Grunnb?ker (380 s.)
Larry Shiner: The Invention of Art, Chicago 2001. The University of Chicago Press. (ca. 200s.).
Kai Hammermeister, : The German Aesthetic Tradition, , Cambridge University Press 2002 (250 s.).
Monroe Beardsley: Aesthetics from Classical Greece to the Present, London 1975/66 . The University of Alabama press. s. 30-141 og s. 209-208 (182 s). .
Originaltekster
Alle tekster merket * finnes i kompendium til salgs i Kopiutsalget, Akademika
* Platon : "Staten" i X. bok:
*Aristoteles, ”Om diktekunsten” (14 s.)
*Augustin: "" i Wladyslaw Tatarkiewicz: History of Aesthetics, vol.II, Medieval Aesthetics, Warszawa, 1970. Mouton. s. 60-63 (ca 2 s.).
*Thomas Aquinas: "" i Wladyslaw Tatarkiewicz: History of Aesthetics, vol.II, Medieval Aesthetics, Warszawa, 1970. Mouton. 257-263 (ca. 3 s.).
*Vitruvius, ”The Ten Books of Architecture”, (Bok I, kap. II) og (Bok III, kap.1) (3 s.)
*Leonardo da Vinci, "The 'Paragone'", Book on Painting (43 s.)
*Giorgio Vasari, "Preface", Lives of the most Eminent Painters, Sculptors and Architects (10 s.)
*Leone Battista Alberti: “Book I”, On Painting, Penguin Classics, 1991, s. 37-59. (22 s.)
Alexander Gottlieb Baumgarten: ”Fra Aesthetica (1750)” i Bale, B?-Rygg (red.), Estetisk teori. En antologi. Oslo, Universitetsforlaget, 2008, s. 11-16 (5 s.)
David Hume: “Om Standarden for smak (1757)”i Bale, B?-Rygg (red.), Estetisk teori. En antologi. Oslo, Universitetsforlaget, 2008, s. 17-31 (14 s.)
Lessing, Gotthold E., “Fra Laokoon. Oder über die Grenzen der Malerei und Poesie (1766)” i Bale, B?-Rygg (red.), Estetisk teori. En antologi. Oslo, Universitetsforlaget, 2008, s. 43-55 (12 s.)
Immanuel Kant: ”Fra Kritikk av d?mmekraften (1790) i Bale, B?-Rygg (red.), Estetisk teori. En antologi. Oslo, Universitetsforlaget, 2008, s. 56-93 (37 s.)
G.W.F. Hegel: ”Fra Innledning til estetikken (1835, forbedret utgave 1842)” i Bale, B?-Rygg (red.), Estetisk teori. En antologi. Oslo, Universitetsforlaget, 2008, s. 117-143 (26 s.)
*G.W.F. Hegel: ”Development of the Ideal into the Particular Forms of Art” i Kearny, Rasmussen (ed.), Continental Aesthetics. Romanticism to Postmodernism, Oxford, Blackwell, 2001, s. 119-125 (13 s.)
Maurice Merleau-Ponty: ““Cézannes tvivl” fra Sens et non-sens (1948)”, i Bale, B?-Rygg (red.), Estetisk teori. En antologi. Oslo, Universitetsforlaget, 2008, s. 254-269 (15 s.)
*T.W.Adorno: Estetisk teori, Trondheim 1999, s. 157-166 (9 s.)
*Roland Barthes: “The Death of the Author”, i Kearny, Rasmussen (ed.), Continental Aesthetics. Romanticism to Postmodernism, Oxford, Blackwell, 2001, s. 371-74 (ca. 6 sider)
*Hélène Cixous, ”The Laugh of the Medusa”, i Kearny, Rasmussen (ed.), Continental Aesthetics. Romanticism to Postmodernism, Oxford, Blackwell, 2001, s. 388-400 (ca. 24 s.)
*Michel Foucault, ”This is not a Pipe”, i Kearny, Rasmussen (ed.), Continental Aesthetics. Romanticism to Postmodernism, Oxford, Blackwell, 2001, s. 374-388 (28 s.)
*Martin Seel, ”Estetikk og hermeneutikk”, i Larsen (red.), Estetikk. Sansning, erkjennelse og verk, Oslo, Unipub, 2006, s. 21-31 (10 s.)
*Gottfried Boehm, ”Hinsides Spr?ket? Bemerkninger til bildenes logikk” i Larsen (red.), Estetikk. Sansning, erkjennelse og verk, Oslo, Unipub, 2006, s. 31-45 (14 s.)