Gruppesider - Mest 2724

P? denne siden legges det ut beskjeder og viktig informasjon om gruppeundervisningen p? Mest 2724 (Dataspill i et mediekomparativt perspektiv).

Kamimo Island - survey

Eierne av Kamimo Island, som vi l?nte til gruppetimen i Second Life, vil gjerne at alle som var med fyller ut sp?rreunders?kelsen deres s? de kan f? hjelp til ? forbedre stedet. De var veldig snille og l?nte oss klasserommet gratis, s? fint om alle kan bruke noen minutter p? ? fylle ut dette skjemaet: http://www.surveymonkey.com/s.aspx?sm=F7Q0IhTHQtP4R0DN1jJs0w_3d_3d.

Analyse-eksempel: America's Army

Et eksempel p? bruk av Espen Aarseth's spillmodell for analyse: Analyse-eksempel_AmericasArmy.doc. Dette er, ubeskjedent nok, et utdrag fra min (Anders sin) masteroppgave, den passer godt fordi den er veldig trofast mot Aarseth-modellen (og har den fordelen at den er offentlig, mens vanlige eksamensoppgaver er fortrolige og ikke kan deles ut uten tillatelse).

En ting m? man likevel merke seg: I denne analysen brukes bare to av de tre begrepene til Aarseth, spillstruktur og spillverden - for spilling kan man jo som kjent ikke si s? mye om uten ? forske p? selve spillerne. I stedet bruker jeg et egendefinert begrep ("player role") som dere ikke trenger ? bry dere om.

Hvis noen er veldig interesserte i de fine detaljene om hvordan dette forholder seg til Aarseth sine teorier, eller vil vite mer om America's Army, er det bare ? sette seg til i peiskroken med resten av oppgaven - men det er bare for spesielt interesserte.

Filmvisning

Det blir arrangert visning av filmene "Doom" og "Stalker", som er p? pensumlista (fordi de h?rer sammen med spillene av samme navn), tirsdag kl 10.15-15, p? rom 205. Vi begynner med Stalker, som er en av Andrej Tarkovskijs mest kjente filmer og en klassiker som alle burde f? med seg! Deretter viser vi Doom, som ogs? er... interessant.

Siden dette kan v?re interessant i forhold til kryssmedieanalyseoppgaven, utsetter vi innlevering av den til torsdag. I l?pet av torsdag m? dere alts? sende oppgaven p? epost til gruppel?rer, som s? sender tilbake en av de andres oppgave som dere m? v?re opponent for. Ber dessuten om at alle forbereder seg ordentlig b?de p? ? presentere sine egne oppgavene, og ? v?re opponenter for de andre. Det forventes at dere leser den oppgaven dere f?r utdelt grundig, og stiller i timen med kommentarer dere har notert p? forh?nd. De som presenterer skal ikke bare lese opp fra oppgaven, men ha forberedt seg p? ? presentere bare de viktigste momentene fra oppgaven p? en sammenfattende m?te.

Gruppetime i Second Life

Neste uke m?tes vi p? Kamimo Island inne i den virtuelle verdenen Second Life. Dessverre kan vi ikke bruke multimedierommet p? dette tidspunktet, s? vi er avhengige av at alle klarer ? installere programmet og logge seg p? hjemmefra. Programmet kj?rer b?de p? mac og pc, for ? laste det ned og f? en brukerkonto g? til Second Life-nettsiden. Ta kontakt hvis dere ikke f?r til ? komme dere inn! Noen har hevdet at det er begrensninger p? nettet i studentbyene som gj?r det umulig ? bruke Second Life. Hvis dette gjelder mange, m? vi vurdere ? gj?re endringer i programmet - den eneste m?ten for oss ? finne ut det p? er at alle det gjelder gir oss beskjed snarest.

S? snart dere er inne, klikk 'Search' (bunnmenyen, midt p?) og skriv inn 'Kamimo Island', og velg 'Teleport'. Vi skal v?re i "Peer Gynt"-klasserommet, som er p? en liten h?yde over det stedet der dere dukker opp n?r dere teleporterer. N?r dere er der inne, pr?v ? ta en kikk p? videoen som er lagt opp p? skjermen fremst i klasseromet (trykk p? 'play'-ikonet midt p? i bunnmenyen i skjermbildet ditt), for ? dobbelsjekke at lyd og bilde-innstillingene dine fungerer som de skal. Viktig: Alle m? legge til gruppel?reren sin i vennelista. Det gj?res slik: Klikk 'search' og skriv inn gruppel?rers SL-navn (Anders: "Anders Lunasea", Daniel: "GeirDaniel Wikinger"), klikk p? navnet n?r det kommer opp og velg "Add Friend", og s? 'ok'.

