Kj?re alle sammen,

Hva er tid? Hvordan forst?r vi tid, opplever vi tid? For noen dager siden kj?pte jeg en klokke til ? ha p? veggen, en s?nn klokke som m? trekkes opp, en som m? stilles inn n?r vi g?r fra sommertid til vintertid og omvendt. Og jeg, som lenge kun har hatt klokke p? iPhonen, f?r jeg i v?r fikk meg Apple Watch, kjente at den nye veggklokken skapte en viss usikkerhet. Kan jeg stole p? at den viser rett tid?

Dekan Aud V. T?nnessen. Portrettfoto.

Dekan Aud V. T?nnessen Foto: UiO

I denne digitale virkeligheten som vi mer og mer absorberes inn i, virket den analoge verdenen br?tt litt fremmed og mindre stabil. Det er p? mange m?ter absurd, gitt s?rbarheten som digitaliseringen ogs? medf?rer. Likevel er digitaliseringen blitt ordnende og organiserende p? m?ter som ikke bare gir nye opplevelser av tid, men ogs? av tilh?righet og samh?righet. Pandemien har forsterket og for?ket denne utviklingen. P? TF gjennomf?rer vi n? disputaser og konferanser digitalt og hybrid, og vi forenes p? tvers av verdensdeler og tidssoner, som om det var den mest selvsagte, ja, naturligste, ting i verden. Vi eksperimenterer med ulike digitale m?ter ? v?re kolleger p?. Noen opplever at covid 19 har gitt mer tid, langsommere tid. Andre erfarer at tiden renner ut mellom fingrene og blir borte.

Det er en tid for alt

I Salme 90 i Bibelen heter det at vi skal telle v?re dager. Og Forkynneren l?rer oss at det er en tid for alt. Men i teologien har man ogs? telt mennesker og gitt verdi deretter. Fortellingen i Genesis 2 om at Eva ble skapt etter Adam har v?rt et narrativ som har begrunnet kvinnens underordning under mannen. Han var skapt f?rst og uavhengig av henne, mens hun var skapt etter ham og av ham og derfor avhengig. Han var prim?r, hun sekund?r. Denne hegemoniske fortellingen om kj?nnsforholdene har v?rt pregende for vestlig kultur til langt opp i v?r egen tid og satt spor ikke bare kirkelig og religi?st, men ogs? politisk og juridisk. Den samme m?ten ? telle p?, har ogs? gjort seg gjeldende i forhold til homofile, lesbiske, trans og andre.

Bruddet med krononormativiteten er ikke bare en ?pning for noen, men for alle

I sin minnetale over Kim Friele ved begravelsen i Oslo domkirke 6. desember i ?r, pekte kollega Halvor Moxnes p? hvordan hun har forandret samfunnet og gjort det mer mangfoldig. En m?te ? forst? denne endringen p? er at hun ogs? skapte en st?rre samtidighet mellom ulike former ? v?re og gj?re kj?nn p?. Elizabeth Freeman diskuterer i boken Time Binds fra 2010 hvordan tiden er normativt bestemt og strukturert etter kulturelle, sosiale, religi?se og kj?nnede normer og ser i dette en krononormativitet. Skeives brudd med krononormativiteten som blant annet reproduksjonsfaser skaper, gir imidlertid mulighet for andre m?ter ? organisere livet p? og andre m?ter ? telle og verdsette tiden og livet p?. Det usynkroniserte livet representerer en frigj?rende og myndiggj?rende mulighet for skeive, peker Freeman p?. Jeg vil tilf?ye at bruddet med krononormativiteten ikke bare en ?pning for noen, men for alle. Det skaper et mulighetsrom, nye m?ter ? forst? seg selv, sin historie og sine fellesskap p?.

Vi trenger ? bruke tid sammen

Det siste ?ret har krevd mye av oss, b?de privat og p? jobb. Mange har m?ttet st? p? ekstra for at tiden skulle strekke til alle oppgavene og forpliktelsene. Belastningen har til tider v?rt h?y, altfor h?y. Det er noe jeg er den f?rste til ? anerkjenne. Vi har m?ttet omstille raskt. Nye oppgaver er blitt lagt til gamle, og kompetansen har blitt strukket. Takk til alle for velvilje, fleksibilitet og lojalitet. TF er summen av sine ansatte, studenter og den kompetansen som vi til sammen besitter. Opplevelsen av et mer fragmentert arbeids- og l?ringsmilj? er en pris som vi ser ut til ? m?tte betale under pandemien. Desto viktigere var fakultetsseminaret som vi fikk p? Refsnes Gods for noen uker siden. Det viste kollegialitet og 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录 i praksis og som det felles m?l som forener oss, men det viste ogs? at vi trenger m?ter, samhandling og samtidighet i fysiske rom. Det er en p?minnelse om noe som vi vet, og som vi skal ta med n?r vi m?tes p? ny?ret igjen til viktige og store oppgaver strategisk, faglig og administrativt. De digitale m?teflater gir i liten grad rom for tiden som er i mellomrommene, hvor vi bare tuller, t?yser og er sammen om alt og ingenting. Vi trenger ? bruke tid sammen, og det skal vi gj?re til neste ?r, blant annet gjennom nye fakultetsseminar v?r og h?st.

Riktig god jul!

Vi n?rmer oss juleh?ytiden. N?r det i Lukas 2, juleevangeliet, forkynnes for gjeterne at en frelser er f?dt i Davids by, skjer det et tidsbrudd som innleder noe grunnleggende nytt. Dette bruddet p? krononormativiteten minner oss om en ny m?te ? verdsette livet og ? forst? det menneskelige p?. Med tanke p? ?ret vi har bak oss og ?ret som venter, er det mitt ?nske at vi alle vil oppleve h?ytidsdagene som noen som gir mening til livet og tid til samtidighet og fellesskap.

Tusen takk for alt arbeid, all innsats som hver eneste en har lagt ned for TF i 2021. Riktig god jul!

Vennlig hilsen Aud

Av Aud V. T?nnessen
Publisert 17. des. 2021 11:17 - Sist endret 17. des. 2021 11:17