Christine Jarli
Alvar Aaltos trerelieffer som symbolikk og mediering
Publisert
20. okt. 2024 12:11
"True architecture exist only where man stands in the center"
Publisert
17. okt. 2024 12:00
Arkitektur og nasjonalitet i design
Sammenhengen mellom arkitektur og design beskrev Aalto enkelt med at f?rstnevnte gir kontekst til sistnevnte. I et Gesamtkunsverk som Paimio sanatoriet representerer kan designgjenstandens egen mediering v?re vanskelig ? unders?ke siden prosjektet tilstreber en totalvirkning. Trerelieffene derimot kan tilby en mer nyansert og bredere forst?else av Paimio-stolen, hvor narrativet ikke er like innkodet i designet. Professor Eeva-liisa Pelkonen understreker relieffenes betydning som det avgj?rende utgangspunktet for den buede eller organiske linjen i Alvar Aaltos arkitektur. Biografen G?ran Schildt mener at trerelieffenes ble brukt for ? forst? egenskapene til tre som et arkitektonisk material. Schildt beskriver videre at de m? sees som symboler for hele Aaltos verk, p? kunstnerens kj?rlighet til klassisk balanse, organiske former og naturens harmoni.
Alvor Aalto sammenlignet m?beldesign med ? lage suppe. For ? lage m?bler trengs et grunnleggende element, en strukturell standarddel som er modifisert i alle deler, For Alto var det en n?dvendighet at dette elementet hadde en m?lrettet og stilskapende form. Han mente selv at hans m?bler ikke var et resultat av profesjonelt designarbeid, men et resultat av en arkitektonisk helhet, hvor design var arkitekturens f?lgesvenn. Det grunnleggende problemet i m?beldesign fra et historisk og praktisk st?sted er forbindelseselementet mellom de vertikal og horisontale delene. Dette er avgj?rende for ? gi stil karakter. Stolbenet var for Aalto den arkitektoniske s?ylens lilles?ster som sammenf?yet det horisontale i designet. Benet var som spikeren i suppen, alt annet var gr?nnsaker, godt, men ikke n?dvendig. I Aaltos oppskrift kommer det tydelig frem hvilken avgj?rende betydning relieffene har for hans virke. Nyere studier viser hvilken viktig rolle trerelieffene har i som formidler av Aaltos m?beldesign.
For designhistoriker Grace Lees.Maffei spiller mediering en sentral rolle i betydningen rundt designet. Mediering kan sees p? som et tredjeaspekt av designhistorien ved siden av produksjon og forbruk. Lees- Maffei utpeker tre forskjellige ?gjensidig konstituerte fenomener?: mediekanalene, mediekanalenes eget design og designgjenstandens egen mediering. Aaltos relieffer mener jeg m? defineres som en del av Paimio stolen, og kan analyseres ut ifra Lees- Maffeis tredje aspekt. Gjenstanden kan sees som en konkret materialisert formidler av mening og budskap mellom avsender og mottaker. Et eksempel p? dette kan v?re et budskap til forbruker om nytenkning, lek og organisk utrykk. Gjenstanden kan ogs? v?re mediator av sosial betydning, hvor objektet er b?rer av medmenneskelig kommunikasjon p? tvers av tid og rom, som f?lelser, ideer og inntrykk.
Takk for n? bloggen!