Sees!

Kryssmedieanalyse (gruppeoppgave 2)

Den andre gruppeoppgaven er en kryssmedieanalyse, dvs. en sammenligning mellom et dataspill og et annet medieprodukt - det mest aktuelle er ? sammenligne med en film. Vi tar utgangspunkt i eksamensoppgaven fra i fjor. Denne skal dere besvare i grupper, og bytter besvarelser med en annen gruppe slik at dere kan presentere med opponenter de to siste gruppetimene. Vi ber om at alle er klare til ? presentere sin oppgave p? gruppetime 6, men hvis ikke vi rekker gjennom alt den timen sparer vi noen til siste time.

Dere kan laste ned en oversikt over hvilke spill-film-par vi har i mediesamlingen p? IMK her: spill-film-oversikt_071001.doc. Dersom dere ?nsker ? bruke et av disse spillene/filmene, meld fra til gruppel?rer p? epost s? snart som mulig - den som er f?rst til m?lla har f?rsteretten p? ? l?ne sitt spill/film denne uka.

Spill-referanser

F?lgende er korrekt m?te ? f?re opp spill i referanselista:

Ikke-internettbasert (CD, nedlastbart) spill:
Utvikler. (?r). Tittel. [Plattform] .
Eksempel:
Valve. (1998). Half-Life. [PC] .

Nettspill:
Utvikler. (?r). Tittel. [Plattform] . Utgiver, spilt dag, m?ned, ?r, <URL>.
Eksempel:
Neave, Paul. (2006). N-blox. [Flash] . Neave Games, spilt 29. oktober 2006, http://www.neave.com/games/nblox/.

Semesterplan

Forel?pig plan for semesteret (oppdatert 13. september)ligger her (i doc-format).

Gruppeoppgave

Til neste gang skal dere gj?re en gruppeoppgave (eksamensoppgaven fra h?sten 2004). Skriv et forslag til en besvarelse sammen til neste gang, 3-5 sider. Ta med besvarelsen i 5 eksemplarer slik at dere kan bytte besvarelser med en annen gruppe. Til gangen deretter (1. oktober) skal dere lese den andre gruppas besvarelse, og i gruppetimen skal dere v?re opponenter mens den andre gruppa presenterer sin oppgave. Dere m? alts? b?de forberede en liten presentasjon (5-10 min) og "kritikk" av en annen gruppe. Det forventes ikke at dere skal levere en analyse helt p? eksamensniv? i denne omgang, men dere skal skrive referanseliste som om det var en ordentlig eksamen.

*NB: I perioden 20-30. september er jeg (Anders) bortreist p? konferanse. Daniel er vikar for meg. Spillene og konsollene som vanligvis st?r p? mitt kontor, vil i denne perioden st? inne hos medieingeni?ren, Ferenc Kovacs, p? plan 4. De samme reglene for l?n av utstyr gjelder som ellers.

Andre gruppetime, 17. september

Til andre gruppetime tar vi utgangspunkt i det som var tema p? forelesningene til Espen. Det er derfor ikke lagt opp til at dere skal lese noe spesielt til gruppetimene, men det skader ikke heller. Men hvis dere spiller noe i mellomtiden, pr?v ? ha det Espen snakket om p? forelesning i bakhodet: Spillverden, spillregler og spilling (gameplay). Dette er begreper vi kommer til ? diskutere i gruppetimen.

I timen blir det ogs? utdelt en tidligere eksamensoppgave, som dere skal l?se i grupper til neste gang.

F?rste gruppetime

Mandag 10. september er f?rste gruppetime. Oppm?te er obligatorisk. Tema for timen blir spill og fortellinger, og vi kommer til ? se p? det spillet som Ragnhild har brukt som eksempel p? forelesning: "Den lengste reisen". Det forutsettes at alle har spilt seg et godt stykke inn i spillet, ettersom vi skal bruke spillet som utgangspunkt for gruppeoppgaver i timen.

Dere skal allerede ha lest f?rste kapittel i "Tomb Raiders & Space Invaders", og kapittel 4 og 5 i "Trigger Happy". Hvis ikke, gj?r det n?! Les i tillegg kapittel 11: "Storytelling" i "Game Design"-boka.

F?rste time f?r dere ogs? utdelt en plan for semesteret, og muligheten til ? rope opp i protest hvis dere synes at vi burde gj?re noe helt annet enn det vi har planlagt.

Sees p? mandag!
Anders og Daniel

Sp?rsm?lene vi diskuterte i timen ligger her.

Publisert 5. sep. 2007 20:04 - Sist endret 8. okt. 2007 19:27