi lever i en spesiell tid, og den har visse apokalyptisk trekk innimellom. Pandemien truer, landegrensene stenger ned, vi unng?r store samlinger av mennesker og lever med sosiale restriksjoner. Likevel har vi startet p? et semester som f?rst og fremst er kjennetegnet av fysisk n?rv?r.

Dekan Aud V. T?nnessen. Portrettfoto.

Dekan Aud V. T?nnessen

UiO ?nsker oss ansatte tilbake p? kontorene. TF har det meste av sin undervisning fysisk, og i gangene summer det av studenter og ansatte. Det er g?y ? komme p? TF. S? skal vi selvsagt v?re n?ye med ? ta de n?dvendige smittevernhensyn. Det er en viktig forutsetning for at vi skal klare ? holde UiO og TF ?pent ogs? i fortsettelsen. Det krever en felles innsats av oss alle, og jeg tror at vi sammen skal f? det til. Vi trenger hverandre – det er ikke godt for mennesket ? v?re alene!

Heldigitale disputaser

Samtidig bygger vi p? den digitale kompetanse fra i v?r. Fortsatt vil mange m?ter g? som zoom-m?ter. Og vi kommer til ? gjennomf?re heldigitale disputaser. Det siste er n?dvendig, fordi det ikke er mulig ? hente inn eksterne opponenter fra utlandet. Den f?rste heldigitale disputasen p? TF skje den 11. september, da Gladys Ekone Wang forsvarer sin avhandling: “Childlessness in Marriage among the Bakossi Community in Cameroon: An African Feminist Contextual Pastoral Theology of Procreation”.

Merk ogs? at det er n?dvendig ? melde seg p? til st?rre fellesarrangement. Det gjelder ogs? disputaser som foreg?r i bygget. Det m? vi for ? holde oversikt over hvem som er til stede, og fordi rommene har begrenset kapasitet.

Strategi 2030

Denne h?sten vil for ?vrig st? i strategi 2030 sitt tegn. Dere har denne uken f?tt utsendt et utkast til strategi, og fra neste uke av begynner det m?ter med ulike ansattgrupper for ? dr?fte den teksten. Jeg oppfordrer alle til ? delta i den viktige diskusjonen. Styret skal etter planen vedta strategien i siste m?te f?r jul. Og styret har allerede v?rt med p? en f?rste diskusjonsrunde, da et utkast ble presentert i styrem?tet i juni. Som overordnet motto, eller visjon har vi valgt: Forst? religion – forandre verden. Det er inspirert av Karl Marx-sitatet ved inngangen til Humboldt universitetet i Berlin, hvor det st?r: "Die Philosophen haben die Welt nur verschieden interpretiert, es kommt aber darauf an, sie zu ver?ndern". Det ligger i TFs historie at vi b?de forst?r og forandrer, at vi bruker kunnskapen til ? p?virke og endre. Et slikt slagord fanger derfor godt opp det vi har v?rt og det vi vil v?re. Det er dynamisk. Samtidig vil vi gjennom v?r strategi spore til en utvikling som bevarer det beste, men retter seg fremover og utover. Vi er ikke i m?l med strategiarbeidet med det tekstutkastet som n? foreligger, men tror at vi i fellesskap kan bli bedre, s? ledelsen gleder seg til ? diskutere den med dere.

Semesterstart

En semesterstart er en anledning til ? minne hverandre om hvorfor vi driver med teologi og religion. Da jeg ?nsket nye studenter velkommen la jeg vekt p? ? si noe som b?de introduserte dem for TF og v?r historie og som pekte inn mot studiene og ut mot samfunn og kirke. Det skulle v?re noe som sporet dem til l?ring og som sa noe om betydningen av v?rt fag. For TF driver med forskning og fag som er uvurderlig for samfunnet. Jeg tror vi underkommuniserer det for ofte, men et samfunn uten universitetsstudier i teologi og religion blir fattig. Derfor har vi som arbeider p? TF innen forskning, utdanning og administrasjon et avgj?rende ansvar for ? bidra til et opplyst offentlig ordskifte om vanskelige religi?se sp?rsm?l, til ? kunne adressere fellesskap og skiller, for ? motvirke polarisering og peke p? historiske r?tter og linjer, og ogs? vise hvilken formativ rolle som kristen tro, liv og l?re har hatt og fortsatt har, men under skiftende kontekster.

Utdrag fra talen til studentene ved semesterstart

Hvem er TF?

TF er Det teologiske fakultet, som er det eldste fakultet ved UiO og ble etablert i 1811. Her har det v?rt studenter siden 1813. Da tok Det Kongelige Frederiks Universitetet, som det den gang het, opp 18 studenter i alt.  Det teologiske embetsstudiet var det eneste man kunne melde seg til p? Det teologiske fakultet den gangen. Det var i flere ti?r det st?rste studieprogrammet p? universitetet.

? utdannes ved universitetet var den gangen mer eller mindre ensbetydende med ? utdannes til ? bli statlig embetsmenn. Presten spilte en helt sentral rolle i staten, som den som hadde ansvar for det religi?se liv. Og det religi?se liv og den lutherske l?re ble sett p? som samfunnets liv, det som gjennom Grunnloven av 1814 skulle holde det nye norske nasjonale fellesskapet forenet.

