oppsummering
ulike perspektiver
|
|
|
teknologiske betingelser og
utvikling |
|
makroforhold |
|
mikroforhold |
|
omr?de-spesifikke forhold |
|
sosio-kulturelle forhold |
den digitale plattform
|
|
|
|
digitale medier bruker
digitaliserte informasjonstyper |
|
lyd, bilde, video(/animasjon),
tekst, 3d |
|
oppl?sning et viktig begrep |
|
digitalisering = data
representert vha et avgrenset digitalt system |
|
Moores lov er en praktisk
forutsetning for utviklingen av digitale medier |
|
|
mediebegrepet
|
|
|
media er alltid en forkortelse |
|
media kan betegne institusjoner |
|
media = det man kommuniserer
med og via ? med alt det som det impliserer og inkluderer |
|
|
karakteristikker ved
digitale medier
|
|
|
bruker den digitale plattformen |
|
gjerne multimediale |
|
remedierer andre medier |
|
gjerne nett-tilknyttet |
|
jfr. ogs? Packer og Jordan om
nye medier |
jfr. ogs? Packer og
Jordan
om ?nye medier?
|
|
|
|
|
integration |
|
integrasjon av former i et
hybrid-uttrykk |
|
interactivity |
|
manipulere medieopplevelsen |
|
og kommunikere med andre |
|
hypermedia |
|
linking av media kan gi en
personlig sti under bruk |
|
immersion |
|
?suspense of disbelief? / jfr.
immediacy |
|
narrativity |
|
= nye, ikke-line?re narrative
former |
teknologiadapsjon og
markeder
|
|
|
s-kurve |
|
|
|
|
|
adapsjonsmodell |
|
hype-kurve |
|
|
digitale medier i tre faser
|
|
|
|
1960 til 1980 |
|
fra regnemaskin til
informasjonsmaskin |
|
1989 til 1990+ |
|
datamaskiner blir personlige
datamaskiner |
|
vindus-basert gui blir
kommersielt tilgjenglig |
|
1990+ til idag |
|
bruken av Internett eksploderer
med www |
|
dataspill blir allemannseie |
om utviklingen av internett
|
|
|
|
ARPA og ARPANET |
|
TCP/IPs |
|
Internetts ulike lag |
|
Internett f?r www (og etterp?) |
|
ulike tjenester basert p? ulike
protokoller |
|
Andre premisser og innflytelser |
|
st?ttet av bevilgninger og
forskning |
|
frihet til utvikling |
|
selvstyring og
grasrotbevegelser |
Castells fire kulturer
|
|
|
|
fire kulturer |
|
teknoelite |
|
hackere |
|
virtuelle fellesskap |
|
entrepen?rer |
|
bidrar i ulik grad til
?frihets-kulturen? p? Internett |
|
representerer ulike lag og er
avhengige av hverandre |
world wide web
|
|
|
|
starten for www |
|
Tim Berners Lees prosjekt ved
CERN |
|
fantes kommersielle
konkurrenter til web |
|
basert p? Internett og ny
protokoll |
|
og et enkelt hypertekstsystem |
|
web 2.0 lansert som begrep/hype |
digitale dokumentstrukturer
|
|
|
|
Temporale strukturer og
tilegnelse |
|
dokumentet har en struktur gitt
av forfatter/produsent ? som regel line?r |
|
tilegnelse skjer over tid p? en
line?r m?te |
|
sammenfall i struktur og
tilegnelse |
|
romanform/film |
|
ikke sammenfall i struktur og
tilegnelse |
|
hypertekst |
|
brukerstyrt |
|
radikal-/?fotnote?-hypertekst |
utviklingen av hypertekst
|
|
|
|
|
Id?fasen |
|
Bush/Engelbart |
|
Eksperimentfasen |
|
Ted Nelson/HyperCard |
|
Realiseringsfasen |
|
web og HTML |
|
Tims snarveier |
|
ekstern/intern lenking |
par digitale genrer
|
|
|
|
digital kunst (5. kultur) |
|
videreutvikling av f.eks.
foto-/video-kunst |
|
remediering |
|
i kollasje |
|
blogging |
|
ny genre/medium |
|
rent digital hypertekst-genre |
|
personlig logg, jfr. Bush sin
sti i Memex |
|
brakt fram av Castells fire
kulturer |
dataspill
|
|
|
|
den vide og smale definisjonen |
|
dataspill, puslespill,
programvareleket?y |
|
ulike akademiske tiln?rminger |
|
i forlengelsen av studier av
andre narrative medier (vanlig f?r) |
|
som et eget medium med egen
metodikk og tiln?rming (popul?rt n?) |
|
historisk utvikling i forhold
til |
|
arkadespill |
|
konsollspill |
|
pc-/mikrodatamaskin-spill |
|
enorm utvikling innenfor
online-spillene |
|
store sosiale og ?konomiske
konsekvenser |
|
id?t?rke og kj?nnsperspektiv |
kort om syndikering
|
|
|
innhold som tjeneste |
|
viktig for spredning av blogger |
|
innhold som man kan abonnere p? |
nettverkssamfunnet
|
|
|
|
|
verdien av nettverket ?ker
eksponensielt med antall noder |
|
hvordan forst? virtuelle
fellesskap |
|
egenskaper |
|
ikke-lokalisert, skriftlig (til
n?), mindre normativt, mindre stabile, mer spesialiserte |
|
Castells problematisering |
|
nettverk heller enn fellesskap |
|
utvikling i forlengelse av
urbanisering/individualisering |
|
digitale organisasjoner |
|
organisasjoner forst?tt som
kommunikasjonsnettverk |
|
endret av nye medier |
problemomr?der
|
|
|
rettighetsproblematikk |
|
sensur |
|
personvern |
|
digital divide |