Spill som film/eventyr/fortelling

Oppgave: Beskriv i korte trekk hva spillet handler om - hvem er de sentrale personene, hva slags omgivelser/verden foreg?r det i, hva er den sentrale konflikten og de sentrale m?lene/utfordringene? Se for dere spillet som et slags eventyr, en film, et drama eller en fortelling, og skriv et avsnitt med noen sentrale stikkord som fanger essensen av hva spillet handler om.

Oppgavesvar

World of Warcraft

Dette spillet fikk vi ikke tak p? i den begrensede
tidsperioden vi hadde til r?dighet. Det virker som at spillet er veldig
"stort" og krever en del interesse av spilleren for ? komme noen vei. Vi
kom s?pass langt at vi valgte hvilken person vi skulle spille med og
vandret rundt i en verden av gnomer, mennesker, dverger og monstre.
Landskapet var veldig eventyrisk.
(Gruppe C)

The Sims 2

Spillet tar utgangspunkt i hverdagen til "vanlige" mennesker.
Ved ? styre forskjellige personer -for eksempel medlemmer av en familie -
er man med p? ? forme hverdagen i spillet. I tidsperioden vi spilte s?rget
vi for at far i huset gikk p? do, dusjet, leste avisen og skaffet seg
jobb. S?nnen i huset skaffet vi damer. I tillegg nektet vi sistnevnte ? g?
p? do og sove. Det endte selvf?lgelig med at han fallt i s?vn p? plenen og
tisset p? seg. Vi oppfatter spillet som realistisk hvor man - etter det vi
forst?r - leder mennesker gjennom livet. Avhengig av hvor dyktig man er
vil personene i spillet oppn? goder som bra jobb, popularitet osv.
(Gruppe C)

EyeToy - Antigrav

Spillet presenteres med mye flash. Det er mye spesialeffekter og man f?r en "voiceover" i bakgrunnen, en usynlig stemme som guider "helten" p? riktig vei. Tutorialen skal hjelpe skateren til ? bli den store helten i "Antigrav"-universitetet og vinne "Style" og "Speed"-modusene. "Antigrav" sitt univers er et sci-fi-lignende univers med mye lyseffekter og svevende, metalliske objekter med en god bruk av lensflare og lysstr?leeffekter. Det er tydelig dystopisk, og veldig fjernt inn i fremtiden. Vi syntes ikke at det var et veldig representativt spill n?r man sammenligner det med andre spill, ettersom det er tydelig gimmick-preget med tanke p? kontrollsystemet. I motsetning til for eksempel Half-Life s? er dette et ikke-line?rt spill, det vil si at man kan velge mer hva man skal spille av moduser for ? "komme seg videre".
(Gruppe A)

The Legend of Zelda - The Wind Waker

Spill for nintendo Gamecube, 2003

  • Historie/fortelling i forkant som forklarer historien bak spillet.
  • Eventyrverden som ligner vanlig natur. Tegneserieaktige figurer og omgivelser.
  • Spillet starter som en film ved at man “flyr” igjennom landskapet som spillet skal foreg? i, mens tittel blir presentert.
  • Handlingen foreg?r for det meste utend?rs.
  • Liten og s?t gutt som hovedperson, den man spiller med. Han heter Link.
  • Skal n? et m?l, l?se g?ter og ta med seg ting p? veien.
  • F?r tips og r?d om hvordan man skal oppn? m?l og skaffe seg n?dvendig poeng av andre figurer han m?ter.
  • Har menneskelige egenskaper som gange, l?ping, hopping og dukking/rulle seg rundt p? gulvet.
    (Gruppe E)

Halo 2

Spillet starter med ? ta oss med ut i rommet, stemningen er ogs?
ganske klar med m?rke farver og man innser for at det er
romvesner versus mennesket. Vi har 2 helter, p? den ene siden
romvesenenes helt som vil gj?re alt for ? ta mennesket.
P? menneskenes side har vi helten som leder en gruppe til ? drepe
romvesnene. Selvsagt blir menneskene overumplet over hvor mange
romvesener det er.
(Gruppe... X?)

Publisert 11. okt. 2006 21:36 - Sist endret 18. okt. 2006 23:56