Derfor var det heller ikke religionsfrihet i landet f?r i 1845, for man fryktet samholdet ville bryte, dersom medborgerne hadde ulik religi?s tro. Siden har mye endret seg, b?de p? universitetet og i samfunnet. 18 studenter er blitt til 28 000. Kvinner som ikke fikk adgang til Universitetet f?r i 1882 er en selvsagt del og utgj?r i dag p? mange studier et flertall av massen.

Det monokulturelle og monoreligi?se samfunnet har blitt flerkulturelt og flerreligi?st. Samtidig er religion og tro fortsatt en vesentlig del av det offentlige ordskiftet, men p? andre m?ter. Det snakkes om religi?s overbevisning, om tro og tilknytning som noe potensielt polariserende og fellesskapstruende. Mangfold ses som trussel mot samfunnets sammenheng. Det er fors?vidt ikke noe nytt, for det var jo det som l? bak eidsvoldsmennenes insistering p? at staten i 1814 m?tte ha én religion, en statsreligion som alle m?tte tilh?re og oppdras i. 

Studietiden er en reise

Gjennom studieprogrammene hos oss vil dere utdannes til ? ta aktivt og ansvarlig del i de komplekse ordskiftet som omgir religionsfeltet. Dere vil f? kunnskap til ? kunne bidra til en mer informert utveksling og til ? nyansere det overfladiske.

Studietiden er en tid for faglig vekst og utvikling, men vil ofte v?re en personlig reise. Noen har kommet inn p? f?rsteprioritetsstudiet, andre ikke. Noen av dere er overbevist om ? ha valgt rett studium, andre er kanskje mer i tvil. For noen er studiet en del av en videreutdanning, mens det for andre dreier seg om ? starte p? h?yere utdanning for f?rste gang.

Foran venter, for noen, seks ?rs studium, for andre kortere. Noen har lenge visst at det er dette som m?let, at "jeg vil bli prest og studere teologi", eller "jeg vil bli l?rer og studere religion og samfunn", eller "jeg trenger p?fyll og vil ta en ?rsenhet". For andre er det kanskje interessen for faget uten helt klare m?l om hva det skal brukes til som har brakt dere hit.

Takh?yde og meningsbrytning i akademia

Vi kan by p? fag, p? de beste forskere og engasjerte undervisere. For oss som i dag tar i mot dere, ledelse, l?rere og erfarne studenter, er det viktig at dere finner dere til rette. Trivsel og trygghet er avgj?rende utgangspunkt for god l?ring.

Dere er samtidig viktige medskapere av god undervisning og l?ring. Det skjer gjennom sp?rsm?l, diskusjon og debatt. Det skjer gjennom ? lytte til andres synspunkter, pr?ve ? forst? og pr?ve ? forklare og underbygge, begrunne faglig og saklig sin egen posisjon. Dere kommer til ? utfordres av medstudenter som ser virkeligheten p? andre m?ter.

Det akademiske rommet er romslig og med god takh?yde for meningsbrytning, men idealet er ogs? at det skal v?re saklig og etisk fundert. Dere m?tes som ulike kj?nn, med forskjellig tro, seksualitet, etnisitet.

Den franske samfunnsforskeren Pierre Bourdieu snakker om "doxa", om det vi tar for gitt, det som vi ikke er bevisst f?r det blir synlig gjennom uenighet. Det kan dreie seg om m?ter ? tro p?, m?ter ? leve p?, meninger, som fremst?r som selvsagte, helt til noen begynner ? stille sp?rsm?l og bestride det man representerer. Forsvaret for "doxa" er ortodoksien, mens kritikken er heterodoksien. Dette er uttrykk som vi kjenner fra studier av teologi og religion, der heterodoksien er det som bestriden den overleverte l?re, mens ortodoksien er forsvaret for tradisjonen.

Et poeng hos Bourdieu er at kampen om doxaen, det som tas for gitt, er et uttrykk for det handler om noe viktig, og det ? kjempe for noe som er viktig er i utgangspunktet bra. Det krever samtidig lydh?rhet overfor andre, fordi noe st?r p? spill. Det fordrer ydmykhet overfor andres synspunkter og overbevisninger, men ogs? overfor ens egen posisjon – vi kan alle ta feil, eller faktagrunnlaget vi bygde p?, viste seg ? v?re mindre sikkert enn hva man f?rst var klar over.

Det er mye skr?sikkerhet i offentlige ordskifter. Jeg h?per dere vil finne tid og rom til gode diskusjoner, at dere vil utforske den nye kunnskapen gjennom samtaler og bruke anledningen til ? l?re fra b?de l?rere og medstudenter, gjennom ? lytte og argumentere, og s?ke etter den saklige kjernen som kan b?re uenigheten.

Et kvalitetsvalg ? velge UiO og TF

Til slutt: Det er et godt valg som dere har tatt, ? studere p? Universitetet i Oslo og Det teologiske fakultet. UiO er rangert internasjonalt som det beste norske universitet. Og teologi- og religionsstudiene p? UiO er rangert som de beste i Norden. Det er derfor et kvalitetsvalg dere har gjort, n?r dere har valgt oss som studiested. Dere har valgt det beste! Gratulerer med det! Og lykke til med studiene!

Og til alle ansatte: Lykke til med arbeidet!

Av Aud V. T?nnessen
Publisert 28. aug. 2020 16:22 - Sist endret 28. aug. 2020 16:24