Howard Hawks (regi). His Girl Friday. Columbia, 1940.
En Hollywood-film
His Girl Friday er en klassisk Hollywood-film. Alle filmens virkemidler er underlagt fortellingen, som har to hovedtråder. Ingenting er overflødig, og alt er gjort tydelig ved hjelp av klar kausalitet og kontinuitetsredigering.
Samtidig er filmen valgt fordi den skiller seg ut som en av de bedre fra epoken. Regissøren Howard Hawks var beundret blant datidens regissører for sin elegante håndtering av filmrommet og sin feilfrie og avanserte kontinuitetsredigering. His Girl Friday er regnet av mange som tidenes raskeste lydfilmkomedie. Handlingen går kjapt unna, karakterene snakker fort, og ofte i munnen på hverandre. Og mye skjer samtidig i hver eneste scene. Mye skjer innefor et kort tidsrom, og karakterene har det ustanselig travelt. Alt sammen bygger opp til en svært hektisk stemning i filmen.
Scener
- Morning Posts redaksjonslokaler
- Redaksjonsrommet etableres
- Hildy og Bruce snakker sammen
- Walter og Hildy snakker om fortiden
- Walter snakker med Duffy om Earl Williams-saken.
- Hildy forteller at hun skal gifte seg igjen
- Walter treffer Bruce
- Restauranten
- Presserommet i tinghuset
- Walters kontor
- Earl Williams' celle
- Presserommet
- Et fengsel
- Presserommet
- Lensmannskontoret
- Gaten utenfor fengselet
- Presserommet
- Lensmannskontoret
- Presserommet
«Hovedpersonen får et problem»
Walter får et problem: Hildy skal gifte seg igjen, og han elsker henne fortsatt.
Fordi Walter elsker henne fortsatt får Hildy et problem: Walter lover å kjøpe en svær forsikringspolise av hennes forlovede, Bruce, bare hun skaffer et intervju med den dødsdømte Earl Williams.
Fortellingens røde tråder (plotlines)
- Romantikk: Hildy vil gifte seg med Bruce, Walter vil forhindre bryllupet og få henne til å gifte seg med ham igjen.
- Politikk: Walter mistenker at Earl Williams er uskyldig, men vil bli henrettet for å skaffe borgermesteren og lensmannen stemmer til valget i neste uke. Walter vil avsløre justismordet før det er for sent, og få guvernøren til å benåde Williams.
Kausalitet og fortellerøkonomi
Ingenting skjer tilfeldig i denne filmen. Alt har en årsak. For eksempel:
- Fordi Walter mistenker at Earl Williams er uskyldig vil han ha et intervju med ham.
- Siden (1) Walter vil ha Hildy tilbake og (2) hun er en dyktig reporter, og (3) han har finner ut at Bruce er forsikringsagent ønsker Walter å ta ut en polise som vil gi Bruce en svær provisjon.
- Derfor gjør Hildy intervjuet, men
- fordi hun finner ut at Walter prøver å rane Bruce, river hun intervjuet i stykker. Men fordi Walter også har betalt Bruce med falske penger blir Bruce arrestert, så han og Hildy får ikke reist.
- Fordi Williams samtidig rømmer fra fengselet klarer ikke Hildy å temme sine journalistinstinkter, og
- derfor fortsetter hun å undersøke saken, og så videre...
Alt vi ser i filmen angår en av de to røde trådene, og kjeden av årsaker og deres virkninger. Ingenting i filmen er der uten at det hjelper oss til å forstå hvordan fortelleingen henger sammen og utvikler seg.